Interpretacja Urzędu Skarbowego w Dębicy
PO.V/413-6/04
z 23 lutego 2004 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego
Sygnatura
PO.V/413-6/04
Data
2004.02.23



Autor
Urząd Skarbowy w Dębicy


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Źródła przychodów --> Przychody z działalności wykonywanej osobiście

Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Zwolnienia przedmiotowe


Słowa kluczowe
bilety
delegacja służbowa
diety
komisja
obowiązek obywatelski
obowiązek społeczny
samochód osobowy
samochód prywatny
świadczenia na rzecz pracowników
świadczenia rzeczowe
świadczenie nieodpłatne


Pytanie podatnika
1. Czy karty wstępu dla pracowników na obiekty sportowe i bilety na imprezy kulturalne oraz dofinansowanie kosztów wycieczki pracowniczej udokumentowane imienną listą korzystają w 2004 r. ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób fizycznych.
2. Czy jest zwolniony z opodatkowania podatkiem dochodowym koszt używania prywatnego pojazdu samochodowego w celu odbycia podróży służbowej?
3. Czy diety wypłacane przewodniczącym zarządów osiedli za pełnienie przez te osoby obowiązków społecznych są zwolnione od podatku dochodowego do wysokości nie przekraczającej miesięcznie kwoty 2.280 zł?
4. Czy diety wypłacone członkom Miejskiej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych korzystają ze zwolnienia od podatku dochodowego?


W odpowiedzi na zapytanie z dnia 19.01.2004 r. (data wpływu do tut. Urzędu 21.01.2004 r.), na podstawie art. 14a ustawy z dnia 29.08.1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 137, poz. 926 ze zm.), Naczelnik Urzędu Skarbowego w Dębicy informuje o zakresie stosowania przepisów podatkowych w przedstawionym stanie faktycznym:

Odpowiadając na pierwsze pytanie należy przytoczyć art. 21 ust. 1 pkt 67 ustawy z dnia 26.07.1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.), w brzmieniu obowiązującym od dnia 1.01.2004 r., który zwalnia od podatku dochodowego wartość rzeczowych świadczeń otrzymywanych przez pracownika, sfinansowanych w całości ze środków zakładowego funduszu świadczeń socjalnych lub funduszy związków zawodowych – do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 380 zł; rzeczowymi świadczeniami nie są bony, talony i inne znaki, uprawniające do ich wymiany na towary lub usługi. Zdaniem tut. Urzędu bilety wstępu na imprezy kulturalne czy sportowe korzystają z przedmiotowego zwolnienia i nie można uznać biletów za znaki wyłączone ze zwolnienia. W ocenie tut. Urzędu, wyłączając znaki ze zwolnienia od podatku dochodowego intencją ustawodawcy było, aby talonów czy bonów pracodawcy nie nazwali na przykład kuponami czy voucherami lub użyli dla tych świadczeń innej nazwy.

Natomiast dofinansowanie kosztów wycieczki turystycznej pracownika będą dla tej osoby przychodem podlegającym opodatkowaniu w rozumieniu art. 12 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób fizycznych zwolnione są jedynie dopłaty do zorganizowanego wypoczynku dzieci i młodzieży do lat 18, o jakich mowa w art. 21 ust. 1 pkt 78 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Sfinansowanie wycieczki dla pracowników z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych lub funduszy związków zawodowych, podobnie jak wszelkie inne dopłaty do różnorodnych form wypoczynku pracowników, stanowią formę świadczenia pieniężnego (nie rzeczowego) ponoszonego za pracowników, przy czym jest możliwe określenie wysokości świadczenia przypadającego na danego pracownika i w związku z tym jest to przychód ze stosunku pracy.

Reasumując Naczelnik Urzędu Skarbowego w części potwierdza stanowisko Urzędu Miejskiego, że karty wstępu dla pracowników na obiekty sportowe i bilety na imprezy kulturalne korzystają ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób fizycznych. Natomiast dofinansowanie kosztów wycieczki pracowniczej udokumentowane imienną listą nie stanowią rzeczowych świadczeń zwolnionych z podatku dochodowego; tym samym są opodatkowane jako przychody pracownika ze stosunku pracy.

Odpowiadając na drugie pytanie należy zauważyć, że od 1.01.2004 r. zostały opodatkowane kwoty ryczałtów wypłacanych pracownikom z tytułu zwrotu kosztów używania pojazdów samochodowych (samochodów, motocykli i motorowerów), niebędących własnością pracodawcy, dla potrzeb pracodawcy w jazdach lokalnych. Uchylono bowiem pkt 22 w art. 21 ust. 1 powołanej wyżej ustawy o podatku dochodowego od osób fizycznych, który do koca 2003 r. zawierał zwolnienie w tym zakresie. Jednocześnie z ustawy wykreślono delegację dla Ministra Finansów do wydania rozporządzenia określającego wzór ewidencji przebiegu pojazdu. Natomiast nadal pozostają wolne od podatku kwoty otrzymane przez pracowników z tytułu zwrotu kosztów używania dla potrzeb pracodawcy pojazdów samochodowych w celu odbycia podróży służbowej (tzw. jazdy zamiejscowe). W tym jednak przypadku podstawę zwolnienia od podatku stanowi art. 21 ust. 1 pkt 16 lit. a ustawy, który zwalnia od podatku diety i inne należności za czas podróży służbowej pracownika - do wysokości określonej w przepisach wydanych przez Ministra Pracy i Polityki Społecznej w sprawie wysokości oraz warunków ustalania należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej na obszarze kraju oraz poza granicami kraju. Regulacje w tym zakresie zawierają dwa rozporządzenia z 19.12.2002 r.: w sprawie wysokości oraz warunków ustalania należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej na obszarze kraju (Dz. U. Nr 236, poz. 1990) oraz w sprawie wysokości oraz warunków ustalania należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej poza granicami kraju (Dz. U. Nr 236, poz. 1991).

Tym samym Naczelnik Urzędu Skarbowego potwierdza stanowisko Urzędu Miejskiego w tej sprawie, że koszt używania prywatnego pojazdu samochodowego w celu odbycia podróży służbowej jest na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 16 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych zwolniony z opodatkowania.

Na podstawie art. 37b ust. 1 i 2 ustawy z dnia 8.03.1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 ze zm.), rada gminy może ustanowić zasady, na jakich przewodniczącemu organu wykonawczego jednostki pomocniczej będzie przysługiwała dieta oraz zwrot kosztów podróży służbowej. Rada gminy może ustanowić zasady, na jakich członkom organu wykonawczego jednostki pomocniczej oraz członkom rady dzielnicy (osiedla), rady sołeckiej, będzie przysługiwała dieta lub zwrot kosztów.

W związku z tym odpowiadając na trzecie zapytanie w świetle zapisu art. 21 ust. 1 pkt 17 cytowanej wyżej ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, który zwalnia od podatku dochodowego diety oraz kwoty stanowiące zwrot kosztów, otrzymywane przez osoby wykonujące czynności związane z pełnieniem obowiązków społecznych i obywatelskich – do wysokości nieprzekraczającej miesięcznie kwoty 2.280 zł uznać należy, że dieta ustalona uchwałą Rady Miejskiej w sprawie ustalenia wysokości diety dla Przewodniczącego Zarządu Osiedli w wysokości 7 % kwoty bazowej (określanej w ustawie budżetowej dla osób zajmujących kierownicze stanowiska państwowe na podstawie przepisów ustawy z dnia 23.12.1999 r. o kształtowaniu wynagrodzenia w państwowej sferze budżetowej oraz o zmianie niektórych ustaw) jest zwolniona od podatku dochodowego od osób fizycznych na podstawie powołanego wyżej przepisu (art. 21 ust. 1 pkt 17 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych). Tym samym Naczelnik Urzędu Skarbowego potwierdza stanowisko Urzędu Miejskiego w tej sprawie, że diety wypłacane przewodniczącym zarządów osiedli za pełnienie przez te osoby obowiązków społecznych są zwolnione od podatku dochodowego do wysokości nieprzekraczającej miesięcznie kwoty 2.280zł.

Odpowiadając na pytanie czwarte stwierdza się, iż diety wypłacane członkom Miejskiej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych uznać należy za przychody z działalności wykonywanej osobiście określone w art. 13 pkt 6 powołanej wyżej ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, tj. jako przychody osób, którym organ władzy lub administracji państwowej albo samorządowej, sąd lub prokurator, na podstawie właściwych przepisów, zlecił wykonanie określonych czynności, a zwłaszcza przychody biegłych w postępowaniu sądowym, dochodzeniowym i administracyjnym oraz płatników, z zastrzeżeniem art. 14 ust. 2 pkt 10, i inkasentów należności publicznoprawnych, a także przychody z tytułu udziału w komisjach powoływanych przez organy władzy lub administracji państwowej albo samorządowej, z wyjątkiem przychodów, o których mowa w pkt 9. Do diet otrzymywanych przez członków tej Komisji nie ma zastosowania art. 21 ust. 1 pkt 17 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zwalniający z opodatkowania diety oraz koszty stanowiące zwrot kosztów otrzymywanych przez osoby wykonujące czynności związane z pełnieniem obowiązków społecznych i obywatelskich - do wysokości nieprzekraczającej miesięcznie kwoty 2.280 zł, gdyż należności za udział w pracach tej komisji są świadczeniem pracy mającym charakter wynagrodzenia za dokonane tam czynności, a dochody tych osób wyraźnie wyodrębniono w art. 13 pkt 6 oraz określono sposób ich opodatkowania w art. 41.

Płatnik wypłacający przedmiotowe diety obowiązany jest do poboru zaliczki na podatek dochodowy od wypłacanych diet na zasadach określonych w art. 41 pkt 1 i 1a ustawy. Po zakończeniu roku podatkowego dochód ten podlega kumulacji z innymi dochodami uzyskanymi w danym roku podatkowym, w celu obliczenia należnego podatku.

Reasumując Naczelnik Urzędu Skarbowego nie potwierdza stanowiska Urzędu Miejskiego w niniejszej sprawie i informuje, że diety wypłacane członkom tej Komisji nie korzystają ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób fizycznych.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj