Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPB1/415-98/13-4/AMN
z 6 maja 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 22 stycznia 2013 r. (data wpływu 25 stycznia 2013 r.), uzupełnionym w dniu 29 kwietnia 2013 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 25 stycznia 2013 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika.

Wniosek nie spełniał wymogów formalnych, o których mowa w art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, w związku z czym pismem z dnia 17 kwietnia 2013 r. znak ILPB1/415-98/13-2/AMN na podstawie art. 169 § 1 tej ustawy wezwano Wnioskodawcę do usunięcia braków w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania pod rygorem pozostawienia wniosku bez rozpatrzenia.

Wezwanie skutecznie doręczono w dniu 19 kwietnia 2013 r., a w dniu 29 kwietnia 2013 r. wniosek uzupełniono (nadano w polskiej placówce pocztowej w dniu 26 kwietnia 2013 r.).

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca zamierza zorganizować i przeprowadzić konkurs (dalej: „Konkurs”) na zasadach określonych w regulaminie (…).

Zadanie konkursowe będzie polegać na przesłaniu za pośrednictwem aplikacji konkursowej najlepszej odpowiedzi pisemnej na jedno pytanie, które ukazuje się w każdym dniu podczas trwania konkursu (dalej: „Zadanie Konkursowe”). Na koniec każdego dnia podczas trwania Konkursu (dalej: „Etap Konkursu”), spośród wszystkich nadesłanych tego dnia zadań konkursowych Jury składające się z trzech osób wyznaczonych przez organizatora wybierze trzech uczestników, którzy najlepiej wykonali zadanie konkursowe i uzyskają nagrodę. Każdy z uczestników konkursu może zostać jego Laureatem tylko raz. Kryteria wyboru najlepiej wykonanych zadań konkursowych to kreatywność, nieszablonowe podejście do tematu, a także forma Utworu.

Nagrodą w konkursie jest specjalny kupon zniżkowy upoważniający do skorzystania z jednokrotnego rabatu w wysokości 30% na zakup dowolnej ilości czekolady z asortymentu dostępnego w sieci sklepów (…).

W uzupełnieniu wniosku Wnioskodawca wskazał, że konkurs przedstawiony we wniosku o udzielenie interpretacji przepisów prawa podatkowego nie jest konkursem z dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa lub sportu.

Nadto Wnioskodawca wskazał, iż nie może precyzyjnie określić wartości nagrody, gdyż wokół tego oscyluje problem, który legł u podstaw potrzeby wydania interpretacji w niniejszej sprawie. Nagrodą w przedmiotowym konkursie jest bowiem kupon zniżkowy, który uprawnia do skorzystania ze zniżki w wysokości 30% ceny na zakup określonych towarów. Osoba, która wygra taki kupon może więc skorzystać z takiej zniżki w momencie zakupu lub w ogóle z niej nie skorzystać. Natomiast nie można określić, w momencie wydania uczestnikowi kuponu, wysokości zniżki, gdyż jej nominalna wysokość będzie znana dopiero w momencie dokonania zakupu towarów objętych zniżką. Uczestnik może więc zakupić towar o wartości 100,00 zł i otrzymać zniżkę 30,00 zł (30%), ale równie dobrze może on zakupić towar za 10.000,00 zł i otrzymać zniżkę 3.000,00 zł (30%). Organizator konkursu nie jest więc w stanie precyzyjnie wskazać, jaka jest wartość nagrody, a tym bardziej czy przekracza ona kwotę 760,00 zł.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

Czy w przypadku przyznania nagrody laureatowi konkursu organizowanego przez Wnioskodawcę powstanie po stronie Wnioskodawcy obowiązek pobrania należnego zryczałtowanego podatku przed udostępnieniem kuponu zniżkowego? Czy kupon zniżkowy będący nagrodą w konkursie stanowi przychód osoby nagrodzonej?

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W myśl art. 11 ust. 1 ww. ustawy, przychodami z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19 i art. 20 ust. 3 są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Na podstawie art. 30 ust. 1 pkt 2 powołanej wyżej ustawy, od dochodów (przychodów) pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy z tytułu wygranych w konkursach, grach i zakładach wzajemnych lub nagród związanych ze sprzedażą premiową, uzyskanych w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego, z zastrzeżeniem art. 21 ust. 1 pkt 6, 6a i 68 – w wysokości 10% wygranej lub nagrody.

Ponadto, zgodnie z art. 41 ust. 7 pkt 1 ww. ustawy, jeżeli przedmiotem wygranych (nagród), o których mowa w art. 30 ust. 1 pkt 2 nie są pieniądze, podatnik jest obowiązany wpłacić płatnikowi kwotę zaliczki lub należnego zryczałtowanego podatku przed udostępnieniem wygranej (nagrody) lub świadczenia.

Mając na względzie przytoczone przepisy prawa podatkowego Wnioskodawca stoi na stanowisku, iż nagrody w konkursie w postaci kuponu zniżkowego upoważniającego do skorzystania z jednokrotnego rabatu w wysokości 30% na zakup dowolnej ilości czekolady z asortymentu dostępnego w sieci sklepów nie stanowią przychodu. Dopiero dalsze działania osoby nagrodzonej upoważniają ją do skorzystania z określonego rabatu przy zakupie wskazanego asortymentu. Z uwagi na to, nie powstaje obowiązek podatkowy po stronie osoby nagrodzonej, a po stronie Wnioskodawcy nie będzie istniał obowiązek pobrania zryczałtowanego podatku.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 361 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W świetle powyższego, podatkiem dochodowym nie są objęte wyłącznie dochody wymienione w art. 21, 52, 52a i 52c ww. ustawy oraz dochody, od których zaniechano poboru podatku. Zatem wszelkie dochody podatnika niewymienione enumeratywnie w katalogu zwolnień przedmiotowych podlegają opodatkowaniu.

Przepis art. 11 ust. 1 cytowanej ustawy stanowi, iż przychodami z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19 i art. 20 ust. 3 są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Zgodnie z art. 11 ust. 2 ww. ustawy, wartość pieniężną świadczeń w naturze, z zastrzeżeniem art. 12 ust. 2, określa się na podstawie cen rynkowych stosowanych w obrocie rzeczami lub prawami tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem w szczególności ich stanu i stopnia zużycia oraz czasu i miejsca ich uzyskania.

Stosownie do treści art. 11 ust. 2a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wartość pieniężną innych nieodpłatnych świadczeń ustala się:

  1. jeżeli przedmiotem świadczenia są usługi wchodzące w zakres działalności gospodarczej dokonującego świadczenia - według cen stosowanych wobec innych odbiorców;
  2. jeżeli przedmiotem świadczeń są usługi zakupione - według cen zakupu;
  3. jeżeli przedmiotem świadczeń jest udostępnienie lokalu lub budynku - według równowartości czynszu, jaki przysługiwałby w razie zawarcia umowy najmu tego lokalu lub budynku;
  4. w pozostałych przypadkach - na podstawie cen rynkowych stosowanych przy świadczeniu usług lub udostępnianiu rzeczy lub praw tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem w szczególności ich stanu i stopnia zużycia oraz czasu i miejsca udostępnienia.

Z kolei art. 11 ust. 2b ustawy stanowi, iż jeżeli świadczenia są częściowo odpłatne, przychodem podatnika jest różnica pomiędzy wartością tych świadczeń, ustaloną według zasad określonych w ust. 2 lub 2a, a odpłatnością ponoszoną przez podatnika.

Stanowiąc o nieodpłatnych świadczeniach, jako o przychodzie kształtującym podstawę opodatkowania podatkiem dochodowym, ustawodawca nie zdefiniował przy tym tego pojęcia. Zgodnie jednak z ugruntowanym poglądem, pojęcie to obejmuje wszystkie zjawiska gospodarcze i zdarzenia prawne, których następstwem jest uzyskanie korzyści kosztem innego podmiotu, lub te wszystkie zdarzenia prawne i zdarzenia gospodarcze, których skutkiem jest nieodpłatne, to jest niezwiązane z kosztami lub inną formą ekwiwalentu, przysporzenie majątku tej osobie, mające konkretny wymiar finansowy.

Z informacji zawartych we wniosku wynika, że Wnioskodawca zamierza zorganizować i przeprowadzić konkurs. W każdym dniu podczas trwania konkursu Jury wybierze spośród wszystkich nadesłanych tego dnia zadań konkursowych trzech uczestników, którzy najlepiej wykonali zadanie konkursowe i uzyskają nagrodę. Nagrodą w konkursie jest specjalny kupon zniżkowy upoważniający do skorzystania z rabatu w wysokości 30% na zakup dowolnej ilości czekolady.

W myśl przepisów ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz. U. z 1964 r. Nr 16, poz. 93 ze zm.), konkurs jest odmianą przyrzeczenia publicznego. Jedna osoba bowiem przyrzeka, że w przypadku, gdy dany podmiot spełni określone warunki (wygra konkurs) spełni na jego rzecz określone świadczenie.

Obniżenie ceny zakupu (udzielenie rabatu) niewątpliwie stanowi dla osoby wygrywającej konkurs nagrodę.

Nagroda - zgodnie ze Słownikiem języka polskiego (E. Sobol, PWN, Warszawa 2005 r. s. 497) - to „suma pieniężna, dyplom, odznaczenie itp. będące formą wynagrodzenia, uznania lub wyróżnienia za dobre wyniki, o osiągnięcia, zwycięstwo w konkursie, zawodach itp.”.

Zatem, w przypadku otrzymania w konkursie nagrody w postaci obniżenia ceny opodatkowaniu podlega rabat otrzymany przez zwycięzcę konkursu, tj. różnica pomiędzy wartością rynkową nagrody, a ceną jej zakupu przez uczestnika konkursu.

Stosownie do art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, od dochodów (przychodów) pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy z tytułu wygranych w konkursach, grach i zakładach wzajemnych lub nagród związanych ze sprzedażą premiową, uzyskanych w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego, z zastrzeżeniem art. 21 ust. 1 pkt 6, 6a i 68 - w wysokości 10% wygranej lub nagrody.

Jak stanowi art. 30 ust. 3 ww. ustawy, zryczałtowany podatek, o którym mowa w ust. 1 pkt 2, 4-5a i 13, pobiera się bez pomniejszania przychodu o koszty uzyskania.

Zgodnie z art. 41 ust. 4 cytowanej ustawy, płatnicy, o których mowa w ust. 1, są obowiązani pobierać zryczałtowany poda-tek dochodowy od dokonywanych wypłat (świadczeń) lub stawianych do dyspozycji podatnika pieniędzy lub wartości pieniężnych z tytułów określonych w art. 29, art. 30 ust. 1 pkt 2, 4–5a i 13 oraz art. 30a ust. 1, z zastrzeżeniem ust. 4d, 5 oraz 10.

Natomiast w myśl art. 41 ust. 7 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, jeżeli przedmiotem wygranych (nagród), o których mowa w art. 30 ust. 1 pkt 2 - nie są pieniądze, podatnik jest obowiązany wpłacić płatnikowi kwotę zaliczki lub należnego zryczałtowanego podatku przed udostępnieniem wygranej (nagrody) lub świadczenia.

Jednakże w celu prawidłowego wypełnienia obowiązków ciążących na płatniku, podmiot wydający nagrodę winien określić wartość wydawanej nagrody. Jak przedstawiono w opisie zdarzenia przyszłego przedmiotem nagrody jest bon rabatowy, którego wartość na moment jego wydania jest niemożliwa do określenia. Wartość ta bowiem uzależniona będzie od ilości zakupionej z rabatem czekolady. Jak wskazał Wnioskodawca nagrodą jest bowiem 30% upust od kwoty zrealizowanego faktycznie zakupu, tak więc nominalna zrealizowana wartość rabatu będzie znana dopiero w momencie dokonania przez zwycięzcę konkursu ewentualnego zakupu towarów objętych zniżką. Z tej zatem przyczyny tj. braku możliwości na moment wydania nagrody określenia wysokości podlegającego opodatkowaniu przychodu z tytułu otrzymania bonu rabatowego, Wnioskodawca nie ma możliwości prawidłowego wykonania obowiązku pobrania należnego zryczałtowanego podatku.

W przedmiotowej sprawie, w przypadku przyznania laureatowi konkursu nagrody, z uwagi na brak możliwości określenia jej wartości nie powstaje u osoby otrzymującej tę nagrodę - w momencie otrzymania - przychód o skonkretyzowanej, ściśle określonej wysokości. Z tych też względów Wnioskodawca nie ma możliwości prawidłowego wypełnienia obowiązków płatnika.

Z uwagi na powyższe, stanowisko Wnioskodawcy uznano za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj