Interpretacja Urzędu Skarbowego Łódź-Polesie
IA-415/22/2004
z 21 maja 2004 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego
Sygnatura
IA-415/22/2004
Data
2004.05.21
Autor
Urząd Skarbowy Łódź-Polesie
Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Koszty uzyskania przychodów
Słowa kluczowe
księga przychodów i rozchodów
księgowanie kosztów
pozarolnicza działalność gospodarcza
umowa cywilnoprawna
umowa o sprawowanie opieki
zapis w księdze
Pytanie podatnika
Prowadzę działalność usługową: leczniczo - opiekuńczą. W wynajmowanym budynku zorganizowane są pokoje dla pacjentów, sala terapii zajęciowej i rehabilitacji, a personel lekarski, pielęgniarski i pomocniczy sprawuje całodobową opiekę nad pacjentami. Dla potrzeb realizacji tej działalności firma dokonuje zakupów: 1. materiałów bezpośrednio związanych z realizacją świadczonych usług tj. leków, pampersów, posiłków, materiałów niezbędnych do rehabilitacji itp. oraz 2. ponosi koszty ogólne, tj. dzierżawy budynku, telefonów, energii, środków czystości itd. W związku z powyższym, jak należy ujmować w/w koszty w odpowiednich kolumnach podatkowej księgi przychodów i rozchodów.
Naczelnik Urzędu Skarbowego Łódź - Polesie działając na podstawie art. 14a § 1, § 2 i § 3 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 137, poz. 926 ze zm.), udziela Panu informacji w zakresie obowiązywania i stosowania przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie przedstawionej w piśmie z dnia 29 marca 2004 r. (wpływ do tut. Urzędu w dniu 30 marca 2004 r.). Z pisma Pana wynika, że prowadzi działalność usługową: leczniczo - opiekuńczą polegającą na zorganizowaniu pokoi dla pacjentów, sali terapii zajęciowej i sali rehabilitacji. Zatrudniony personel lekarski, pielęgniarski i pomocniczy sprawuje całodobową opiekę nad pacjentami. Dla potrzeb realizacji tych usług firma dokonuje zakupu materiałów bezpośrednio związanych z realizacją świadczonych usług, takich jak:
a ponadto ponosi koszty ogólne takie jak: Wątpliwości Pana dotyczą sposobu ujmowania wymienionych kosztów w odpowiednich kolumnach podatkowej księgi przychodów i rozchodów. Z rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 sierpnia 2003 r. w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (Dz. U. Nr 152, poz. 1475) z § 3 pkt 1 lit. b wynika, że materiałami (surowcami) podstawowymi są materiały, które w procesie produkcji lub przy świadczeniu usług stają się główną substancją gotowego wyrobu (.........). Natomiast z pktu c powołanego przepisu wynika, że materiałami pomocniczymi są materiały niebędące materiałami podstawowymi, które są zużywane w związku z działalnością gospodarczą i bezpośrednio oddają wyrobowi swoje właściwości. Podatnicy prowadzący podatkową księgę przychodów i rozchodów, a więc opodatkowani na zasadach ogólnych, mają obowiązek na początek i na koniec roku podatkowego sporządzić spis z natury posiadanych na stanie towarów handlowych, materiałów (surowców) podstawowych, pomocniczych (......) – zgodnie z § 27 powołanego wyżej rozporządzenia. Wychodząc z powyższych definicji należy uznać, że takimi materiałami pomocniczymi w prowadzonej przez Pana działalności usługowej są: leki, pampersy, plastry opatrunkowe, rękawiczki jednorazowe, strzykawki jednorazowe, szpatułki, pęsety oraz artykuły niezbędne do rehabilitacji itd. – czyli materiały bezpośrednio związane z realizacją pełnego zakresu świadczonych usług, winny zostać zaksięgowane w kolumnie 10 „zakup towarów handlowych”. Zgodnie z „objaśnieniami do podatkowej księgi przychodów i rozchodów” stanowiącymi załącznik do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 sierpnia 2003 r. w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (Dz. U. Nr 152, poz. 1475), kolumna 14 podatkowej księgi przychodów i rozchodów przeznaczona jest do wpisywania pozostałych kosztów (poza wymienionymi w kolumnach 10 – 13), z wyjątkiem kosztów, których zgodnie z art. 23 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.) nie uznaje się za koszty uzyskania przychodów. Wobec powyższego w kolumnie 14 winien Pan księgować czynsz za dzierżawę budynku, koszty energii elektrycznej, telefonów, środków czystości, zakup wyposażenia, odpisy amortyzacyjne, składki na ubezpieczenie emerytalne i rentowe pracowników w części finansowanej przez pracodawcę, wydatki związane z używaniem nie wprowadzonego do ewidencji środków trwałych samochodu i.t.d. W kolumnie 14 podatkowej księgi przychodów i rozchodów należy zaksięgować również zakup zamówionych i dowożonych posiłków dla pacjentów (tzw. usługi obce), jeżeli nie są przygotowywane w prowadzonej przez Pana placówce leczniczo – opiekuńczej i nie dokonuje Pan zakupu produktów żywnościowych niezbędnych do ich przygotowania. |
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.