Interpretacja Urzędu Skarbowego Łódź-Śródmieście
III-2/446-1203/04/JG/EF
z 3 sierpnia 2004 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego
Sygnatura
III-2/446-1203/04/JG/EF
Data
2004.08.03



Autor
Urząd Skarbowy Łódź-Śródmieście


Temat
Podatek od towarów i usług --> Podstawa opodatkowania


Słowa kluczowe
dotacja
obrót
prawo do odliczenia


Pytanie podatnika
Przedmiotem zapytania, zawartego w piśmie Podmiotu jest zastosowanie przepisów ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535), zwanej w dalszej części „ustawą” w zakresie:
1. ustalenia czy dotacje winny powiększać obrót zgodnie z treścią przepisu art. 29 ust. 1 ustawy, a także, którą z tych dotacji należy pomniejszyć o przypadającą od niej kwotę podatku i jaką stawkę należy zastosować przy wystawianiu faktur na wyżej wymienione dotacje,
2. ustalenia czy od zakupów środków trwałych oraz od wydatków związanych z budową nowego obiektu filharmonicznego, sfinansowanych otrzymywanymi dotacjami, przysługuje Jednostce prawo do odliczenia podatku naliczonego,
3. konieczności zastosowania przez wykonawcę robót budowlanych nowego budynku Filharmonii właściwej stawki podatku VAT na powyższe roboty budowlane,w świetle przepisów aktualnie obowiązującej ustawy, skoro na dokończenie budowy Filharmonia ma przyznaną określoną pulę środków finansowych zatwierdzoną przez Sejmik Województwa w 2001 r.


Z przedstawionego w pismach stanu faktycznego wynika, że Podatnik otrzymuje dotacje na działalność statutową – związane z prowadzoną działalnością podstawową – od Samorządu Województwa Łódzkiego oraz dotacje na zakup środka trwałego lub dotacje tzw. inwestycyjne na sfinansowanie kontynuacji budowy nowego budynku filharmonicznego. Ponadto w 2001 r. Podmiot zawarł umowę z Generalnym Wykonawcą robót budowlanych nowego obiektu, obowiązującą włącznie do 2004 r., określającą wynagrodzenie ryczałtowe z uwzględnieniem stawki podatku VAT w wysokości 7% (poz. 86 pkt 5 PKOB 1261 załącznika do ustawy z dnia 8 stycznia 1993 r. o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 11, poz. 50 ze zm.).

Zdaniem Podmiotu wymienione w punkcie 1 zapytania dotacje nie będą powiększały podstawy opodatkowania z uwagi na fakt, iż nie są uzależnione od ilości i wartości świadczonych usług, zaś w odniesieniu do punktu drugiego zapytania Podatnik stoi na stanowisku, iż od zakupów środków trwałych oraz od wydatków związanych z budową nowego obiektu, sfinansowanych otrzymywanymi dotacjami, nie przysługuje Jednostce prawo do odliczenia podatku naliczonego. Odnośnie punktu 3 Podmiot nie zajął własnego stanowiska w sprawie.

W oparciu o przedstawiony przez Jednostkę w zapytaniu z dnia 15 kwietnia 2004r. (uzupełnionym w dniach 17 maja 2004 r., 25 maja 2004 r. oraz 22 czerwca 2004 r.) stan faktyczny, oraz mając na uwadze powołane poniżej przepisy tutejszy organ podatkowy zauważa, co następuje:


1. Przepis art. 29 ust. 1 ustawy stanowi, iż podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2 – 22, art. 30 – 32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży pomniejszona o kwotę podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrotem jest także otrzymana dotacja, subwencja i inna dopłata o podobnym charakterze związana z dostawą lub świadczeniem usług.

Oznacza to, iż podstawę opodatkowania stanowi w odniesieniu do dostaw towarów i świadczenia usług całe świadczenie, które za nie zostało otrzymane lub ma być za nie otrzymane przez dostawcę lub usługodawcę od nabywcy, łącznie z dotacjami związanymi bezpośrednio z ceną tych transakcji (np. pokrycie ceny lub rekompensata z powodu obniżenia ceny). Tym samym, w sytuacji gdy Podatnik – w związku z konkretną dostawą towarów lub świadczeniem usług – otrzymuje od innego podmiotu jakiekolwiek dofinansowanie stanowiące dopłatę do ceny towaru lub usługi, tego rodzaju dofinansowanie stanowi obok ceny, uzupełniający ją element podstawy opodatkowania z tytułu tej dostawy lub świadczenia usług (dotacja przedmiotowa), zatem dofinansowanie takie zwiększy wówczas kwotę należną i zostanie opodatkowane stawką podatku od towarów i usług właściwą do opodatkowania dofinansowanego towaru lub usługi. Istotne zatem dla określenia, czy dane dotacje są czy też nie są opodatkowane, będą szczegółowe warunki ich przyznawania, określające cele realizowane w określonej formie dofinansowania.

Ponieważ Podatnik otrzymuje dotacje mające na celu sfinansowanie ogólnych kosztów działalności instytucji kultury – związek bezpośredni między otrzymaną dotacją a konkretną imprezą kulturalną lub ilością tych imprez oraz ceną usługi nie występuje – dofinansowanie ogólne, na pokrycie niezdefiniowanych wprost kosztów działalności, sfinansowane otrzymaną dotacją, nie stanowi obrotu w rozumieniu art. 29 ust. 1 ustawy. Jednak na podstawie art. 90 ust. 7 ustawy do obrotu uzyskanego z czynności, w stosunku do których nie przysługuje podatnikowi prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, wlicza się kwotę otrzymanych subwencji (dotacji) innych niż określone w art. 29 ust. 1. Zasady te zostały omówione w pkt 2 niniejszego pisma.

Ponadto, przepis art. 19 ust. 21 ustawy, który stanowi, iż obowiązek podatkowy z tytułu należnych na podstawie odrębnych przepisów dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze powstaje z chwilą uznania rachunku bankowego podatnika, w omawianym przypadku nie będzie miał zastosowania z uwagi na fakt, iż przedmiotowe dotacje nie są związane bezpośrednio z ceną tych transakcji (np. pokrycie ceny lub rekompensata z powodu obniżenia ceny).

Ponieważ dotacje, o których mowa nie stanowią obrotu w rozumieniu przepisów ustawy, ich otrzymanie nie stanowi podstawy do wystawienia faktur w świetle art. 106 ust. 1 ustawy, który stanowi, iż podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.


2. W odniesieniu do punktu 2 zapytania Podatnika wskazać należy, iż zasady stosowania odliczeń podatku od towarów i usług określono w Dziale IX ustawy. Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z przepisem art. 88 ust. 1 pkt 2 ustawy obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do nabywanych przez podatnika towarów i usług, jeżeli wydatki na ich nabycie nie mogłyby być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, z wyjątkiem przypadków, gdy brak możliwości zaliczenia tych wydatków do kosztów uzyskania przychodów pozostaje w bezpośrednim związku ze zwolnieniem od podatku dochodowego.

Przy czym w myśl art. 88 ust. 3 pkt 1 i 2 ustawy przepis ust. 1 pkt 2 nie dotyczy: 1) wydatków związanych z nabyciem towarów i usług, o których mowa w art. 87 ust. 3, które zaliczane są przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji na podstawie przepisów o podatku dochodowym, oraz z nabyciem gruntów i praw wieczystego użytkowania gruntów; 2) wydatków związanych z nabyciem towarów i usług zaliczanych u podatnika do środków trwałych nie podlegających amortyzacji, zgodnie z przepisami o podatku dochodowym, jeżeli fakt ten pozostaje w ścisłym związku ze zwolnieniem od tego podatku.

Z przedstawionego w pismach Jednostki stanu faktycznego wynika, iż zarówno w przypadku poniesionych nakładów w związku z zakupem środków trwałych oraz od wydatków związanych z budową nowego obiektu, sfinansowanych otrzymywanymi dotacjami, przysługuje Jednostce prawo do odliczenia podatku naliczonego, w zakresie wskazanym w wyżej cytowanym przepisie art. 86 ust. 1 ustawy.

Zgodnie z art. 90 ust. 1 ustawy w stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego. W myśl art. 90 ust. 2 ustawy, jeżeli nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot, o których mowa w ust. 1, podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, z zastrzeżeniem ust. 10. Do obrotu, o którym mowa w ust. 3, nie wlicza się obrotu uzyskanego z dostawy towarów, o których mowa w art. 87 ust. 3 ustawy, używanych przez podatnika na potrzeby prowadzonej działalności (art. 90 ust. 5 ustawy). Ponadto do obrotu, o którym mowa w ust. 3, nie wlicza się obrotu uzyskanego z tytułu transakcji dotyczących nieruchomości lub usług wymienionych w załączniku nr 4 w poz. 3 do ustawy, w zakresie w jakim czynności te są dokonywane sporadycznie (art. 90 ust. 6 ustawy).

Zgodnie z zasadami określonymi w art. 90 ust. 3 i ust. 4 ustawy, przy ustalaniu tzw. „struktury sprzedaży”, proporcja będąca podstawą do obliczenia części kwoty podatku naliczonego podlegającej odliczeniu, będzie ustalona jako udział rocznego obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi przysługiwało podatnikowi prawo do obniżenia podatku należnego, w całkowitym obrocie podatnika (z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego oraz w związku z którymi takie prawo nie przysługuje), na podstawie obrotu osiągniętego w roku poprzedzającym rok podatkowy, w odniesieniu do którego ustalana jest proporcja.

Do obrotu uzyskanego z czynności, w stosunku do których nie przysługuje podatnikowi prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, wlicza się kwotę otrzymanych subwencji (dotacji) innych niż określone w art. 29 ust. 1 (art. 90 ust. 7 ustawy).

Stosownie do art. 163 ust. 1 ustawy, jeżeli w 2003 r. podatnik osiągnął obrót przekraczający kwotę 30.000,- zł z tytułu wykonywania czynności, które zgodnie z przepisami ustawy podlegałby opodatkowaniu lub nie podlegałby opodatkowaniu, przy obliczaniu kwoty podatku naliczonego podlegającego odliczeniu zgodnie z art. 90 w okresach rozliczeniowych od maja do grudnia 2004 r. przyjmuje się proporcję, o której mowa w art. 90 ust. 3 – 8, wyliczoną na podstawie obrotów osiągniętych w 2003r. z wykonywania czynności, uwzględniając zakres prawa do obniżenia kwoty podatku należnego, jaki wynika z ustawy. W przypadku gdy podatnik uzna jednak, że w odniesieniu do niego kwota osiągniętego w 2003 r. obrotu byłaby niereprezentatywna, stosuje się art. 90 ust. 9 ustawy.

Również w przypadku gdy podatek naliczony z tytułu zakupu środków trwałych jest związany wyłącznie z czynnościami, w związku z którymi nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, wówczas podatek naliczony w całości nie podlega odliczeniu (art. 90 ust. 1 ustawy). Jeśli nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot, o których mowa w art. 90 ust. 1 ustawy, wówczas do ustalenia kwoty podatku naliczonego podlegającego odliczeniu z tytułu zakupu środków trwałych należy ustalić proporcję, o której mowa w art. 90 ust. 2 i 3 ustawy. W proporcji obliczonej dla potrzeb ustalenia kwoty podatku naliczonego podlegającego odliczeniu nie uwzględnia się dotacji określonych w art. 29 ust. 1 ustawy, zatem związanych z dostawą towarów lub świadczeniem usług. Dotacje, o których mowa w art. 29 ust. 1 ustawy Podatnik otrzymuje od nabywcy w związku z dostawą towarów lub świadczeniem usług. Pozostałe dotacje (inne niż określone w art. 29 ust. 1 ustawy) należy wykazać w mianowniku proporcji jako dotacje na dofinansowanie działalności instytucji.

Ponieważ przedmiotem niniejszej odpowiedzi nie jest roztrzygnięcie w zakresie zaliczania wydatków do kosztów uzyskania przychodu, ani też kwestia amortyzacji środków trwałych – opierając się na twierdzeniu Filharmonii, iż zakup środków trwałych oraz wydatki związane z budową nowego obiektu filharmonicznego sfinansowane z dotacji celowej otrzymanej z budżetu państwa nie stanowią kosztów uzyskania przychodu w rozumieniu przepisów ustawy o podatku dochodowym, a więc mając na uwadze przepis art. 88 ust. 1 pkt. 2 ustawy nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z w/wym. zakupami (z zastrzeżeniem art. 88 ust. 3).


3. W zakresie zaś zastosowania właściwej stawki podatku od towarów i usług przez Generalnego Wykonawcę robót budowlanych nowego obiektu filharmonicznego, obowiązującą włącznie do 2004 r., określającą wynagrodzenie ryczałtowe z uwzględnieniem stawki podatku VAT w wysokości 7% (poz. 86 pkt 5 PKOB 1261 załącznika do ustawy z dnia 8 stycznia 1993 r. o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 11, poz. 50 z późn. zm.), należy stwierdzić iż:

Podobnie jak to było w przepisach obowiązujących przed 1 maja 2004 r. także obecnie, każdy podatnik obowiązany jest do prawidłowego określenia przedmiotu opodatkowania, co wiąże się z prawidłowym zdefiniowaniem czynności (również w zakresie klasyfikacji) oraz prawidłowego jego opodatkowania.

W zakresie klasyfikacji obowiązują dla potrzeb podatkowych klasyfikacje obowiązujące na dzień przed wejściem w życie ustawy, tj. na 19 kwietnia 2004 r. (art. 41 ust 14 ustawy). Ustawa weszła w życie 20 kwietnia 2004 r. a tylko niektóre jej przepisy weszły w życie 1 maja 2004 r.

W świetle przepisów obecnie obowiązującej ustawy o podatku od towarów i usług, zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 ustawy opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają między innymi odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Na podstawie 41 ust. 1 ustawy stawka podatku wynosi 22% z zastrzeżeniem ust. 2 – 12, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

W załączniku nr 3 do ustawy, który zawiera wykaz towarów i usług, opodatkowanych stawką podatku w wysokości 7% nie została wymieniona dostawa, budowa, remont lub przebudowa budynków o klasyfikacji PKOB 1261.

Ustawodawca, w przepisie art. 146 ust. 1 pkt 2 lit. a, przewidział zastosowanie stawki podatku od towarów i usług 7% do dnia 31 grudnia 2007 r. jedynie w odniesieniu do robót budowlano – montażowych oraz remontów i robót konserwacyjnych związanych z budownictwem mieszkaniowym i infrastrukturą towarzyszącą.

Tak więc, świadczone na rzecz Podatnika usługi w zakresie robót budowlanych przez Generalnego Wykonawcę, nie zostały wymienione w przepisach ustawy jako usługi objęte obniżoną stawką podatku od towarów i usług lub zwolnieniem przedmiotowym.

Również w wydanym na podstawie przepisów ustawy rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 ze zm.) usługi w zakresie robót budowlanych świadczonych w obiektach nie zostały objęte obniżoną stawką podatku lub zwolnieniem przedmiotowym, zatem podlegać one będą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w stawce 22%.

Jednakże z wyjaśnień Ministra Finansów, zawartych w piśmie Nr PP3-812-458/2004/AK/1786 z dnia 24 czerwca 2004r. w sprawie zasad opodatkowania podatkiem od towarów i usług czynności podlegających opodatkowaniu tym podatkiem na podstawie ustawy z dnia 8 stycznia 1993r. o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym, które wykonane zostały przed 1 maja 2004r., a obowiązek podatkowy powstał po dniu 30 kwietnia 2004r., z których wynika, iż zgodnie z ustawą z dnia 8 stycznia 1993 r. o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 11, poz. 50 ze zm.) wykonanie przez podatnika czynności podlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług powoduje obowiązek rozliczenia podatku według stawek obowiązujących w dniu wykonania tej czynności. Określony w przepisach moment powstania obowiązku podatkowego wskazuje na termin rozliczenia przez podatnika podatku z tytułu wykonanej czynności. Zatem w przypadku czynności podlegających opodatkowaniu tym podatkiem na podstawie ustawy z dnia 8 stycznia 1993 r. o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym, które wykonane zostały przez podatników przed dniem 1 maja 2004 r., dla których obowiązek podatkowy w podatku od towarów i usług powstawał po dniu 30 kwietnia 2004 r. - czynności te podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług według stawek obowiązujących dla tych czynności w momencie ich wykonania, tj. przed dniem 1 maja 2004 r.

Mając na uwadze powyższe, stwierdzić należy, iż jeżeli czynności budowlane nowego budynku uznane zostaną za wykonane przed dniem wejścia w życie przepisów ustawy z dnia 11 marca 2004r., wówczas skutkuje to powstaniem obowiązku podatkowego na zasadach określonych w dniu ich wykonania i podlegają opodatkowaniu wg stawki wówczas obowiązującej, tj. wg stawki 7% na podstawie poz. 86 pkt 5 PKOB 1261 załącznika do ustawy z dnia 8 stycznia 1993 r. o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym. W przeciwnym razie, tj. gdy zostały wykonane po dniu 01.05.2004r., to wówczas czynności te podlegają opodatkowaniu wg stawki określonej w ustawie o podatku od towarów i usług z dnia 11 marca 2004r., tj. wg stawki 22%.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj