Interpretacja Izby Skarbowej w Zielonej Górze Ośrodek Zamiejscowy w Gorzowie Wielkopolskim
PP/005-62/US/2004
z 28 lipca 2004 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego
Sygnatura
PP/005-62/US/2004
Data
2004.07.28



Autor
Izba Skarbowa w Zielonej Górze Ośrodek Zamiejscowy w Gorzowie Wielkopolskim


Temat
(Podatek od towarów i usług oraz podatek akcyzowy) --> Podatek od towarów i usług --> Zwrot różnicy podatku

(Podatek od towarów i usług oraz podatek akcyzowy) --> Podatek od towarów i usług --> Przedmiot opodatkowania

(Podatek od towarów i usług oraz podatek akcyzowy) --> Podatek od towarów i usług --> Stawki podatku


Słowa kluczowe
budownictwo mieszkaniowe
faktura VAT
roboty budowlano-montażowe
stawki podatku
umowa cywilnoprawna
zwrot różnicy podatku


Pytanie podatnika
Pytanie Podatnika dotyczyło określenia:
1) stawki podatku VAT i sposobu fakturowania usługi wraz z materiałem polegającej na wyposażeniu łazienek w budownictwie mieszkaniowym;
2) zwrotu nadwyżki podatku VAT wynikającej z zakupu materiałów budowlanych (opodatkowanych wg stawki 22%);
3) konieczności zawierania pisemnej umowy wstępnej na wykonanie usługi.


W związku z pisemną informacją Naczelnika Urzędu Skarbowego w Gorzowie Wlkp. z dnia 31.05.2004r. Nr PP-443/60/04 o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego udzieloną na podstawie art. 14 a ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (Dz.U. Nr 137, poz. 926) w odpowiedzi na zapytanie podatnika, Dyrektor Izby Skarbowej w Zielonej Górze na podstawie art. 14 b § 2 w/w ustawy dokonuje zmiany, udzielonej przez Naczelnika Urzędu Skarbowego informacji:

Zapytanie Podatnika (pismo z dnia 17.05.2004r.) dotyczy:
1) stawki podatku VAT i sposobu fakturowania usługi wraz z materiałem polegającej na wyposażeniu łazienek w budownictwie mieszkaniowym;
2) zwrotu nadwyżki podatku VAT wynikającej z zakupu materiałów budowlanych (opodatkowanych wg stawki 22%);
3) konieczności zawierania pisemnej umowy wstępnej na wykonanie usługi.

Ad. 1 Zgodnie z art. 146 ust. 1 pkt 2 lit. a) i b) ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535) w okresie od dnia przystąpienia Rzeczypospolitej Polskiej do Unii Europejskiej do dnia 31 grudnia 2007r. stosuje się stawkę w wysokości 7% w odniesieniu do:
a) robót budowlano-montażowych oraz remontów i robót konserwacyjnych związanych z budownictwem mieszkaniowym i infrastrukturą towarzyszącą,
b) obiektów budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych.
Natomiast w myśl art. 146 ust. 2 w/w ustawy przez roboty związane z budownictwem mieszkaniowym i infrastrukturą towarzyszącą, o których mowa w ust. 1 pkt 2 lit. a, rozumie się roboty budowlane dotyczące inwestycji w zakresie obiektów budownictwa mieszkaniowego i infrastruktury towarzyszącej oraz remontów obiektów budownictwa mieszkaniowego.
Przez obiekty budownictwa mieszkaniowego, zgodnie z art. 2 pkt 12 cytowanej ustawy, rozumie się budynki mieszkalne rodzinne stałego zamieszkania, sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych: 111 - Budynki mieszkalne jednorodzinne, 112 - Budynki o dwóch mieszkaniach i wielomieszkaniowe, ex 113 - Budynki zbiorowego zamieszkania - wyłącznie: budynki kościołów i innych związków wyznaniowych, klasztory, domy zakonne, plebanie, kurie, rezydencje biskupie oraz rezydencje Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej;
Według statystycznych zasad klasyfikacyjnych w zakresie PKOB budynki mieszkalne są to obiekty budowlane, których co najmniej połowa całkowitej powierzchni użytkowej jest wykorzystywana do celów mieszkalnych. W przypadkach, gdy mniej niż połowa całkowitej powierzchni użytkowej wykorzystywana jest na cele mieszkalne, budynek taki sklasyfikowany jest jako niemieszkalny, zgodnie z jego przeznaczeniem.
Zgodnie z postanowieniami art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 54, poz. 535) opodatkowaniu tym podatkiem podlega między innymi odpłatna dostawa towarów oraz odpłatne świadczenie usług.Zarówno towary jak i usługi identyfikowane są zgodnie z przepisami tej ustawy przy pomocy klasyfikacji statystycznych (art. 2 pkt 6 i art. 8 pkt 3 ww ustawy).Zatem o tym, czy materiał może wchodzić wartości usługi, czy też mamy do czynienia z wykonywaniem usług i dostawą towaru, decyduje rodzaj czynności i etap na jakim jest ta czynność wykonywana, z czym związana jest określona klasyfikacja statystyczna.
Podkreślić należy, że każdy podatnik obowiązany jest do prawidłowego określenia przedmiotu opodatkowania, co wiąże się z prawidłowym zdefiniowaniem czynności (również w zakresie klasyfikacji) - czy dokonuje dostawy towarów czy świadczy usługi – oraz prawidłowego jego opodatkowania.Przy czym, zgodnie z art. 41 ust. 14 ww ustawy, w zakresie klasyfikacji obowiązują dla potrzeb podatkowych klasyfikacje obowiązujące na dzień 19 kwietnia 2004r., tj. na dzień przed wejściem w życie przedmiotowej ustawy.
W razie trudności w ustaleniu właściwego grupowania zainteresowany podmiot może zwrócić się o wskazanie zaklasyfikowania wyrobu, usługi lub towaru Ośrodka Interpretacji Standardów Klasyfikacyjnych Urzędu Statystycznego, ul. Suwalska 29, 93-176 Łódź.
Wystawiając fakturę za wykonane prace budowlano-montażowe, remontowe lub konserwacyjne podatnik może fakturować robociznę, pracę sprzętu i materiały osobno, licząc od poszczególnych pozycji podatek od towarów i usług, według właściwych stawek, tylko wówczas gdy umowa cywilno-prawna spisana między wykonawcą a odbiorcą określa odrębne rozliczenie zużytych materiałów. W przeciwnym wypadku, tj. w przypadku objęcia umową całego zakresu wykonywanej roboty budowlano-montażowej, remontowej lub konserwacyjnej wraz z materiałem stosuje się stawkę właściwą dla usługi od pełnej wartości kosztorysu. W sytuacji, gdy z umowy będzie wynikało, że w/w usługi będą związane z budownictwem mieszkaniowym, to wówczas będą one opodatkowane stawką podatku VAT w wysokości 7%. Powyższa stawka zgodnie z art. 146 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535) obowiązuje do dnia 31 grudnia 2007r.
Uwzględniając powyższe, sposób fakturowania ww czynności wykonywanych przez Podatnika będzie zależał każdorazowo od warunków umowy na wykonanie tych czynności, jakie zostaną ustalone ze zleceniodawcą.
W przypadku zatem, gdy przedmiotem czynności wykonywanych przez Podatnika będzie dostawa towaru (np. wyposażenia łazienek) to czynność ta będzie opodatkowana stawką podatku od towarów i usług w wysokości 22%.Przy czym przez towar – w zgodnie z art. 2 pkt 6 w/w ustawy o podatku VAT- rozumie się rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty.
Natomiast jeżeli czynności które wykonuje Podatnik będą polegały na świadczeniu usług wymienionych w art. 146 ust. 1 pkt 2 lit a) cytowanej ustawy (np. zamontowanie uprzednio nabytego przez wykonawcę usługi wyposażenia łazienek w budynku mieszkalnym) to wówczas będą one opodatkowane 7% stawką podatku od towarów i usług. Ustawa definiuje w art. 8 ust. 1 świadczenie usług jako każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7. W przypadku montażu towaru (wyposażenia łazienek), których Podatnik jest producentem, w obiektach budownictwa mieszkaniowego należy zastosować stawkę 22%.
Z pisma złożonego przez podatnika wynika, że podmiot ten zajmuje się sprzedażą usług wraz z materiałem i montażem wyposażenia łazienek w budownictwie mieszkaniowym – zatem organ II instancji podziela stanowisko Naczelnika Urzędu Skarbowego w Gorzowie Wlkp., iż do tego rodzaju czynności należy zastosować stawkę podatku VAT w wysokości 7%, gdyż można je zaliczyć do robót budowlano-montażowych oraz remontów i robót konserwacyjnych związanych z budownictwem mieszkaniowym i infrastrukturą towarzyszącą.
Elementy jakie powinna zawierać faktura stwierdzająca dokonanie sprzedaży enumeratywnie wymienia § 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, zasad wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania, oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 97, poz. 971) – mianowicie:
1) imiona i nazwiska lub nazwy bądź nazwy skrócone sprzedawcy i nabywcy oraz ich adresy,
2) numery identyfikacji podatkowej sprzedawcy i nabywcy,
3) dzień, miesiąc i rok albo miesiąc i rok dokonania sprzedaży oraz datę wystawienia i numer kolejny faktury oznaczonej jako "FAKTURA VAT"; podatnik może podać na fakturze miesiąc i rok dokonania sprzedaży w przypadku sprzedaży o charakterze ciągłym,
4) nazwę towaru lub usługi,
5) jednostkę miary i ilość sprzedanych towarów lub rodzaj wykonanych usług,
6) cenę jednostkową towaru lub usługi bez kwoty podatku (cenę jednostkową netto),
7) wartość towarów lub wykonanych usług, których dotyczy sprzedaż, bez kwoty podatku (wartość sprzedaży netto),
8) stawki podatku,
9) sumę wartości sprzedaży netto towarów lub wykonanych usług z podziałem na poszczególne stawki podatku i zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu,
10) kwotę podatku od sumy wartości sprzedaży netto towarów (usług), z podziałem na kwoty dotyczące poszczególnych stawek podatku,
11) wartość sprzedaży towarów lub wykonanych usług wraz z kwotą podatku (wartość sprzedaży brutto), z podziałem na kwoty dotyczące poszczególnych stawek podatku lub zwolnionych od podatku, lub niepodlegających opodatkowaniu,
12) kwotę należności ogółem wraz z należnym podatkiem, wyrażoną cyframi i słownie.
Przy czym w przypadku dostawy towarów lub świadczenia usług objętych stawką podatku niższą od stawki 22% w wystawionej fakturze należy podać symbol towaru lub usługi, określony w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, chyba że ustawa lub przepisy wykonawcze do ustawy nie powołują tego symbolu. W tym przypadku należy podać przepis, na podstawie którego podatnik stosuje zwolnienie lub obniżoną stawkę podatku (§ 12 ust. 7 w/w rozporzadzenia).

Ad. 2 Odnośnie zwrotu nadwyżki podatku VAT wynikającej z zakupu materiałów budowlanych opodatkowanych wg stawki 22% - organ II instancji podziela stanowisko Naczelnika Urzędu Skarbowego w Gorzowie Wlkp. – mianowicie, iż zwrot nadwyżki podatku naliczonego nad należnym uzależniony jest od wykazanych stawek jakimi opodatkowana jest dostawa towarów.
Zgodnie z art. 87 ust.  1 cytowanej wyżej ustawy o podatku od towarów i usług, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.Przy czym zwrot różnicy podatku następuje na rachunek bankowy podatnika w banku mającym siedzibę na terytorium kraju wskazanym w zgłoszeniu identyfikacyjnym, o którym mowa w odrębnych przepisach, w terminie 60 dni od dnia złożenia rozliczenia przez podatnika. Jeżeli zasadność zwrotu wymaga dodatkowego sprawdzenia, naczelnik urzędu skarbowego może przedłużyć ten termin do czasu zakończenia postępowania wyjaśniającego. Jeżeli przeprowadzone postępowanie wykaże zasadność zwrotu, o którym mowa w zdaniu poprzednim, urząd skarbowy wypłaca podatnikowi należną kwotę wraz z odsetkami w wysokości odpowiadającej opłacie prolongacyjnej stosowanej w przypadku odroczenia płatności podatku lub jego rozłożenia na raty (art. 87 ust. 2) - z zastrzeżeniem poniższego.W przypadku różnicy podatku podlegającej zwrotowi w kwocie przekraczającej wartość podatku naliczonego związanego z nabyciem towarów lub usług, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji, powiększonej o 22% obrotu podatnika opodatkowanego stawkami niższymi niż określona w art. 41 ust. 1 stawka 22%, podlega ona zwrotowi w terminie 180 dni od dnia złożenia deklaracji podatkowej (art. 87 ust. 3).
Przy czym na umotywowany wniosek podatnika złożony wraz z deklaracją podatkową urząd skarbowy jest obowiązany zwrócić różnicę podatku, o której mowa w ust. 2, w terminie 25 dni, a w przypadku kwoty, o której mowa w ust. 3 - w terminie 60 dni, licząc od dnia złożenia rozliczenia, gdy kwoty podatku naliczonego, wykazane w deklaracji podatkowej, wynikają z:
1) faktur dokumentujących kwoty należności, które zostały w całości zapłacone bezpośrednio podatnikowi będącemu wystawcą faktury, z uwzględnieniem art. 13 ust. 1 pkt 1 Prawa działalności gospodarczej,
2) dokumentów celnych oraz decyzji wydanych przez organ celny i zostały przez podatnika zapłacone,
3) wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów lub importu usług lub dostawy towarów, dla której podatnikiem jest ich nabywca, jeżeli w deklaracji podatkowej została wykazana kwota podatku należnego od tych transakcji (...).

Ad. 3 W sprawie zapytania dotyczącego konieczności zawierania wstępnych pisemnych umów na wykonanie usługi – organ II instancji podziela stanowisko Naczelnika Urzędu Skarbowego w Gorzowie Wlkp. – tzn. zawieranie takich umów nie jest warunkiem koniecznym. To podatnik sam decyduje o tym, czy i z kim zawiera umowy, pisemne czy ustne. Jednakże wskazane byłoby zawieranie takich umów cywilno-prawnych, w których wyszczególniono by zakres przeprowadzanych prac.

Powyższej informacji udzielono w oparciu o stan faktyczny przedstawiony w zapytaniu oraz obowiązujące przepisy prawa podatkowego.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj