Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPB5/423-601/11-2/IŚ
z 20 września 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPB5/423-601/11-2/IŚ
Data
2011.09.20



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Koszty uzyskania przychodów --> Pojęcie kosztów uzyskania przychodów

Podatek dochodowy od osób prawnych --> Koszty uzyskania przychodów --> Wydatki nieuznawane za koszty uzyskania przychodów

Podatek dochodowy od osób prawnych --> Przedmiot i podmiot opodatkowania --> Zwolnienia podmiotowe

Podatek dochodowy od osób prawnych --> Przedmiot i podmiot opodatkowania --> Zakres regulacji


Słowa kluczowe
cele statutowe
organizacje międzynarodowe
składki
wydatek
zwolnienie


Istota interpretacji
Czy wydatki poniesione na opłacenie składek w międzynarodowych organizacjach logistycznych mogą zostać uznane za wydatki na cele statutowe i tym samym być zwolnione od opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych?



Wniosek ORD-IN 251 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Stowarzyszenia przedstawione we wniosku z dnia 30.05.2011 r. (data wpływu 21.06.2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zastosowania zwolnienia przedmiotowego z tytułu opłacania składek na rzecz międzynarodowych organizacji logistycznych – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 21.06.2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zastosowania zwolnienia przedmiotowego z tytułu opłacania składek na rzecz międzynarodowych organizacji logistycznych.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca – Stowarzyszenie, w ramach prowadzonej przez siebie działalności statutowej, ponosi wydatki z tytułu składek na rzecz branżowych organizacji międzynarodowych; E (ELA) oraz International F (IFRSM).

Opłacenie składek jest warunkiem przynależności do ww. organizacji oraz warunkiem uczestnictwa w konferencjach poświeconych najnowszym opracowaniom w zakresie specjalistycznej wiedzy z zakresu logistyki i łańcucha dostaw.

Pozwala również na zapraszanie do Polski specjalistów z innych krajów, którzy biorą udział w organizowanych przez Stowarzyszenie konferencjach i warsztatach. Od powyższych wydatków Stowarzyszenie odprowadziło podatek dochodowy w roku 2010.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy wydatki poniesione na opłacenie składek w międzynarodowych organizacjach logistycznych mogą zostać uznane za wydatki na cele statutowe i tym samym być zwolnione od opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych...

Zdaniem Wnioskodawcy, wydatki na składki członkowskie w międzynarodowych organizacjach logistycznych jest koniecznym czynnikiem i warunkiem prowadzenia działalności statutowej, która, zgodnie ze statutem, obejmuje:

  • tworzenie platformy wymiany poglądów, doświadczeń, wiedzy w zakresie logistyki i zarządzania łańcuchem dostaw,
  • współpraca z krajowymi i zagranicznymi organizacjami logistycznymi,
  • realizowanie celów naukowych i oświatowych w zakresie logistyki i zarządzania łańcuchem dostaw.

Prowadzenie działalności naukowej i oświatowej wymaga dostępu do nowoczesnej wiedzy, teorii i badań z zakresu logistyki. Wiedza taka jest prezentowana m.in. na sympozjach międzynarodowych, w formie wewnętrznych odczytów i publikacji.

Stowarzyszenie, jako instytucja, której celem jest działalność naukowa musi mieć dostęp do aktualnych trendów i badań z zakresu logistyki i łańcucha dostaw, aby w sposób profesjonalny wypełniać swoje cele statutowe, stąd składki na rzecz takich organizacji uznaje za wydatki na działalność statutową.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego stwierdzam, co następuje.

Zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 roku o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397 ze zm.; dalej: updop), podatnikami podatku dochodowego od osób prawnych są (z zastrzeżeniem art. 1 ust. 2 oraz art. 1a powołanej ustawy) osoby prawne.

Ustawa z dnia 7 kwietnia 1989 r. Prawo o stowarzyszeniach (t. j. Dz. U. z 2001 r., Nr 79, poz. 855 ze zm.) określa, że stowarzyszenie jest dobrowolnym, samorządnym, trwałym zrzeszeniem o celach niezarobkowych.

Zgodnie z art. 1 ust. 2 ww. ustawy prawo zrzeszania się w stowarzyszeniach może podlegać ograniczeniom przewidzianym jedynie przez ustawy, niezbędnym do zapewnienia interesów bezpieczeństwa państwowego lub porządku publicznego oraz ochrony zdrowia lub moralności publicznej albo ochrony praw i wolności innych osób.

Stowarzyszenia posiadają osobowość prawną, tak więc jako osoby prawne są podatnikami podatku dochodowego od osób prawnych. Jednocześnie stowarzyszenia nie zostały wymienione przez ustawodawcę w treści art. 6 ust. 1 oraz ust. 2 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych jako podmioty, które zwolnione są od podatku.

Zatem stowarzyszenia, tak jak inne podmioty posiadające osobowość prawną, podlegają ogólnym regułom podatkowym przewidzianym w tej ustawie.

Oznacza to, że stowarzyszenia ustalają dochód bez względu na rodzaje źródeł przychodów, z jakich dochód ten został osiągnięty. Bez znaczenia pozostaje zatem, czy dochód osiągnięty jest przez stowarzyszenia z działalności statutowej, czy też z działalności gospodarczej i czy przychody osiągane z tych źródeł mają charakter trwały czy sporadyczny.

W myśl art. 17 ust. 1 pkt 4 updop, wolne od podatku są dochody podatników, z zastrzeżeniem ust. 1c, których celem statutowym jest działalność naukowa, naukowo–techniczna, oświatowa, w tym również polegająca na kształceniu studentów, kulturalna, w zakresie kultury fizycznej i sportu, ochrony środowiska, wspierania inicjatyw społecznych na rzecz budowy dróg i sieci telekomunikacyjnej na wsi oraz zaopatrzenia wsi w wodę, dobroczynności, ochrony zdrowia i pomocy społecznej, rehabilitacji zawodowej i społecznej inwalidów oraz kultu religijnego – w części przeznaczonej na te cele.

Zgodnie z art. 17 ust. 1b updop zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, ma zastosowanie, jeżeli dochód jest przeznaczony i – bez względu na termin – wydatkowany na cele określone w tym przepisie, w tym także na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji tych celów oraz na opłacenie podatków niestanowiących kosztu uzyskania przychodów.

Z kolei na podstawie art. 17 ust. 1a pkt 2 updop zwolnienie, o którym mowa w art. 17 ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, nie dotyczy dochodów, bez względu na czas ich osiągnięcia, wydatkowanych na inne cele niż wymienione w tych przepisach.

A zatem, zwolnienie określone w ww. artykule ustawy podatkowej jest zwolnieniem warunkowym. Dla skorzystania ze zwolnienia przewidzianego w ww. przepisie podatnik musi spełniać łącznie następujące warunki:

  • jego celem statutowym musi być działalność wymieniona w powołanym wyżej przepisie, przy czym statut może przewidywać również inne cele działalności;
  • środki uzyskane ze zwolnionego dochodu muszą być przeznaczone na cele statutowe tej preferowanej przez ustawodawcę działalności statutowej.

Należy podkreślić, iż zwolnienie to nie jest uzależnione od rodzaju uzyskiwanego dochodu. Ważny jest bowiem cel na jaki jest ten dochód przeznaczony, a nie źródło jego pochodzenia. Użycie przez ustawodawcę w art. 17 ust. 1 pkt updop sformułowania „w części przeznaczonej na te cele” oznacza, że jeżeli statut będzie przewidywał również realizację innych celów, niż wymienione w tym przepisie, to przeznaczenie dochodów podatnika na realizację tych „innych celów” nie będzie stanowiło podstawy do zwolnienia od opodatkowania.

Zatem warunkiem skorzystania ze zwolnienia określonego w art. 17 ust. 1 pkt 4 updop jest ustalenie, czy cele przewidziane w statucie Stowarzyszenia mieszczą się w katalogu celów wymienionych w tym przepisie. Określenie celów statutowych pod kątem uprawnień podatkowych musi być precyzyjne, jasne i nie budzące wątpliwości, gdyż tut. organ podatkowy nie jest upoważniony do dokonywania wykładni zapisów statutu. Organ podatkowy, wydając interpretację w trybie art. 14b Ordynacji podatkowej, nie przeprowadza bowiem postępowania dowodowego; jest związany wyłącznie opisem stanu faktycznego przedstawionym przez wnioskodawcę i stanowiskiem wnioskodawcy.

Jednocześnie należy mieć na uwadze, iż przepisy ustanawiające zwolnienia i ulgi podatkowe w systemie polskiego prawa podatkowego są istotnym wyjątkiem od zasady sprawiedliwości podatkowej (powszechności i równości podatkowej), toteż muszą być stosowane w sposób ścisły.

Stowarzyszenie we wniosku przedstawiło, iż zgodnie ze statutem działalność Stowarzyszenia obejmuje:

  • tworzenie platformy wymiany poglądów, doświadczeń, wiedzy w zakresie logistyki i zarządzania łańcuchem dostaw,
  • współpracę z krajowymi i zagranicznymi organizacjami logistycznymi,
  • realizowanie celów naukowych i oświatowych w zakresie logistyki i zarządzania łańcuchem dostaw

Dokonując kwalifikacji wyżej podanych celów statutowych Stowarzyszenia pod kątem możliwości zastosowania zwolnienia przedmiotowego i zestawiając te cele z celami określonymi w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy podatkowej, należy zauważyć, iż cele statutowe Stowarzyszenia pod względem ich charakteru zbieżne są z celami, które ustawodawca określił jako działalność naukowa i oświatowa. Problematyczną kwestią jednak jest to, iż ustawodawca nie przedstawił definicji tych pojęć, wobec czego - dla określenia znaczenia tych pojęć - zasadnym jest odwołanie się do innych ustaw i definicji słownikowych.

Według językowego znaczenia, przez naukę należy rozumieć ogół wiedzy ludzkiej ułożonej w system zagadnień, a także dyscyplinę badawczą odnoszącą się do pewnej dziedziny rzeczywistości, zaś przez oświatę należy rozumieć proces upowszechniania wykształcenia i kultury, który ma na celu podnoszenie poziomu umysłowego i wiedzy społeczeństwa (Słownik Języka Polskiego PWN, http://sjp.pwn.pl/).

Jednocześnie w art. 2 pkt 3a ustawy z dnia 07.09.1991 r. o systemie oświaty (t. j. Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 ze zm.) wskazano, że system oświaty obejmuje placówki kształcenia ustawicznego, placówki kształcenia praktycznego oraz ośrodki dokształcania i doskonalenia zawodowego, umożliwiające uzyskanie i uzupełnienie wiedzy ogólnej, umiejętności i kwalifikacji zawodowych.

Zgodnie z art. 2a ust. 1 tej ustawy, system oświaty wspierają organizacje pozarządowe, w tym organizacje harcerskie, a także osoby prawne prowadzące statutową działalność w zakresie oświaty i wychowania - a więc Stowarzyszenie może być podmiotem wspierającym system oświaty.

Zauważyć ponadto należy, iż szkolenia, w tym międzynarodowe stanowią jedną z form pozaszkolnego uzupełniania, poszerzania wiedzy lub zmiany profilu posiadanego wykształcenia zawodowego przez osoby dorosłe, pracujące lub poszukujące pracy - przy czym cytowana ustawa o systemie oświaty, stanowiąca podstawę systemu oświaty w Polsce, zapewnia każdemu obywatelowi, niezależnie od wieku, prawo dokształcania się i możliwość uzupełniania wykształcenia ogólnego, zdobywania lub zmiany kwalifikacji zawodowych oraz specjalistycznych.

Stowarzyszenie organizuje konferencje i warsztaty z udziałem specjalistów z innych krajów z zakresu logistyki i łańcucha dostaw, podczas których prezentowana jest nowoczesna wiedza i wyniki badań z tych dziedzin, w formie m.in. wewnętrznych odczytów i publikacji.

Wobec powyższego należy uznać, że tego rodzaju działalność szkoleniowa co do zasady jest działalnością oświatową w rozumieniu art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Tym niemniej obowiązek jednoznacznego uprawdopodobnienia dla potrzeb zastosowania przedmiotowego zwolnienia, że cele statutowe Stowarzyszenia mieszczą się w kategorii celów określonych w przywołanym artykule spoczywa jednak na Stowarzyszeniu.

Ponadto zważyć należy, iż w myśl przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych niektórych wydatków poniesionych przez podatników nie uważa się za koszty uzyskania przychodów, w związku z czym mogą powstać różnice pomiędzy dochodem podatkowym a zyskiem bilansowym. Ujęte bowiem w księgach rachunkowych wydatki i koszty nieuznane w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym za koszty uzyskania przychodów wpływają na zwiększenie dochodu podatkowego.

Wobec tego w przypadku podatników korzystających ze zwolnienia przedmiotowego na mocy art. 17 ust. 1 pkt 4 ww. ustawy, koszty należy rozpatrywać w sposób szczególny.

Stosownie do treści art. 15 ust. 1 uodop, kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1 (…). Jeśli więc podatnik uzyskuje dochody zwolnione od podatku dochodowego w związku z prowadzeniem określonej działalności statutowej, wszelkie wydatki w pierwszej kolejności powinny być analizowane pod kątem możliwości zaliczenia ich do kosztów uzyskania przychodów. Powyższe oznacza, iż w sytuacji, gdy wydatek wiąże się bezpośrednio z realizacją celów statutowych, które stanowią pozytywną przesłankę zwolnienia, to równowartość dochodu odpowiadająca temu wydatkowi będzie wolna od podatku, na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 updop.

Ze stanu faktycznego przedstawionego we wniosku wynika, że Stowarzyszenie ponosi wydatki na rzecz branżowych organizacji międzynarodowych związanych z dziedziną logistyki.

Przepis art. 16 ust. 1 pkt 37 cyt. ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych stanowi, że nie uważa się za koszty uzyskania przychodów składek na rzecz organizacji, do których przynależność podatnika nie jest obowiązkowa,

Tak więc w sytuacji, gdy wydatki, nie uznane za koszty uzyskania przychodów na podstawie art. 16 ust. 1 pkt 37 updop, wiążą się bezpośrednio z realizacją preferowanych przez ustawodawcę celów statutowych podatnika, to równowartość dochodu odpowiadająca tym wydatkom podlega zwolnieniu od podatku na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 updop. Jeżeli wydatki te nie wiążą się bezpośrednio z realizacją celów statutowych, równowartość dochodu odpowiadająca tym wydatkom będzie podlegała opodatkowaniu

W stanie faktycznym rozpatrywanej sprawy celem statutowym Stowarzyszenia jest realizowanie celów naukowych i oświatowych w zakresie logistyki i zarządzania łańcuchem dostaw. Nie oznacza to jednak, że wszystkie dochody Stowarzyszenia można kwalifikować jako wydatkowane na cel statutowy. Przyjęcie takiego założenia prowadziłoby bowiem do całkowitego zwolnienia od opodatkowania wszelkich dochodów podmiotów, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

W ocenie tut. organu, wydatki Stowarzyszenia na rzecz branżowych organizacji międzynarodowych związanych z dziedziną logistyki nie są bezpośrednimi wydatkami na działalność naukową i oświatową. Zasilają one budżety tych organizacji. Wydatki te poniesiono co prawda na skutek prowadzonej przez Stowarzyszenie działalności i w związku z nią, lecz nie na cel statutowy, jakim dla Stowarzyszenia jest działalność naukowa i oświatowa w dziedzinie logistyki. Powyższe powoduje, że dochód stanowiący równowartość tych wydatków podlega opodatkowaniu.

Tym samym, biorąc pod uwagę przedstawiony we wniosku stan faktyczny oraz przywołany stan prawny - należy uznać za nieprawidłowe stanowisko Stowarzyszenia, że wydatki z tytułu składek na rzecz branżowych organizacji międzynarodowych w kwocie niestanowiącej kosztu uzyskania przychodów są wydatkami na cel statutowy z zakresu nauki i oświaty, który uprawnia do skorzystania ze zwolnienia określonego w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj