Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPP2/443-770/12/AP
z 3 października 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ITPP2/443-770/12/AP
Data
2012.10.03



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy


Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Stawki --> Stawki podatku


Słowa kluczowe
komputery
obniżenie stawki podatku
stawki podatku


Istota interpretacji
Stawki podatku obowiązującej przy dostawie sprzętu komputerowego dla placówek oświatowych.



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 749) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 28 czerwca 2012 r. (data wpływu 5 lipca 2012 r.), uzupełnionym w dniu 24 września 2012 r. (data wpływu), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku obowiązującej przy dostawie sprzętu komputerowego dla placówek oświatowych - jest nieprawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 5 lipca 2012 r. został złożony wniosek, uzupełniony w dniu 24 września 2012 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku obowiązującej przy dostawie sprzętu komputerowego dla placówek oświatowych.


W przedmiotowym wniosku oraz jego uzupełnieniu, przedstawiono następujący stan faktyczny.


Spółka zajmuje się sprzedażą hurtową komputerów, urządzeń peryferyjnych oraz oprogramowania. Nabywcami są m.in. uczelnie wyższe, dla których stosuje 0% stawkę podatku. Do każdej dostawy dla szkół wyższych posiada zamówienie na dostawę sprzętu komputerowego oraz potwierdzenie z jednostki nadrzędnej, która pozwala zastosować stawkę VAT w wysokości 0%. Wdrażając program informatyzacji uniwersytet kupił komputery Infokiosk oraz kontroler sieciowy. Uczelnia realizuje zadania upowszechniania i pomnażania osiągnięć nauki, kultury narodowej i techniki, poprzez gromadzenie zbiorów bibliotecznych i informacyjnych oraz stwarzanie osobom niepełnosprawnym warunków do pełnego udziału w procesie kształcenia i badaniach naukowych. Zadania te uczelnia realizuje poprzez zakup komputerów, m.in. ze stelażami z regulowaną wysokością dla osób niepełnosprawnych, które umożliwiają studentom korzystanie z informacji wirtualnego dziekanatu oraz zapewniają łatwy dostęp do internetu. Komputer Infokiosk to rodzaj zintegrowanego zestawu komputera stacjonarnego dostosowanego m.in. do osób niepełnosprawnych. Składa się z jednostki centralnej, monitora LCD 17-calowego dotykowego, klawiatury, programu operacyjnego Widnows XP i programu zarządzającego oraz stelażu z regulowaną wysokością. Kontroler sieciowy nie stanowi części składowej komputera Infokiosk. Jest to odrębne urządzenie do transmisji danych (rodzaj switcha sieciowego), które pozwala na zarządzanie siecią przewodową i bezprzewodową z jednego centralnego punktu. Kontroler współpracuje z inteligentnymi punktami dostępu, umożliwiając transmisję danych między podsieciami i wirtualnymi sieciami LAN. Ma możliwość poznawania parametrów częstotliwości radiowej w ramach poszczególnych punktów dostępowych. Kontroler dostosowuje konfigurację każdego punktu dostępowego - w zakresie kanałów częstotliwości i mocy - optymalizując zasięg i pojemność całego systemu. Dynamicznie steruje siecią przewodową i bezprzewodową w celu dostosowania się do zmian kondycji częstotliwości radiowej w czasie rzeczywistym. Składając zamówienie na zakup określonego sprzętu komputerowego, uczelnia posiada potwierdzenie Ministerstwa Zdrowia jako jednostki nadrzędnej, które pozwala Spółce zastosować stawkę podatku w wysokości 0% dla zamówionego sprzętu komputerowego, oprócz wyżej wymienionych spornych pozycji, co do których Ministerstwo Zdrowia ma wątpliwości i potwierdzi zakup komputera Infokiosk i kontrolera sieciowego po przekazaniu stanowiska właściwego organu, że przedmiot nabycia mieści się w zakresie załącznika nr 8 ustawy o podatku od towarów i usług.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie.


Czy nabyte przez uczelnię urządzenia: kontroler sieciowy wchodzący w skład tworzonej sieci bezprzewodowej (bez tego urządzenia sieć nie będzie pracować) i komputery Infokiosk podlegać będą opodatkowaniu stawką podatku w wysokości 0% na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 26 lit. a), który mówi, że „stawkę podatku w wysokości 0% stosuje się do dostawy sprzętu komputerowego dla placówek oświatowych”...


Zdaniem Wnioskodawcy, zarówno kontroler sieciowy będący urządzeniem do transmisji danych cyfrowych jak i komputery Infokiosk mieszczą się w zakresie załącznika nr 8 ustawy o podatku od towarów i usług, zatem ich sprzedaż winna podlegać opodatkowaniu stawką podatku w wysokości 0% na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 26 lit. a) ustawy.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.


Zgodnie z treścią art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ww. ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Stawka podatku, zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy, wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

W myśl art. 146a pkt 1 ww. ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług oraz rozporządzeń wykonawczych do tej ustawy, przewidują dla niektórych towarów i usług stawki obniżone lub zwolnienie od podatku.

I tak, zgodnie z art. 83 ust. 1 pkt 26 lit. a) ustawy, stawkę podatku w wysokości 0% stosuje się do dostawy sprzętu komputerowego dla placówek oświatowych - przy zachowaniu warunków, o których mowa w ust. 13-15.

Według art. 43 ust. 9 ustawy, przez placówki oświatowe, o których mowa w ust. 1 pkt 13 oraz w art. 83, rozumie się szkoły i przedszkola publiczne i niepubliczne, szkoły wyższe i placówki opiekuńczo-wychowawcze.

Stosownie do art. 83 ust. 13 ustawy, opodatkowaniu stawką podatku w wysokości 0% podlegają towary wymienione w załączniku nr 8 do ustawy.


W załączniku tym wymieniono:


  1. Jednostki centralne komputerów, serwery, monitory, zestawy komputerów stacjonarnych
  2. Drukarki
  3. Skanery
  4. Urządzenia komputerowe do pism Braille’a (dla osób niewidomych i niedowidzących)
  5. Urządzenia do transmisji danych cyfrowych (w tym koncentratory i switche sieciowe, routery i modemy)


W myśl art. 83 ust. 14 pkt 1 ustawy, dokonujący dostawy, o której mowa w ust. 1 pkt 26, stosuje stawkę podatku 0%, pod warunkiem posiadania stosownego zamówienia potwierdzonego przez organ nadzorujący daną placówkę oświatową, zgodnie z odrębnymi przepisami – w przypadku dostawy, o której mowa w ust. 1 pkt 26 lit. a).

Zgodnie z ust. 15 tego artykułu, dostawca obowiązany jest przekazać kopię dokumentów, o których mowa w ust. 14, do właściwego urzędu skarbowego.

Z powołanych regulacji wynika, że podstawą do zastosowania preferencyjnej 0% stawki podatku od towarów i usług przy dostawach sprzętu komputerowego dla placówek oświatowych, jest przede wszystkim to, aby dostawa dokonana była bezpośrednio na rzecz powyższych placówek, a dostarczane towary należały do grup towarowych wymienionych w załączniku nr 8 do ustawy o podatku od towarów i usług. Ponadto wymagane jest spełnienie dodatkowego warunku, o którym mowa w art. 83 ust. 14 pkt 1 ustawy.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Spółka sprzedała uniwersytetowi komputery Infokiosk, które stanowią rodzaj zintegrowanych zestawów komputerów stacjonarnych dostosowanych m.in. do osób niepełnosprawnych oraz kontroler sieciowy będący odrębnym od ww. komputerów urządzeniem do transmisji danych (rodzajem switcha sieciowego). Składając zamówienie na nabycie określonego sprzętu komputerowego, uczelnia posiada potwierdzenie Ministerstwa Zdrowia jako jednostki nadrzędnej, które pozwala Spółce zastosować stawkę podatku w wysokości 0% dla zamówionego sprzętu komputerowego, z wyjątkiem ww. komputerów Infokiosk i kontrolera sieciowego. Ministerstwo Zdrowia ma wątpliwości i potwierdzi zakup ww. urządzeń po przekazaniu stanowiska właściwego organu.

Biorąc pod uwagę powyższe oraz wskazane przepisy ustawy o podatku od towarów i usług, należy stwierdzić, że pomimo, iż dostawa komputerów Infokiosk oraz kontrolera sieciowego dokonana była bezpośrednio na rzecz placówki oświatowej, a urządzenia te należały do grup towarowych wymienionych w załączniku nr 8 do ustawy, ich dostawa nie mogła korzystać z obniżonej 0% stawki podatku z uwagi na fakt, iż uniwersytet nie posiadał na te towary zamówienia potwierdzonego przez Ministerstwo Zdrowia.


Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu zaistnienia zdarzenia.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie, ul. Staromłyńska 10, 70-561 Szczecin, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz. U. z 2012 r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj