Interpretacja Dolnośląskiego Urzędu Skarbowego
PP I 443/2043/176z/MH/04
z 6 września 2004 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego
Sygnatura
PP I 443/2043/176z/MH/04
Data
2004.09.06



Autor
Dolnośląski Urząd Skarbowy


Temat
Podatek od towarów i usług


Słowa kluczowe
dotacja
nabycie
opodatkowanie
samochód używany
towar używany
zakup towarów


Pytanie podatnika
Wątpliwości podatnika dotyczą stosowania przepisów ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535):
1. prawidłowego rozliczenia podatku należnego z tytułu zakupu od podatników z krajów Unii Europejskiej samochodów używanych, głownie ciągników siodłowych, których część podatnik przeznacza na własne potrzeby zaś pozostałe odsprzedaje dalej.
2. zasadności opodatkowania dotacji.


Ad 1.
Spółka zgodnie z art. 103 ust. 4 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54 poz. 535) w ciągu 14 dni od daty powstania obowiązku podatkowego nalicza i odprowadza na rachunek urzędu skarbowego podatek, a w przypadku kiedy środek transportu jest wykorzystywany na własne potrzeby – jako środek trwały – występuje do naczelnika urzędu skarbowego o wydanie zaświadczenia niezbędnego w celu zarejestrowania pojazdu. Podatnik wskazał, iż spotkał się z inną interpretacją art. 103 ust. 4 ustawy zgodnie, z którą podmiot, który sprowadza samochody z Unii Europejskiej w celu dalszej odsprzedaży nie jest obowiązany do wpłaty podatku na rachunek urzędu skarbowego lecz winien traktować zakup tych samochodów jako wewnątrzwspólnotowe nabycie – podatek należny i naliczony winien być ujęty tylko w deklaracji.
Stosownie do wskazanego przez Spółkę przepisu art. 103 ust. 4 w związku z ust. 3 ustawy o podatku od towarów i usług podatnicy dokonujący wewnątrzwspólnotowego nabycia nowych środków transportu lub innych środków transportu, od których podatek jest rozliczany zgodnie z art. 99 ust. 1-3 lub 8, jeżeli środek transportu ma być przez nabywcę zarejestrowany na terytorium kraju lub jeżeli nie podlega rejestracji, a jest użytkowany na terytorium kraju obowiązani są, bez wezwania naczelnika urzędu skarbowego, do obliczania i wpłacania podatku w terminie 14 dni od dnia powstania obowiązku podatkowego na rachunek urzędu skarbowego. Podatnicy Ci obowiązani są również przedłożyć naczelnikowi urzędu skarbowego zgodnie z ustalonym wzorem informację o nabywanych środkach transportu. Do informacji dołącza się kopię faktury potwierdzającej nabycie środka transportu przez podatnika (art. 103 ust. 5). Informacja ta wraz z kopią faktury potwierdzającej nabycie środka transportu i dowodem zapłaty, stanowią podstawę do wydania zaświadczenia, o którym mowa w art. 105 ust. 1 pkt 1 tj. zaświadczenia potwierdzającego uiszczenie podatku od towarów i usług od pojazdów sprowadzonych z państw członkowskich Unii Europejskiej (art. 103 ust. 6).
Biorąc pod uwagę powyższe obowiązek obliczenia i uiszczenia podatku w terminie 14 dni od dnia powstania obowiązku podatkowego oraz złożenia informacji o nabywanych środkach transportu ciąży na podatnikach, którzy dokonali wewnątrzwspólnotowego nabycia środków transportu, które mają być:

    - przez nabywcę zarejestrowane na terytorium kraju lub
    - nie podlegają rejestracji a mają być użytkowane na terytorium kraju.

Zatem regulacja ta nie dotyczy podatników, którzy dokonują wewnątrzwspólnotowego nabycia środków transportu w celu ich dalszej odsprzedaży prowadzonej w ramach działalności gospodarczej.
Jak wynika z przedstawionego stanu faktycznego Spółka dokonuje wewnątrzwspólnotowych nabyć środków transportu zarówno w celu wykorzystania ich w prowadzonej działalności jak i w celu ich dalszej odsprzedaży. W pierwszym przypadku, gdy podatnik dokonuje nabycia pojazdu, który ma być zarejestrowany i użytkowany przez niego na terytorium kraju obowiązany jest, zgodnie z powołanym wyżej art. 103 ust. 3-5 ustawy, do naliczenia i wpłacenia podatku w terminie 14 dni od dnia powstania obowiązku podatkowego oraz złożenia odpowiedniej informacji wraz z załącznikami. W drugim, rozliczenia podatku należnego i naliczonego podatnik dokonuje jedynie w deklaracji dla podatku od towarów i usług za okres, w którym powstał obowiązek podatkowy.

Ad. 2.
Spółka świadczy usługi przewozów pasażerskich i otrzymuje z Urzędu Marszałkowskiego dopłaty do biletów pasażerskich ulgowych na podstawie ustawy z dnia 20 czerwca 1992 r. o uprawnieniach do ulgowych przejazdów środkami publicznego transportu zbiorowego (Dz. U. Nr 175 poz. 1440 z 2000 r. ze zm.). W miesiącu maju 2004 r. podatnik otrzymał na rachunek bankowy dopłaty do biletów, które obejmowały bilety jednorazowe sprzedane w miesiącu kwietniu 2004 r. oraz bilety miesięczne sprzedane w kwietniu na miesiąc maj 2004 r. Ponieważ dopłaty wpłynęły na rachunek bankowy Spółki w miesiącu maju 2004 r. podatnik naliczył należny podatek i ujął w deklaracji dla podatku od towarów i usług za maj 2004 r.
W myśl art. 29 ust. 1 obowiązującej od dnia 1 maja 2004 r. ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54 poz. 535) podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrotem jest także otrzymana dotacja, subwencja i inna dopłata o podobnym charakterze związana z dostawą lub świadczeniem usług.
Z regulacji tej wynika, iż w sytuacji, gdy podatnik w związku z konkretną, ściśle określoną transakcją (dostawą lub świadczeniem usług) otrzymuje dofinansowanie stanowiące dopłatę ceny towaru lub usługi stanowiące dopłatę ceny towaru lub usługi, dofinansowanie to stanowi obok ceny, uzupełniający ją element podstawy opodatkowania. Natomiast przepis art. 15 ust. 1 obowiązującej do dnia 30 kwietnia 2004 r. ustawy z dnia 8 stycznia 1993 r. o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 11 poz. 50 ze zm.) stanowił, iż podstawą opodatkowania jest obrót. Obrotem, z zastrzeżeniem art. 16 i 17, jest kwota należna z tytułu sprzedaży towarów, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Zatem do dnia 1 maja 2004 r. zakresem opodatkowania nie były objęte dotacje subwencje czy dopłaty.
Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Spółka otrzymała po dniu 1 maja 2004 r. dopłaty z tytułu realizowanych przewozów pasażerskich do biletów jednorazowych sprzedanych w miesiącu kwietniu 2004 r. oraz biletów miesięcznych sprzedanych w kwietniu na maj 2004 r. Zarówno na podstawie przepisów ustawy z dnia 8 stycznia 1993 r. o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 11, poz. 50 ze zm.) - art. 6 ust. 8b pkt 2 lit. a – jak i ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535) - art. 19 ust. 13 pkt 2 lit. a – obowiązek podatkowy z tytułu usług transportu osób taborem samochodowym powstaje z chwilą otrzymania całości lub części zapłaty, nie później jednak niż 30 dnia od dnia wykonania usług. Zatem obowiązek podatkowy od przewozów pasażerskich z tytułu, których spółka otrzymała przedmiotowe dotacje powstał w miesiącu sprzedaży biletów (zarówno jednorazowych jak i miesięcznych) to jest w kwietniu 2004 r.
Zdaniem tut. organu, do obrotu zrealizowanego przed dniem 1 maja 2004 r. nie można stosować jego definicji obowiązującej po tej dacie. Skoro więc, zgodnie z przepisem obowiązującym w czasie, gdy była realizowana transakcja i przyznano podatnikowi dopłaty, dopłaty nie wchodziły do podstawy opodatkowania, to dopłata otrzymana przez podatnika po dniu 1 maja 2004 r. nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Dopłata ta nie stanowi bowiem „samoistnego” obrotu.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj