Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP3/443-681/12/MN
z 26 września 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP3/443-681/12/MN
Data
2012.09.26



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku


Słowa kluczowe
miasto
prawo do odliczenia
projekt
promocja
teren


Istota interpretacji
Możliwość odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu polegającego na promocji terenów inwestycyjnych.



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012r. poz. 749) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007r. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 25 czerwca 2012r. (data wpływu 28 czerwca 2012r.) uzupełnionym pismem z dnia 13 sierpnia 2012r. (data wpływu 23 sierpnia 2012r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących wydatki ponoszone w związku z realizacją projektu pod nazwą: „xxx” – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 28 czerwca 2012r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących wydatki ponoszone w związku z realizacją projektu pod nazwą: „xxx”. Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 13 sierpnia 2012r. (data wpływu 23 sierpnia 2012r.).

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe (ostatecznie doprecyzowane w piśmie z dnia 13 sierpnia 2012r.):

W dniu 21 stycznia 2011r. Miasto, w odpowiedzi na konkurs ogłoszony w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013, Poddziałania 1.12. Promocja Inwestycyjna, złożyło wniosek o dofinansowanie inwestycji pn. „xxx”. Celem dopełnienia wymogów formalnych Urzędu Marszałkowskiego, do złożonego wniosku załączone zostało Oświadczenie Beneficjenta w sprawie możliwości zwrotu podatku VAT z dnia 28 maja 2010r. W oświadczeniu tym stwierdzono, iż Gmina – Urząd Miejski w Z. zarówno w trakcie, jak i po zakończeniu realizacji projektu nie ma możliwości w żaden sposób odliczenia podatku VAT, w związku z czym koszt ten został uznany jako kwalifikowalny.

Działania służące promocji terenów inwestycyjnych w projekcie:

  1. Udział w targach międzynarodowych:
    • Cityscape Global Dubaj, Zjednoczone Emiraty Arabskie,
    • Barcelona Meeting Point, Hiszpania.
  2. Przygotowanie materiałów promocyjnych w formie filmu promocyjnego;
  3. Kampanię bilbordową w kraju;
  4. Działania wyprzedzające przed targami;
  5. Przygotowanie zestawu zdjęć lotniczych;
  6. Aktualizacja i uzupełnienie folderu dla inwestorów;
  7. Publikacje reklamowe w prasie branżowej;
  8. Organizację spotkań z potencjalnymi inwestorami;
  9. Gadżety promocyjne na targi.


Ponadto w projekcie ujęte są koszty inżyniera kontraktu oraz sporządzenia studium wykonalności. Działki objęte projektem to tereny o łącznej powierzchni 296,5 ha, w tym:

92,81 % stanowią tereny będące własnością Miasta (własność Gminy Miejskiej lub gospodarowanie zasobem nieruchomości Skarbu Państwa – Prezydent Miasta wykonujący zadania z zakresu administracji rządowej).

7,19 % stanowią tereny będące własnością innych podmiotów.

Jedna z działek stanowiących własność Miasta, wchodzących w skład jednego z promowanych terenów, została sprzedana prywatnemu inwestorowi. Umowa sprzedaży, oświadczenie oraz umowa przeniesienia własności nieruchomości została podpisana w dniu 22 marca 2012r. Transakcja była opodatkowana podstawową stawką VAT.

W uzupełnieniu do wniosku wskazano, iż Wnioskodawca jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT i składa deklarację VAT- 7.

W związku z realizacją projektu dokonano zakupu towarów i usług udokumentowanych fakturami VAT, wystawionymi na Wnioskodawcę.

Wnioskodawca jest miastem na prawach powiatu.

Towary i usługi zakupione w związku z realizacją projektu mają związek z wykonywaniem przez Wnioskodawcę czynności opodatkowanych podatkiem VAT w części dotyczącej promocji terenów własnych Miasta (własność gminy miejskiej lub gospodarowanie zasobem nieruchomości Skarbu Państwa – Prezydent Miasta wykonujący zadania administracji rządowej), gdyż nabywane towary i usługi służą sprzedaży lub dzierżawie gruntów na cele inwestycyjne, które będą opodatkowane podstawową stawką podatku VAT przez Miasto (zarówno w przypadku nieruchomości Gminy, jak i Skarbu Państwa).

Przeznaczenie w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego terenów własnych Miasta (własność gminy miejskiej lub gospodarowanie zasobem nieruchomości Skarbu Państwa – Prezydent Miasta wykonujący zadania administracji rządowej) to funkcje usługowo-produkcyjno-gospodarcze, przemysł, produkcja, składowanie i magazynowanie. Dla jednego z terenów nie ma planu zagospodarowania przestrzennego.

Promocja terenów inwestycyjnych będących własnością Miasta ma na celu znalezienie w przyszłości inwestorów, którzy zakupią bądź wydzierżawią ww. tereny.

Umowę sprzedaży bądź dzierżawy terenów należących do zasobów nieruchomości Skarbu Państwa w przypadku pojawienia się inwestorów zewnętrznych podpisuje Prezydent Miasta lub osoba posiadająca pełnomocnictwo Prezydenta za zgodą Wojewody.

Ponadto z tytułu umów cywilno – prawnych podatek VAT dotyczący Skarbu Państwa jest zgodnie z obowiązującym orzecznictwem Ministra Finansów rozliczany przez Wnioskodawcę (gdyż ani Skarb Państwa, ani Prezydent Miasta, ani Urząd Miejski, z pomocą którego działa Prezydent – nie mają podmiotowości prawno podatkowej i nie mogą być odrębnymi podatnikami VAT).

Projekt nie zakłada pobierania świadczeń finansowych od innych podmiotów na promowanie terenów znajdujących się na obszarze miasta Z., a będących własnością tych podmiotów.

Towary i usługi zakupione w związku z realizacją projektu w części dotyczącej terenów znajdujących się na obszarze miasta Z., a będących własnością innych podmiotów nie mają związku z wykonaniem przez Wnioskodawcę czynności opodatkowanych podatkiem VAT, gdyż Wnioskodawca promuje cały obszar wchodzący w skład projektu, na którym znajdują się tereny będące własnością innych podmiotów (A., osoba fizyczna, P. jako użytkownik wieczysty terenu będącego własnością Skarbu Państwa), jednak nie promuje ani tych podmiotów, ani podczas działań promocyjnych nie wyszczególnia terenów tych podmiotów. Wnioskodawca promuje obszar inwestycyjny z zamiarem sprzedaży bądź wydzierżawienia znajdujących się na nim terenów Miasta i Skarbu Państwa.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Miasto ma prawo do odliczenia podatku VAT w całości lub w części w ramach realizacji projektu „xxx” dofinansowanego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013...

Stanowisko Wnioskodawcy:

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011r., Nr 177 poz. 1054) w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego

Miasto ma prawo do odliczenia podatku VAT w całości w ramach realizacji projektu „xxx”, gdyż ma on na celu doprowadzenie do zawarcia transakcji sprzedaży niezabudowanych gruntów przeznaczonych na cele budowlane, które to transakcje są opodatkowane podatkiem od towarów i usług, w zakresie terenów, których właścicielem jest Miasto. Prawo to nie przysługuje Miastu w zakresie dotyczącym terenów niestanowiących własności Miasta.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

W myśl postanowień art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie, w jakim towary są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Kwotę podatku naliczonego stanowi, (…) suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług (art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT).

Powołany art. 86 ust. 1 ustawy o VAT stanowi, że w zakresie, w jakim towary i usługi wykorzystywane są do celów transakcji opodatkowanych podatnikowi przysługuje prawo do odliczenia. Ani charakter ani zakres tego związku nie został przez ustawodawcę w jakikolwiek sposób dookreślony. W szczególności żaden przepis nie wyraża wprost zasady, iż związek ten ma być bezpośredni i wyłączny.

Wobec tego, przy ocenie, czy nabyty towar lub usługa związane są z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT, należy przede wszystkim zbadać cel wykonania tej czynności lub fakt jej zaistnienia. Cel ten może być zrealizowany przez różne działania, których efektem (nawet potencjalnym) jest „wykreowanie” sprzedaży opodatkowanej, nawet jeśli środkiem do osiągnięcia tego celu jest wykonanie czynności niepodlegającej opodatkowaniu. Ostatecznie bowiem dokonane zakupy towarów lub usług mają związek z czynnością (sprzedażą) opodatkowaną. Związek między zakupami a sprzedażą opodatkowaną nie musi mieć charakteru bezpośredniego. Wystarczające jest ustalenie istnienia związku pośredniego, byleby w końcowym rozrachunku można było stwierdzić jakiekolwiek przełożenie dokonanych zakupów na sprzedaż opodatkowaną np. w postaci chociażby intensyfikacji działalności opodatkowanej danego podmiotu.

Należy również podkreślić, iż możliwość odliczenia podatku naliczonego nie stanowi żadnego przywileju dla podatnika, lecz jest podstawowym i fundamentalnym uprawnieniem, wynikającym z samej konstrukcji podatku od wartości dodanej. Wspólny system podatku od wartości dodanej zapewnia, że jakakolwiek działalność gospodarcza, bez względu na jej cel oraz rezultat, o ile sama jest opodatkowana VAT, jest opodatkowana w sposób całkowicie neutralny. Pozwala to na zachowanie zasady potrącalności, która powinna być na gruncie ustawy o VAT rozumiana możliwie najszerzej. Oznacza to, że zawsze ma ona zastosowanie przy nabyciu towarów i usług dokonanym z zamiarem wykorzystania ich w działalności opodatkowanej.

W każdym więc przypadku należy dokonać oceny, czy intencją określonej czynności, z którą łączą się skutki podatkowo-prawne jest wykonywanie czynności opodatkowanych.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 cyt. wyżej ustawy o VAT, opodatkowaniu podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przepisy art. 7 ust. 1 i art. 8 ust. 1 ustawy o VAT definiują pojęcie dostawy towarów i świadczenia usług za wynagrodzeniem. W myśl tych przepisów przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Natomiast przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz. U. z 2001r. Nr 142, poz. 1591 ze zm.) gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Z przepisu art. 91 ustawy z dnia 5 czerwca 1998r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2001r. Nr 142, poz. 1592 ze zm.) wynika, że prawa powiatu przysługują miastom, które w dniu 31 grudnia 1998r. liczyły więcej niż 100.000 mieszkańców, a także miastom, które z tym dniem przestały być siedzibami wojewodów, chyba, że na wniosek właściwej rady miejskiej odstąpiono od nadania miastu praw powiatu, oraz tym, którym nadano status miasta na prawach powiatu, przy dokonywaniu pierwszego podziału administracyjnego kraju na powiaty.

W myśl art. 8. ust. 2 ww. ustawy o samorządzie powiatowym organami powiatu są:

  1. rada powiatu,
  2. zarząd powiatu.

Zgodnie z art. 26 ust. 2 ustawy o samorządzie powiatowym w skład zarządu powiatu wchodzą starosta jako jego przewodniczący, wicestarosta i pozostali członkowie.

W myśl art. 92 ust. 1 ustawy o samorządzie powiatowym funkcje organów powiatu w miastach na prawach powiatu sprawuje rada miasta i prezydent miasta.

Miasto na prawach powiatu jest gminą wykonującą zadania powiatu na zasadach określonych w tej ustawie (art. 92 ust. 2). Ustrój i działanie organów miasta na prawach powiatu, w tym nazwę, skład, liczebność oraz ich powoływanie i odwoływanie, a także zasady sprawowania nadzoru określa ustawa o samorządzie gminnym art. 92 ust. 3 powołanej ustawy).

Zgodnie z art. 11a ust. 1 pkt 1 i 2 ustawy o samorządzie gminnym, organami gminy są rada gminy i wójt (burmistrz, prezydent). W myśl art. 11a ust. 3 cyt. ustawy ilekroć w ustawie jest mowa o wójcie, należy przez to rozumieć także burmistrza oraz prezydenta miasta.

Stosownie do art. 33 ust. 1 cytowanej powyżej ustawy o samorządzie gminnym, Wójt wykonuje zadania przy pomocy urzędu gminy.

W świetle powyższego miasto na prawach powiatu jest gminą, której ustawodawca dodatkowo przypisał wykonywanie zadań powiatu.

Zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 10 ustawy o samorządzie powiatowym, powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne o charakterze ponadgminnym w zakresie gospodarki nieruchomościami.

W myśl art. 4 ust 3 ustawy o samorządzie powiatowym, ustawy mogą określać inne zadania powiatu.

Ustawy mogą określać niektóre sprawy należące do zakresu działania powiatu jako zadania z zakresu administracji rządowej, wykonywane przez powiat (art. 4 ust 4 ustawy o samorządzie powiatowym).

Zgodnie z art. 11 ust. 1 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997r. o gospodarce nieruchomościami (Dz. U. Nr 102, poz. 651 ze zm.), z zastrzeżeniem wyjątków wynikających z przepisów niniejszej ustawy oraz odrębnych ustaw, organem reprezentującym Skarb Państwa w sprawach gospodarowania nieruchomościami jest starosta, wykonujący zadanie z zakresu administracji rządowej, a organami reprezentującymi jednostki samorządu terytorialnego są ich organy wykonawcze.

Z powyższego wynika, iż Skarb Państwa – jako osoba niemająca własnych organów ww. działania zleca jako zadanie z zakresu administracji rządowej Staroście.

Starosta z kolei – stosownie do treści art. 34 ust. 1 ustawy o samorządzie powiatowym – kieruje sprawami powiatu oraz reprezentuje powiat na zewnątrz. Dokonując zatem czynności o charakterze cywilnoprawnym, nie korzysta z wyłączenia od opodatkowania wskazanego w art. 15 ust. 6 ustawy o VAT.

Natomiast Gmina wykonując czynności na podstawie umów cywilnoprawnych – nie korzysta ze zwolnienia od podatku VAT stosownie do § 22 ust. 1 i 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392).

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca realizuje projekt pn. „xxx”.

Działania służące promocji terenów inwestycyjnych w projekcie:

  1. Udział w targach międzynarodowych:
    • Cityscape Global Dubaj, Zjednoczone Emiraty Arabskie,
    • Barcelona Meeting Point, Hiszpania.
  2. Przygotowanie materiałów promocyjnych w formie filmu promocyjnego;
  3. Kampanię bilbordową w kraju;
  4. Działania wyprzedzające przed targami;
  5. Przygotowanie zestawu zdjęć lotniczych;
  6. Aktualizacja i uzupełnienie folderu dla inwestorów;
  7. Publikacje reklamowe w prasie branżowej;
  8. Organizację spotkań z potencjalnymi inwestorami;
  9. Gadżety promocyjne na targi.


Ponadto w projekcie ujęte są koszty inżyniera kontraktu oraz sporządzenia studium wykonalności.

Działki objęte projektem to tereny o łącznej powierzchni 296,5 ha, w tym:

  • 92,81 % stanowią tereny będące własnością Miasta (własność Gminy Miejskiej lub gospodarowanie zasobem nieruchomości Skarbu Państwa – Prezydent Miasta wykonujący zadania z zakresu administracji rządowej).
  • 7,19 % stanowią tereny będące własnością innych podmiotów.

Jedna z działek stanowiących własność Miasta, wchodzących w skład jednego z promowanych terenów, została sprzedana prywatnemu inwestorowi. Umowa sprzedaży, oświadczenie oraz umowa przeniesienia własności nieruchomości została podpisana w dniu 22 marca 2012r. Transakcja była opodatkowana podstawową stawką VAT.

Wnioskodawca jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT i składa deklarację VAT- 7.

W związku z realizacją projektu dokonano zakupu towarów i usług udokumentowanych fakturami VAT, wystawionymi na Wnioskodawcę.

Wnioskodawca jest miastem na prawach powiatu.

Towary i usługi zakupione w związku z realizacją projektu mają związek z wykonywaniem przez Wnioskodawcę czynności opodatkowanych podatkiem VAT w części dotyczącej promocji terenów własnych Miasta (własność gminy miejskiej lub gospodarowanie zasobem nieruchomości Skarbu Państwa – Prezydent Miasta wykonujący zadania administracji rządowej), gdyż nabywane towary i usługi służą sprzedaży lub dzierżawie gruntów na cele inwestycyjne, które będą opodatkowane podstawową stawką podatku VAT przez Miasto (zarówno w przypadku nieruchomości Gminy, jak i Skarbu Państwa).

Promocja terenów inwestycyjnych będących własnością Miasta ma na celu znalezienie w przyszłości inwestorów, którzy zakupią bądź wydzierżawią ww. tereny.

Umowę sprzedaży bądź dzierżawy terenów należących do zasobów nieruchomości Skarbu Państwa w przypadku pojawienia się inwestorów zewnętrznych podpisuje Prezydent Miasta lub osoba posiadająca pełnomocnictwo Prezydenta za zgodą Wojewody.

Projekt nie zakłada pobierania świadczeń finansowych od innych podmiotów na promowanie terenów znajdujących się na obszarze miasta, a będących własnością tych podmiotów.

Towary i usługi zakupione w związku z realizacją projektu w części dotyczącej terenów znajdujących się na obszarze miasta Z., a będących własnością innych podmiotów nie mają związku z wykonaniem przez Wnioskodawcę czynności opodatkowanych podatkiem VAT, gdyż Wnioskodawca promuje cały obszar wchodzący w skład projektu, na którym znajdują się tereny będące własnością innych podmiotów (A., osoba fizyczna, P. jako użytkownik wieczysty terenu będącego własnością Skarbu Państwa), jednak nie promuje ani tych podmiotów, ani podczas działań promocyjnych nie wyszczególnia terenów tych podmiotów. Wnioskodawca promuje obszar inwestycyjny z zamiarem sprzedaży bądź wydzierżawienia znajdujących się na nim terenów Miasta i Skarbu Państwa.

Z powyższego wynika zatem, że w ramach projektu planuje się promocję terenów inwestycyjnych będących własnością Miasta (92,81 % działek objętych obszarem promocji stanowią tereny będące własnością Miasta) oraz terenów będących własnością podmiotów trzecich (7,19 % działek objętych obszarem promocji stanowią tereny będące własnością innych podmiotów).

W związku z powyższym koniecznym jest dokonanie oceny prawnej stanowiska Wnioskodawcy odrębnie w odniesieniu do promocji terenów, będących własnością Wnioskodawcy oraz do promocji terenów, będących własnością innych podmiotów.

W odniesieniu do promocji terenów, należących do Wnioskodawcy, stwierdzić należy co następuje:

Treść wniosku ewidentnie wskazuje, że celem ww. projektu jest zainteresowanie ewentualnych przyszłych inwestorów inwestowaniem na terenach Miasta, czyli promocja terenów inwestycyjnych należących do Wnioskodawcy. Zamiarem Wnioskodawcy jest osiągniecie jak najszerszego efektu promocyjnego, który przekładał się będzie na osiągnięcie przez Miasto celów komercyjnych. Bezsprzecznie poprzez udział w targach, przygotowanie filmu promocyjnego, przygotowanie kampanii bilbordowej, foldery dla inwestorów, publikacje reklamowe w prasie branżowej, organizacja spotkań z potencjalnymi inwestorami, Wnioskodawca dociera z informacją o swoim produkcie do potencjalnych lub obecnych klientów. Przedmiotowy projekt służy więc realizacji celu komercyjnego jakim jest promocja konkretnego „produktu” (terenów przeznaczonych na cele inwestycyjne).

Jak wskazano na wstępie, na tle przepisu art. 86 ust. 1 ustawy, związek pomiędzy podatkiem naliczonym a czynnościami opodatkowanymi nie ma charakteru absolutnego w tym znaczeniu, że nie zawsze możliwym jest wskazanie na ścisłe powiązanie danego podatku naliczonego z konkretnymi czynnościami opodatkowanymi wykonywanymi przez podatnika. W omawianym przypadku, niewątpliwym jest iż realizacja projektu jest ukierunkowana na dokonanie czynności opodatkowanych.

Należy zauważyć, że długookresowym celem projektu jest niewątpliwie doprowadzenie do czynności opodatkowanych (zbycie terenów). Sama promocja terenów inwestycyjnych jest jedynie jedną z faz mających w końcowym efekcie (pochodnym efekcie projektu) doprowadzenie do czynności opodatkowanych (sprzedaż lub dzierżawa terenów inwestycyjnych), jednakże fazy tej nie można rozpatrywać odrębnie, gdyż powodzenie całego przedsięwzięcia uzależniona jest między innymi od pozytywnego zrealizowania i oddziaływania tej fazy czyli promocji produktu jakim są należące do Miasta tereny inwestycyjne.

Należy uznać, iż wszystkie czynności promocyjne i informacyjne podejmowane w ramach realizowanego projektu zmierzają do sprzedaży lub dzierżawy terenów inwestycyjnych, również czynności świadczone bez pobierania należności, służą tej sprzedaży. Wnioskodawca wskazuje wprost, iż promocja terenów inwestycyjnych będących własnością Miasta ma na celu znalezienie w przyszłości inwestorów, którzy zakupią bądź wydzierżawią ww. tereny

Sprzedaż oraz dzierżawa gruntów jest niewątpliwie czynnością opodatkowaną podatkiem VAT jako odpłatna dostawa towarów.

Sprzedaż konkretnych terenów inwestycyjnych jest działaniem mieszczącym się w zakresie zadań gminy – gospodarce nieruchomościami. Gospodarowanie gruntami w tym sprzedaż terenów inwestycyjnych należy do zadań własnych Gminy.

Należy jednak zauważyć, iż zgodnie z § 13 ust. 1 pkt 12 obowiązującego od dnia 6 kwietnia 2011r. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 ze zm.) zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Z powyższego wynika, że zwolnienie od podatku VAT jednostek samorządu terytorialnego jest możliwe tylko wtedy gdy wykonują one czynności w ramach przypisanych im specyficznych zadań i funkcji samorządowych (publicznych) i tylko w odniesieniu do tych czynności, które nie są wykonywane na podstawie zawartych przez gminę umów cywilnoprawnych.

Tym samym z tytułu sprzedaży gruntów na podstawie umów cywilno-prawnych Gmina osiągać będzie obrót opodatkowany podatkiem VAT.

Zdaniem tut. organu realizacja przedmiotowego projektu będzie miała związek z wykonywaniem czynności opodatkowanych. Treść wniosku jednoznacznie wskazuje, że celem projektu jest zachęcanie inwestorów do zakupu promowanych terenów inwestycyjnych.

Jak wykazano wyżej warunkiem koniecznym do uzyskania prawa do odliczenia podatku VAT jest związek nabywanych towarów i usług z czynnościami opodatkowanymi, przy czym związek ten musi mieć charakter niewątpliwy, lecz niekoniecznie bezpośredni.

Zatem w przedmiotowej sprawie istnieje bezsporny związek pomiędzy realizacją projektu, a wykonywanymi w przyszłości czynnościami opodatkowanymi – cele komercyjne. Komercjalizacja odbywać się będzie poprzez sprzedaż terenów inwestycyjnych (należących do Gminy), których dotyczy realizacja projektu, a więc promocja terenów inwestycyjnych.

W konsekwencji z uwagi na spełnienie podstawowej pozytywnej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonywaniem w przyszłości czynności opodatkowanych, Wnioskodawcy będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją ww. projektu w części dotyczącej promocji terenów inwestycyjnych Wnioskodawcy.

W świetle powyższego stanowisko Wnioskodawcy w tej części, należało uznać za prawidłowe.

W odniesieniu do promocji terenów, należących do prywatnych właścicieli, stwierdzić należy co następuje:

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz. U. z 2001r. Nr 142, poz. 1591 ze zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują sprawy promocji gminy (art. 7 ust. 1 pkt 18 cyt. ustawy o samorządzie gminnym).

Przez świadczenie usług, rozumie się – zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy o VAT – każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów.

Nieodpłatna dostawa towarów oraz nieodpłatne świadczenie usług, nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, za wyjątkiem ściśle określonych sytuacji, wskazanych w art. 7 ust. 2 oraz art. 8 ust. 2 ustawy o VAT.

Zgodnie z art. 8 ust. 2 pkt 2 ustawy o VAT za odpłatne świadczenie usług uznaje się również nieodpłatne świadczenie usług na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika

Z powyższego wynika, że dla ustalenia czy konkretne nieodpłatne świadczenie usług podlega opodatkowaniu na mocy cytowanego wyżej art. 8 ust. 2 pkt 2 ustawy o VAT istotne jest ustalenie celu takiego świadczenia. Jeżeli nieodpłatne świadczenie wpisywało się będzie w cel prowadzonej działalności gospodarczej, wtedy przesłanka uznania takiej nieodpłatnej czynności za odpłatne świadczenie usług, podlegające opodatkowaniu nie zostanie spełniona. Stwierdzenie takie uzależnione jednak jest od konkretnych okoliczności jakie w danej sprawie występują.

Gmina z mocy prawa jest posiadającą osobowość prawną wspólnotą samorządową, wykonującą zadania publiczne we własnym imieniu i na własną odpowiedzialność, zlokalizowaną na odpowiednim terytorium. Jak już wskazano wyżej w ramach zadań własnych przypisanych przez ustawodawcę jednostce samorządu terytorialnego, jest wykonywanie zadań z zakresu promocji gminy.

Należy w tym miejscu wskazać, iż czym innym jest promocja gminy określona jako zadanie własne (art. 7 ust. 1 pkt 18 ustawy o samorządzie gminnym) a czym innym promocja określonego produktu inwestycyjnego (towaru) należącego do gminy.

Realizując działania w zakresie promocji gminy w szeroko pojętym aspekcie terytorialnym, Gmina pobudza określone zachowania, wspiera i aktywizuje społeczność lokalną, promuje walory regionu, dostarcza informacji związanych z zasobami swojego terenu.

Z opisu sprawy wynika, że Gmina realizując projekt będący przedmiotem wniosku przy okazji promowania ściśle określonego produktu inwestycyjnego – czyli własnych terenów inwestycyjnych przeznaczonych do sprzedaży, promowała będzie również nieodpłatnie tereny inwestycyjne należące do podmiotów prywatnych.

Ten przedmiot działań Wnioskodawcy mieści się w zakresie działalności publicznej w ramach zadań własnych gminy określonych w art. 7 ust. 1 pkt 18 ustawy o samorządzie gminnym. Gmina bowiem dostarcza informacji o zasobach swojego regionu w aspekcie terytorialnym. W konsekwencji nieodpłatne promowanie w ramach projektu terenów inwestycyjnych innych niż będące własnością Gminy ma związek z prowadzoną przez Gminę działalnością. Oznacza to, że czynność nieodpłatnego promowania ww. terenów inwestycyjnych, jest czynnością związaną z prowadzeniem przedsiębiorstwa, a tym samym niepodlegajacą opodatkowaniu podatkiem VAT.

W związku z powyższym, z uwagi na niespełnienie podstawowej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, Wnioskodawca nie będzie miał prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych promocją terenów inwestycyjnych należących do innych podmiotów.

W świetle powyższego stanowisko Wnioskodawcy w tej części, należało uznać za prawidłowe.

W konsekwencji stanowisko Wnioskodawcy w zakresie możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących wydatki ponoszone w związku z realizacją projektu pod nazwą: „xxx” należy uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2012r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj