Interpretacja Urzędu Skarbowego w Ostrowi Mazowieckiej
US1416/PP/443-5/04
z 14 lipca 2004 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego
Sygnatura
US1416/PP/443-5/04
Data
2004.07.14
Autor
Urząd Skarbowy w Ostrowi Mazowieckiej
Temat
(Podatek od towarów i usług oraz podatek akcyzowy) --> Podatek od towarów i usług --> Obniżenie podatku należnego
Słowa kluczowe
homologacja
obniżenie podatku należnego
paliwo
podatek od towarów i usług
samochód ciężarowy
Pytanie podatnika
Czy przysługuje podatnikowi prawo do pomniejszenia podatku należnego o podatek naliczony z tytułu zakupu paliwa wykorzystywanego do napędu samochodów ciężarowych: MAN F-10, Volkswagen Transporter VWT-4 PRITSCHE , Tatra S3 815-2, Mercedes 2435/S, Mercedes Benz 3538AK, dla których podatnik nie posiada odpisu świadectwa homologacji, bądź decyzji zwalniającej z obowiązku uzyskania świdectwa homologacji.
Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Podatnik dla celów prowadzonej działalności gospodarczej wykorzystuje pojazdy samochodowe, których dane na podstawie wpisów w dowodach rejestracyjnych i wyjaśnień Podatnika są następujące:
Podatnik dla w/w pojazdów nie posiada wyciągu ze świadectwa homologacji ani decyzji zwalniającej z obowiązku uzyskania świadectwa. Zgodnie z art. 88 ust 1 pkt 3 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. Z 2004r. Nr 54, poz. 535) obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do nabywanych przez podatnika paliw silnikowych, oleju napędowego oraz gazu, wykorzystywanych do napędu samochodów osobowych i innych pojazdów samochodowych o których mowa w art. 86 ust. 3 i 5. W art. 86 ust. 3 ustawy o podatku od towarów i usług określono wzór dający możliwość obliczenia dopuszczalnej ładowności pojazdu, koniecznej dla klasyfikacji rodzaju pojazdu dla celów podatku od towarów i usług:DŁ = 357 kg + n x 68 kg, gdzie:DŁ - oznacza dopuszczalna ładowność, n - oznacza ilość miejsc (siedzeń) łącznie z miejscem dla kierowcy, W myśl postanowień art. 86 ust. 5 ww. ustawy dopuszczalna ładowność pojazdów oraz ilość miejsc (siedzeń), o których mowa w ust. 3, określona jest na podstawie wyciągu ze świadectwa homologacji lub odpisu decyzji zwalniającej z obowiązku uzyskania świadectwa homologacji, wydawanych zgodnie z przepisami prawa o ruchu drogowym. Pojazdy, które w wyciągu ze świadectwa homologacji lub w odpisie decyzji, o której mowa w zdaniu pierwszym, nie mają określonej dopuszczalnej ładowności lub ilości miejsc, uznaje się również za samochody osoboweZatem w świetle w/w przepisów ustawy prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony przy zakupie paliw silnikowych, oleju napędowego oraz gazu jest związane z rodzajem samochodu. Z przepisów ustawy o podatku od towarów usług nie wynika, aby sam brak u podatnika odpisu świadectwa homologacji, wynikający z obiektywnej niemożności jego uzyskania skutkował uznaniem jego pojazdu za samochód osobowy. Istotne jest bowiem, aby z homologacji wydanej dla danego typu samochodu wynikało uprawnienie, którego istnienie podatnik dowodzi tj., iż ładowność przedmiotowego samochodu jest wyższa niż określona powyższym wzorem. Obowiązek homologacji pojazdów oraz możliwość zwolnienia z obowiązku uzyskania świadectwa homologacji wprowadzono dnia 1 stycznia 1984 roku zgodnie z art. 55 ustawy z dnia 1 lutego 1983 r. Prawo o ruchu drogowym (Dz. U. Nr 6, poz. 35). Pierwsze świadectwa homologacji wydane zostały przez Ministra Komunikacji z datą 31 stycznia 1984 roku. Zarówno w okresie wcześniejszym jak i obecnie świadectwa te wydaje minister właściwy ds. transportu na podstawie wyników badań homologacyjnych. Świadectwa te są przechowywane w Ministerstwie ds. Infrastruktury. Posiada je także podmiot (producent, importer), dla którego zostało ono wydane. Ponadto od 1984r. producent lub importer nowych pojazdów obowiązany był dołączyć do sprzedawanych pojazdów wyciąg świadectwa homologacji, będący dla organu rejestrującego źródłem informacji o jego danych technicznych. W sytuacji, kiedy podatnik posiada używany samochód ciężarowy z państw członkowskich Unii Europejskiej, należy wyjaśnić, że europejskie świadectwa homologacji przechowują odpowiednie władze homologacyjne państw członkowskich, które te świadectwa wydały oraz producent danego typu pojazdu. Dlatego też podatnik powinien ustalić, czy dla użytkowanego przez niego typu pojazdu samochodowego takie świadectwo istnieje. W związku z powyższym, jeżeli określona w dowodzie rejestracyjnym ładowność samochodów marki Man F-10, VOLSKWAGEN TRANSPORTER VWT 4 PRITSCHE, TATRA S3 815-2, MERCEDES 2435/S, MERCEDES BENZ 3538AK wynika z homologacji wydanej dla danego typu samochodu, z odpisu świadectwa homologacji lub z odpisu decyzji zwalniającej z obowiązku uzyskania świadectwa homologacji Podatnik ma prawo ustalić uprawnienie określone w art. 88 ust.1 pkt 3 w/w ustawy dotyczące prawa do odliczenia podatku naliczonego zawartego w fakturach dokumentujących zakupu paliw silnikowych, oleju napędowego oraz gazu do w/w samochodów. Jednocześnie tut. Organ podatkowy informuje, że powyższa informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego obowiązuje jedynie w zakresie zadanego przez Stronę zapytania i w przedstawionym stanie faktycznym. |
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.