Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPP1/443-1190/11/MN
z 5 grudnia 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ITPP1/443-1190/11/MN
Data
2011.12.05



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy


Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Przepisy ogólne --> Czynności opodatkowane

Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Dostawa towarów i świadczenie usług --> Świadczenie usług

Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczanie częściowe podatku oraz korekta podatku naliczonego --> Odliczenie częściowe podatku

Podatek od towarów i usług --> Dokumentacja --> Faktury --> Wystawianie faktury

Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku


Słowa kluczowe
deklaracje
korekta
media
odliczenia
wspólnota mieszkaniowa


Istota interpretacji
1. Czy Wspólnota jest uprawniona do dokonania korekty rozliczenia podatku od towarów i usług za minione okresy rozliczeniowe?
2. Czy prawidłowe jest stosowanie przez Wspólnotę do wyliczenia wartości podatku podlegającego odliczeniu współczynnika obliczonego jako stosunek sumy powierzchni wszystkich lokali użytkowych oraz całkowitej powierzchni budynku?
3. Czy prawidłowe jest stanowisko Wspólnoty co do zakresu prawa do refakturowania świadczenia poszczególnych usług?



Wniosek ORD-IN 3 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tj. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112 poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 19 sierpnia 2011 r. (data wpływu 29 sierpnia 2011 r.) uzupełnionym w dniu 24 listopada 2011 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania dokonywanych przez Wspólnotę czynności, prawa do odliczenia oraz prawa do dokonania korekt rozliczeń - jest nieprawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 29 sierpnia 2011 r. został złożony wniosek, uzupełniony w dniu 24 listopada 2011 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania dokonywanych przez Wspólnotę czynności, prawa do odliczenia oraz prawa do dokonania korekt rozliczeń.


W przedmiotowym wniosku oraz jego uzupełnieniu przedstawiono następujący stan faktyczny i zdarzenie przyszłe.


Wspólnota Lokali Użytkowych zrzesza wszystkich właścicieli lokali w budynku usługowym i funkcjonuje na podstawie ustawy z dnia 24 czerwca 1994 r. o własności lokali. W ramach funkcjonowania Wspólnoty można wyróżnić koszty takie jak: wynagrodzenia Zarządu oraz pracowników Wspólnoty, oświetlenie i ogrzewanie części wspólnych (korytarzy, klatek schodowych), koszty konserwacji i utrzymania wind, koszty wywozu śmieci, inne koszty administracyjno - biurowe, ogrzewanie, dostawy wody, koszty ochrony poszczególnych lokali.

Umowy na ochronę lokali, wywóz śmieci, dostawę wody czy ogrzewanie podpisane są przez Wspólnotę. Wspólnota jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług- rejestracji dla potrzeb podatku od towarów i usług dokonała w 1998 r. Wspólnota wskazała, iż dokonuje zakupu usług, które dotyczą części wspólnych budynku jak i części będących odrębną własnością poszczególnych członków Wspólnoty.

Dotychczas Wspólnota jako czynności opodatkowane wykazywała oddanie w najem powierzchni reklamowej i tylko od zakupów związanych ze tą sprzedażą opodatkowaną odliczała podatek naliczony.


W związku z treścią interpretacji ogólnej Ministra Finansów z dnia 21 czerwca 2011 r. nr PT8/033/IO1/AEW/11/PT-571 Wspólnota postanowiła refakturować na właścicieli poszczególnych lokali część zakupów towarów i usług zakupioną na rzecz poszczególnych lokali. Refakturowanie dotyczy następujących usług zakupionych przez Wspólnotę na rzecz właścicieli poszczególnych lokali użytkowych:


  • dostarczania energii cieplnej,
  • ochrony (monitoringu i ochrony fizycznej),
  • wywozu nieczystości stałych,
  • dostarczania wody i odprowadzania ścieków,
  • konserwacji windy.


Winda i zlokalizowane na korytarzach łazienki są częścią wspólną nieruchomości.

Z faktur dokumentujących zakup usług podatek naliczony odliczany jest w części obliczonej zgodnie z proporcją: suma powierzchni użytkowej poszczególnych lokali/całkowitą powierzchnię budynku.

Faktury wystawiane są na poszczególnych właścicieli lokali użytkowych, zgodnie z ich udziałem w sumie powierzchni wszystkich lokali użytkowych. Suma podatku należnego jest równa sumie podatku naliczonego z poszczególnych faktur dokumentujących zakup usług.


Wspólnota zamierza także dokonać korekty rozliczenia podatku od towarów i usług za poprzednie okresy rozliczeniowe. Zostaną złożone korekty deklaracji VAT-7 oraz zostaną wystawione faktury sprzedażowe za poprzednie okresy rozliczeniowe. Rozważana korekta rozliczenia podatku od towarów i usług będzie dotyczyła zakupionych przez Wspólnotę na rzecz członków:


  • usług dostarczania energii cieplnej,
  • usług ochrony (monitoringu i ochrony fizycznej),
  • usług wywozu nieczystości stałych,
  • usług dostarczania wody i odprowadzania ścieków,
  • usług konserwacji windy.


Z uwagi na regulację art. 86 ust. 10 i 11 ustawy o podatku od towarów i usług Wspólnota nie ma prawa do odliczania podatku naliczonego za poprzednie okresy rozliczeniowe w bieżącym okresie rozliczeniowym. W związku z powyższym dla odliczenia podatku naliczonego konieczne jest dokonanie korekty deklaracji VAT-7 za minione okresy, zgodnie z dyspozycją art. 86 ust. 13. Wspólnota zamierza skorygować deklaracje VAT-7 w zakresie podatku naliczonego od dokonywanych przez Wspólnotę na rzecz członków zakupów wymienionych powyżej usług. Zostaną także wystawione przez Wspólnotę faktury dokumentujące sprzedaż usług na rzecz członków - z datą sprzedaży właściwą dla korygowanego okresu i aktualną datą wystawienia. Podatek należny od sprzedaży zostanie wykazany w korygowanych deklaracjach VAT-7.


W związku z powyższym zadano następujące pytania.


  1. Czy Wspólnota jest uprawniona do dokonania korekty rozliczenia podatku od towarów i usług za minione okresy rozliczeniowe...
  2. Czy prawidłowe jest stosowanie przez Wspólnotę do wyliczenia wartości podatku podlegającego odliczeniu współczynnika obliczonego jako stosunek sumy powierzchni wszystkich lokali użytkowych oraz całkowitej powierzchni budynku...
  3. Czy prawidłowe jest stanowisko Wspólnoty co do zakresu prawa do refakturowania świadczenia poszczególnych usług...


Zdaniem Wnioskodawcy, Wspólnocie przysługuje prawo do dokonania korekty rozliczenia podatku od towarów i usług za poprzednie okresy rozliczeniowe.

Cytując treść art. 86 ust. 13 ustawy o podatku od towarów i usług Wspólnota wyraża przekonanie, że nie ma żadnych przeciwwskazań do skorzystania przez Wspólnotę z tego uprawnienia, w związku z czym Wspólnota do końca roku 2011 r. może dokonać korekty rozliczeń za lata 2007-2010.

Odnosząc się do drugiego pytania wskazano, iż zaprezentowany sposób podziału kosztów do ustalenia kwoty podatku naliczonego przysługującego do odliczenia oraz ustalenia wartości sprzedaży na rzecz poszczególnych właścicieli lokali jest prawidłowy.

W budynku zainstalowany jest jeden licznik dostarczonej energii cieplnej (brak jest liczników w poszczególnych lokalach), zastosowanie proporcji wyliczonej na podstawie powierzchni użytkowej jest w takim przypadku najbardziej miarodajnym sposobem rozliczenia kosztów. Analogicznie będzie w przypadku usług ochrony, wywozu śmieci czy dostarczania wody i odprowadzania ścieków. Także w przypadku tych usług nie ma możliwości określenia rzeczywistego zużycia zakupionych usług przez poszczególnych właścicieli lokali, konieczne jest zastosowanie jasnego i przez wszystkich akceptowanego klucza rozliczeń.

Rozliczenie kosztów Wspólnoty pomiędzy poszczególnych właścicieli lokali na podstawie powierzchni użytkowej jest metodą powszechnie przyjętą, metoda ta ponadto dotychczas była stosowana do rozliczenia wszystkich kosztów.

W odniesieniu do trzeciego pytania Wnioskodawca wskazał, iż w związku z treścią interpretacji ogólnej Ministra Finansów z dnia 21 czerwca 2011 r. nr PT8/033/I01/AEW/11/PT-571, stanowisko Wspólnoty w zakresie prawa do refakturowania wymienionych we wniosku usług jest prawidłowe. We wzmiankowanej interpretacji, Minister Finansów wyraził stanowisko: „(...) gdy wydatki ponoszone są przez właściciela wyłącznie w związku z odrębną własnością lokalu, wspólnota w zakresie nabywanych towarów i usług celem zaopatrzenia poszczególnych lokali występuje w odmiennej roli. Nabywa bowiem towary i usługi w swoim imieniu jednakże na rzecz właścicieli poszczególnych lokali, którzy dokonują na poczet tych zakupów stosownych wpłat. Tym samym wspólnota zakupując towary i usługi, które następnie przyporządkowuje poszczególnym lokalom, dokonuje ich odsprzedaży właścicielom lokali. W takiej sytuacji środki uiszczane przez właścicieli poszczególnych lokali na ich utrzymanie stanowią w istocie zapłatę za odsprzedawane im przez wspólnotę towary i usługi. W konsekwencji w odniesieniu do rozliczania wydatków związanych z utrzymaniem poszczególnych lokali, ponoszonych m.in. z tytułu zakupu przez wspólnotę towarów i usług do tych lokali, zastosowanie znajdą przepisy ustawy o podatku od towarów i usług. Mając na względzie powyższe należy stwierdzić, iż wspólnota dokonując odsprzedaży właścicielom lokali, zakupionych uprzednio w tym celu, towarów i usług związanych wyłącznie z utrzymaniem poszczególnych lokali, działa jako podatnik podatku od towarów i usług i w sytuacji niekorzystania przez nią ze zwolnienia podmiotowego, dokonywane przez nią czynności w ww. zakresie winny być dokumentowane fakturami, wystawianymi zgodnie z zasadami przewidzianymi w art. 106 ww. ustawy o podatku od towarów i usług oraz przepisach do niej wykonawczych.”


Wszystkie wymienione we wniosku usługi są nabywane na potrzeby poszczególnych lokali:


  • usługi dostarczania energii cieplnej - ogrzewane są poszczególne lokale, w każdym lokalu zainstalowany jest grzejnik,
  • usługi ochrony (monitoringu i ochrony fizycznej) - każdy z lokali jest wyposażony w odrębny system alarmowy, otwarcie lokalu bez wpisania unikalnego kodu powoduje uruchomienie systemu alarmowego w konkretnym lokalu,
  • usługi wywozu nieczystości stałych - w budynku nie ma koszy na śmieci zlokalizowanych w częściach wspólnych (korytarzach i klatkach schodowych), wszystkie odpady stałe są generowane przez poszczególne lokale usługowe,
  • usługi dostarczenia wody i odprowadzania ścieków - zlokalizowane na terenie korytarzy łazienki są wykorzystywane przez właścicieli lokali użytkowych i ich klientów,
  • usługi konserwacji windy - winda jest wykorzystywana przez właścicieli lokali użytkowych, między innymi do transportu towarów z poziomu parkingu na wyższe piętra budynku.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.


Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Z art. 7 ust. 1 cyt. ustawy wynika, że przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Natomiast art. 8 ust. 1 ww. ustawy stanowi, iż przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:


  1. przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
  2. zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
  3. świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.


Przez sprzedaż natomiast, w myśl art. 2 pkt 22 cyt. ustawy, rozumieć należy odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Działalność gospodarcza, zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy, obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Zgodnie natomiast z art. 86 ust. 1 ww. ustawy w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120, art. 17 i 19 oraz art. 124.

Z kolei stosownie do art. 106 cyt. ustawy podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 1a, 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.

Ponadto wskazać należy, że zgodnie z treścią art. 6 ustawy z dnia 24 czerwca 1994 r. o własności lokali (Dz. U. z 2000 r. Nr 80, poz. 903, ze zm.) ogół właścicieli, których lokale wchodzą w skład określonej nieruchomości, tworzy wspólnotę mieszkaniową. Wspólnota mieszkaniowa może nabywać prawa i zaciągać zobowiązania, pozywać i być pozwana.

Jednostka powstała w oparciu o powyższy przepis, posiada określoną strukturę organizacyjną, w skład której wchodzą (tworzą ją właściciele lokali, zobowiązani do określonych zachowań i czynności wynikających z ustawy). Wymieniona ustawa określa prawa i obowiązki członków wspólnoty oraz zakres zarządu nieruchomością wspólną.

Z art. 13 powołanej ustawy wynika, że właściciel ponosi wydatki związane z utrzymaniem jego lokalu, a także uczestniczy w kosztach zarządu związanych z utrzymaniem nieruchomości wspólnej, przez którą rozumie się jedynie grunt oraz część budynku i urządzenia nie służące wyłącznie właścicielom lokali (np. klatki schodowe, parkingi, instalacje energetyczne itd.).

Natomiast art. 14 cyt. ustawy wskazuje, że na koszty zarządu nieruchomością wspólną składają się: wydatki na remonty i bieżącą konserwację, opłaty za dostawę energii elektrycznej i cieplnej, gazu i wody, w części dotyczącej nieruchomości wspólnej, oraz opłaty za antenę zbiorczą i windę, ubezpieczenia, podatki i inne opłaty publicznoprawne, chyba że są pokrywane bezpośrednio przez właścicieli poszczególnych lokali, wydatki na utrzymanie porządku i czystości, wynagrodzenie członków zarządu lub zarządcy.

Wspólnota mieszkaniowa realizując wspólny interes właścicieli występuje w odmiennych rolach w przypadku nabycia towarów i usług w ramach zarządu nieruchomością wspólną oraz w przypadku nabycia towarów i usług na potrzeby utrzymania poszczególnych lokali właścicieli.

W pierwszym z wyżej wymienionych przypadków wspólnota, będąca jednostką odrębną od właścicieli lokali, nabywając towary i usługi dla celów nieruchomości wspólnej nie wykonuje żadnych czynności na rzecz właścicieli. W takiej bowiem sytuacji działa ona w imieniu własnym i na własny rachunek, jako podmiot stosunków zobowiązaniowych wynikających z zarządu nieruchomością wspólną, którego działanie jest jedynie finansowane przez właścicieli wyodrębnionych lokali mieszkalnych (m.in. w formie zaliczek, o których mowa w art. 15 ust. 1 ustawy o własności lokali), mających udziały w nieruchomości wspólnej. Tym samym odbiorcą nabywanych towarów i usług jest wspólnota mieszkaniowa, jako odrębny od jej członków podmiot praw, i to ona występuje jako ostateczny konsument. W takim więc zakresie nie świadczy ona żadnych czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług na rzecz właścicieli odrębnych lokali. Zatem uiszczanie przez członków wspólnoty należności tytułem pokrycia kosztów zarządu nieruchomością wspólną nie stanowią czynności objętych przepisami ustawy o podatku od towarów i usług. W konsekwencji brak jest podstaw do fakturowania wewnętrznych rozliczeń między wspólnotą a jej członkami, w związku z ponoszonymi kosztami zarządu nieruchomością wspólną.

Natomiast w drugim przypadku, gdy wydatki ponoszone są przez właściciela wyłącznie w związku z odrębną własnością lokalu, wspólnota w zakresie nabywanych towarów i usług celem zaopatrzenia poszczególnych lokali występuje w odmiennej roli. Nabywa bowiem towary i usługi w swoim imieniu jednakże na rzecz właścicieli poszczególnych lokali, którzy dokonują na poczet tych zakupów stosownych wpłat. Tym samym Wspólnota zakupując towary i usługi, które następnie przyporządkowuje poszczególnym lokalom, dokonuje ich odsprzedaży właścicielom lokali. W takiej sytuacji środki uiszczane przez właścicieli poszczególnych lokali na ich utrzymanie stanowią w istocie zapłatę za odsprzedawane im przez Wspólnotę towary i usługi. W konsekwencji w odniesieniu do rozliczania wydatków związanych z utrzymaniem poszczególnych lokali, ponoszonych m.in. z tytułu zakupu przez Wspólnotę towarów i usług do tych lokali, zastosowanie znajdą przepisy o podatku od towarów i usług.

Mając na względzie powyższe należy stwierdzić, iż Wspólnota dokonując odsprzedaży właścicielom lokali, zakupionych uprzednio w tym celu, towarów i usług związanych wyłącznie z utrzymaniem poszczególnych lokali, działa jako podatnik podatku od towarów i usług.


Ze stanu faktycznego wynika, iż Wspólnota, w związku z treścią interpretacji ogólnej Ministra Finansów z dnia 21 czerwca 2011 r. nr PT8/033/IO1/AEW/11/PT-571, zamierza refakturować na właścicieli poszczególnych lokali część zakupów towarów i usług zakupioną na rzecz poszczególnych lokali. Refakturowanie dotyczy następujących usług zakupionych przez Wspólnotę na rzecz właścicieli poszczególnych lokali użytkowych:


  • usługi dostarczania energii cieplnej - ogrzewane są poszczególne lokale, w każdym lokalu zainstalowany jest grzejnik,
  • usługi ochrony (monitoringu i ochrony fizycznej) - każdy z lokali jest wyposażony w odrębny system alarmowy, otwarcie lokalu bez wpisania unikalnego kodu powoduje uruchomienie systemu alarmowego w konkretnym lokalu,
  • usługi wywozu nieczystości stałych - w budynku nie ma koszy na śmieci zlokalizowanych w częściach wspólnych (korytarzach i klatkach schodowych), wszystkie odpady stałe są generowane przez poszczególne lokale usługowe,
  • usługi dostarczania wody i odprowadzania ścieków - związane ze zlokalizowanymi na terenie korytarzy łazienkami wykorzystywanymi przez właścicieli lokali użytkowych i ich klientów,
  • usługi konserwacji windy.


Winda i zlokalizowane na korytarzach łazienki są częścią wspólną nieruchomości.

Z faktur dokumentujących zakup usług podatek naliczony odliczany jest w części obliczonej zgodnie z proporcją: suma powierzchni użytkowej poszczególnych lokali/całkowitą powierzchnię budynku. Faktury wystawiane są na poszczególnych właścicieli lokali użytkowych, zgodnie z ich udziałem w sumie powierzchni wszystkich lokali użytkowych. Suma podatku należnego jest równa sumie podatku naliczonego z poszczególnych faktur dokumentujących zakup usług.


Analizując opisany stan faktyczny na tle cytowanego stanu prawnego wskazać należy, iż Wspólnota działa w charakterze podatnika tylko w zakresie sprzedaży towarów i usług związanych wyłącznie z utrzymaniem poszczególnych lokali. Zatem w przedstawionych we wniosku okolicznościach Wspólnota działa w charakterze podatnika w zakresie odsprzedaży:


  • usług dostarczania energii cieplnej – w zakresie, w jakim energia ta dotyczy wyłącznie lokali użytkowych, z pominięciem energii cieplnej wykorzystywaniem do ogrzewania części wspólnych budynku,
  • usług ochrony (monitoringu i ochrony fizycznej), w zakresie w jakim usługi te dotyczą wyłącznie lokali użytkowych, z pominięciem usług ochrony dotyczących części wspólnych nieruchomości,
  • usług wywozu nieczystości stałych - w całości, przy założeniu, że jak wskazano w opisie stanu faktycznego, w budynku nie ma koszy na śmieci zlokalizowanych w częściach wspólnych (korytarzach i klatkach schodowych) i wszystkie odpady stałe są generowane przez poszczególne lokale usługowe.


Jednocześnie, w odniesieniu do przenoszenia kosztów:


  • usług dostarczenia wody i odprowadzania ścieków - związanych ze zlokalizowanymi na terenie korytarzy łazienkami wykorzystywanymi przez właścicieli lokali użytkowych i ich klientów,
  • usług konserwacji windy,
  • usług dostarczania energii cieplnej – w zakresie, w jakim energia ta dotyczy części wspólnych budynku,
  • usług ochrony (monitoringu i ochrony fizycznej), w zakresie w jakim usługi te dotyczą części wspólnych nieruchomości,

    wskazać należy, iż stanowią one na mocy art. 14 ustawy o własności lokali koszty zarządu nieruchomością wspólną. Jak bowiem wynika ze stanu faktycznego, zarówno łazienki, jak i winda stanowią część wspólną budynku, zatem w tym zakresie Wspólnota nie działa w charakterze podatnika, w związku z czym czynności te nie podlegają opodatkowaniu.


Odnosząc się z kolei do kwestii prawa do odliczenia wskazać należy, iż w myśl powołanego wyżej przepisu art. 86 ust. 1 ustawy podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wyłącznie w takim zakresie, w jakim nabyte towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Jednocześnie, zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) i b) cyt. ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3 - 7, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika: z tytułu nabycia towarów i usług oraz potwierdzających dokonanie przedpłaty (zaliczki, zadatku, raty), jeżeli wiązały się one z powstaniem obowiązku podatkowego.

Stosownie natomiast do art. 90 ust. 1 powołanej wyżej ustawy, w stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego. Szczegółowy sposób rozliczenia zawarty został w dalszych przepisach art. 90 od ust. 2 do 10 powołanej ustawy.

Przepisy powołanej ustawy nie precyzują, jaki związek musi istnieć pomiędzy zakupami, a sprzedażą, żeby podatnik mógł skorzystać z prawa do odliczenia. Związek ten może być bezpośredni (nabycie towaru lub usługi, które następnie zostaną przez podatnika sprzedane) lub pośredni. Konkretny zakup musi więc łączyć się (bezpośrednio lub pośrednio) z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Z powyższego wynika, że w przedmiotowej sprawie warunkiem koniecznym, aby Wspólnota mogła dokonać odliczenia podatku naliczonego od zakupów, jest ich związek z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Jednocześnie należy podkreślić, iż realizacja prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony jest obostrzona ograniczeniami zawartymi w dziale IX cytowanej ustawy. Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, np. tego że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Wskazać należy, że czynności niepodlegające opodatkowaniu nie są w ogóle objęte regulacją ustawy o podatku od towarów i usług. W rezultacie odliczanie podatku naliczonego związanego z tymi czynnościami stanowiłoby nieuprawnione rozszerzenie zakresu stosowania ustawy na sferę, której ta ustawa w ogóle nie dotyczy. Ponadto brak jest w ustawie przepisów, które dopuszczałby możliwość odliczenia podatku w rozpatrywanej sytuacji.

W świetle powyższego, Wspólnocie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego z tytułu ponoszonych wydatków w zakresie, w jakim nabycia te wiążą się z czynnościami opodatkowanymi (powstaniem podatku należnego). Jednocześnie podkreślić należy, iż w sytuacji wystąpienia związku ponoszonych wydatków także z czynnościami niepodlegającymi opodatkowaniu podatkiem, do których nie mają zastosowania przepisy ustawy o podatku od towarów i usług, nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego w tej części.

Jednakże należy podkreślić, iż wyłącznie Wnioskodawca znający specyfikę, organizację i podział pracy w swojej jednostce jest w stanie wyodrębnić część podatku naliczonego, związaną z czynnościami podlegającymi opodatkowaniu, a nie organ podatkowy w trybie interpretacji indywidualnej.

Z uwagi na powyższe zauważyć należy, że zastosowanie przez Wnioskodawcę odliczenia naliczonego podatku od towarów i usług według tzw. klucza powierzchniowego, będzie zasadne, jeżeli metoda ta miarodajnie i reprezentatywne odzwierciedli związek dokonywanych zakupów ze sprzedażą opodatkowaną.

Reasumując, Wspólnocie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego zawartego w fakturach dokumentujących dokonywane zakupy w zakresie, w jakim są one związane ze sprzedażą opodatkowaną.

Odnosząc się natomiast do przedstawionego zdarzenia przyszłego, dotyczącego skorygowania deklaracji VAT-7 w zakresie podatku naliczonego od dokonywanych przez Wspólnotę na rzecz członków zakupów oraz podatku należnego od sprzedaży wynikającej z wystawionych faktur VAT dokumentujących sprzedaż usług na rzecz członków – z datą sprzedaży właściwą dla korygowanego okresu i aktualną datą wystawienia wskazać należy co następuje.

W oparciu o art. 86 ust. 10 pkt 1 powołanej ustawy, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego powstaje w rozliczeniu za okres, w którym podatnik otrzymał fakturę albo dokument celny, z zastrzeżeniem pkt 2-5 oraz ust. 11, 12, 16 i 18.

Jeżeli podatnik nie dokona obniżenia kwoty podatku należnego w terminach określonych w ust. 10, może obniżyć kwotę podatku należnego w deklaracji podatkowej za jeden z dwóch następujących okresów rozliczeniowych (ust. 11 powołanego artykułu w brzmieniu).

Z kolei art. 86 ust. 13 powołanej ustawy stanowi, iż jeżeli podatnik nie dokonał obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w terminach, o których mowa w ust. 10, 11, 12, 16 i 18, może on obniżyć kwotę podatku należnego przez dokonanie korekty deklaracji podatkowej za okres, w którym wystąpiło prawo do obniżenia podatku należnego, nie później jednak niż w ciągu 5 lat, licząc od początku roku, w którym wystąpiło prawo do obniżenia podatku należnego.

Stosownie natomiast do art. 86 ust. 15 ustawy o podatku od towarów i usług, do uprawnienia, o którym mowa w ust. 13, stosuje się odpowiednio art. 81b Ordynacji podatkowej.

Analizując zatem opisane zdarzenie przyszłe oraz powołane regulacje prawnych wskazać należy, iż Wspólnota będzie uprawniona do dokonania stosownych korekt deklaracji w zakresie podatku od towarów i usług, dotyczących zarówno podatku naliczonego, jak i podatku należnego – w zakresie opisanym w niniejszej interpretacji. Korekt tych Wspólnota będzie mogła dokonać za okresy rozliczeniowe, w których wystąpiło prawo do obniżenia podatku należnego, nie później jednak niż w ciągu 5 lat, licząc od początku roku, w którym wystąpiło prawo do obniżenia podatku należnego. Zatem, jeżeli Wspólnota będzie dokonywała ww. korekt w 2011 r., najwcześniejszym okresem rozliczeniowym, za który Wspólnota będzie uprawniona do dokonania korekt deklaracji w zakresie podatku od towarów i usług, będzie pierwszy okres rozliczeniowy 2007 r.

W świetle powyższego, oceniając stanowisko Wnioskodawcy całościowo, uznano je za nieprawidłowe, mimo, iż podzielono pogląd Wspólnoty w zakresie prawa do dokonania korekt deklaracji w zakresie podatku od towarów i usług.

Podkreślenia wymaga, iż w niniejszej interpretacji nie oceniono stwierdzenia „Zaprezentowany sposób …. ustalenia wartości sprzedaży na rzecz poszczególnych właścicieli lokali jest prawidłowy”, bowiem analiza stosunków cywilnoprawnych wykracza poza zakres instytucji interpretacji indywidualnych, wydawanych w trybie art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. u. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), zgodnie z którym minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną).

Dodatkowo wskazać należy, że zgodnie z zasadą swobody umów, to strony umowy ustalają zakres tych umów, natomiast organy podatkowe nie mają prawa ingerować w zawierane umowy i przyjęte w nich rozwiązania, chyba że postanowienia umów naruszają przepisy podatkowe, a to może być stwierdzone jedynie w drodze postępowania podatkowego.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia, a w odniesieniu do zdarzenia przyszłego – stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Białymstoku, ul. H. Sienkiewicza 84, 15-950 Białystok, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj