Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPB4/415-470/12-2/JK2
z 17 sierpnia 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPB4/415-470/12-2/JK2
Data
2012.08.17



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Zwolnienia przedmiotowe

Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Źródła przychodów --> Katalog źrodeł przychodów


Słowa kluczowe
darowizna
działki rolne
gospodarstwo rolne
grunty rolne
sprzedaż nieruchomości


Istota interpretacji
Czy w związku z faktem sprzedaży nieruchomości - działek rolnych państwu L. Wnioskodawca jest zobowiązany do uiszczenia podatku dochodowego?



Wniosek ORD-IN 327 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana przedstawione we wniosku z dnia 05.06.2012 r. (data wpływu 08.06.2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych sprzedaży nieruchomości rolnej – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 08.06.2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych sprzedaży nieruchomości rolnej.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca w dniu 05.08.1999 r. na podstawie umowy darowizny spisanej w Kancelarii Notarialnej został obdarowany przez swoich rodziców działką rolną niezabudowaną Nr 15 o powierzchni 3,27 ha w miejscowości K./Z. stając się w tym momencie jedynym właścicielem. W dniu 06.04.2001 r. na podstawie umowy darowizny spisanej w Kancelarii Notarialnej Wnioskodawca darował 1/2 działki Nr 15 swoim rodzicom, pozostając w posiadaniu 1/2 powierzchni tej działki.

W dniu 08.08.2002 r. na podstawie umowy darowizny spisanej w Kancelarii Notarialnej rodzice darowali Wnioskodawcy swoją 1/2 część działki, stając się ponownie jedynym właścicielem działki Nr 15 o powierzchni 3,27 ha.

Dnia 19.12.2002 r. na podstawie umowy darowizny spisanej w Kancelarii Notarialnej Wnioskodawca darował swojemu bratu rodzonemu i swojej matce po l/3 powierzchni działki, pozostając posiadaczem 1/3 jej powierzchni.

W dniu 25.01.2008 r. na podstawie umowy darowizny spisanej w Kancelarii Notarialnej brat Wnioskodawcy darował Mu swoje 1/3 powierzchni działki i w tej samej umowie darowizny Jego matka darowała Mu swoje 1/3 powierzchni działki - w związku z czym Wnioskodawca stał się ponownie jedynym właścicielem prawnym działki Nr 15 o powierzchni 3,27 ha.

Wnioskodawca otrzymał zaświadczenie wydane z upoważnienia Naczelnika Urzędu Skarbowego, z treści którego wynika, że darowizna zawarta pomiędzy matką i bratem rodzonym a Wnioskodawcą w dniu 25.01.2008 r. udokumentowana aktem notarialnym zwolniona jest z podatku od darowizn stosownie do treści art. 4 a ust. 1 w zw. z ust. 4 pkt 2 ustawy z dnia 28 lipca 1983 roku o podatku od spadków i darowizn. W dniu 01.07.2011 r. Wnioskodawca podzielił posiadaną ziemię na 10 działek, każda po 0,3259 ha oraz została wydzielona droga dojazdowa do działek przez całą długość ziemi. W dniu 17.08.2011 r. na podstawie umowy sprzedaży Nr 9168/2011 spisanej w Kancelarii Notarialnej Wnioskodawca sprzedał całą ziemię rolną (tj. 10 działek + droga) o łącznej powierzchni 3,27 ha państwu N. i R. L. zamieszkałym w gminie K./Z. Pan R. L. ww. akcie notarialnym oświadczył, że „z nieruchomości rolnych jest właścicielem gruntu o obszarze 7,8 ha położonego na terenie gminy Z.”. Państwo L. prowadzą gospodarstwo rolne. Ponadto w ww. akcie notarialnym oświadczyli, że „nieruchomość ta wejdzie w skład prowadzonego przez nich gospodarstwa rolnego”.

Wnioskodawca wskazuje, iż od 15 lipca 2006 r. do momentu sprzedaży ziemi podlegał ubezpieczeniu społecznemu rolników w zakresie emerytalno-rentowym oraz wypadkowym, chorobowym i macierzyńskim jako rolnik. Działki, o których mowa zostały sklasyfikowane w ewidencji gruntów i budynków jako użytki rolne. Ponadto nie była prowadzona na nich działalność gospodarcza inna niż działalność rolnicza. Działki te podlegały opodatkowaniu podatkiem rolnym.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w związku z faktem sprzedaży nieruchomości - działek rolnych państwu L. Wnioskodawca jest zobowiązany do uiszczenia podatku dochodowego...

Zdaniem Wnioskodawcy, że nie jest zobowiązany do uiszczenia podatku dochodowego. Wnioskodawca uważa, że jest zwolniony z uiszczenia podatku dochodowego od sprzedaży nieruchomości wchodzącej w skład gospodarstwa rolnego. Sprzedaż 1/3 nieruchomości nastąpiła po upływie pięciu lat licząc od końca roku, w którym nastąpiło jej nabycie. Natomiast sprzedaż 2/3 nieruchomości nastąpiła przed upływem pięciu lat licząc od końca roku, w którym nastąpiło jej nabycie.

Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 28 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym, zwolnione z podatku dochodowego są przychody uzyskane z tytułu sprzedaży całości lub części nieruchomości wchodzących w skład gospodarstwa rolnego; zwolnienie nie dotyczy przychodu uzyskanego ze sprzedaży gruntów, które w związku z tą sprzedażą utraciły charakter rolny. Według Wnioskodawcy zwolnienie obwarowane jest dwoma warunkami, tj. pierwszym, iż działki, które sprzedał muszą wchodzić w skład gospodarstwa rolnego w rozumieniu art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 15 listopada 1984 r. o podatku rolnym (Dz. U. z 2006 r. Nr 136, poz. 969 ze zm.), i drugim, tj. w związku ze sprzedażą, działki nie mogą utracić charakteru rolnego.

Warunek pierwszy: Z postanowień art. 2 ust. 4 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, wynika, że ilekroć w ustawie jest mowa o gospodarstwie rolnym, oznacza to gospodarstwo rolne w rozumieniu przepisów ustawy o podatku rolnym. Wnioskodawca wskazuje, iż Jego gospodarstwo rolne do momentu sprzedaży spełniało wymogi gospodarstwa rolnego w rozumieniu art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 15 listopada 1984 r. o podatku rolnym (Dz. U. z 2006 r. Nr 136, poz. 969 ze zm.). Wnioskodawca wskazuje, iż:

  • grunt ten został sklasyfikowany w ewidencji gruntów i budynków jako użytki rolne,
  • nie była prowadzona na nim działalność gospodarcza inna niż rolnicza,
  • łączna powierzchnia gruntów przekracza 1 ha lub 1 ha przeliczeniowy - powierzchnia działek to 3,27ha,
  • stanowi własność osoby fizycznej.

Działki Wnioskodawcy podlegały opodatkowaniu podatkiem rolnym.

Warunek drugi: W związku ze sprzedażą grunty te nie utraciły charakteru rolnego. Kupujący oświadczył w akcie notarialnym, że ma gospodarstwo rolne: „z nieruchomości rolnych jest właścicielem gruntu o obszarze 7,8 ha położonego na terenie gminy Z.” oraz, że „nieruchomość ta wejdzie w skład prowadzonego przez nich gospodarstwa rolnego”. Identycznie rzecz się ma w przypadku kupującego, jego gospodarstwo rolne spełnia wymogi gospodarstwa rolnego w rozumieniu art. 2 ust. 1 ustawy o podatku rolnym.

Podsumowując, Wnioskodawca uważa, że spełnił wszystkie warunki konieczne do zwolnienia z podatku dochodowego od przychodów uzyskanych z tytułu sprzedaży całości nieruchomości wchodzących w skład gospodarstwa rolnego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej opisanego stanu faktycznego uznaje się prawidłowe.

W myśl art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 361 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a, 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, źródłem przychodów jest odpłatne zbycie, z zastrzeżeniem ust. 2:

  1. nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości,
  2. spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej,
  3. prawa wieczystego użytkowania gruntów,
  4. innych rzeczy

- jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonywaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane w przypadku odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w lit. a)-c) – przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie, a innych rzeczy – przed upływem pół roku, licząc od końca miesiąca, w którym nastąpiło nabycie; w przypadku zamiany okresy te odnoszą się do każdej z osób dokonujące zamiany.

Przepis cytowanego art. 10 ust. 1 pkt 8 ww. ustawy, formułuje generalną zasadę, że nie płaci się podatku dochodowego, jeśli od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub ich części bądź udziału w nieruchomości upłynęło 5 lat. W związku z tym, jeśli od końca roku, w którym nastąpiło nabycie nieruchomości lub ich części bądź udziału w nieruchomości do dnia sprzedaży upłynęło 5 lat, sprzedaż nie podlega w ogóle opodatkowaniu.

Z powyższego wynika zatem, iż w przypadku sprzedaży nieruchomości bądź jej części decydujące znaczenie w kwestii opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych ma data nabycia tej nieruchomości i forma prawna jej nabycia.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca w dniu 05.08.1999 r. na podstawie umowy darowizny został obdarowany przez swoich rodziców działką rolną niezabudowaną Nr 15 o powierzchni 3,27 ha. W dniu 06.04.2001 r. na podstawie umowy darowizny darował 1/2 działki swoim rodzicom, pozostając w posiadaniu 1/2 powierzchni tej działki. W dniu 08.08.2002 r. na podstawie umowy darowizny rodzice darowali Wnioskodawcy swoją 1/2 część działki, stając się ponownie jedynym właścicielem działki Nr 15. Dnia 19.12.2002 r. na podstawie umowy darowizny Wnioskodawca darował swojemu bratu rodzonemu i swojej matce po l/3 powierzchni działki, pozostając posiadaczem 1/3 jej powierzchni. W dniu 25.01.2008 r. na podstawie umowy brat Wnioskodawcy darował Mu swoje 1/3 powierzchni działki i w tej samej umowie darowizny Jego matka darowała Mu swoje 1/3 powierzchni działki stając się ponownie jedynym właścicielem prawnym tej działki. Następnie Wnioskodawca podzielił posiadaną ziemię na 10 działek, każda po 0,3259 ha oraz została wydzielona droga dojazdowa do działek. W dniu 17.08.2011 r. Wnioskodawca sprzedał przedmiotową nieruchomość w całości.

Przez pojęcie darowizny rozumieć należy typ umowy nazwanej, opisany w ustawie z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 ze zm.). Zgodnie z art. 888 § 1 Kodeksu cywilnego przez umowę darowizny darczyńca zobowiązuje się do bezpłatnego świadczenia na rzecz obdarowanego kosztem swego majątku.

Wątpliwość Wnioskodawcy budzi kwestia czy w związku ze sprzedażą dokonaną w 2011 r. przedmiotowej nieruchomości będzie zobowiązany do zapłaty podatku dochodowego.

Mając na uwadze powyższe oraz przedstawiony we wniosku stan faktyczny Wnioskodawca nabył udziały w nieruchomości rolnej w drodze darowizny odpowiednio, tj. w dniu 05.08.1999 r., 08.08.2002 r. oraz 25.01.2008 r.

Zatem bieg terminu pięcioletniego, określonego w art. 10 ust. 1 pkt 8 ww. ustawy, winien być liczony stosownie do nabycia udziałów, od końca roku 1999, 2002 oraz 2008.

Biorąc powyższe pod uwagę, sprzedaż nieruchomości rolnej, w części odpowiadającej udziałom nabytym w 1999 r. i 2002 r., nie będzie stanowiła źródła przychodu określonego w art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ponieważ została dokonana po upływie 5 lat, licząc od końca roku, w którym nastąpiło nabycie.

Natomiast sprzedaż przez Wnioskodawcę udziału nabytego w 2008 r. stanowi źródło przychodu, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy, zaś dochód uzyskany z tej sprzedaży będzie opodatkowany według zasad określonych w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym od 31 grudnia 2008 r.

Na mocy art. 8 pkt 1 ustawy z dnia 6 listopada 2008 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 209, poz. 1316) do przychodu (dochodu) z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) ustawy, nabytych lub wybudowanych (oddanych do użytkowania) w okresie od dnia 1 stycznia 2007 r. do dnia 31 grudnia 2008 r. stosuje się zasady określone w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych, w brzmieniu obowiązującym na dzień 31 grudnia 2008 r.

W myśl art. 30e ust. 1 i 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych – w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2007 r. do dnia 31 grudnia 2008 r. – stanowi, iż podatek od dochodu ze sprzedaży nieruchomości i praw majątkowych, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) wynosi 19 % podstawy obliczenia podatku. Podatek ten płatny jest w terminie złożenia zeznania, o którym mowa w art. 45, za rok podatkowy, w którym nastąpiło odpłatne zbycie. Dochodu z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) nie łączy się z przychodami (dochodami) z innych źródeł.

Zgodnie z art. 30e ust. 2 ustawy, podstawą obliczenia podatku jest dochód stanowiący różnicę pomiędzy przychodem z odpłatnego zbycia nieruchomości lub praw określonym zgodnie z art. 19, a kosztami ustalonymi zgodnie z art. 22 ust. 6c i 6d, powiększoną o sumę odpisów amortyzacyjnych, o których mowa w art. 22h ust. 1 pkt 1, dokonanych od zbywanych nieruchomości lub praw.

Przy czym, przychodem z odpłatnego zbycia nieruchomości lub praw majątkowych oraz innych rzeczy, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8, jest ich wartość wyrażona w cenie określonej w umowie, pomniejszona o koszty odpłatnego zbycia. Jeżeli jednak cena, bez uzasadnionej przyczyny, znacznie odbiega od wartości rynkowej tych rzeczy lub praw, przychód ten określa organ podatkowy lub organ kontroli skarbowej w wysokości wartości rynkowej (art. 19 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych).

Zgodnie z art. 22 ust. 6d ww. ustawy, za koszty uzyskania przychodu z tytułu odpłatnego zbycia, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c), nabytych w drodze spadku, darowizny lub w inny nieodpłatny sposób, uważa się udokumentowane nakłady, które zwiększyły wartość rzeczy i praw majątkowych, poczynione w czasie ich posiadania oraz kwotę zapłaconego podatku od spadków i darowizn w takiej części, w jakiej wartość zbywanej rzeczy lub prawa przyjęta do opodatkowania podatkiem od spadków i darowizn odpowiada łącznej wartości rzeczy i praw majątkowych przyjętej do opodatkowania podatkiem od spadków i darowizn.

Wysokość nakładów, o których mowa w ust. 6c i 6d, ustala się na podstawie faktur VAT w rozumieniu przepisów o podatku od towarów i usług oraz dokumentów stwierdzających poniesienie opłat administracyjnych (art. 22 ust. 6e ww. ustawy).

Jednakże zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 28 ww. ustawy, wolne od podatku są przychody uzyskane z tytułu sprzedaży całości lub części nieruchomości wchodzących w skład gospodarstwa rolnego; zwolnienie nie dotyczy przychodu ze sprzedaży gruntów, które w związku z tą sprzedażą utraciły charakter rolny lub leśny.

Ilekroć w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych jest mowa o gospodarstwie rolnym oznacza to gospodarstwo rolne w rozumieniu przepisów ustawy o podatku rolnym (art. 2 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych).

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy o podatku rolnym (t. j. Dz. U. z 2006 r. Nr 136, poz. 969 ze zm.), za gospodarstwo rolne uważa się obszar gruntów, (…), o łącznej powierzchni przekraczającej 1 ha lub 1 ha przeliczeniowy, stanowiących własność lub znajdujących się w posiadaniu osoby fizycznej, osoby prawnej albo jednostki organizacyjnej, w tym spółki, nieposiadającej osobowości prawnej.

Szczegółowe określenie, jakie rodzaje gruntów wchodzą w skład gospodarstwa rolnego, co decyduje o zakresie zwolnienia od podatku dochodowego przychodu ze sprzedaży takich gruntów wymaga odniesienia się do klasyfikacji zawartej w rozporządzeniu Ministra Rozwoju Regionalnego i Budownictwa z dnia 29 marca 2001 r. w sprawie ewidencji gruntów i budynków (Dz. U. z 2001 r. Nr 38, poz. 454) oraz załącznika Nr 6 tego rozporządzenia.

Zgodnie z § 67 ww. rozporządzenia użytki gruntowe wykazywane w ewidencji dzielą się na następujące grupy:

  1. użytki rolne,
  2. grunty leśne oraz zadrzewione i zakrzewione,
  3. grunty zabudowane i zurbanizowane,
  4. użytki ekologiczne, oznaczone symbolem złożonym z litery "E" oraz symbolu odpowiedniego użytku gruntowego określającego sposób zagospodarowania lub użytkowania terenu, np. E-Ws, E-Wp, E-Ls, E-Lz, E-N, E-Ps, E-R,
  5. nieużytki, oznaczone symbolem - N,
  6. grunty pod wodami,
  7. tereny różne oznaczone symbolem - Tr.

Stosownie natomiast do treści § 68 ust. 1 ww. rozporządzenia użytki rolne dzielą się na:

  1. grunty orne, oznaczone symbolem - R,
  2. sady, oznaczone symbolem złożonym z litery "S" oraz symbolu odpowiedniego użytku gruntowego, stanowiącego część składową oznaczenia klasy gleboznawczej gruntu, na którym założony został sad, np. S-R, S-Ł, S-Ps,
  3. łąki trwałe, oznaczone symbolem - Ł,
  4. pastwiska trwałe, oznaczone symbolem - Ps,
  5. grunty rolne zabudowane, oznaczone symbolem złożonym z litery "B" oraz symbolu odpowiedniego użytku gruntowego, stanowiącego część składową oznaczenia klasy gleboznawczej gruntu, na którym wzniesione zostały budynki, np. B-R, B-Ł, B-Ps,
  6. grunty pod stawami, oznaczone symbolem - Wsr,
  7. rowy, oznaczone symbolem - W.

Zgodnie z treścią przywołanych przepisów, zastosowanie zwolnienia, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, uzależnione jest od wystąpienia następujących przesłanek:

  1. zbywane grunty muszą być zakwalifikowane jako użytki rolne lub jako grunty zadrzewione i zakrzewione na użytkach rolnych,
  2. muszą stanowić gospodarstwo rolne (tj. będący własnością osoby fizycznej obszar gruntów o łącznej powierzchni co najmniej 1 ha) lub jego część składową,
  3. grunty nie mogą utracić wskutek sprzedaży rolnego charakteru.

Jedną z zasadniczych przesłanek wymienionych w art. 21 ust. 1 pkt 28 ustawy jest to, aby zbywane grunty zachowały charakter rolny. Utrata charakteru rolnego następuje zaś przez wyłączenie gruntów z produkcji rolnej, polegające na faktycznym przekształceniu sposobu ich użytkowania. Ma ono miejsce przede wszystkim wówczas, jeżeli grunt zostaje przeznaczony pod działalność gospodarczą, albo pod budownictwo. Oceniając spełnienie tej przesłanki, należy zwrócić uwagę przede wszystkim na faktyczny zamiar nabywcy co do dalszego przeznaczenia nieruchomości. Cel nabycia gruntów może wynikać bezpośrednio z aktu notarialnego, z charakteru nabywcy, jak również z innych okoliczności związanych z daną transakcją. Należy ponadto wskazać, iż utrata charakteru rolnego w związku ze sprzedażą może wystąpić bezpośrednio po sprzedaży, ale może nastąpić dopiero w przyszłości, jednakże w momencie sprzedaży strony umowy winny być świadome celu zakupu i przeznaczenia gruntów.

W konsekwencji, dokonana przez nabywcę zmiana przeznaczenia gruntu rolnego polegająca na faktycznym przekształceniu sposobu jego użytkowania, łączącym się ze zmianą jego dotychczasowego charakteru, np. przeznaczenie gruntu rolnego pod działalność gospodarczą lub pod budownictwo może powodować, że nie wystąpią przesłanki do zastosowania przedmiotowego zwolnienia.

Z treści wniosku wynika, iż w akcie notarialnym sprzedaży nieruchomości rolnej kupujący oświadczyli, że „nieruchomość ta wejdzie w skład prowadzonego przez nich gospodarstwa rolnego”. Wnioskodawca wskazał, iż przedmiotowe działki, zostały sklasyfikowane w ewidencji gruntów i budynków jako użytki rolne. Ponadto nie była prowadzona na nich działalność gospodarcza inna niż działalność rolnicza. Działki te podlegały opodatkowaniu podatkiem rolnym. Jednocześnie Wnioskodawca twierdzi, iż w związku ze sprzedażą grunty te nie utraciły charakteru rolnego.

W świetle przedstawionego stanu faktycznego i stanu prawnego stwierdzić należy, iż przychód uzyskany ze sprzedaży nieruchomości rolnej w części odpowiadającej udziałowi nabytemu w 2008 r. korzysta ze zwolnienia na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Wobec powyższego, Wnioskodawca nie będzie zobowiązany do zapłaty podatku dochodowego z tej sprzedaży.

W niniejszej sprawie zaznaczyć jednak należy, iż zastosowanie zwolnienia z opodatkowania leży w interesie podatnika, więc to po jego stronie spoczywa obowiązek wykazania, iż spełnia przesłanki do zwolnienia.

Ponadto okoliczność czy dana nieruchomość lub jej część w wyniku sprzedaży nie utraciła charakteru rolnego podlega weryfikacji przez organ podatkowy w toku ewentualnego postępowania podatkowego. Zatem obowiązek udowodnienia ich zaistnienia ciąży na podatniku, tj. osobie, która zamierza skorzystać ze zwolnienia. Zaś indywidualna interpretacja przepisów prawa jest jedynie przedstawieniem poglądu organu dotyczącego rozumienia treści przepisów prawa podatkowego i sposobu ich zastosowania w odniesieniu do określonej sprawy indywidualnej.

Podsumowując powyższe należy stwierdzić, iż przychód uzyskany ze sprzedaży w 2011 r. nieruchomości rolnej w części odpowiadający udziałom, które zostały nabyte w 1999 r. i 2002 r. nie będzie stanowił źródła przychodu podlegającego opodatkowaniu, z uwagi na upływ 5-letniego terminu, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy. Natomiast przychód uzyskany ze sprzedaży nieruchomości w części odpowiadający udziałowi nabytemu w 2008 r. będzie podlegał opodatkowaniu 19% zryczałtowanym podatkiem dochodowym od osób fizycznych. Przychód ten jednakże może korzystać ze zwolnienia o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, jeżeli zostaną spełnione wszystkie przesłanki, o których mowa w tym przepisie.

Podkreślić należy, iż tut. Organ podatkowy dokonał oceny prawnej stanowiska Wnioskodawcy w zakresie objętym zadanym przez niego pytaniem. W związku z tym nie odniesiono się do skutków podatkowych darowizn nieruchomości dokonanych przez Wnioskodawcę w dniu 06.04.2001 r. i 19.12.2002 r., ponieważ zagadnienie to nie było przedmiotem zapytania Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2012 r. , poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj