Interpretacja Izby Skarbowej w Gdańsku
PI/005-646/03/CIP
z 9 marca 2004 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego
Sygnatura
PI/005-646/03/CIP
Data
2004.03.09
Autor
Izba Skarbowa w Gdańsku
Temat
(Podatek od towarów i usług oraz podatek akcyzowy) --> Podatek od towarów i usług
Słowa kluczowe
dokumentowanie
premia
zakup towarów
Pytanie podatnika
Czy Podatnik ma prawo wystawić fakturę VAT z tytułu należnej spółce premii pieniężnej wynikającej z umowy o premiowaniu zakupów? W ocenie Podatnika jedynym sposobem udokumentowania wypłaconej premii jest wystawienie przez podatnika na rzecz kontrahenta noty obciążeniowej.
Stan faktyczny: Podatnik wyjaśnił, iż zawarł z kontrahentem umowę o premiowaniu zakupów na produkty, na mocy której po zrealizowaniu określonego poziomu zakupów od kontrahenta Podatnik będzie uprawniony do otrzymania premii w postaci skredytowania bieżącego rachunku u kontrahenta lub otrzymania kwoty pieniężnej. Zgodnie z umową rozliczenie premii ma się odbywać na podstawie faktury.
Podstawą opodatkowania podatkiem od towarów i usług jest obrót, co wynika z treści art. 15 ust. ustawy o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym (Dz. Un. Nr 11, poz. 50 z późn. zm.). Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży towarów, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Obrót zmniejsza się o kwoty udokumentowanych, prawnie dopuszczalnych i obowiązujących rabatów (bonifikat, upustów, uznanych reklamacji i skont). Rabatem jest zniżka ceny dóbr lub usług, przyznawana przez sprzedającego (wykonawcę usługi) po dokonaniu transakcji. Może on być zachętą do zwiększania zakupów towarów (ma wtedy zazwyczaj charakter okresowy), formą rekompensaty w przypadku reklamacji produktu lub usługi z powodu nieodpowiedniej jakości, wad lub usterek. Analogiczne określenie można stosować do określeń bonifikata, opust, upust. Z kolei skonto to procentowy opust, mający charakter rabatu przyznawanego nabywcy w sytuacji zapłaty w formie gotówkowej za towar objęty sprzedażą kredytową lub ratalną, względnie w sytuacji dokonania zapłaty przed umówionym terminem. Zatem uwzględniając obowiązujące definicje pojęcie rabatu, w brzmieniu nadanym przez art. 15 ustawy VAT musi być skorelowane z konkretną transakcją, towarem, w związku z którym został zastosowany i powoduje obniżenie ceny. Dokument sporządzony na tę okoliczność musi uwzględniać zmianę ceny i jej wpływ na zmianę wysokości kwoty podatku wyliczonego przy zastosowaniu właściwej stawki podatkowej. W zawartej umowie wskazano, iż nie ma ona na celu zapewnienia uprzywilejowanych, względnych warunków zakupu. Premia jest nagrodą, dodatkowym wyróżnieniem, najczęściej w formie pieniężnej. Premia ma charakter motywacyjny i ma na celu podnoszenie efektywności. Zatem nie wpływa ona na wysokość obrotu, gdyż pozostaje bez wpływu na cenę towaru lub usługi. Wypłata premii będzie formą dzielenia się z odbiorcą wypracowanym przy jego udziale zyskiem. Premia związana jest z całokształtem realizowanej przez kontrahentów sprzedaży bez odniesienia do konkretnej transakcji, której przyznanie modyfikowałoby elementy zawartej umowy zakupu i jej skutki podatkowe. Ponadto czynność udzielenia premii nie została wymieniona w art. 2 w/w ustawy określającym przedmiot opodatkowania oraz nie jest traktowana zgodnie z definicją art. 4 w/w ustawy jako towar bądź usługa. Reasumując niezasadnym, w przypadku premiowania zakupów jest zmiana wielkości obrotu poprzez wystawienie faktury korygującej lub udokumentowania premii fakturą VAT. Dokumentem właściwym będzie wystawienie uznaniowej noty księgowej. |
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.