Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPB2/436-112/13-4/AF
z 29 maja 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPB2/436-112/13-4/AF
Data
2013.05.29



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek od spadków i darowizn --> Wysokość podatku --> Nabycie budynku mieszkalnego


Słowa kluczowe
lokal mieszkalny
sprzedaż nieruchomości
zwolnienia przedmiotowe


Istota interpretacji
Skoro Wnioskodawczyni skorzystała ze zwolnienia określonego w treści art. 4a ustawy o podatku od spadków i darowizn, to planowane zbycie lokalu mieszkalnego w drodze sprzedaży, bez względu na czas i okoliczności, w którym będzie dokonane, nie spowoduje utraty powyższego zwolnienia. Powołany przez Wnioskodawczynię we wniosku art. 16 ust. 1 i ust. 2 ustawy o podatku od spadków i darowizn nie dotyczy Wnioskodawczyni, w związku z tym bezprzedmiotowe jest rozpatrywanie wniosku pod kątem spełnienia warunków do skorzystania ze zwolnienia, o którym mowa w art. 16 ustawy o podatku od spadków i darowizn. Fakt posiadania przez Wnioskodawczynię innej nieruchomości pozostaje bez wpływu na powyższe.



Wniosek ORD-IN 550 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 8 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pani przedstawione we wniosku z dnia 25.02.2013 r. (data wpływu 04.03.2013 r.) uzupełnionym pismem z dnia 14.05.2013 r. (data nadania 14.05.2013 r., data wpływu 21.05.2013 r.) na wezwanie 08.05.2013 r. (data doręczenia 13.05.2013 r.) Nr IPPB1/415-381/13-2/EC oraz Nr IPPB2/436-112/13-2/AF o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od spadków i darowizn w zakresie zwolnienia z opodatkowania sprzedaży mieszkania na podstawie art. 16 ustawy - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 04.03.2013 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od spadków i darowizn w zakresie zwolnienia z opodatkowania sprzedaży mieszkania na podstawie art. 16 ustawy.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny oraz zdarzenie przyszłe.

Opis stanu faktycznego.

  1. Wnioskodawczyni postanowieniem Sądu Rejonowego z dnia 04.10.2011 r. nabyła spadek po zmarłym dziadku. W skład spadku wchodziło spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu mieszkalnego i garażu. Na podstawie umowy sprzedaży w formie aktu notarialnego z dnia 16.12.2011 roku Wnioskodawczyni sprzedała za kwotę 200.000 PLN (dwieście tysięcy złotych) przedmiotowy lokal mieszkalny wraz z garażem. Środki pieniężne ze sprzedaży przedmiotowego lokalu mieszkalnego i garażu Wnioskodawczyni otrzymała w dniu 16.12.2011 r. w formie przelewu na konto bankowe.

W dniu 02.01.2012 r. Wnioskodawczyni złożyła w Urzędzie Skarbowym zeznanie podatkowe PIT-39. Wnioskodawczyni oświadczyła w złożonym zeznaniu, iż w terminie dwóch lat od daty sprzedaży przedmiotowego lokalu mieszkalnego otrzymane środki pieniężne przeznaczy na zakup nowego lokalu lub nieruchomości. W ten sposób Wnioskodawczyni wyraziła wolę skorzystania z prawa do ulgi zapisanej w art. 16 ust. 2 w zw. z art. 16 ust. 1 ustawy z dnia 28 lipca 1983 roku o podatku od spadków i darowizn.

Art. 16 ust. 1 cytowanej powyżej ustawy stanowi, że:

  1. W przypadku nabycia własności (współwłasności) budynku mieszkalnego lub lokalu mieszkalnego stanowiącego odrębną nieruchomość, spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub udziału w takim prawie, spółdzielczego prawa do domu jednorodzinnego albo udziału w takim prawie:
    1. w drodze dziedziczenia, zapisu, dalszego zapisu, polecenia testamentowego, darowizny lub polecenia darczyńcy przez osoby zaliczane do I grupy podatkowej,
    2. w drodze dziedziczenia, zapisu, dalszego zapisu lub polecenia testamentowego przez osoby zaliczane do II grupy podatkowej,
    3. w drodze dziedziczenia, zapisu, dalszego zapisu lub polecenia testamentowego przez osoby zaliczane do III grupy podatkowej, które sprawowały opiekę nad wymagającym takiej opieki spadkodawcą, na podstawie pisemnej umowy z podpisem notarialnie poświadczonym, przez co najmniej dwa lata od dnia poświadczenia podpisów przez notariusza

- nie wlicza się do podstawy opodatkowania ich czystej wartości do łącznej wysokości nieprzekraczającej 110 m2 powierzchni użytkowej budynku lub lokalu. W przypadku nabycia części (udziału) budynku mieszkalnego lub lokalu albo udziału w spółdzielczym prawie do budynku mieszkalnego lub lokalu ulga przysługuje stosownie do wielkości udziału.

Natomiast art. 16 ust. 2 stanowi, że prawo do ulgi przysługuje osobom, które łącznie spełniają następujące warunki:

  1. są obywatelami polskimi lub mają miejsce stałego pobytu w Polsce,
  2. nie są właścicielami innego budynku mieszkalnego lub lokalu stanowiącego odrębną nieruchomość, bądź będąc nimi przeniosą własność budynku lub lokalu na rzecz zstępnych, Skarbu Państwa lub gminy,
  3. nie dysponują spółdzielczym lokatorskim prawem do lokalu lub nie są właścicielami spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego oraz wynikających z przydziału spółdzielni mieszkaniowych prawa do domu jednorodzinnego lub prawa do lokalu w małym domu mieszkalnym, a w razie dysponowania tymi prawami, przekażą je zstępnym lub pozostawią do dyspozycji spółdzielni w terminie 3 miesięcy od dnia złożenia zeznania podatkowego,
  4. nie są najemcami lokalu lub budynku, lub będąc nimi rozwiążą umowę najmu,
  5. będą zamieszkiwać - w nabytym lokalu lub budynku przez 5 lat:
    1. od dnia złożenia zeznania podatkowego - jeżeli w chwili złożenia zeznania nabywca mieszka w nabytym lokalu lub budynku,
    2. od dnia zamieszkania w nabytym lokalu lub budynku - jeżeli nabywca zamieszka w ciągu roku od dnia złożenia zeznania podatkowego.


  1. Wnioskodawczyni przysługuje jednocześnie spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu mieszkalnego o powierzchni 46 m2, które od ok. 10 lat jest wynajmowane, i od którego Wnioskodawczyni odprowadza ustawowe podatki do urzędu skarbowego.
  2. Wnioskodawczyni ponadto jest właścicielką gospodarstwa rolnego, o pow. ok. 6 ha, w skład którego wchodzi letni budynek mieszkalny bez ogrzewania oraz budynek gospodarczy.
  3. Wnioskodawczyni od wielu lat, stale, przebywa za granicą w związku z wykonywaną pracą. Do końca listopada 2011 r. Wnioskodawczyni przebywała we Włoszech, gdzie pracowała, a od grudnia 2011 r. Wnioskodawczyni przebywa na stałe we Francji, gdzie pracuje, mieszka, założyła rodzinę i gdzie jest jej jedyne centrum interesów życiowych i gospodarczych.

Opis zdarzenia przyszłego.

Wnioskodawczyni, zamierza sprzedać lokal mieszkalny opisany w pkt II stanu faktycznego, do którego przysługuje jej spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu mieszkalnego, w terminie do dnia 16 grudnia 2013 roku, a otrzymane ze sprzedaży środki pieniężne wraz z posiadanymi już środkami pieniężnymi, pochodzącymi ze sprzedaży lokalu mieszkalnego pochodzącego ze spadku, przeznaczyć na zaspokojenie własnych celów mieszkaniowych opisanych w art. 21 ust. 25 w zw. z art. 21 ust. 1 pkt 131 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Art. 21 ust. 1 pkt 131 cytowanej ustawy stanowi, ze zwolnione od podatku są:

- dochody z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych, o których mowa w art. 30e, w wysokości, która odpowiada iloczynowi tego dochodu i udziału wydatków poniesionych na własne cele mieszkaniowe w przychodzie z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych, jeżeli począwszy od dnia odpłatnego zbycia, nie później niż w okresie dwóch lat od końca roku podatkowego, w którym nastąpiło odpłatne zbycie, przychód uzyskany ze zbycia tej nieruchomości lub tego prawa majątkowego został wydatkowany na własne cele mieszkaniowe; udokumentowane wydatki poniesione na te cele uwzględnia się do wysokości przychodu z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych;

Art. 21 ust. 25 stanowi, że za wydatki poniesione na własne cele mieszkaniowe, o których mowa w ust. 1 pkt 131, uważa się:

  1. wydatki poniesione na:
    1. nabycie budynku mieszkalnego, jego części lub udziału w takim budynku, lokalu mieszkalnego stanowiącego odrębną nieruchomość lub udziału w takim lokalu, a także na nabycie gruntu lub udziału w gruncie albo prawa użytkowania wieczystego gruntu lub udziału w takim prawie, związanych z tym budynkiem lub lokalem,
    2. nabycie spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub udziału w takim prawie, prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej lub udziału w takim prawie,
    3. nabycie gruntu pod budowę budynku mieszkalnego lub udziału w takim gruncie, prawa użytkowania wieczystego takiego gruntu lub udziału w takim prawie, w tym również z rozpoczętą budową budynku mieszkalnego, oraz nabycie innego gruntu lub udziału w gruncie, prawa użytkowania wieczystego gruntu lub udziału w takim prawie, jeżeli w okresie, o którym mowa w ust. 1 pkt 131, grunt ten zmieni przeznaczenie na grunt pod budowę budynku mieszkalnego,
    4. budowę, rozbudowę, nadbudowę, przebudowę lub remont własnego budynku mieszkalnego, jego części lub własnego lokalu mieszkalnego,
    5. rozbudowę, nadbudowę, przebudowę lub adaptację na cele mieszkalne własnego budynku niemieszkalnego, jego części, własnego lokalu niemieszkalnego lub własnego pomieszczenia niemieszkalnego
    - położonych w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub w innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego albo w Konfederacji Szwajcarskiej;

Biorąc pod uwagę powyższy stan faktyczny oraz stan przyszły oraz odnosząc się do treści art. 16 ust. 7 ustawy o podatku od spadków i darowizn, w świetle którego nie stanowi podstawy do wygaśnięcia decyzji lub ustalenia zobowiązania podatkowego:

  1. zbycie udziału w budynku lub lokalu mieszkalnym stanowiącym odrębną nieruchomość, albo spółdzielczym własnościowym prawie do lokalu mieszkalnego na rzecz innego ze spadkobierców lub obdarowanych, albo
  2. zbycie budynku lub lokalu mieszkalnego stanowiącego odrębną nieruchomość (udziału w budynku lub lokalu), albo spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego (udziału w takim prawie), jeżeli było ono uzasadnione koniecznością zmiany warunków lub miejsca zamieszkania, a przeznaczenie środków uzyskanych ze sprzedaży na nabycie innego budynku lub lokalu mieszkalnego (udziału w budynku lub lokalu) albo spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego (udziału w takim prawie), albo budowę innego budynku lub lokalu nastąpiło w całości w okresie dwóch lat od dnia zbycia i łączny okres zamieszkiwania w zbytym i nabytym budynku lub lokalu, potwierdzonego zameldowaniem na pobyt stały, wynosi 5 lat.

Zatem jedną z przesłanek warunkujących zachowanie prawa do ulgi, o której mowa w art. 16 ust. 1 ustawy od spadków i darowizn, jest konieczność zmiany miejsca zamieszkania. Konieczność ta powinna mieć charakter imperatywny, wskazujący na wyjątkową sytuację życiową wynikającą z nieodzownej potrzeby dokonania takiej zmiany.

Ze stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawczyni pracuje i mieszka na stałe we Francji, tam ma własną rodzinę i tam też zamierza nabyć lokal mieszkalny lub nieruchomość w celu zaspokojenia swoich potrzeb mieszkaniowych, pokrywając wydatek z otrzymanych środków pieniężnych ze spadku.

Pismem z dnia 08.05.2013 r. Nr IPPB1/415-381/13-2/EC oraz Nr IPPB2/436-112/13-2/AF wezwano Wnioskodawcę do uzupełnienia wniosku m.in. w zakresie podatku od spadków i darowizn poprzez:

  • wyczerpujące przedstawienie opisanego stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego), a w szczególności wskazanie:
    • daty śmierci spadkodawcy, po którym Wnioskodawczyni nabyła spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu mieszkalnego i garażu,
    • czy z tytułu nabytego spadku po zmarłym dziadku Wnioskodawczyni złożyła do urzędu skarbowego zeznanie podatkowe o nabyciu rzeczy lub praw majątkowych SD-3, czy też zgłoszenie o nabyciu własności rzeczy lub praw majątkowych SD-Z2...,
    • w przypadku, gdy Wnioskodawczyni złożyła do urzędu skarbowego zeznanie podatkowe o nabyciu rzeczy lub praw majątkowych SD-3, to czy Wnioskodawczyni złożyła równocześnie oświadczenie o skorzystaniu z ulgi wynikającej z art. 16 ustawy o podatku od spadków i darowizn...,
    • czy w momencie składania oświadczenia o skorzystaniu z ulgi wynikającej z art. 16 ustawy o podatku od spadków i darowizn Wnioskodawczyni spełniała warunki, o których mowa w art. 16 ust. 2 ustawy o podatku od spadków i darowizn...,
    • czy w stosunku do Wnioskodawczyni została zastosowana ulga, o której mowa w art. 16 ustawy...,
    • czy w przypadku zastosowania ulgi, o której mowa w art. 16 powyższej ustawy, Wnioskodawczyni otrzymała od Naczelnika Urzędu Skarbowego decyzję o nie wliczaniu do podstawy opodatkowania podatkiem od spadków i darowizn czystej wartości spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego będącego przedmiotem spadku...,
    • czy z tytułu nabytego spadku Wnioskodawczyni otrzymała decyzję od Naczelnika Urzędu Skarbowego... Jeżeli tak, to należy wskazać czego powyższa decyzja dotyczyła,
    • w przypadku, gdy Wnioskodawczyni złożyła do urzędu skarbowego zgłoszenie o nabyciu własności rzeczy lub praw majątkowych SD-Z2, to czy spadek, który nabyła Wnioskodawczyni po zmarłym dziadku, zwolniony był z opodatkowania podatkiem od spadków i darowizn na podstawie art. 4a ustawy o podatku od spadków i darowizn...

Wnioskodawczyni uzupełniła wniosek w terminie wskazując, iż spadkodawca zmarł w dniu 02 listopada 2010 roku w O. Z tytułu nabytego spadku po zmarłym dziadku Wnioskodawczyni złożyła w dniu 25 listopada 2011 roku w Urzędzie Skarbowym zgłoszenie o nabyciu własności rzeczy lub praw majątkowych SD-Z2. Wnioskodawczyni nie składała zeznania SD-3 oraz nie składała oświadczenia o skorzystaniu z ulgi wynikającej z art. 16 ustawy o podatku od spadków i darowizn. Nie została zastosowana wobec Wnioskodawczyni ulga wynikająca z art. 16 ustawy o podatku od spadków i darowizn. Wnioskodawczyni nie otrzymała od Naczelnika Urzędu Skarbowego decyzji o nie wliczaniu do podstawy opodatkowania podatkiem od spadków i darowizn czystej wartości spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego będącego przedmiotem spadku. W dniu 30 listopada 2011 roku Naczelnik Urzędu Skarbowego w O. wydał „Zaświadczenie Nr 4350/1226/11”, w którym zaświadczył, że: w pkt 1) że Ewa S. będąc spadkobiercą po zmarłym Wacławie B. zgłosiła nabycie udziału „4 części spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego nr 7 o powierzchni 38 m/2, położonego w O. przy ulicy B. oraz udziału 1/2 części garażu nr 59 o powierzchni16.60 m/2. położonego w O. przy ulicy B.”;

w pkt 2) że „niniejsze nabycie zwolnione jest z opodatkowania na podstawie art. 4a ustawy z dnia 28.07.1983 r. o podatku od spadków i darowizn”.

W świetle wydanego zaświadczenia, o którym mowa powyżej, nabyty spadek po zmarłym spadkodawcy został zwolniony z opodatkowania na podstawie art. 4a ustawy o podatku od spadków i darowizn.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

  1. Czy w świetle zacytowanych przepisów prawnych oraz przedstawionego stanu faktycznego Wnioskodawczyni przysługuje prawo do skorzystania z ulgi z art. 16 ustawy o podatku od spadków i darowizn...
  2. Czy Wnioskodawczyni chcąc zachować prawo do ulgi wynikającej z art. 16 ustawy o podatku od spadków i darowizn zobowiązana jest dokonać sprzedaży spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego położonego w Warszawie w terminie do 16 grudnia 2013 roku, w którym nie zamieszkuje od wielu lat, a które jest wynajmowane...
  3. Czy Wnioskodawczyni celem zaspokojenia swoich potrzeb mieszkaniowych może, bez konieczności sprzedaży własnościowego spółdzielczego prawa do lokalu mieszkalnego położonego w Warszawie, przeznaczyć jedynie środki pieniężne pochodzące ze sprzedaży lokalu mieszkalnego otrzymanego w spadku na zakup innego lokalu mieszkalnego lub nieruchomości, położonego/nej na terenie Francji, biorąc pod uwagę fakt, iż tam jest jej jedyne centrum interesów życiowych i gospodarczych...

Niniejsza interpretacja indywidualna dotyczy pytania Nr 1 i Nr 2 w zakresie podatku od spadków i darowizn. W zakresie pytania Nr 3 dotyczącego podatku dochodowego od osób fizycznych zostało wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Zdaniem Wnioskodawcy,

Ad. pytania Nr 1

Odpowiadając na pytanie Nr 1 Wnioskodawczyni uważa, że przysługuje jej prawo do zachowania ulgi wynikającej z zapisów art. 16 ustawy o podatku od spadków i darowizn, pomimo, że jest właścicielką innego lokalu mieszkalnego, do którego przysługuje jej spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu mieszkalnego. Twierdzenie takie Wnioskodawczyni wywodzi z ust. 7 art. 16 ustawy o podatku od spadków i darowizn, gdzie przesłanką warunkującą zachowanie ulgi jest konieczność zmiany miejsca zamieszkania. Wnioskodawczyni od wielu lat przebywa za granicą, a od roku na stałe zamieszkuje we Francji. gdzie pracuje, płaci podatki, założyła rodzinę i posiada swoje centrum interesów życiowych i gospodarczych.

Powyższy stan faktyczny jest stanem dokonanym, gdzie nastąpiła zmiana miejsca zamieszkania, Zatem Wnioskodawczyni skorzysta z prawa do ulgi, jeżeli w terminie dwóch lat od daty złożenia deklaracji od spadków i darowizn, tj. w terminie do 15 grudnia 2013 roku nabędzie inny lokal mieszkalny lub nieruchomość bądź udział w lokalu mieszkalnym lub nieruchomości na terenie Francji celem zaspokojenia swoich potrzeb mieszkaniowych.

Ad. pytania Nr 2

Odpowiadając na pytanie Nr 2 Wnioskodawczyni uważa, że celem zachowania prawa do skorzystania z ulgi wynikającej z art. 16 ustawy o podatku od spadków i darowizn, nie jest zobowiązana dokonywać sprzedaży spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego położonego w Warszawie, którego jest właścicielem, a to z uwagi, iż nie zamieszkuje w tym lokalu, lokal ten wynajmowany jest od wielu lat, a centrum interesów życiowych i gospodarczych Wnioskodawczyni jest położone poza granicami Polski, we Francji. Tak wiec tam, we Francji, musi ona zabezpieczyć swoje potrzeby mieszkaniowe, gdyż tam jest jej centrum interesów rodzinnych, życiowych i gospodarczych. Wniosek ten wynika z art. 7 art. 16 ustawy, który stanowi, iż jedna z przesłanek do zachowania ulgi jest konieczność zmiany miejsca zamieszkania. Zmiana ta w wypadku Wnioskodawczyni nastąpiła i ma charakter stały i trwały, i wynika on z zaistniałej sytuacji rodzinnej, zawodowej i centrum interesów życiowych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej opisanego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

W myśl art. 1 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 28 lipca 1983 r. o podatku od spadków i darowizn (t. j. Dz. U. z 2009 r. Nr 93, poz. 768 ze zm.) podatkowi od spadków i darowizn podlega nabycie przez osoby fizyczne własności rzeczy znajdujących się na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub praw majątkowych wykonywanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, tytułem dziedziczenia, zapisu, dalszego zapisu, polecenia testamentowego.

Z przedstawionego wniosku wynika, iż Wnioskodawczyni postanowieniem Sądu Rejonowego z dnia 04.10.2011 r. nabyła spadek po zmarłym w dniu 02 listopada 2010 roku dziadku. Z tytułu nabytego spadku Wnioskodawczyni złożyła w dniu 25 listopada 2011 roku w Urzędzie Skarbowym zgłoszenie o nabyciu własności rzeczy lub praw majątkowych SD-Z2. Wnioskodawczyni nie składała zeznania SD-3 oraz nie składała oświadczenia o skorzystaniu z ulgi wynikającej z art. 16 ustawy o podatku od spadków i darowizn. Nie została zastosowana wobec Wnioskodawczyni ulga wynikająca z art. 16 ustawy o podatku od spadków i darowizn. Wnioskodawczyni nie otrzymała od Naczelnika Urzędu Skarbowego decyzji o nie wliczaniu do podstawy opodatkowania podatkiem od spadków i darowizn czystej wartości spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego będącego przedmiotem spadku. W dniu 30 listopada 2011 roku Naczelnik Urzędu Skarbowego w O. wydał „Zaświadczenie Nr 4350/1226/11”, w którym zaświadczył, że: w pkt 1) że Ewa S. będąc spadkobiercą po zmarłym Wacławie B. zgłosiła nabycie udziału „4 części spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego nr 7 o powierzchni 38 m/2, położonego w O. przy ulicy B. oraz udziału 1/2 części garażu nr 59 o powierzchni 16.60 m/2. położonego w O. przy ulicy B.”; w pkt 2) że „niniejsze nabycie zwolnione jest z opodatkowania na podstawie art. 4a ustawy z dnia 28.07.1983 r. o podatku od spadków i darowizn”. W świetle wydanego zaświadczenia, o którym mowa powyżej, nabyty spadek po zmarłym spadkodawcy został zwolniony z opodatkowania na podstawie art. 4a ustawy o podatku od spadków i darowizn. Wnioskodawczyni przysługuje jednocześnie spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu mieszkalnego o powierzchni 46 m2, położonego w Warszawie, które od ok. 10 lat jest wynajmowane, i od którego Wnioskodawczyni odprowadza ustawowe podatki do urzędu skarbowego, które zamierza sprzedać w terminie do dnia 16 grudnia 2013 roku, a otrzymane ze sprzedaży środki pieniężne wraz z posiadanymi już środkami pieniężnymi, pochodzącymi ze sprzedaży lokalu mieszkalnego pochodzącego ze spadku, przeznaczyć na zaspokojenie własnych celów mieszkaniowych opisanych w art. 21 ust. 25 w zw. z art. 21 ust. 1 pkt 131 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Należy wskazać, iż zgodnie z art. 4a ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od spadków i darowizn zwalnia się od podatku nabycie własności rzeczy lub praw majątkowych przez małżonka, zstępnych, wstępnych, pasierba, rodzeństwo, ojczyma i macochę, jeżeli zgłoszą nabycie własności rzeczy lub praw majątkowych właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego w terminie 6 miesięcy od dnia powstania obowiązku podatkowego powstałego na podstawie art. 6 ust. 1 pkt 2-8 i ust. 2, a w przypadku nabycia w drodze dziedziczenia w terminie 6 miesięcy od dnia uprawomocnienia się orzeczenia sądu stwierdzającego nabycie spadku, z zastrzeżeniem ust. 2 i 4.

Wyżej wymienione zwolnienie stosuje się, jeżeli w chwili nabycia nabywca posiadał obywatelstwo polskie lub obywatelstwo jednego z państw członkowskich Unii Europejskiej lub państw członkowskich Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA) – stron umowy o Europejskim Obszarze Gospodarczym lub miał miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub na terytorium takiego państwa. (art. 4 ust. 4)

Z art. 4a ust. 1 ustawy o podatku od spadków i darowizn wynika, iż jedynym warunkiem skorzystania ze zwolnienia, w przypadku nabycia w drodze dziedziczenia, jest zgłoszenie przez osoby objęte zwolnieniem właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego nabycia w terminie 6 miesięcy od dnia powstania obowiązku podatkowego, czyli od dnia uprawomocnienia się postanowienia sądu stwierdzającego nabycie spadku.

Z treści art. 4a ww. ustawy o podatku od spadków i darowizn nie wynika więc by ustawodawca obwarował to zwolnienie podatkowe spełnieniem innych warunków. Nabywca rzeczy i praw majątkowych, który skorzystał ze zwolnienia na podstawie art. 4a ww. ustawy może swobodnie dysponować nabytym majątkiem.

Należy nadmienić, iż dopiero niespełnienie warunku określonego w tym przepisie powoduje, iż osoby w nim wymienione korzystają z innych zwolnień na zasadach ogólnych, tj. określonych dla członków rodziny zaliczonych do I grupy podatkowej.

Stosownie do zapisu art. 16 ust. 1 ww. ustawy o podatku od spadków i darowizn, w przypadku nabycia własności (współwłasności) budynku mieszkalnego lub lokalu mieszkalnego stanowiącego odrębną nieruchomość, spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub udziału w takim prawie, spółdzielczego prawa do domu jednorodzinnego albo udziału w takim prawie:

  1. w drodze dziedziczenia, zapisu, dalszego zapisu, polecenia testamentowego, darowizny lub polecenia darczyńcy przez osoby zaliczane do I grupy podatkowej,
  2. w drodze dziedziczenia, zapisu, dalszego zapisu lub polecenia testamentowego przez osoby zaliczane do II grupy podatkowej,
  3. w drodze dziedziczenia, zapisu, dalszego zapisu lub polecenia testamentowego przez osoby zaliczane do III grupy podatkowej, które sprawowały opiekę nad wymagającym takiej opieki spadkodawcą, na podstawie pisemnej umowy z podpisem notarialnie poświadczonym, przez co najmniej dwa lata od dnia poświadczenia podpisów przez notariusza

nie wlicza się do podstawy opodatkowania ich czystej wartości do łącznej wysokości nieprzekraczającej 110 m2 powierzchni użytkowej budynku lub lokalu. W przypadku nabycia części (udziału) budynku mieszkalnego lub lokalu albo udziału w spółdzielczym prawie do budynku mieszkalnego lub lokalu ulga przysługuje stosownie do wielkości udziału.

Wskazana ulga, zgodnie z ust. 2 powołanego przepisu, przysługuje osobom, które łącznie spełniają następujące warunki:

  1. spełniają wymogi określone w art. 4 ust. 4;
  2. nie są właścicielami innego budynku mieszkalnego lub lokalu mieszkalnego stanowiącego odrębną nieruchomość bądź będąc nimi przeniosą własność budynku lub lokalu na rzecz zstępnych, Skarbu Państwa lub gminy w terminie 6 miesięcy od dnia złożenia zeznania podatkowego albo zawarcia umowy darowizny w formie aktu notarialnego;
  3. nie przysługuje im spółdzielcze lokatorskie prawo do lokalu mieszkalnego, spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu mieszkalnego lub wynikające z przydziału spółdzielni mieszkaniowej: prawo do domu jednorodzinnego lub prawo do lokalu w małym domu mieszkalnym, a w razie dysponowania tymi prawami przekażą je zstępnym lub przekażą do dyspozycji spółdzielni, w terminie 6 miesięcy od dnia złożenia zeznania podatkowego albo zawarcia umowy darowizny w formie aktu notarialnego;
  4. nie są najemcami lokalu lub budynku lub będąc nimi rozwiążą umowę najmu w terminie 6 miesięcy od dnia złożenia zeznania podatkowego albo zawarcia umowy darowizny w formie aktu notarialnego;
  5. będą zamieszkiwać będąc zameldowanymi na pobyt stały w nabytym lokalu lub budynku i nie dokonają jego zbycia przez okres 5 lat:
    1. od dnia złożenia zeznania podatkowego lub zawarcia umowy darowizny w formie aktu notarialnego - jeżeli w chwili złożenia zeznania lub zawarcia umowy darowizny nabywca mieszka i jest zameldowany na pobyt stały w nabytym lokalu lub budynku,
    2. od dnia zamieszkania potwierdzonego zameldowaniem na pobyt stały w nabytym lokalu lub budynku - jeżeli nabywca zamieszka i dokona zameldowania na pobyt stały w ciągu roku od dnia złożenia zeznania podatkowego lub zawarcia umowy darowizny w formie aktu notarialnego.


Natomiast, zgodnie z art. 16 ust. 7 ustawy o podatku od spadków i darowizn nie stanowi podstawy do wygaśnięcia decyzji lub ustalenia zobowiązania podatkowego:

  1. zbycie udziału w budynku lub lokalu mieszkalnym stanowiącym odrębną nieruchomość, albo spółdzielczym własnościowym prawie do lokalu mieszkalnego na rzecz innego ze spadkobierców lub obdarowanych, albo
  2. zbycie budynku lub lokalu mieszkalnego stanowiącego odrębną nieruchomość (udziału w budynku lub lokalu), albo spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego (udziału w takim prawie), jeżeli było ono uzasadnione koniecznością zmiany warunków lub miejsca zamieszkania, a przeznaczenie środków uzyskanych ze sprzedaży na nabycie innego budynku lub lokalu mieszkalnego (udziału w budynku lub lokalu) albo spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego (udziału w takim prawie), albo budowę innego budynku lub lokalu nastąpiło w całości w okresie dwóch lat od dnia zbycia i łączny okres zamieszkiwania w zbytym i nabytym budynku lub lokalu, potwierdzonego zameldowaniem na pobyt stały, wynosi 5 lat.

Reasumując, należy stwierdzić, iż skoro Wnioskodawczyni skorzystała ze zwolnienia określonego w treści art. 4a ustawy o podatku od spadków i darowizn, to planowane zbycie lokalu mieszkalnego w drodze sprzedaży, bez względu na czas i okoliczności, w którym będzie dokonane, nie spowoduje utraty powyższego zwolnienia. Powołany przez Wnioskodawczynię we wniosku art. 16 ust. 1 i ust. 2 ustawy o podatku od spadków i darowizn nie dotyczy Wnioskodawczyni, w związku z tym bezprzedmiotowe jest rozpatrywanie wniosku pod kątem spełnienia warunków do skorzystania ze zwolnienia, o którym mowa w art. 16 ustawy o podatku od spadków i darowizn. Fakt posiadania przez Wnioskodawczynię innej nieruchomości pozostaje bez wpływu na powyższe.

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawczyni uznano za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym, a w przypadku interpretacji dotyczącej zdarzenia przyszłego – stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj