Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPB2/415-676/11-2/AK
z 21 października 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPB2/415-676/11-2/AK
Data
2011.10.21



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Podstawa obliczenia i wysokość podatku --> Dochody opodatkowane ryczałtem


Słowa kluczowe
kasa
odsetki
placówka oświatowa
rachunek bankowy
rada rodziców
środki pieniężne


Istota interpretacji
Opodatkowanie odsetek od środków zgromadzonych na rachunkach bankowych Szkolnych Kas Oszczędnościowych.



Wniosek ORD-IN 437 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 12.08.2011 r. (data wpływu 18.08.2011 r.) .) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania odsetek od środków zgromadzonych na rachunkach bankowych Szkolnych Kas Oszczędnościowych– jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 18.08.2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych, w zakresie opodatkowania odsetek od środków zgromadzonych na rachunkach bankowych Szkolnych Kas Oszczędnościowych.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Bank w świetle art. 49 ust. 3 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Prawo bankowe (Dz. U. z 2002 r., Nr 72, POZ. 665 Z późn. zm.), prowadzi rachunki oszczędnościowe dla Szkolnych Kas Oszczędnościowych (dalej: „SKO”) funkcjonujących przy placówkach oświatowych. Z założenia uczestnikami SKO są dzieci uczące się w danej placówce oświatowej, przy której tworzone jest SKO, wspierane przez rodziców oraz władze i organy szkoły. SKO powoływane jest aktem erekcyjnym, z którym związana jest umowa o prowadzenie rachunku oszczędnościowego SKO. Podmioty te nie mają osobowości prawnej, nie są wyposażone w zdolność prawną, tworzone są przez formalnie niezrzeszone osoby fizyczne. Zgodnie z umową rachunków środki pieniężne zgromadzone na rachunkach SKO mogą być oprocentowane.

W przypadku standardowych rachunków oszczędnościowo - rozliczeniowych których posiadaczami są konkretne osoby fizyczne, od odsetek dopisanych do stanu rachunku Bank na podstawie art. 30a ust. 1 pkt 3 UPDOF pobiera co do zasady 19% zryczałtowany podatek dochodowy. W ramach SKO funkcjonują zindywidualizowane konta konkretnych osób fizycznych (dzieci –SKO_D), na których te osoby deponują środki pieniężne. Środki pieniężne zdeponowane przez dzieci podlegają oprocentowaniu, a odsetki przypisywane do ich rachunków w umownym okresie kapitalizacji podlegają zasadom opodatkowania zryczałtowanym podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Jednocześnie w ramach SKO funkcjonują konta dedykowane do oszczędzania na cele wspólne (SKO_Celowy), np. na wyjazdy klasowe lub inne formy aktywności szkolnej: działalność sportową, kulturalną, rekreacyjną. Konta te nie są konkretnie przypisane do żadnego z dzieci, a wpłaty pochodzą najczęściej ze wspólnej działalności klasowej, np. przychody uzyskane ze sprzedaży prac uczniów na festynach. Konta te mogą być również zasilanie poprzez dokonywanie wpłat z góry niezidentyfikowanych osób lub grup osób. Środki te podlegają oprocentowaniu, a Bank w umownym okresie dokonuje kapitalizacji i dopisania odsetek do salda tego konta. Wykorzystanie tych środków następuje zgodnie z celem, dla którego rachunek SKO_Celowy został powołany.

Bank zwraca uwagę, iż swoistą cechą, właściwą dla konta SKO_Celowy, jest brak możliwości po stronie Banku identyfikacji konkretnego beneficjenta przychodu odsetkowego. Powyższe wynika w szczególności z faktu, iż Bank nie ma faktycznej możliwości ustalenia deponentów i przyporządkowania przypadających im środków zgromadzonych na tym koncie (nie wiadomo kto wpłacił środki pieniężne i w jakiej kwocie), a odsetki nie są stawiane do dyspozycji poszczególnych dzieci lub innych osób, lecz są przeznaczane na cele wspólne, dla których rachunek został powołany.

W ramach SKO funkcjonują także oprocentowane konta oszczędnościowe Rady Rodziców (SKO_RR). Rada Rodziców, podobnie jak SKO, nie jest jednostką organizacyjną legitymującą się osobowością prawną i nie posiada zdolności do czynności prawnych. Rada Rodziców nie jest także jednostką systemu oświaty, ponieważ nie podlega nadzorowi jednostki samorządu terytorialnego zarządzającej daną szkołą, ani dyrektorowi placówki szkolnej, przy której funkcjonuje.

Zgodnie z ustawą z dnia 7 września 1991 r., o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r., Nr 256, poz. 2572 z późn. zm.), istnienie Rady Rodziców w szkole jest obowiązkowe, a celem jej jest wspieranie działalności statutowej szkoły lub placówki szkolnej, m.in.: poprzez gromadzenie środków pieniężnych z dobrowolnych składek rodziców i innych źródeł.

Środki gromadzone na tych kontach przez Radę Rodziców przeznaczone są na realizację celów dla jakich Rada Rodziców jest powoływana przy danej placówce oświatowej. Analogicznie jak w przypadku kont SKO_Celowy, odsetki dopisywane do kont SKO_RR nie są stawiane do dyspozycji konkretnych członków Rady Rodziców i mogą zostać wykorzystane tylko w celu realizacji zadań Rady Rodziców, np. opłacenie dodatkowych lekcji dla dzieci, sfinansowanie imprez kulturalno - rozrywkowych dla dzieci, wyjazdów szkolnych itp.

Zdeponowane na koncie SKO RR środki nie mogą zostać zwrócone osobom wpłacającym ani w kwotach głównych, ani w kwotach odsetek.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy naliczone odsetki od środków zgromadzonych na kontach SKO_Celowy oraz SKO_RR podlegają opodatkowaniu zryczałtowanym podatkiem dochodowym w oparciu o art. 30a ustawy z dnia 26 lipca 991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych analogicznie do SKO_D oraz innych rachunków osób fizycznych...

Zdaniem Wnioskodawcy

W myśl art. 1 UPDOF ustawa reguluje opodatkowanie podatkiem dochodowym dochodów osób fizycznych.

Mając na uwadze powyższe oraz przepis art. 30a UPDOF, zgodnie z dyspozycją którego, opodatkowanie odsetek zastosowanie ma jedynie do osób fizycznych uzyskujących przychody z tego tytułu, w ocenie Banku, uzasadnionym jest przyjęcie stanowiska, iż odsetki przypisywane do kont SKO_Celowy oraz SKO_RR nie podlegają opodatkowaniu zryczałtowanym podatkiem dochodowym od osób fizycznych, na podstawie komentowanego przepisu ustawy. W konsekwencji na Banku nie będą ciążyły obowiązki płatnika zryczałtowanego podatku dochodowego od osób fizycznych wynikające z art. 41 ust. 1 i 4 UPDOF.

Zgodnie z przepisem art. 30a ust. 1 pkt 3 ww. ustawy od uzyskanych dochodów (przychodów) pobiera się 19% zryczałtowany podatek dochodowy, z zastrzeżeniem art. 52a, z odsetek lub innych przychodów od środków pieniężnych zgromadzonych na rachunku podatnika lub w innych formach oszczędzania, przechowywania lub inwestowania, prowadzonych przez podmiot uprawniony na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem środków pieniężnych związanych z wykonywaną działalnością gospodarczą. Do zaistnienia obowiązku podatkowego, zgodnie z powyższą normą, niezbędne jest zaistnienie dwóch przesłanek:

  1. wypłacenie lub postawienie do dyspozycji odsetek lub innych przychodów od środków pieniężnych zgromadzonych na rachunku podatnika lub w innych formach oszczędzania, przechowywania lub inwestowania oraz
  2. uzyskanie ww. przychodu przez osobę fizyczną będącą podatnikiem podatku dochodowego od osób fizycznych.

Zasady funkcjonowania Szkolnych Kas Oszczędnościowych nie są regulowane żadnym powszechnie obowiązującym przepisem prawa. Fundusze składające się na saldo środków zdeponowanych na kontach SKO_Celowy oraz SKO_RR powstają z wkładów członków SKO (dzieci) lub wpłat innych osób, w tym rodziców będących członkami Rady Rodziców. Wkłady te, wnoszone w wysokości i terminach ustalonych przez osoby zainteresowane, są ewidencjonowane na wspólnych, niespersonalizowanych kontach (SKO_Celowy oraz SKO_RR).

Co istotne, wkłady na przedmiotowe konta nie mogą zostać wycofane. Deponenci środków nie posiadają również uprawnienia do czerpania bezpośrednich korzyści z odsetek dopisywanych do sald środków zgromadzanych na przedmiotowych kontach.

Jak wynika ze stanu faktycznego oraz powyższego wywodu, odsetki dopisywane do sald kont SKO_Celowy oraz SKO_RR będących przedmiotem niniejszego wystąpienia, nie stanowią znanego co do wartości przychodu, możliwych do zidentyfikowania osób fizycznych. Odsetki te, mimo tego, że są generowane przez depozyty pochodzące z wkładów osób fizycznych, nie są stawiane do dyspozycji ani nie są wypłacane żadnej skonkretyzowanej osobie fizycznej. Odsetki te, w przypadku kont SKO_Celowy lub SKO_RR są w kolektywnym posiadaniu Szkolnej Kasy Oszczędności i Rady Rodziców. W odróżnieniu od kont SKO_D, które są spersonalizowane, a w konsekwencji odsetki przypisywane są konkretnemu deponentowi środków, w przypadku SKO_Celowe lub SKO_RR Bank nie ma możliwości identyfikacji właściwego beneficjenta przychodu odsetkowego.

Rachunków SKO_Celowy oraz SKO_RR nie można bowiem ani formalnie ani ekonomicznie przypisać konkretnym osobom, co wyklucza możliwości zastosowania przepisu art. 30a ust. 1 pkt 3 UPDOF statuującego opodatkowanie odsetek uzyskiwanych przez osoby fizyczne będące podatnikami podatku dochodowego od osób fizycznych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

W myśl art. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 ze zm.) ustawa reguluje opodatkowanie podatkiem dochodowym dochodów osób fizycznych.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ww. ustawy, opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Jednym ze źródeł przychodów określonym w art. 10 ust. 1 pkt 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych są kapitały pieniężne.

Stosownie do treści art. 17 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy, za przychody z kapitałów pieniężnych uważa się odsetki od wkładów oszczędnościowych i środków na rachunkach bankowych lub w innych formach oszczędzania, przechowywania lub inwestowania, z wyjątkiem środków pieniężnych związanych z wykonywaną działalnością gospodarczą.

Na podstawie art. 30a ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, od uzyskanych dochodów (przychodów) pobiera się 19% zryczałtowany podatek dochodowy, z zastrzeżeniem art. 52a, z odsetek lub innych przychodów od środków pieniężnych zgromadzonych na rachunku podatnika lub w innych formach oszczędzania, przechowywania lub inwestowania, prowadzonych przez podmiot uprawniony na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem środków pieniężnych związanych z wykonywaną działalnością gospodarczą.

Z literalnego brzmienia wyżej powołanego przepisu wynika, iż zryczałtowany podatek dochodowy od osób fizycznych od dochodu z tytułu odsetek pobiera się, jeżeli zostaną spełnione łącznie trzy przesłanki:

  • środki te zgromadzone są na rachunku podatnika lub w innych formach oszczędzania, przechowywania lub inwestowania,
  • rachunek podatnika lub inne formy oszczędzania, przechowywania lub inwestowania prowadzone są przez podmiot do tego uprawniony na podstawie odrębnych przepisów,
  • środki pieniężne nie są, gromadzone w związku z wykonywaną działalnością gospodarczą.

W myśl art. 41 ust. 4 ww. ustawy płatnicy, o których mowa w ust. 1 tego artykułu t.j. osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne oraz jednostki organizacyjne nie mające osobowości prawnej, są obowiązane pobierać zryczałtowany podatek dochodowy od dokonywanych wypłat (świadczeń) lub stawianych do dyspozycji podatnika pieniędzy lub wartości pieniężnych z tytułów określonych m.in. w art. 30a ust. 1 ustawy.

Zgodnie zaś z treścią art. 42a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują wypłaty należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, z wyjątkiem dochodów (przychodów) wymienionych w art. 21, art. 52, art. 52a i art. 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku, od których nie są obowiązane pobierać zaliczki na podatek lub zryczałtowanego podatku dochodowego, są obowiązane sporządzić informację według ustalonego wzoru o wysokości przychodów i w terminie do końca lutego następnego roku podatkowego przekazać podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych.

Z treści wniosku wynika, iż w ramach SKO funkcjonują zindywidualizowane konta konkretnych osób fizycznych (dzieci SKO_D), na których te osoby deponują środki pieniężne. Środki pieniężne zdeponowane przez dzieci podlegają oprocentowaniu, a odsetki przypisywane do ich rachunków w umownym okresie kapitalizacji podlegają zasadom opodatkowania zryczałtowanym podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Jednocześnie w ramach SKO funkcjonują konta dedykowane do oszczędzania na cele wspólne (SKO_Celowy), np. na wyjazdy klasowe lub inne formy aktywności szkolnej: działalność sportową, kulturalną, rekreacyjną. Konta te nie są konkretnie przypisane do żadnego z dzieci, a wpłaty pochodzą najczęściej ze wspólnej działalności klasowej, np. przychody uzyskane ze sprzedaży prac uczniów na festynach. Konta te mogą być również zasilanie poprzez dokonywanie wpłat z góry niezidentyfikowanych osób lub grup osób. Środki te podlegają oprocentowaniu, a Bank w umownym okresie dokonuje kapitalizacji i dopisania odsetek do salda tego konta. Wykorzystanie tych środków następuje zgodnie z celem, dla którego rachunek SKO_Celowy został powołany.

Środki gromadzone są również na kontach Rady Rodziców pochodzą one z dobrowolnych składek rodziców i innych źródeł a przeznaczone są na realizację celów dla jakich Rada Rodziców jest powoływana przy danej placówce oświatowej.

Analogicznie jak w przypadku kont SKO_Celowy, odsetki dopisywane do kont SKO_RR nie są stawiane do dyspozycji konkretnych członków Rady Rodziców i mogą zostać wykorzystane tylko w celu realizacji zadań Rady Rodziców, np. opłacenie dodatkowych lekcji dla dzieci, sfinansowanie imprez kulturalno - rozrywkowych dla dzieci, wyjazdów szkolnych itp.

Mając na uwadze powyższe należy stwierdzić, iż konta dedykowane do oszczędzania na cele wspólne - SKO_Celowy oraz konta Rady Rodziców nie są to rachunki osób fizycznych tj. podatników podatku dochodowego od osób fizycznych.

Odnosząc zdarzenie przyszłe do zacytowanych przepisów prawa podatkowego stwierdzić należy, iż z istoty powołanego wyżej przepisu art. 30 ust. 1 pkt 3 w związku z art. 17 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych dotyczącego opodatkowania odsetek wynika, iż ma on zastosowanie jedynie do osób fizycznych uzyskujących przychody z tego tytułu, natomiast nie dotyczy on odsetek zgromadzonych na rachunku szkolnej kasy oszczędności typu: SKO_Celowy i SKO_ RR.

Tym samym uznać należy, iż odsetki zgromadzone na kontach SKO_Celowy i SKO_ RR nie podlegają opodatkowaniu zryczałtowanym podatkiem dochodowym na podstawie art. 30a ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy)

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj