Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP4/443-207/12/PK
z 27 sierpnia 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP4/443-207/12/PK
Data
2012.08.27



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Szczególne przypadki zastosowania stawki 0%


Słowa kluczowe
części
statek morski
stawka


Istota interpretacji
stawka podatku dla dostawy części do środków transportu morskiego, rybołówstwa morskiego i statków ratowniczych morskich



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2012r. poz. 749) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 9 maja 2012r. (data wpływu 15 maja 2012r.), uzupełnionym pismem z dnia 3 sierpnia 2012r. (data wpływu 7 sierpnia 2012r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług, odnośnie stawki podatku dla dostawy części do środków transportu morskiego, rybołówstwa morskiego i statków ratowniczych morskich jest:

  • prawidłowe w zakresie dostawy towarów (części) stanowiących gotowy element, których charakter wymusza użycie ich jako elementu części czy wyposażenia statku
  • nieprawidłowe w zakresie dostawy towarów stanowiących niegotowy element lub nie będących na tyle charakterystycznych aby predysponowało je do użycia wyłącznie jako element części czy wyposażenia statku

UZASADNIENIE

W dniu 15 maja 2012r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług, w zakresie stawki podatku dla dostawy części do środków transportu morskiego, rybołówstwa morskiego i statków ratowniczych morskich. Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 3 sierpnia 2012r. będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 25 lipca 2012r. znak: IBPP4/443-207/12/PK.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca prowadzi handel hurtowy materiałami żelaznymi oraz nieżelaznymi takimi jak aluminium, brąz, mosiądz, blacha nierdzewna, ołów, cynk. W asortymencie Wnioskodawcy znajdują się miedzy innymi: blachy nierdzewne, blachy aluminiowe, płyty ryflowane, pręty, rury, łączniki oraz inne elementy wykonane z aluminium.

Wnioskodawca planuje dostawę blach i innych elementów metalowych (dalej „części”) na rzecz podmiotu krajowego zajmującego się produkcją, remontami i konserwacją statków (dalej „Nabywca”). Planowane do dostarczenia na rzecz Nabywcy części, spełniają żądane przez Nabywcę normy jakościowe, w szczególności posiadają parametry fizykochemiczne wymagane przez Nabywcę, niezbędne aby części te spełniały należycie swoje funkcje na statkach na których są montowane. Nabywca oświadczy także, że dostarczone części będą docelowo stanowić integralną część produkowanych, remontowanych lub podlegających konserwacji statków (fragmenty konstrukcji statku).

Planowana dostawa obejmuje następujące towary:

  1. Płyty aluminiowe - EN AW-1050A (A1) EN 573-3, 485-1, 485-2, 485-3, 485-4
  2. Płyty Stucco (Skórka pomarańczy) - EN AW-1050A EN 573-3, 485-1, 485-2, 485-4
  3. Taśmy aluminiowe - EN AW-1050A (A1)-EN AW-5754 (PA11) EN 573-3, 485-1, 485-2, 485-4
  4. Taśmy aluminiowe do izolacji gatunek EN AW-1050A w kręgach o wadze 250/1000 kg. śred. wew. = 500 mm. EN 573-3, 485-1, 485-2, 435-4
  5. Stop EN AW-5049 w kręgach o wadze 250 kg. śred. wew. = 500 mm. EN 573-3, 485-1,485-2,485
  6. Płyty aluminiowe - Odporne na wodę morską - EN AW-5754 (PA11) EN 573-3, 485-1, 485-2, 485-3, 485-4
  7. Płyty aluminiowe - Odporne na wodę morską EN AW-5754 (PA11) – „King – size” EN 573-3, 485-1, 485-2, 485-3, 485-4
  8. Płyty aluminiowe - Odporne na wodę morską EN AW-5083 (PA13) – „King - size” EN 573-3, 485-1, 485-2, 485-3,4 85-4
  9. Płyty aluminiowe - Odporne na wodę morską - EN AW-5083 (PA13) EN 573-3, 485-1, 485-2, 485-3, 485-4
  10. Płyty aluminiowe - EN AW-6082 (PA4) EN 573-3, 485-1, 485-2, 485-3, 485-4
  11. Płyty aluminiowe - EN AW-6082 (PA4) T651 "Specjalna płaskość" EN 573-3, 485-1, 485-2, 485-3
  12. Płyty aluminiowe - EN AW-7075 (PA9) EN 573-3, 485-1, 485-2, 485-3
  13. Płyty aluminiowe - HOKOTOL Płyty narzędziowe jako alternatywa do stali narzędziowej EN 485-3
  14. Płyty aluminiowe - EN AC-5083 formatki aluminiowe, cięte z 6 stron
  15. Ute płyty aluminiowe - EN AC-5083 (lite PA13) Dwustronnie pokryte folią ochronną.
  16. Płyty aluminiowe - "Weldural"
  17. Płyty narzędziowe jako alternatywa do stali narzędziowej
  18. Płyty aluminiowe - EN AW-2017A EN 573-3, 485-1, 485-2, 485-3, 485-4, 485-4
  19. Płyty aluminiowe - Gwarantowana Jakość anodowania - EN AW-5005 (PA43) pokryte jednostronnie folią ochronną. EN 573-3, 485-1, 485-2, 48S4
  20. Płyty aluminiowe - EN AW-5005 (PA43) EN 573-3, 485-1, 485-2, 485-4 Naturalna anoda (15-20 mikronów), pokryte jednostronnie folią ochronną
  21. Płyty aluminiowe - EN AW 3003/3005 H 45 EN 573-3, 485-1, 485-2, 485-4
  22. Płyty lakierowane Stop aluminium EN AW-3003 H44
  23. Płyty ryflowane Quintet - Odporne na wodę morską EN AW-5754 H114 (PA11) - EN AW 5086 H244 EN 573-3, 1386
  24. Płyty ryflowane Barely Seed - Odporne na wodę morską EN AW-5754 H244 (PA11) EN 573-3, 1386
  25. Aluminiowe profile mostowe - Odporne na wodę morską powierzchnia antypoślizgowa EN AW-6060 (PA38). EN 755-1, 755-2, 755-9
  26. Pręty aluminiowe - Okrągłe EN 573-3, 754-1, 754-2, 754-3, 755-1, 755-2, 755-3
  27. Pręty aluminiowe - Kwadratowe EN 573-3, 754-1, 754-2, 754-4, 755-1, 755-2, 755-4
  28. Pręty aluminiowe - Sześciokątne EN 573-3, 754-1, 754-2, 754-6, 755-1, 755-2, 755-6
  29. Pręty aluminiowe - Prostokątne EN AW-6060/6063 T6 (PA38) - EN AW-6082 T6 (PA4) Długości produkcyjne 6000 mm EN 573-3, 755-1, 755-2, 755-5
  30. Pręty aluminiowe - Prostokątne EN AW-6060 T6 - EN AW-6082 T6 Długości produkcyjne 6000 mm EN 573-3, 755-1, 755-2 ,755-5
  31. Profile aluminiowe - Ceowniki - EN AW-6060 T6 (PA38) Długości produkcyjne 6000 mm EN 573-3, 755-1, 755-2, 755-9
  32. Profile aluminiowe - Teowniki - EN AW-6060 T6 (PA38) Długości produkcyjne 6000 mm EN 573-3, 755-1, 755-2, 755-9
  33. Profile aluminiowe - Kątowniki EN AW-6060 T6 (PA38) - EN AW-6082 T6 (PA4) Długości produkcyjne 6000 mm. EN 573-3, 755-1, 755-2, 755-9
  34. Rury aluminiowe - Kwadratowe - EN AW-6060T6 (PA38) Długości produkcyjne 6000 mm EN 573-3, 755-1, 755-2, 755-8
  35. Rury aluminiowe - Prostokątne - EN AW-6060 T6 (PA38) Długości produkcyjne 6000 mm EN 573-3, 755-1, 755-2, 755-8
  36. Profile aluminiowe - anodowane (anoda naturalna E6/20 urn) EN AW-6060/6063 T6 (PA38) Długości produkcyjne 6000 mm. EN 573-3, 755-1, 755-2, 755-8, 755-9
  37. Profile aluminiowe - Łebkowniki EN AW-6082 T6 (PA4) - EN AW-5083 H112 (PA13) Długości produkcyjne 5000 - 6000 mm EN 573-3, 755-1, 755-2, 755-9
  38. Rury aluminiowe - Okrągłe EN AW-6060 T6 (PA38) - EN AW - 6005A T6 / EN AW-6082 T6 (PA4) Długości produkcyjne 6000 mm EN 573-3, 755-1, 755-2, 755-8
  39. Rury aluminiowe - Walcowane - EN AW-6060 T6 (PA38) D Długości produkcyjne 6010 mm EN 755-1, 755-2
  40. Cylindryczne rury aluminiowe - EN AW-6060 T6 (PA38) Długości produkcyjne 3050 mm EN 573-3, EN 755-1, 755-2
  41. Profilowane rury cylindryczne EN AW-6060 T6 (PA38) Długości produkcyjne 3000 mm EN 573-3, 755-1, 755-2, 755-9
  42. Profile aluminiowe dla przemysłu okrętowego - EN AW-6005AT6 Długości produkcyjne 6000 mm EN 573-3, EN 755-1, 755-2, 755-9
  43. 90° Kolana aluminiowe - EN AW-5754 (PA11) - EN AW-6060 (PA38) EN 573-3, DIN 1725, DIN 2605, DIN 2609
  44. Aluminiowe złączniki rurkowe z gwintem wewnętrznym EN AW-6082 T6 (PA4) / EN
  45. AW 6060 T6 (PA38) EN 573-3 DIN 2999


Z uwagi na specyfikę dostarczanych towarów będą one miały charakter:

  1. elementów gotowych w przypadku gdy będą przycięte na wymiar pod konkretne potrzeby Odbiorcy zgodnie z jego specyfikacją/zamówieniem;
  2. elementów niegotowych w przypadku gdy dostarczane towary będą dostarczane w rozmiarach standardowych.

Planowana dostawa zakłada dostawę towarów standardowych (niegotowe) oraz przygotowanych pod potrzeby Klienta (gotowe).

Zgodnie z definicją słownikową pojęcia „zamienny” zawartą w Słowniku Języka Polskiego (wydanie Internetowe http//sjp.pwn.pl/)

  • zamienny «podlegający zamianie, przeznaczony do zamiany lub dający się zamieniać część zapasowa,
  • zamienna «element, którym można w maszynie zastąpić element zepsuty, zużytych

W oparciu o powyższe należy przyjąć, że towary planowane do dostawy mają jak najbardziej charakter elementów zamiennych podlegających normalnemu zużyciu i podlegających wymianie.

Z uwagi na specyfikę dostarczanych towarów:

  1. w przypadku elementów gotowych w przypadku gdy będą przycięte na wymiar pod konkretne potrzeby Odbiorcy obróbka u odbiorcy nie będzie wymagana poza procesem montażu.
  2. w przypadku elementów niegotowych w przypadku gdy dostarczane towary będą dostarczane w rozmiarach standardowych konieczne będzie cięcie na wymiar oraz montaż.

Zgodnie z definicją słownikową pojęcia surowiec zawartą w Słowniku Języka Polskiego (wydanie Internetowe http://sjp.pwn.pl/) surowiec to «materiał naturalny pochodzenia zwierzęcego, roślinnego lub mineralnego, służący do wytwarzania jakichś produktów lub energii»

W oparciu o powyższe nie sposób przyjąć, że planowane do dostawy towary mają wyłącznie charakter surowca ponieważ towary te zostały już wcześniej przetworzone i uszlachetnione z zastosowaniem dodatków niekoniecznie pochodzenia mineralnego i stanowią autonomiczny materiał o charakterze wyrobu gotowego lub półfabrykatu.

Zgodnie z oświadczeniem Nabywcy lub zapisami umowy ramowej jakim docelowo będzie dysponować Wnioskodawca, jedynym finalnym przeznaczeniem dostarczonych części metalowych jest ich użycie w procesie produkcji, remontów lub konserwacji statków morskich, o których mowa w art. 83 ust.1 pkt 1. Przedmiotowe części nie będą służyć celom rozrywki i sportu, co również będzie zawarte w oświadczeniu Nabywcy/umowie ramowej.

Wnioskodawca nie posiada jakiejkolwiek wiedzy, która wskazywałaby, że dostarczone Nabywcy części mogłyby być wykorzystywane w innym celu niż określony w art. 83 ust. 1 pkt 3 ustawy VAT.

Według stanu wiedzy Wnioskodawcy, dostarczone elementy metalowe zostaną wykorzystane zgodnie z oświadczeniem Nabywcy lub zapisami stosownej umowy ramowej, wypełniając hipotezę art. 83 ust. 1 pkt 3. Wnioskodawcy nie są znane, żadne okoliczności, poddające oświadczenie Nabywcy w wątpliwość. Jednocześnie Wnioskodawca nie będzie w posiadaniu żadnych dodatkowych dokumentów potwierdzających wypełnienie dyspozycji art. 83 ust. 1 pkt 3 poza wskazane oświadczenie Nabywcy lub zapisy umowy ramowej z Nabywcą.

W związku z powyższym zadano pytania:

  1. Czy przedmiotowa planowana krajowa dostawa elementów metalowych (blachy, profile, elementy metalowe) jako dostawa części do środków transportu morskiego, rybołówstwa morskiego oraz statków ratowniczych morskich, o których mowa w art. 83 ust. 1 pkt 1 ustawy VAT podlega opodatkowaniu stawką 0% podatku VAT na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 3 ustawy VAT...
  2. Czy dla celów udowodnienia spełnienia przesłanki, uzasadniającej zastosowanie stawki 0% tj. dostawy części na rzecz środków transportu morskiego, rybołówstwa morskiego oraz statków ratowniczych morskich, o których mowa w art. 83 ust. 1 pkt 1 ustawy VAT, wystarczającym będzie pisemne oświadczenie Nabywcy potwierdzające wykorzystanie dostarczonych części w procesie produkcji, remontów i konserwacji statków...
  3. Czy w ramach stosownego oświadczenia Nabywca powinien każdorazowo podać dane identyfikujące konkretny statek, w którym części będące przedmiotem dostawy będą zamontowane, czy też wystarczający jest ogólny zapis...
  4. Czy w ramach długoterminowej współpracy z Nabywcą możliwe jest określenie przeznaczenia nabywanych części w ramowej umowie handlowej i stosowanie tej umowy jako dowodu spełnienia przesłanek art. 83 ust 1 pkt 3 uzasadniających zastosowanie stawki 0% dla dostaw realizowanych i fakturowanych z referencją do umowy ramowej...

Zdaniem Wnioskodawcy planowane dostawy krajowe części metalowych (blach, profili i innych elementów metalowych) z przeznaczeniem do wykorzystania w produkcji, remoncie i konserwacji środków transportu morskiego, rybołówstwa morskiego i statków morskich ratowniczych o których mowa w art. 83 ust. pkt 1, zgodnie z dyspozycją art. 83 ust. 1 pkt 3 podlega opodatkowaniu stawką 0%.

Zgodnie z dyspozycją art. 83 ust. 1 pkt 3 ustawy VAT, stawkę VAT w wysokości 0% stosuje się do dostaw części do środków transportu morskiego, rybołówstwa morskiego i statków ratowniczych morskich, o których mowa w pkt 1 i wyposażenia tych środków, z wyłączeniem wyposażenia służącego celom rozrywki i sportu.

Wnioskodawca będzie dysponował jednoznacznym oświadczeniem Nabywcy, że dostarczone części będą wykorzystane w procesie produkcji, remontu lub konserwacji statków, o których mowa w art. 83 ust. 1 pkt l. Nabywca oświadczy także, że dostarczone części będą docelowo stanowić integralną część produkowanych, remontowanych i podlegających konserwacji statków (fragmenty konstrukcji statku).

Według stanu wiedzy Wnioskodawcy, dostarczone elementy metalowe zostaną wykorzystane zgodnie z oświadczeniem Nabywcy lub zapisami stosownej umowy ramowej, wypełniając hipotezę art. 83 ust. 1 pkt 3. Wnioskodawcy nie są znane, żadne okoliczności, poddające oświadczenie Nabywcy w wątpliwość.

Planowane do dostarczenia elementy metalowe posiadają wymagane przez Nabywcę cechy jakościowe a ich parametry fizyczno-chemiczne uzasadniają ich wykorzystanie na statkach w ramach przypisanych funkcji (elementy konstrukcji statku). Części będące przedmiotem planowanej dostawy będą wspierać i realizować funkcje realizowane przez statki.

Mając na uwadze powyższe. Wnioskodawca uważa, że opisane wyżej planowane dostawy części realizowane na rzecz Nabywcy korzystać będą ze stawki VAT w wysokości 0%.

Wnioskodawca pragnie podkreślić, że w podobnych opisach stanów faktycznych zdarzeń przyszłych organy podatkowe zajęły stanowisko zbieżne ze stanowiskiem zaprezentowanym przez Wnioskodawcę w niniejszym wniosku, między innymi w:

  1. interpretacji Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 23 czerwca 2010, sygn. IBPP2/443-337/10/WN
  2. interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 8 sierpnia 2009, sygn. IPPP3/443-342/09-2/KT

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za:

  • prawidłowe w zakresie dostawy towarów (części) stanowiących gotowy element, których charakter wymusza użycie ich jako elementu części czy wyposażenia statku
  • nieprawidłowe w zakresie dostawy towarów stanowiących niegotowy element lub nie będących na tyle charakterystycznych aby predysponowało je do użycia wyłącznie jako element części czy wyposażenia statku

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają:

  1. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
  2. eksport towarów;
  3. import towarów;
  4. wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
  5. wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Z treści art. 7 ust. 1 powołanej ustawy wynika, że dostawą towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, jest przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Na podstawie art. 41 ust.1 ustawy, stawka podatku wynosi 22% z zastrzeżeniem ust. 2–12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Stosownie do treści art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Jednakże zarówno w treści wskazanej ustawy, jak i przepisów wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienie od podatku.

Na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku od towarów i usług, stawkę podatku w wysokości 0% stosuje się do dostaw części do środków transportu morskiego, rybołówstwa morskiego i statków ratowniczych morskich, o których mowa w pkt 1, i wyposażenia tych środków, z wyłączeniem wyposażenia służącego celom rozrywki i sportu.

W treści ust. 1 pkt 1 powołanego artykułu, zostały wymienione następujące środki transportu morskiego:

  1. pełnomorskie liniowce pasażerskie, pełnomorskie statki wycieczkowe i tym podobne jednostki pływające do przewozu osób; pełnomorskie promy wszelkiego typu (PKWiU ex 30.11.21.0),
  2. pełnomorskie tankowce do przewozu ropy naftowej, produktów przerobu ropy naftowej, chemikaliów oraz gazów skroplonych (PKWiU ex 30.11.22.0),
  3. pełnomorskie chłodniowce, z wyłączeniem tankowców (PKWiU ex 30.11.23.0),
  4. pozostałe statki pełnomorskie do przewozu ładunków suchych (stałych), z wyłączeniem barek morskich bez napędu (PKWiU ex 30.11.24.0),
  5. pełnomorskie statki rybackie, pełnomorskie statki przetwórni oraz pełnomorskie pozostałe jednostki pływające do przetwarzania lub konserwowania produktów rybołówstwa (PKWiU ex 30.11.31.0),
  6. pchacze pełnomorskie (PKWiU ex 30.11.32.0),
  7. statki szkolne i badawcze rybołówstwa morskiego oraz statki ratownicze morskie (PKWiU ex 30.11.33.0).

Z treści art. 83 ust. 1 pkt 3 ustawy wynika, iż stawka podatku w wysokości 0% ma zastosowanie wyłącznie w sytuacji kiedy łącznie spełnione są następujące przesłanki:

  • przedmiotem dostawy są części lub wyposażenie (za wyjątkiem wyposażenia służącego celom rozrywki i sportu), których charakter wymusza użycie ich jako elementu części czy wyposażenia statku,
  • powyższe części lub wyposażenia dotyczą środków transportu morskiego, rybołówstwa morskiego i statków ratowniczych morskich, enumeratywnie wymienionych w ust. 1 pkt 1 ww. artykułu.

Nie spełnienie chociażby jednej z wyżej wymienionych przesłanek powoduje, że powyższa stawka preferencyjna nie ma zastosowania.

Przepisy ww. ustawy nie zawierają regulacji stanowiącej o możliwości zastosowania stawki podatku w wysokości 0% w przypadku dostawy wszelkich towarów przeznaczonych i faktycznie wykorzystywanych bezpośrednio przy budowie statków - bez względu na etap zaawansowania budowy statku w momencie dostawy. Opodatkowaniu obniżoną do wysokości 0% stawką podatku podlega natomiast dostawa części do określonych środków transportu morskiego i rybołówstwa morskiego, a także wyposażenia tych środków, z wyłączeniem wyposażenia służącego celom rozrywki i sportu.

Ustawodawca posługując się w ww. regulacji określeniem „części” nie definiuje tego pojęcia ani w ustawie o podatku od towarów i usług, ani w przepisach wykonawczych. W tej sytuacji, przy dokonywaniu interpretacji ww. normy prawnej, należy posłużyć się wykładnią językową. W związku z tym, należy odwołać się do językowego znaczenia tego wyrazu. Zgodnie z potocznym rozumieniem słowo „część” oznacza samodzielny przedmiot mogący (wraz z innymi) wejść w skład większej całości. Zatem częścią jest dający się wydzielić z całości fragment.

Ponadto aby zastosować stawkę 0% dla dostawy części do statków morskich konieczne jest aby towary te stanowiące te części, były na tyle specyficzne, że ich charakter wymusza użycie właśnie danego towaru jako elementu części czy wyposażenia statku. Jeśli natomiast dostarczany towar nie ma takiego wyjątkowego charakteru, to wówczas jego sprzedaż – nawet na cele wytworzenia części, czy też wyposażenia statku morskiego – nie może być objęta stawką 0%.

Z treści wniosku wnika, że Spółka prowadzi handel hurtowy materiałami żelaznymi oraz nieżelaznymi takimi jak aluminium, brąz, mosiądz, blacha nierdzewna, ołów, cynk. W asortymencie Wnioskodawcy znajdują się miedzy innymi: blachy nierdzewne, blachy aluminiowe, płyty ryflowane, pręty, rury, łączniki oraz inne elementy wykonane z aluminium.

Wnioskodawca planuje dostawę blach i innych elementów metalowych na rzecz podmiotu krajowego zajmującego się produkcją, remontami i konserwacją statków, który będzie wykorzystywał dostarczone towary w procesie produkcji, remontów lub konserwacji statków morskich, o których mowa w art. 83 ust.1 pkt 3 ustawy co będzie wynikać z złożonego przez nabywcę oświadczenia lub ustaleń umownych. Wnioskodawca nie posiada jakiejkolwiek wiedzy, która wskazywałaby, że dostarczone Nabywcy części mogłyby być wykorzystywane w innym celu niż określony w art. 83 ust. 1 pkt 3 ustawy VAT.

Nabywca oświadczył także, że dostarczone części będą docelowo stanowić integralną część produkowanych, remontowanych lub podlegających konserwacji statków (fragmenty konstrukcji statku).

Z uwagi na specyfikę dostarczanych towarów będą one miały charakter:

  • elementów gotowych w przypadku gdy będą przycięte na wymiar pod konkretne potrzeby Odbiorcy zgodnie z jego specyfikacją/zamówieniem;
  • elementów niegotowych w przypadku gdy dostarczane towary będą dostarczane w rozmiarach standardowych.

Planowana dostawa zakłada dostawę towarów standardowych (niegotowe) oraz przygotowanych pod potrzeby Klienta (gotowe).

Biorąc pod uwagę powyższe oraz powołane regulacje należy stwierdzić, że jedynie elementy gotowe na tyle specyficzne, że ich charakter wymusza użycie tego towaru jako elementu części czy wyposażenia statku morskiego dostarczane przez Spółkę, czyli takie które nie będą podlegały dalszej obróbce przez nabywcę w celu dostosowania ich do montowanych statków, mogą być uznane za części do ww. jednostek transportu morskiego o których mowa w art. 83 ust. 1 pkt 3 ustawy, a ich dostawa będzie korzystać z preferencyjnej, 0% stawki podatku.

Przykładowo można wskazać na wymienione we wniosku „aluminiowe profile mostowe - odporne na wodę morską - powierzchnia antypoślizgowa”. Zatem w sytuacji gdy elementy te są dostosowane przez Spółkę do montażu na jednostce pływającej w formie niezmienionej przez nabywcę i równocześnie charakter tych części predysponuje je do montażu przede wszystkim na statkach morskich to dostawa ta może być opodatkowana stawką 0%.

Natomiast nie mogą być uznane za części do ww. jednostek transportu morskiego elementy standardowe, które w formie w jakiej są dostarczane nie mogą być montowane na jednostkach pływających. Takie elementy nie stanowią samodzielnych przedmiotów mogący (wraz z innymi) wejść w skład większej całości. Bowiem jak wynika z wniosku są to elementy niegotowe czyli takie które wymagają dalszej obróbki aby mogły wejść w skład większej całości. Inaczej mówiąc elementy te nie posiadają specyficznego charakter, który wymuszałby i równocześnie umożliwiałby ich użycie w charakterze części do danych statków morskich bez ich dalszej obróbki w celu nadania im pożądanych cech. Powyższe odnosi się również do takich części które mimo, iż są przystosowane pod konkretne potrzeby odbiorcy to nie są na tyle charakterystyczne aby mogły być wykorzystane wyłącznie do budowy statków.

W takim przypadku towary te należy uznać za materiał do wytworzenia pożądanych części. Wobec tego, że dostawa towarów nie będących częściami do ww. jednostek transportu morskiego nie jest objęta ani obniżonymi stawkami podatku ani zwolnieniem od podatku na podstawie innych przepisów ustawy i rozporządzeń wykonawczych wydanych na jej podstawie, podlega w 2012 r. opodatkowaniu 23% stawką podatku.

Jednocześnie należy wskazać, że oświadczenie, które zamierza złożyć nabywca towaru, nie jest obligatoryjne dla zastosowania preferencyjnej stawki podatku od towarów i usług. W związku z faktem, że ustawodawca nie przewidział obowiązku składania przedmiotowego oświadczenia brak jest przepisów jakie dane takie oświadczenia miałoby zawierać. Adekwatnie ma się sytuacja do zawartej umowy w której określone byłoby przeznaczenia dostarczanych towarów która również nie jest wymagana dla zastosowana preferencyjnej stawki podatku.

Niewątpliwie oświadczenie to jak i zawarta umowa mogą stanowić dodatkowy dowód potwierdzający uprawnienie do zastosowania stawki 0%, które będą mogły być oceniane w toku ewentualnego postępowania podatkowego prowadzonego przez właściwy organ podatkowy.

Należy jednak podkreślić, że to podatnik podlega na mocy ustaw podatkowych obowiązkowi podatkowemu, rozumianemu jako nieskonkretyzowana powinność przymusowego świadczenia pieniężnego, w związku z zaistnieniem zdarzenia określonego w tych ustawach, zgodnie z art. 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2012r. poz. 749). Tak jak co do zasady uznać należy, że jednoznaczne oświadczenie złożone przez nabywcę lub zawarcie w umowie informacji o wykorzystaniu zamówionego towaru do budowy statku, wymienionego w art. 83. ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, będzie wystarczającym dowodem pozwalającym na zastosowanie przez podatnika stawki podatku 0%, to jednak ewentualna nieprawdziwość tego oświadczenia lub ustaleń umownych może spowodować dla niego ujemne konsekwencje w zakresie obciążeń podatkowych.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za:

  • prawidłowe w zakresie dostawy towarów (części) stanowiących gotowy element, których charakter wymusza użycie ich jako elementu części czy wyposażenia statku
  • nieprawidłowe w zakresie dostawy towarów stanowiących niegotowy element lub nie będących na tyle charakterystycznych aby predysponowało je do użycia wyłącznie jako element części czy wyposażenia statku

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania niniejszej interpretacji.

Odnośnie przywołanych przez Wnioskodawcę interpretacji indywidualnych stwierdzić należy, że zostały wydane w indywidualnych sprawach i nie są wiążące dla organu wydającego interpretację. Niemniej tut. organ chciałby zauważyć, że interpretacje te dotyczyły dostaw towarów które nie były przedmiotem dalszej obróbki w celu umożliwienia ich montażu na statkach, tzn. były to elementy gotowe.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016), skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj