Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPB4/415-184/13-4/JK2
z 20 maja 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 749 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pani przedstawione we wniosku z dnia 14.03.2013 r. (data wpływu 15.03.2013 r.) oraz w piśmie z dnia 23.04.2013 r. (data wpływu 30.04.2013 r.) uzupełniającym braki formalne na wezwanie z dnia 23.04.2013 r. Nr IPPB4/415-184/13-2/JK2 (data nadania 24.04.2013 r., data doręczenia 26.04.2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych sprzedaży nieruchomości – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 15.03.2013 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych sprzedaży nieruchomości.

Z uwagi na braki formalne, pismem Nr IPPB4/415-184/13-2/JK2 z dnia 23.04.2013 r. (data nadania 24.04.2013 r., data doręczenia 26.04.2013 r.), tut. Organ wezwał Wnioskodawczynię do uzupełnienia przedmiotowego wniosku poprzez doprecyzowanie zdarzenia przyszłego.

Pismem z dnia 29.04.2013 r. (data wpływu 30.04.2013 r.) uzupełniono wniosek w terminie.


W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.


W dniu 11 października 2012 r. Wnioskodawczyni sprzedała za cenę 73.000 zł lokal mieszkalny o odrębnej własności położony w miejscowości N. o łącznej powierzchni 36,30 m2. Lokal ten Wnioskodawczyni nabyła na podstawie testamentu, potwierdzonym postanowieniem Sądu Rejonowego w dniu 28 marca 2012 r. po swojej siostrze zmarłej w dniu 03.12.2010 r. Pieniądze z tej sprzedaży Wnioskodawczyni zamierza przeznaczyć na własne cele mieszkaniowe wymienione w rozdz. 3 art. 21 ust. 25 pkt 1 lit. a, b, c lub d (lub jeden z nich) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (ustawy PIT). O ile Wnioskodawczyni nie ma wątpliwości wydatkowania tej kwoty na cel wymieniony w p-kcie 1 pod literą d, to nasuwają się Wnioskodawczyni wątpliwości z wydatkowaniem na cele, a w zasadzie na jeden z tych celów wymienionych pod literami: a, b, c, zwłaszcza, że aktualnie Wnioskodawczyni posiada jako współwłasność małżeńską dwa mieszkania o odrębnej własności, jedno o powierzchni 60 m2, drugie ok. 30 m2 w miejscowości M. Oba te mieszkania to stare lokale z wielkiej płyty (ponad 30-letnie). Wnioskodawczyni dochód ze sprzedaży odziedziczonego mieszkania zamierza przeznaczyć na zakup lepszego mieszkania (bądź z rynku pierwotnego, bądź też wtórnego), aby poprawić swoje dotychczasowe warunki mieszkaniowe.

Wnioskodawczyni poinformowała, iż przez ostatni okres, tj. ponad 3 lat jako babka opiekuje się praktycznie 12 godzin dzienne, a nierzadko i 24 godziny na dobę swoim prawie 3,5 letnim wnukiem, synem jednej z pracujących córek, która wraz z mężem wynajmuje mieszkanie od miejscowego TBS-u. Posiadane przez Wnioskodawczynię mieszkanie jako współwłasność małżeńska o powierzchni 30 metrów (kawalerka) jest dla tej córki za małe. Mieszkała w nim z mężem do czasu urodzenia się ich syna, a wnuka Wnioskodawczyni. Z chwilą pojawienia się nowego członka rodziny córka była zmuszona poszukać większego mieszkania. Druga z córek (po ukończeniu studiów UMK) ze znacznym stopniem niepełnosprawności aktualnie nie zamierza wracać do M. – uczy się dalej i mieszka w wynajmowanym mieszkaniu w T., za które Wnioskodawczyni z mężem płacą. Ta 30 metrowa kawalerka trzymana jest jako rezerwa na wszelki wypadek dla Niej.


Zważywszy, że rodzina może posiadać więcej niż jedno mieszkanie, Wnioskodawczyni chce się upewnić że pieniądze uzyskane ze sprzedanego mieszkania w N. mogłaby przeznaczyć nie płacąc od tej transakcji podatku, na zakup mieszkania (domu, gruntu) i dodatkowo przy dopłacie zięcia, córki (jej rodziny) zamieszkać razem z nimi, większość czasu Wnioskodawczyni spędza u Niej opiekując się ich dzieckiem. W ten sposób poprawiłaby Wnioskodawczyni swoje warunki mieszkaniowe przebywania z wnukiem, a w nieodległej perspektywie czasowej również z drugim dzieckiem córki (aktualnie córka jest zawansowanej ciąży) – zarówno córka jak i zięć pracują.

Pismem z dnia 29.04.2013 r. (data wpływu 30.04.2013 r.) Wnioskodawczyni poinformowała, iż po zakupie mieszkania ewentualnie domu najprawdopodobniej będzie jego współwłaścicielem, o ile resztę do zakupu dołoży córka z zięciem (stosowny zapis w akcie notarialnym) lub właścicielem, jeśli do zakupu córka z zięciem nie dopłacą. Zakupione mieszkanie (domek), na które w całości zostaną wydatkowane środki pochodzące ze sprzedaży lokalu mieszkalnego odziedziczonego po zmarłej siostrze może mieć zarówno formę własności odrębnej jak też spółdzielczej - w zależności od tego, które będzie Wnioskodawczyni bardziej opowiadało i co znajdzie korzystniejszego na rynku nieruchomości do końca 2015 roku. Wnioskodawczyni na dzień dzisiejszy jest trudno jednoznacznie określić czy ewentualnie nabyty grunt będzie związany z zakupionym domkiem czy mieszkaniem, czy też będzie to odrębny grunt pod zabudowę budynku mieszkalnego - niemniej jednak cała ta kwota (z odziedziczonego mieszkania zostanie wydatkowana na cele mieszkaniowe. Cały przychód uzyskany przez Wnioskodawczynię ze sprzedaży odziedziczonego lokalu mieszkalnego zostanie wydatkowany na cele mieszkaniowe może to być zarówno zakup mieszkania, domu — a może być to również zakup, gruntu (ta ostatnia ewentualność jest najmniej prawdopodobna).

Składając wniosek o wydanie indywidualnej interpretacji podatkowej w ww. sprawie Wnioskodawczyni chodzi głównie o to czy mając już własne mieszkanie będzie zwolniona od opodatkowania z odpłatnego zbycia odziedziczonego i sprzedanego lokalu mieszkalnego, jeżeli począwszy od dnia odpłatnego zbycia, nie później niż w okresie 2 lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym to zbycie nastąpiło - uzyskany z tej sprzedaży przychód wyda na własne cele mieszkaniowe mimo, iż posiada już na swoje nazwisko i męża dwa mieszkania o statusie wspólnej własności małżeńskiej (z przeznaczeniem jednego z nich 30 m2 jednej z córek). Wnioskodawczyni wskazała, iż precyzyjne określenie, na co dokładnie przeznaczy uzyskany przychód jest aktualnie (w dniu dzisiejszym) niemożliwe jeszcze do określenia (Wnioskodawczyni jest na etapie poszukiwania stosownego mieszkania, domku). Sytuacja przedstawiona we wniosku sprowadza się do interpretacji określenia „własne cele mieszkaniowe” w sytuacji, gdy Wnioskodawczyni posiada już mieszkanie (wspólność małżeńska), ponieważ w wyniku zakupu — mieszkania, domu zostanie właścicielem (współwłaścicielem) dodatkowej nieruchomości, zatem będzie miała więcej niż jedno mieszkanie. Zdaniem Wnioskodawczyni, aktualnie obowiązujące przepisy tego nie zabraniają.


W związku z powyższym zadano następujące pytania.


  1. Czy Wnioskodawczyni dochód uzyskany ze sprzedaży w październiku 2012 r. lokalu odziedziczonego po swojej siostrze może do końca 2014 r. przeznaczyć na własne cele mieszkaniowe unikając opodatkowania?
  2. Czy zięć, który odziedziczył, a następnie sprzedał w listopadzie 2012 r. w części swój udział w odziedziczonym mieszkaniu przeznaczając uzyskany dochód do zakupionego przez Wnioskodawczynię mieszkania (domu, gruntu) jako swój udział w wydatkach na własne cele mieszkaniowe, również będzie mógł skorzystać ze zwolnienia z podatkowego?

Niniejsza interpretacja dotyczy skutków podatkowych sprzedaży nieruchomości przez Wnioskodawczynię (pyt. Nr 1). Natomiast odnośnie skutków podatkowych sprzedaży nieruchomości przez zięcia Wnioskodawczyni (pyt. Nr 2) zostanie wydane postanowienie o odmowie wszczęcia postępowania.


Zdaniem Wnioskodawczyni, dochód uzyskany i wydatkowany ze sprzedanego przez Nią mieszkania na zakup mieszkania (budynku, gruntu) do końca 2014 r. powinien być wolny od opodatkowania podatkiem dochodowym (PIT), gdyż jest to wydatkowanie środków na cele mieszkaniowe określone z ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych – niezależnie od tego, że posiada już własne mieszkanie/a (jako ustawowa wspólność małżeńska), a przepisach niniejszej ww. ustawy nie wymienia warunku/ów eliminujących ze zwolnienia z tytułu posiadania innego mieszkania, w Jej przypadku starego mieszkania (tzw. wielkiej płyty).


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.


Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 361 ze zm.) źródłem przychodu jest – z zastrzeżeniem ust. 2 – odpłatne zbycie:

  1. nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości,
  2. spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej,
  3. prawa wieczystego użytkowania gruntów
    - jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie.


Przepis art. 10 ust. 1 pkt 8 ww. ustawy formułuje generalną zasadę, że sprzedaż nieruchomości lub praw przed upływem 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie rodzi obowiązek podatkowy w postaci zapłaty podatku dochodowego. Tym samym jeżeli odpłatne zbycie nieruchomości lub praw nastąpiło po upływie 5 lat licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie - nie jest źródłem przychodu w rozumieniu art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a tym samym przychód uzyskany ze sprzedaży nieruchomości lub praw w ogóle nie podlega opodatkowaniu.


Z powyższych uregulowań prawnych wynika, że w przypadku sprzedaży nieruchomości lub praw decydujące znaczenie w kwestii opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych ma zatem moment ich nabycia.


Zgodnie z art. 922 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 ze zm.) spadek to prawa i obowiązki zmarłego wynikające ze stosunków cywilnoprawnych, które z chwilą jego śmierci przechodzą na następców prawnych.


W myśl art. 924 Kodeksu cywilnego spadek otwiera się z chwilą śmierci spadkodawcy, natomiast spadkobierca nabywa spadek z chwilą otwarcia spadku (art. 925 Kodeksu cywilnego). Oznacza to, że z chwilą śmierci należące do spadkodawcy prawa i obowiązki stają się spadkiem, który podlega przepisom prawa spadkowego, a data śmierci (chwila śmierci) spadkodawcy (spadkodawców) ustala, kto staje się spadkobiercą oraz co wchodzi w skład masy spadkowej. Zatem istotnym z punktu widzenia prawa jest dzień otwarcia spadku, czyli data śmierci spadkodawcy.


Mając na uwadze powyższe oraz przedstawione we wniosku zdarzenie przyszłe stwierdzić należy, że Wnioskodawczyni nabyła lokal mieszkalny z wyodrębnioną własnością w dacie śmierci siostry , tj. w dniu 03.12.2010 r.


Odnosząc powyższe uregulowania na grunt rozpatrywanej sprawy należy stwierdzić, sprzedaż lokalu mieszkalnego nabytego w 2010 r. będzie stanowić źródło przychodu w rozumieniu art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.


Zatem dokonując oceny skutków podatkowych sprzedaży udziału w przedmiotowej nieruchomości, należy zastosować przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym od dnia 01 stycznia 2009 r.


Zgodnie bowiem z ustawą z dnia 06 listopada 2008 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 209, poz. 1316 ze zm.) zmieniono m.in. zasady opodatkowania przychodów z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Nowe zasady opodatkowania, zgodnie z art. 14 ustawy zmieniającej, mają zastosowanie do uzyskanych dochodów (poniesionej straty) od dnia 01 stycznia 2009 r.

W myśl art. 30e powołanej powyżej ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych – w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2009 r. – podatek od dochodu ze sprzedaży nieruchomości i praw majątkowych, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) wynosi 19% podstawy obliczenia podatku. Podatek ten płatny jest w terminie złożenia zeznania, wskazanym w art. 45, za rok podatkowy, w którym nastąpiło odpłatne zbycie. Dochodu z odpłatnego zbycia nieruchomości ipraw majątkowych określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) nie łączy się z przychodami (dochodami) z innych źródeł.


Stosownie do ust. 2 artykułu 30e ww. ustawy, podstawą obliczenia podatku jest dochód stanowiący różnicę pomiędzy przychodem z odpłatnego zbycia nieruchomości lub praw określonym zgodnie z art. 19, a kosztami ustalonymi zgodnie z art. 22 ust. 6c i 6d, powiększoną o sumę odpisów amortyzacyjnych, o których mowa w art. 22h ust. 1 pkt 1, dokonanych od zbywanych nieruchomości lub praw.

W myśl art. 19 ust. 1 ww. ustawy, przychodem z odpłatnego zbycia nieruchomości lub praw majątkowych oraz innych rzeczy jest ich wartość wyrażona w cenie określonej w umowie, pomniejszona o koszty odpłatnego zbycia. Jeżeli jednak cena, bez uzasadnionej przyczyny, znacznie odbiega od wartości rynkowej tych rzeczy lub praw, przychód ten określa organ podatkowy lub organ kontroli skarbowej w wysokości wartości rynkowej, którą zgodnie z ust. 3 tegoż artykułu określa się na podstawie cen rynkowych stosowanych w obrocie rzeczami lub prawami tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem w szczególności ich stanu i stopnia zużycia oraz czasu i miejsca odpłatnego zbycia.

Pojęcie kosztów odpłatnego zbycia (sprzedaży) nie zostało przez ustawodawcę zdefiniowane w ustawie, należy zatem stosować językowe rozumienie tego wyrażenia, zgodnie z którym za koszty sprzedaży nieruchomości, praw majątkowych oraz innych rzeczy uważa się wszystkie wydatki poniesione przez sprzedającego, które są konieczne, aby transakcja mogła dojść do skutku (wszystkie niezbędne wydatki bezpośrednio związane z tą czynnością).


Stosownie natomiast do art. 22 ust. 6d ustawy, za koszty uzyskania przychodu z tytułu odpłatnego zbycia, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c), nabytych w drodze spadku, darowizny lub w inny nieodpłatny sposób, uważa się udokumentowane nakłady, które zwiększyły wartość rzeczy i praw majątkowych, poczynione w czasie ich posiadania oraz kwotę zapłaconego podatku od spadków i darowizn w takiej części, w jakiej wartość zbywanej rzeczy lub prawa przyjęta do opodatkowania podatkiem od spadków i darowizn odpowiada łącznej wartości rzeczy i praw majątkowych przyjętej do opodatkowania podatkiem od spadków i darowizn.


Wysokość nakładów, o których mowa w ust. 6d ustala się na podstawie faktur VAT w rozumieniu przepisów o podatku od towarów i usług oraz dokumentów stwierdzających poniesienie opłat administracyjnych (art. 22 ust. 6e ww. ustawy).


Należy jednakże zauważyć, że w myśl art. 21 ust. 1 pkt 131 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wolne od podatku dochodowego są dochody z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych, o których mowa w art. 30e, w wysokości, która odpowiada iloczynowi tego dochodu i udziału wydatków poniesionych na własne cele mieszkaniowe w przychodzie z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych, jeżeli począwszy od dnia odpłatnego zbycia, nie później niż w okresie dwóch lat od końca roku podatkowego, w którym nastąpiło odpłatne zbycie, przychód uzyskany ze zbycia tej nieruchomości lub tego prawa majątkowego został wydatkowany na własne cele mieszkaniowe; udokumentowane wydatki poniesione na te cele uwzględnia się do wysokości przychodu z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych.


Stosownie do art. 21 ust. 25 pkt 1 ww. ustawy, za wydatki poniesione na cele, o których mowa w ust. 1 pkt 131, uważa się wydatki poniesione na:

  1. nabycie budynku mieszkalnego, jego części lub udziału w takim budynku, lokalu mieszkalnego stanowiącego odrębną nieruchomość lub udziału w takim lokalu, a także na nabycie gruntu lub udziału w gruncie albo prawa użytkowania wieczystego gruntu lub udziału w takim prawie, związanych z tym budynkiem lub lokalem,
  2. nabycie spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub udziału w takim prawie, prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej lub udziału w takim prawie,
  3. nabycie gruntu pod budowę budynku mieszkalnego lub udziału w takim prawie, prawa użytkowania wieczystego takiego gruntu lub udziału w takim prawie, w tym również z rozpoczętą budową budynku mieszkalnego, oraz nabycie innego gruntu lub udziału w gruncie, prawa użytkowania wieczystego gruntu lub udziału w takim prawie, jeżeli w okresie, o którym mowa w ust. 1 pkt 131, grunt ten zmieni przeznaczenie na grunt pod budowę budynku mieszkalnego,
  4. budowę, rozbudowę, nadbudowę, przebudowę lub remont własnego budynku mieszkalnego, jego części lub własnego lokalu mieszkalnego,
  5. rozbudowę, nadbudowę, przebudowę lub adaptację na cele mieszkalne własnego budynku niemieszkalnego, jego części, własnego lokalu niemieszkalnego lub własnego pomieszczenia niemieszkalnego
    - położonych w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub w innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego albo w Konfederacji Szwajcarskiej,


Na podstawie art. 21 ust. 26 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, przez własny budynek, lokal lub pomieszczenie, o których mowa w ust. 25 pkt 1 lit. d) i e), rozumie się budynek, lokal lub pomieszczenie stanowiące własność lub współwłasność podatnika lub do którego podatnikowi przysługuje spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu, prawo do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej lub udział w takich prawach.

Zgodnie z dyspozycją zawartą w art. 21 ust. 27 ww. ustawy, w przypadku ponoszenia wydatków na cele mieszkaniowe w innym niż Rzeczpospolita Polska państwie członkowskim Unii Europejskiej lub w innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego albo w Konfederacji Szwajcarskiej, zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 131, stosuje się pod warunkiem istnienia podstawy prawnej wynikającej z umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania lub innych ratyfikowanych umów międzynarodowych, których stroną jest Rzeczpospolita Polska, do uzyskania przez organ podatkowy informacji podatkowych od organu podatkowego państwa, na którego terytorium podatnik ponosi wydatki na cele mieszkaniowe.


Stosownie do art. 21 ust. 28 za wydatki, o których mowa w ust. 25, nie uważa się wydatków poniesionych na:

  1. nabycie gruntu lub udziału w gruncie, prawa wieczystego użytkowania gruntu lub udziału w takim prawie, budynku, jego części lub udziału w budynku, lub
  2. budowę, rozbudowę nadbudowę, przebudowę, adaptację lub remont budynku albo jego części

    - przeznaczonych na cele rekreacyjne.


Jak wynika z powołanych wyżej przepisów wolne od podatku dochodowego są dochody z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych, określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) ustawy, jeśli nie później niż w okresie dwóch lat od końca roku podatkowego, w którym nastąpiło odpłatne zbycie, przychód uzyskany ze zbycia danej nieruchomości lub prawa majątkowego zostanie wydatkowany na własne cele mieszkaniowe, do których zaliczamy m.in. nabycie budynku mieszkalnego, jego części lub udziału w takim budynku, lokalu mieszkalnego stanowiącego odrębną nieruchomość lub udziału w takim lokalu, a także na nabycie gruntu lub udziału w gruncie albo prawa użytkowania wieczystego gruntu lub udziału w takim prawie, związanych z tym budynkiem lub lokalem, nabycie spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub udziału w takim prawie, prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej lub udziału w takim prawie.

Biorąc pod uwagę powołane wyżej przepisy prawa podatkowego oraz treść zdarzenia przyszłego z którego wynika, iż cały przychód uzyskany przez Wnioskodawczynię ze sprzedaży odziedziczonego lokalu mieszkalnego zostanie wydatkowany na cele mieszkaniowe, tj. zakup mieszkania, domu lub gruntu, stwierdzić należy, iż dochód uzyskany ze sprzedaży tego lokalu będzie w całości korzystał ze zwolnienia od opodatkowania podatkiem dochodowym na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 131 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.


Natomiast dla oceny możliwości zwolnienia z opodatkowania, określonego w art. 21 ust. 1 pkt 131 ww. ustawy nie ma znaczenia fakt posiadania innych mieszkań.


Ponadto należy podkreślić, iż organ wydający interpretację opiera się wyłącznie na opisie stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego podanego we wniosku – nie prowadzi postępowania dowodowego, które w przedmiotowej sprawie umożliwiłoby ocenę spełnienia przez Wnioskodawczynię przesłanek zwolnienia wynikającego z art. 21 ust. 1 pkt 131 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zastosowanie zwolnienia z opodatkowania leży w interesie podatnika, więc to po jego stronie spoczywa obowiązek wykazania, iż spełnia przesłanki do zwolnienia, czy to w postępowaniu prowadzonym w trybie art. 14b Ordynacji podatkowej, czy też w postępowaniu podatkowym. Różnica polega jedynie na tym, że w postępowaniu podatkowym organ podatkowy prowadzi postępowanie dowodowe w celu ustalenia dokładnego stanu faktycznego, zaś indywidualną interpretację wydaje jedynie w oparciu o stan faktyczny opisany przez Wnioskodawczynię. Niemniej, w obu tych postępowaniach, dla zastosowania zwolnienia określonego w art. 21 ust. 1 pkt 131 ustawy, spełnione muszą być te same przesłanki określone w tym przepisie.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj