Interpretacja Pierwszego Urzędu Skarbowego w Radomiu
US 24/1110/443/365/2004/IW
z 2 sierpnia 2004 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego
Sygnatura
US 24/1110/443/365/2004/IW
Data
2004.08.02



Autor
Pierwszy Urząd Skarbowy w Radomiu


Temat
Podatek od towarów i usług


Słowa kluczowe
administracja
jednostka budżetowa
organ administracji rządowej
podatnik
podatnik czynny


Pytanie podatnika

1. Czy Gmina Miasta ..... jako osoba prawna jest – w świetle w/w nowej ustawy – podatnikiem podatku od towarów i usług, czy też , czy też nie jest zaliczana do grona podatników na podstawie przepisu art. 15 ust. 6 ustawy z dnia 11.03.2004r. o podatku od towarów i usług ( Dz. U. nr 54 poz. 535)?
2. Czy jednostki wewnętrzne Gminy Miasta ....... , nieposiadające osobowości prawnej i sporządzające samodzielnie bilanse, będące dotychczas samodzielnymi, zarejestrowanymi podatnikami podatku od towarów i usług, tj. jednostki budżetowe, zakłady budżetowe, gospodarstwa pomocnicze, pozostają nadal podatnikami w rozumieniu przepisów nowej ustawy, czy też podmioty te – jako jednostki wewnętrzne osoby prawnej ( gminy – nie mogą być obecnie samodzielnymi podatnikami tego podatku?
3. Czy usługi administracji publicznej, realizowane przez jednostki samorządu terytorialnego ( gminy powiaty, województwa) i ich jednostki wewnętrzne, są zwolnione od podatku od towarów i usług, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt. 1 cyt. ustawy, czy też podlegają one opodatkowaniu lub też nie są objęte przepisami tej ustawy?
4. Czy czynności dzierżawy lub sprzedaży majątku Skarbu Państwa, dokonywane i podpisywane przez Prezydenta Miasta ......., działającego w imieniu Skarbu Państwa na podstawie ustawy z dnia 24.07.1998r. o zmianie niektórych ustaw określających kompetencje organów administracji publicznej w związku z reformą ustrojową Państwa( Dz. U. nr 106 poz. 668) powinny być dokumentowane dla celów podatku VAT – Fakturami VAT? Jeśli tak, to kto w takim przypadku jest sprzedawcą, Skarb państwa czy Prezydent Miasta Radomia, oraz czyje dane – zgodnie z § 12 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27.04.2004r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, zasad wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie maja zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. nr 97 poz. 971)- winny zostać podane w fakturze VAT ze strony sprzedawcy?
5. Czy czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych, wykazane w § 8 ust. 1 pkt. 13 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27.04.2004r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, są tożsame z realizacją zadań własnych gminy wg wzoru podanego w art. 7 ustawy z dnia 08.03,1990r. o samorządzie gminnym( Dz. U. nr 142 poz. 2001r. poz. 1591 z późn. zm.) i art. 4 ustawy z dnia 05.06.1998r. o samorządzie powiatowym ( Dz. U. nr 142 poz. 1592 z późn. zm.)?
6. Czy jako jednostki samorządu terytorialnego należy rozumieć, zarówno gminy, powiaty, województwa, jako osoby prawne, jak również ich jednostki wewnętrzne, niemające osobowości prawnej, tj. jednostki budżetowe i jednostki gospodarki pozabudżetowej?



AD.1.
Zgodnie z art. 15 ust. 6. ustawy z dnia 11.03.2004r. o podatku od towarów i usług ( Dz. U. nr 54 poz. 535 ) nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.Zatem Gmina Miasta ............ będzie podatnikiem podatku od towarów i usług w zakresie wykonywanych czynności cywilnoprawnych.
AD. 2.
W myśl art. 5 ust. 2 ustawy z dnia 8 stycznia o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 11, poz. 50 ze zm.) obowiązującej do 30 kwietnia 2004r., za zgodą właściwego organu podatkowego podatnikami mogły być zakłady (oddziały) osoby prawnej wykonujące czynności, o których mowa w art. 2 tej ustawy, jeżeli samodzielnie sporządzały bilans. Ustawa z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług nie przewiduje takiej możliwości. Zgodnie z art. 15 tej ustawy podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Stosownie do art. 157 ust. 2 pkt 2 ustawy z 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług zakłady (oddziały) osoby prawnej, będące odrębnymi podatnikami w rozumieniu art. 5 ust. 2 ustawy z dnia 8 stycznia 1993r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 11, poz. 50 ze zm.) nie mogą być zarejestrowanymi podatnikami (czynnymi lub zwolnionymi). Natomiast zakłady (oddziały), które na podstawie starej ustawy o podatku VAT były podatnikami podatku, w myśl art. 160 ust. 3 nowej ustawy o podatku VAT tracą to prawo i osoba prawna, której zakłady (oddziały) rozliczały się jako odrębni podatnicy, wstępuje z 1 maja 2004r. we wszystkie przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa i obowiązki swojego zakładu (oddziału), który przestał być wyodrębnionym podatnikiem - w zakresie, w jakim dotyczą podatku od towarów i usług.
Wszystkie zakłady budżetowe gminy, utworzone w trybie ustawy o gospodarce komunalnej (niezależnie od przedmiotu ich działalności), uznać należy za jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej wykonujące samodzielną działalność gospodarczą, którym ustawa o podatku od towarów i usług z 11 marca 2004r. przyznaje status podatnika podatku VAT, nie zaś za zakłady (oddziały) osoby prawnej, które takiej możliwości nie posiadają.
W myśl art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001r. Nr 142, poz. 1591 ze zm.) gmina w celu wykonywania swoich zadań jest uprawniona do tworzenia jednostek organizacyjnych. Podmioty takie są wyodrębnionymi jednostkami organizacyjnymi nieposiadającymi osobowości prawnej, które prowadzą swoją działalność w formie zakładu lub jednostki budżetowej.Działalność gospodarcza jednostek organizacyjnych gminy dotyczy czynności zdefiniowanych w art. 15 ust. 2 i 6 obowiązującej obecnie ustawy o podatku VAT. W dużej mierze dotyczy to umów o charakterze cywilnoprawnym, co wiąże się bezpośrednio z art. 9 ust. 2 ustawy o samorządzie gminnym, w myśl którego gmina lub inna gminna osoba prawna może prowadzić działalność gospodarczą wykraczającą poza zadania o charakterze użyteczności publicznej, wyłącznie w przypadkach określonych w odrębnej ustawie. Tą odrębną ustawą jest ustawa z dnia 20 grudnia 1996r. o gospodarce komunalnej (Dz. U. z 1997r. Nr 9, poz. 43 ze zm.) która w art. 7 stanowi, że działalność wykraczająca poza zadania o charakterze użyteczności publicznej nie może być prowadzona w formie zakładu budżetowego.
Zatem jednostka organizacyjna gminy (niebędąca osobą prawną) która będzie prowadzić działalność gospodarczą ograniczoną do wykonywania umów cywilnoprawnych, będzie podatnikiem podatku od towarów i usług w tym zakresie .
AD. 3.
Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt. 1 cyt. ustawy w powiązaniu z poz. 6 załącznika nr 4 do cyt. ustawy zwalnia się od podatku od towarów i usług usługi o symbolu PKWiU ex 75 - usługi w zakresie administracji publicznej, obrony narodowej obowiązkowych ubezpieczeń społecznych – wyłącznie usługi w zakresie obowiązkowych ubezpieczeń społecznych .
Z powyższego przepisu wynika oddzielne zwolnienie z podatku od towarów i usług. Usługi o symbolu PKWiU ex 75 - usługi w zakresie administracji publicznej, obrony narodowej obowiązkowych ubezpieczeń społecznych – wyłącznie usługi w zakresie obowiązkowych ubezpieczeń społecznych zostały tu w sposób szczególny zwolnione z tego podatku.
Jednostki samorządu terytorialnego (gminy powiaty, województwa) i ich jednostki wewnętrzne realizujące usługi w zakresie administracji publicznej tj. w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane (z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych), na podstawie art. 15 ust. 6 cyt. ustawy nie są podatnikami w rozumieniu przepisów o podatku od towarów i usług.
Zgodnie z art. 15 ust. 6 cyt. ustawy nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
Ponadto zgodnie § 8 ust. 1 pkt 13 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27.04.2004r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług ( Dz. U. nr 97 poz. 970 z późn. zm.) zwalnia się od podatku od towarów i usług czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
AD. 4.
Na podstawie cytowanego w zapytaniu przepisu art.15 ust.6 ustawy z dnia 11 marca 2004r. (Dz.U. Nr 54, poz.535), nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
Gospodarowanie nieruchomościami, którymi są części powierzchni ziemskiej stanowiące odrębny przedmiot własności (grunty), jak również budynki trwale z gruntem związane lub części takich budynków, jeżeli na mocy przepisów szczególnych stanowią odrębny od gruntu przedmiot własności, wiąże się z dokonywaniem czynności cywilnoprawnych dotyczących przeniesienia własności, a umowa zobowiązująca do przeniesienia własności nieruchomości w myśl art.158 ustawy Kodeks cywilny powinna być zawarta w formie aktu notarialnego.
A zatem prowadzenie przez Gminę gospodarki nieruchomościami normowanej przepisami prawa cywilnego, w oparciu o zawarte umowy, tj. zgodne oświadczenie woli dwóch lub więcej osób stanowiące wzajemne prawa i obowiązki, nie podlega zwolnieniu od podatku od towarów i usług.Gmina/Urząd Miasta jako osoba prawna, realizując we własnym imieniu i na własny rachunek czynności określone w art.5 ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 54, poz. 535), powinna być podatnikiem podatku od towarów i usług, w rozumieniu art.15 ust.1 tejże ustawy. Jednak w przypadku czynności cywilno-prawnych dokonywanych przez gminy/ urzędy miasta, podatnikiem jest reprezentant gminy/ miasta, a zobowiązanym do zapłaty podatku, w tym również podatku od towarów i usług jest urząd gminy (miasta).W świetle powyższego skoro zobowiązanym do zapłaty podatku jest urząd gminy (miasta), który jest organem wykonawczym podatnikiem podatku od towarów i usług może być, po uprzednim zarejestrowaniu urząd gminy (miasta).Odpowiadając więc na zadane pytanie wyjaśniam, że jako podatnik podatku od towarów i usług powinna występować gmina, ale dopuszczalne jest też, aby podatnikiem podatku od towarów i usług był urząd gminy (miasta).
Zgodnie z § 12 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27.04.2004r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, zasad wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. nr 97 poz. 971) w fakturze VAT jako dane sprzedawcy winny zostać podane dane podatnika podatku VAT.
AD. 5 i 6
W zakresie pytania nr 5 i 6 tut. organ podatkowy informuje, że nie może udzielić odpowiedzi.
Zgodnie bowiem z art.14a §1 ustawy z dnia 29.08.1997r Ordynacja podatkowa (Dz.U. Nr 137, poz.926 ze zm.) stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego, naczelnik urzędu celnego lub wójt, burmistrz (prezydent miasta), starosta albo marszałek województwa na pisemne zapytanie podatnika, płatnika lub inkasenta mają obowiązek udzielić pisemnej informacji o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym.
Postawione w punktach 5 i 6 zapytania wykraczają poza zakres prawa podatkowego, a tym samym poza zakres uprawnień tut. organu podatkowego do udzielenia odpowiedzi.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj