Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP2/443-1420/11-4/MM
z 2 marca 2012 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPP2/443-1420/11-4/MM
Data
2012.03.02
Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie
Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Przepisy ogólne --> Wyłączenia
Słowa kluczowe
mienie
przedsiębiorstwa
przekształcanie
spółki
zakład budżetowy
Istota interpretacji
brak opodatkowania podatkiem VAT przeniesienia składników mienia samorządowego w wyniku przekształcenia zakładu budżetowego w Spółkę
Wniosek ORD-IN 578 kB
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 22 grudnia 2011r. (data wpływu 27 grudnia 2012r.), uzupełnione pismem z dnia 9 lutego 2012r. (data wpływu 13 lutego 2012r.) w odpowiedzi na wezwanie nr IPPP2/443-1420/11-2/MM z dnia 27 stycznia 2012r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie uznania przeniesienia składników mienia samorządowego w wyniku przekształcenia zakładu budżetowego w Spółkę za przedsiębiorstwo skutkujące brakiem opodatkowania podatkiem VAT – jest prawidłowe. UZASADNIENIE W dniu 27 grudnia 2011r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie uznania przeniesienia składników mienia samorządowego w wyniku przekształcenia zakładu budżetowego w Spółkę za przedsiębiorstwo skutkujące brakiem opodatkowania podatkiem VAT. Przedmiotowy wniosek zawierał braki w przedstawionym stanie faktycznym. W związku z czym tut. Organ podatkowy pismem z dnia 27 stycznia 2012r. znak IPPP2/443-1420/11-2/MM wezwał Wnioskodawcę do uzupełnienia wniosku o powyższe braki. W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny: „Gminny Zakład Gospodarki Komunalnej” (dalej jako: „Zakład” lub „GZGK”) został utworzony na mocy Uchwały Rady Gminy z dnia 27 grudnia 1995 r. jako gminna jednostka organizacyjna, powołana w formie zakładu budżetowego w celu wykonywania zadań własnych i zleconych Gminy (dalej: „Gmina”) z zakresu gospodarki komunalnej. GZGK swoją działalność rozpoczął dnia 1 marca 1996 r. Zgodnie z wymogiem nałożonym przepisami ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz.U.2005, Nr 249, poz. 2104 ze zm., w brzmieniu z dn. 28 maja 2008 r, dalej jako: „Ufp”), art . 25 ust. 1 pkt . 2 i ust. 5) w 2008 r., Zakład został zlikwidowany w celu przekształcenia w jednoosobową spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością (na podstawie uchwały Rady Gminy z dnia 28 maja 2008 r.). Następnie, Rada Gminy na mocy uchwały z dnia 3 grudnia 2009r. w drodze przekształcenia zlikwidowanego GZGK utworzyła jednoosobową spółkę gminną pod nazwą „Przedsiębiorstwo Komunalne Sp. z o.o.” (dalej jako: „PK” lub „Spółka”). Zgodnie z postanowieniami zawartymi w akcie wykonawczym do ww. uchwały Rady Gminy, tj. akcie założycielskim PK mającym formę aktu notarialnego i zatytułowanym „Akt przekształcenia komunalnego zakładu budżetowego w spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością” z dnia 15 grudnia 2009 r. (dalej jako: „Akt przekształcenia”), PK wstąpiła we wszystkie prawa i obowiązki związane z działalnością zlikwidowanego Zakładu, w tym również we wszystkie prawa i obowiązki wynikające z umów zawartych przez ten Zakład oraz stała się stroną obowiązujących umów na dostawę wody i odbiór ścieków. Ponadto zgodnie z paragrafem 1 lit. d) Aktu założycielskiego „składniki mienia zakładu budżetowego przekształconego w Spółkę stają się majątkiem Spółki”. Zgodnie z postanowieniami zawartymi w Akcie przekształcenia dla PK zostały utworzone kapitały własne w następujących formach:
Od momentu utworzenia PK w wyniku uchwał podjętych przez Zgromadzenie Wspólników PK nastąpiły kolejne zmiany, które zgodnie z intencją Gminy miały spowodować:
Środki trwałe wymienione w „Akcie przekształcenia” i jego późniejszych zmianach, wchodzące w skład kapitału zapasowego, będące zarazem przedmiotami zbycia w trybie przekształcenia Zakładu w Spółkę to prawa własności ruchomości w postaci m.in.:
Ww. ruchomości stanowiły mienie zlikwidowanego GZGK. Majątek został oddany przez Gminę w trwały zarząd Zakładowi oraz był wykorzystywany przez Zakład w ramach prowadzonej działalności, a następnie przeniesiony na rzecz spółki PK. W skład majątku nabytego przez spółkę PK nie wchodzą żadne nieruchomości, ponieważ żadna z nieruchomości pozostawionych Zakładowi do dyspozycji nie była oddana Zakładowi w trwały zarząd. Dodatkowo, pracownicy przekształconego zakładu budżetowego stali się pracownikami Spółki na zasadach określonych w art. 23¹ Kodeksu Pracy. Żadna z ww. czynności nie została do tej pory opodatkowana podatkiem VAT. W uzupełnieniu do wniosku Wnioskodawca wskazał, co następuje: Ad. 1 Wyodrębnienie organizacyjne i finansowe Gminny Zakład Gospodarki Komunalnej był zakładem budżetowym i stanowił zespół składników materialnych i niematerialnych ( w tym zobowiązania), który był wyodrębniony w przedsiębiorstwie Gminy pod kątem organizacyjnym i finansowym. „Gminny Zakład Gospodarki Komunalnej” (dalej jako: „Zakład” lub „GZGK”) posiadał wyodrębnione miejsce w strukturze organizacyjnej podatnika jakim była Gmina. Wyodrębnienie Zakładu zostało potwierdzone Uchwalą Rady Gminy z dnia 27 grudnia 1995 r. Powyższe stanowisko potwierdza interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 19 października 2009r, (sygn.. IPPB5/423-483/09-4/MB), w którym można przeczytać, iż wyodrębnienie organizacyjne oznacza, że zorganizowana część przedsiębiorstwa ma swoje miejsce w strukturze organizacyjnej podatnika jako dział, oddział, wydział itp.” O wyodrębnieniu organizacyjnym Zakładu świadczy fakt, iż działał on na podstawie odrębnego aktu, jakim był Statut Gminnego Zakładu Gospodarki Komunalnej (dalej jako „Statut”), uchwalony w dniu 26 listopada 2000 r. (Uchwała Rady Gminy). Statut stanowił, iż Gminny Zakład Gospodarki Komunalnej posiadał:
Należy podkreślić, iż Zakład był również wyodrębniony finansowo:
Dodatkowo, w orzecznictwie i doktrynie przyjmuje się, iż „(...) wyodrębnienie finansowe nie oznacza samodzielności finansowej, ale sytuację w której poprzez odpowiednią ewidencję zdarzeń gospodarczych możliwe jest przyporządkowanie przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań do zorganizowanej części przedsiębiorstwa” (J. Marciniuk „Podatek dochodowy od osób fizycznych. Rok 2008” Komentarz; Wydawnictwo C.H. Beck; Warszawa 2008, por. także interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 10 września 2009 roku, sygn. IPPB5/423-436/09-2/MB). Ad.2 Przeniesienie na Spółkę należności i zobowiązań zlikwidowanego Zakładu W związku z przekształceniem Zakładu w Spółkę z o.o. na Spółkę przeszły należności i zobowiązania zlikwidowanego Zakładu. Zgodnie bowiem z paragrafem 3 Uchwały Rady Gminy z dnia 28 maja 2008r. w sprawie likwidacji Gminnego Zakładu Gospodarki Komunalnej. w celu przekształcenia w spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością, „(...) należności i zobowiązania Gminnego Zakładu Gospodarki Komunalnej przejmuje spółka z ograniczoną odpowiedzialnością powstała w wyniku przekształcenia.” Ponadto, zgodnie z postanowieniami zawartymi w paragrafie 1 lit. c) aktu wykonawczego do uchwały Rady Gminy, tj. akcie założycielskim PK mającym formę aktu notarialnego i zatytułowanym „Akt przekształcenia komunalnego zakładu budżetowego w spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością” z dnia 15 grudnia 2009r. (dalej jako: „Akt przekształcenia”), Przedsiębiorstwo Komunalne Sp. z o.o. „(...) wstępuje we wszystkie prawa i obowiązki związane z działalnością zlikwidowanego zakładu budżetowego, w tym również we wszystkie prawa i obowiązki wynikające z umów zawartych przez ten zakład budżetowy”. W związku z powyższym zadano następujące pytanie: Czy (i) przeniesienie składników mienia samorządowego w wyniku przekształcenia Zakładu budżetowego w Spółkę z o.o. w trybie określonym w przepisach ustawy o gospodarce komunalnej jest zbyciem przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 6 pkt 1 ustawy o VAT i (ii) czy w związku z tym jest wyłączone z opodatkowania (tj. nie podlega) VAT... Zdaniem Wnioskodawcy przekształcenie Zakładu w Spółkę odbyło się w trybie określonym w art. 22-23 ustawy o gospodarce komunalnej. Zdaniem Gminy taka czynność (tj. przekształcenie Zakładu w Spółkę) należy potraktować jako transakcję zbycia przedsiębiorstwa (w rozumieniu art. 55¹ Kodeksu Cywilnego), która zgodnie z art. 6 pkt 1 ustawy o VAT jest wyłączoną z opodatkowania VAT. Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy:
Przekształcenie Zakładu w jednoosobową spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością PK odbyło się w trybie określonym w art. 22-23 ustawy o gospodarce komunalnej (Dz. U. 11. 45. 236 j.t. — dalej „Ugk”) Przepisy te wyznaczają kompetencję rady gminy do dokonywania podobnych przekształceń regulując również ich kwestie majątkowe. Zgodnie z art. 22 ust. 1 Ugk (na który powołuje się uchwała o likwidacji Zakładu i przekształceniu go w Spółkę) organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego może, w drodze uchwały, zdecydować o likwidacji samorządowego zakładu budżetowego w celu zawiązania spółki akcyjnej albo spółki z ograniczoną odpowiedzialnością przez wniesienie na pokrycie kapitału spółki wkładu w postaci mienia samorządowego zakładu budżetowego pozostałego po jego likwidacji. Ponadto w myśl art. 23 ust. l-3 Ugk:
Należy przy tym dodać, że regulacja Ugk uzupełniona jest przepisami ustawy o finansach publicznych (Ufp), które wyznaczają ogólną kompetencję do tworzenia samorządowych zakładów komunalnych, likwidacji i przekształceń zakładów komunalnych. Art. 22 Ugk i 23 Ugk pozostają w stosunku do siebie w takiej relacji, że po przeprowadzeniu procedury określonej w art. 22, tj. po podjęciu uchwały o likwidacji, przeprowadzeniu postępowania likwidacyjnego, zawiązaniu spółki kapitałowej i wniesieniu wkładu na jej kapitał — następują skutki opisane w art. 23 Ugk. Oznacza to, zdaniem Gminy, iż przepisy te tworzą jedną konstrukcję prawną „przekształcenia”, w której zawsze dochodzi do uprzedniej likwidacji zakładu budżetowego i z którą zawsze łączy się nabycie majątku przez spółkę zgodnie z art. 23 Ugk (M. Szydło, Ustawa o gospodarce komunalnej. Komentarz, komentarz do art. 23, LEX 2008). W opinii Gminy, za uzasadniony należy uznać ten pogląd, przede wszystkim w świetle obowiązującego od dnia 1 stycznia 2010r. art. 16 ust. 5 Ufp, zgodnie z którym przekształcenie samorządowego zakładu budżetowego w inną formę organizacyjną wymaga uprzednio jego likwidacji. Ponadto, pogląd ten znajduje o wiele szersze uzasadnienie w praktyce sądów powszechnych i administracyjnych, a także w literaturze (W. Gonat, Ustawa o gospodarce komunalnej. Komentarz, komentarz do art. 23, Lexpolonica 2010; W. Byczkowski, Prawne uwarunkowania przekształcenia komunalnego zakładu budżetowego w spółkę prawa handlowego). Podsumowując, tryb przekształcenia Zakładu w Spółkę z art. 22-23 Ugk i art. 16 ust. 5 Ufp został zastosowany w ww. stanie faktycznym. Biorąc pod uwagę zakres opodatkowania podatkiem VAT, powyższy tryb jest ściśle powiązany z uregulowaniami znajdującymi się w art. 6 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. 2004 Nr 54 poz. 535 ze zm., dalej jako: „ustawa o VAT”), który określa, iż „przepisów ustawy nie stosuje się do (...) transakcji zbycia przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa”. Oznacza on, iż wyłączenie z opodatkowania VAT powinno obejmować każde (tj. odpłatne lub nieodpłatne) zbycie przedsiębiorstwa lub jego części pozwalającej na samodzielne, niezależne prowadzenie działalności gospodarczej. To stanowisko znajduje potwierdzenie w orzeczeniu ETS z 27 listopada 2003 r. w sprawie Zita Modes (C-497/0l), w którym Trybunał uważa, że z opodatkowania VAT powinny być wyłączone wszelkie przypadki zbycia zespołu składników majątkowych zdolnego do samodzielnego wykonywania działalności gospodarczej. W opinii Gminy, do tej kategorii należy również przekształcenie Zakładu w Spółkę poprzez przekazanie majątku będącego w zarządzie trwałym zakładu budżetowego gminie, co stanowi transakcję zbycia przedsiębiorstwa. Należy podkreślić, iż w przepisach prawa podatkowego brakuje definicji „przedsiębiorstwa”. Fakt ten potwierdza wyrok WSA w Warszawie z dnia 6 października 2009 r., (III SA/Wa 368/09), w którym stwierdzono, iż „wobec braku uregulowania definicji przedsiębiorstwa w przepisach u.p.t.u. konieczne jest odniesienie się do definicji z k.c.”. Zgodnie z art. 55¹ ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz. U. z 1964 r. Nr 16, poz. 93 ze zm.), „przedsiębiorstwo jest zorganizowanym zespołem składników niematerialnych i materialnych, przeznaczonych do prowadzenia działalności gospodarczej. Obejmuje ono w szczególności:
Biorąc pod uwagę opis sprawy i powyższy art. 55¹ Kodeksu Cywilnego stwierdzić należy, iż Gminny Zakład Gospodarki Komunalnej (GZGK) posiadał oznaczenie indywidualizujące przedsiębiorstwo. Do tej kwestii nawiązuje wyrok WSA w Krakowie z dnia 30 grudnia 2009 r., (I SA/Kr 1595/09), w którym Sąd stwierdził, iż „Należy zgodzić się z Dyrektorem Izby Skarbowej, że nazwa jest jednym z najistotniejszych składników przedsiębiorstwa. Pozwala od różnić jedno przedsiębiorstwo od drugiego, decyduje o tożsamości, odrębności prawnej jest identyfikatorem i nośnikiem renomy przedsiębiorstwa”). GZGK był także wyodrębniony organizacyjnie od Gminy. Świadczy o tym Uchwała Rady Gminy z dnia 27 grudnia 1995 r., powołująca zakład budżetowy oraz fakt, iż został on wydzielony w strukturze organizacyjnej Gminy. O jego odrębności organizacyjnej świadczy również ściśle określony rodzaj działalności (tj. dostawa wody i odbiór ścieków). Takie stanowisko znajduje potwierdzenie w interpretacji wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 1 czerwca 2011 r. (IPPP1/443-678/11-2/Igo), w której stwierdzono, że „Ustawa o VAT nie wskazuje, co należy rozumieć przez wyodrębnienie organizacyjne. Jednakże zgodnie z dominującą praktyką organów podatkowych, o wyodrębnieniu organizacyjnym zorganizowanej części ze struktur przedsiębiorstwa powinny świadczyć odpowiednie zapisy statutu, regulaminu, zarządzenia lub innego aktu o podobnym charakterze (por. interpretacja Dyrektora izby Skarbowej w Poznaniu z dnia 17 października 2008 r., sygn. ILPB3/423-496/08-2/HS). Dodatkowo, wyodrębnienie organizacyjne oznacza, że zorganizowana część przedsiębiorstwa ma swoje miejsce w strukturze organizacyjnej podatnika jako dział, oddział, wydział itp.” (interpretacja Dyrektora izby Skarbowej). Zakład spełniał również przesłankę wyodrębnienia finansowego. Zgodnie z art. 15 ust. 1 Ufp, „samorządowy zakład budżetowy pokrywa koszty swojej działalności z przychodów własnych, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4” (zastrzeżenie dotyczy udzielanych dotacji). Dodatkowo należy podkreślić, iż zgodnie z art. 15 ust. 2 „podstawą gospodarki finansowej samorządowego zakładu budżetowego jest roczny plan finansowy obejmujący przychody, w tym dotacje z budżetu jednostki samorządu terytorialnego, koszty i inne obciążenia, stan środków obrotowych, stan należności i zobowiązań na początek i koniec okresu oraz rozliczenia z budżetem jednostki samorządu terytorialnego”, co oznacza, iż Zakład jako przedsiębiorstwo samodzielnie sporządzał bilans. GZGK był również wyodrębnionym zespołem funkcjonalnie powiązanych ze sobą składników materialnych i niematerialnych. Składniki ujęte ww. stanie faktycznym, czyli m.in. sieci zaopatrzenia w wodę, sieci kanalizacyjne czy oznaczenie indywidualizujące, służyły do samodzielnej realizacji zadań w ramach art. 15 ust. 1 Ufp, w tym konkretnym przypadku polegających na dostarczaniu wody i odprowadzania ścieków. Zdaniem Gminy, w tym miejscu należy zwrócić uwagę na fakt, iż ww. elementy umożliwiały i umożliwiają kontynuowanie działalności przez spółkę PK utworzoną w wyniku likwidacji Zakładu, tym bardziej, iż pracownicy przekształconego zakładu budżetowego stali się pracownikami Spółki na zasadach określonych w art. 23¹ Kodeksu Pracy.
Należy podkreślić, że ustawa o VAT nie definiuje czynności opierającej się na „transakcji zbycia”. Jak wynika z orzecznictwa sądów administracyjnych i praktyki organów podatkowych (patrz Wyrok WSA z dnia 6 października 2009 r., III SA/Wa/389/09, a także interpretacja wydana przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 1 czerwca 2011 r. — znak IPPP1/443-678/11-2/Igo), „transakcja zbycia” podlega zasadzie swobody umów i obejmuje szereg czynności rozporządzających takich jak m.in. sprzedaż, zamiana, darowizna, a także przekazanie majątku będącego w zarządzie trwałym zakładu budżetowego gminie, o którym mowa w powyższym stanie faktycznym. Reasumując, GZGK spełniał przesłanki bycia przedsiębiorstwem w rozumieniu art. 55¹ KC, co oznacza, że nie był towarem w świetle definicji zawartej w art. 2 pkt 6 ustawy o VAT, a stanowił przedmiot transakcji zbycia przedsiębiorstwa, co w konsekwencji prowadzi do wyłączenia tej transakcji (tj. przekształcenia Zakładu w Spółkę) z opodatkowania na podstawie art. 6 pkt 1 ustawy o VAT. Powyższe stanowisko potwierdzają organy podatkowe, które także wypowiadały się pozytywnie o możliwości stosowania wyłączenia z opodatkowania VAT przewidzianego w art. 6 pkt 1 ustawy o VAT w przypadku przeniesienia składników mienia samorządowego zakładu budżetowego do spółki z o.o. w związku z przekształceniem Zakładu w trybie przepisów Ugk:
W związku z powyższym, Gmina wnosi jak na wstępie. W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe. Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy. Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym. Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock. |
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.