Interpretacja Izby Skarbowej w Gdańsku
PI/005-646/03/CIP
z 9 marca 2004 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego
Sygnatura
PI/005-646/03/CIP
Data
2004.03.09



Autor
Izba Skarbowa w Gdańsku


Temat
(Podatek od towarów i usług oraz podatek akcyzowy) --> Podatek od towarów i usług


Słowa kluczowe
dokumentowanie
premia
zakup towarów


Pytanie podatnika
Czy Podatnik ma prawo wystawić fakturę VAT z tytułu należnej spółce premii pieniężnej wynikającej z umowy o premiowaniu zakupów? W ocenie Podatnika jedynym sposobem udokumentowania wypłaconej premii jest wystawienie przez podatnika na rzecz kontrahenta noty obciążeniowej.


Stan faktyczny:

Podatnik wyjaśnił, iż zawarł z kontrahentem umowę o premiowaniu zakupów na produkty, na mocy której po zrealizowaniu określonego poziomu zakupów od kontrahenta Podatnik będzie uprawniony do otrzymania premii w postaci skredytowania bieżącego rachunku u kontrahenta lub otrzymania kwoty pieniężnej. Zgodnie z umową rozliczenie premii ma się odbywać na podstawie faktury.


Ocena prawna stanu faktycznego:

Podstawą opodatkowania podatkiem od towarów i usług jest obrót, co wynika z treści art. 15 ust. ustawy o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym (Dz. Un. Nr 11, poz. 50 z późn. zm.). Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży towarów, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Obrót zmniejsza się o kwoty udokumentowanych, prawnie dopuszczalnych i obowiązujących rabatów (bonifikat, upustów, uznanych reklamacji i skont).

Rabatem jest zniżka ceny dóbr lub usług, przyznawana przez sprzedającego (wykonawcę usługi) po dokonaniu transakcji. Może on być zachętą do zwiększania zakupów towarów (ma wtedy zazwyczaj charakter okresowy), formą rekompensaty w przypadku reklamacji produktu lub usługi z powodu nieodpowiedniej jakości, wad lub usterek. Analogiczne określenie można stosować do określeń bonifikata, opust, upust. Z kolei skonto to procentowy opust, mający charakter rabatu przyznawanego nabywcy w sytuacji zapłaty w formie gotówkowej za towar objęty sprzedażą kredytową lub ratalną, względnie w sytuacji dokonania zapłaty przed umówionym terminem.

Zatem uwzględniając obowiązujące definicje pojęcie rabatu, w brzmieniu nadanym przez art. 15 ustawy VAT musi być skorelowane z konkretną transakcją, towarem, w związku z którym został zastosowany i powoduje obniżenie ceny. Dokument sporządzony na tę okoliczność musi uwzględniać zmianę ceny i jej wpływ na zmianę wysokości kwoty podatku wyliczonego przy zastosowaniu właściwej stawki podatkowej.

W zawartej umowie wskazano, iż nie ma ona na celu zapewnienia uprzywilejowanych, względnych warunków zakupu. Premia jest nagrodą, dodatkowym wyróżnieniem, najczęściej w formie pieniężnej. Premia ma charakter motywacyjny i ma na celu podnoszenie efektywności. Zatem nie wpływa ona na wysokość obrotu, gdyż pozostaje bez wpływu na cenę towaru lub usługi. Wypłata premii będzie formą dzielenia się z odbiorcą wypracowanym przy jego udziale zyskiem. Premia związana jest z całokształtem realizowanej przez kontrahentów sprzedaży bez odniesienia do konkretnej transakcji, której przyznanie modyfikowałoby elementy zawartej umowy zakupu i jej skutki podatkowe.

Ponadto czynność udzielenia premii nie została wymieniona w art. 2 w/w ustawy określającym przedmiot opodatkowania oraz nie jest traktowana zgodnie z definicją art. 4 w/w ustawy jako towar bądź usługa.

Reasumując niezasadnym, w przypadku premiowania zakupów jest zmiana wielkości obrotu poprzez wystawienie faktury korygującej lub udokumentowania premii fakturą VAT. Dokumentem właściwym będzie wystawienie uznaniowej noty księgowej.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj