Interpretacja Urzędu Skarbowego w Siedlcach
US-26/PP/443/86/04
z 20 września 2004 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego
Sygnatura
US-26/PP/443/86/04
Data
2004.09.20
Autor
Urząd Skarbowy w Siedlcach
Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Zwrot podatku
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Stawki --> Stawki podatku
Słowa kluczowe
dotacja celowa
inwestycje
odliczenie podatku od towarów i usług
środek trwały
zwrot podatku
zwrot różnicy podatku
Pytanie podatnika
Muzeum Regionalne zwraca się z prośbą o udzielenie informacji o zakresie stosowania przepisów w zakresie podatku od towarów i usług, a mianowicie: W roku bieżącym Muzeum otrzyma dotację celową z Urzędu Marszałkowskiego na inwestycję związaną z budową obiektu wystawienniczo – administracyjnego na terenie byłego obozu zagłady. Czy ww. dotacja na inwestycje będzie opodatkowana stawką podstawową, czy stawką 7%? Kolejne pytanie dotyczy zwrotu bądź odliczenia od podatku należnego podatku naliczonego na fakturach dotyczących wyżej wspomnianej inwestycji. Czy w związku z możliwością wyodrębnienia zakupów związanych z inwestycją z pozostałej działalności Muzeum, podatek naliczony będzie podlegał odliczeniu od podatku należnego w całości, czy zwrot będzie mógł być dokonywany poprzez deklaracje podatkowe VAT-7?
Opowiadając na ww. zapytanie Naczelnik Urzędu Skarbowego działając na podstawie art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 137, poz. 926 ze zmianami) informuje: Zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535) podstawą opodatkowania tym podatkiem jest obrót. Obrotem zaś jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Obrotem jest także otrzymana dotacja, subwencja i inna dopłata o podobnym charakterze związana z dostawą lub świadczeniem usług. Do stwierdzenia, że dana subwencja (dotacja) zwiększa podstawę opodatkowania podatkiem od towarów i usług, niezbędne jest ustalenie czy tego typu dofinansowanie wiąże się ściśle z ceną konkretnego świadczenia lub czy stanowi rekompensatę z tytułu wykonania określonego świadczenia po cenach obniżonych. W takim bowiem przypadku otrzymana subwencja (dotacja) niewątpliwie zaliczana jest do podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług. Natomiast w przypadku otrzymania subwencji (dotacji) służących pokryciu całości lub części kosztów ogólnej działalności podatnika, gdy nie istnieje możliwość bezpośredniego powiązania otrzymanego dofinansowania z ceną konkretnych dostaw towarów lub świadczenia konkretnych usług, wówczas brak jest podstaw do uznania, że taka subwencja (dotacja) podlega automatycznemu zaliczeniu do podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług zgodnie z art. 29 ust. 1 ww ustawy o podatku VAT. Z przedstawionego w zapytaniu stanu faktycznego wynika, że otrzymana przez Muzeum dotacja przeznaczona będzie na pokrycie kosztów związanych z realizowaną inwestycją. W związku z powyższym taka dotacja jako że nie jest bezpośrednio związana z dostawą towarów bądź świadczeniem usług, dlatego też zdaniem tutejszego organu podatkowego nie podlega przepisom ustawy VAT. Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku VAT prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124, przysługuje podatnikowi jedynie w takim zakresie, w jakim nabyte przez niego towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Stosownie do przepisów art. 87 ust. 1 ustawy VAT, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku naliczonego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.
Natomiast zgodnie z art. 87 ust. 3 ustawy zwrot różnicy podatku w terminie 180 dni od dnia złożenia deklaracji następuje odnośnie tej części żądanego zwrotu różnicy, która przewyższa wyżej określoną kwotę. Reasumując powyższe należy stwierdzić, że do wydatków ponoszonych na poczet inwestycji, która po zakończeniu stać się ma środkiem trwałym mają zastosowanie reguły dotyczące zakupu środków trwałych. Tak więc w świetle ww. przepisów podatnik, oprócz prawa do odliczenia podatku naliczonego ma również prawo do zwrotu bezpośredniego nadwyżki podatku naliczonego nad należnym (o ile taka wystąpi) wynikającej z zakupu materiałów i usług związanych z prowadzoną inwestycją pod warunkiem, że inwestycja ta związana będzie z działalnością opodatkowaną. Rozliczenie dokonywane jest poprzez deklarację podatkową VAT-7. |
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.