Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP2/443-768/12-4/KOM
z 26 października 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPP2/443-768/12-4/KOM
Data
2012.10.26



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Procedury szczególne --> Szczególne procedury w zakresie dostawy towarów używanych, dzieł sztuki, przedmiotów kolekcjonerskich i antyków --> Szczególne procedury w zakresie dostawy towarów używanych, dzieł sztuki, przedmiotów kolekcjonerskich i antyków


Słowa kluczowe
marża
opodatkowanie
samochód
towar używany


Istota interpretacji
Zastosowanie systemu VAT marża przy sprzedaży używanych samochodów, opon, felg i części do samochodów zakupionych od osób fizycznych niebędących podatnikami VAT i podatników VAT na podstawie faktur VAT marża



Wniosek ORD-IN 373 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 749) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Strony przedstawione we wniosku z dnia 10.08.2012r. (data wpływu 10.08.2012 r.), uzupełnione pismem z dnia 11.10.2012 r. (data wpływu 15.10.2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania systemu VAT marża przy sprzedaży używanych samochodów, opon, felg i części do samochodów zakupionych od osób fizycznych niebędących podatnikami VAT i podatników VAT na podstawie faktur VAT marżajest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 10.08.2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania systemu VAT marża przy sprzedaży używanych samochodów, opon, felg i części do samochodów zakupionych od osób fizycznych niebędących podatnikami VAT i podatników VAT na podstawie faktur VAT marża. Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 11.10.2012 r. (data wpływu 15.10.2012 r.) będącym odpowiedzią na wezwanie tut. Organu z dnia 8.10.2012 r. znak IPPP2/443-768/12-2/KOM (skuteczne doręczenie 10.10.2012 r.)

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą w zakresie sprzedaży wysyłkowej opon, felg i części samochodowych za pośrednictwem aukcji w portalu. Zamierza także sprzedawać samochody zakupione od osób fizycznych na podstawie umów kupna-sprzedaży. Jest zarejestrowany jako podatnik VAT czynny. Forma opodatkowania PKPiR- podatek progresywny.

Wnioskodawca dokonuje zakupu opon, felg i części zarówno od osób fizycznych, jak i od firm poprzez internet. Opony mają kilka bądź kilkanaście lat, są zdjęte z kół zapasowych i mają paski fabryczne, w związku z czym Wnioskodawca nie może ich wystawiać na aukcjach jako nowe, ponieważ nie daje na nie gwarancji.

W uzupełnieniu z dnia 11.10.2012 r. (data wpływu 15.10.2012 r.) Wnioskodawca wskazał, że felgi, części samochodowe i samochody nabywa od osób fizycznych niebędących podatnikami podatku VAT a nabycie nie jest dokumentowane fakturą VAT ani fakturą VAT marża. Towary te nabywa również od podatników podatku VAT na podstawie faktur VAT oraz faktur VAT marża. Kupuje także od firm na podstawie rachunków uproszczonych i od osób fizycznych na podstawie umów kupna - sprzedaży.

Towary będące przedmiotem zapytania, tj. samochody, części i felgi spełniają definicję towarów używanych, opony samochodowe natomiast są kilkunastoletnie bądź kilkuletnie (na każdej oponie jest tydzień oraz rok produkcji), nie jeżdżone, były wcześniej nałożone na felgi samochodowe i służyły jako koła zapasowe. Według Wnioskodawcy wymienione opony są towarem używanym, bowiem właściwości gumy nie są takie, jak u opon nowych.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

  1. Czy opony, felgi i części samochodowe zakupione na aukcjach internetowych od osób fizycznych, którym nie przysługiwało prawo do odliczenia podatku mogą być sprzedawane przez Wnioskodawcę na podstawie faktury VAT marża...
  2. Czy samochody kupowane od osób fizycznych na podstawie umowy kupna-sprzedaży Wnioskodawca będzie mógł sprzedawać na podstawie faktury VAT marża...

Stanowisko Wnioskodawcy:

Opony kilku i kilkunastoletnie z fabrycznymi paskami, felgi i części samochodowe kupione na aukcjach od osób fizycznych, którym nie przysługiwało prawo do odliczenia podatku przy ich nabyciu spełniają warunki do tego, by można było sprzedawać je w systemie VAT marża. Także samochody zakupione od osób fizycznych na podstawie umów kupna-sprzedaży, przy nabyciu których nie przysługiwało prawo do odliczenia podatku, mogą być sprzedawane na podstawie faktury VAT marża.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Towarami, w świetle art. 2 pkt 6 ustawy, są rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Przez dostawę towarów, w myśl art. 7 ust. 1 ustawy, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy, podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-21, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy lub osoby trzeciej.

Rozdział 4 Działu XII cyt. ustawy określa szczególne procedury w zakresie dostaw towarów używanych, dzieł sztuki, przedmiotów kolekcjonerskich i antyków.

Dla potrzeb stosowania szczególnej procedury w zakresie dostawy towarów używanych ustawodawca w art. 120 ust. 1 pkt 4 ustawy określił, iż przez towary używane rozumie się ruchome dobra materialne nadające się do dalszego użytku w ich aktualnym stanie lub po naprawie, inne niż określone w pkt 1-3 oraz inne niż metale szlachetne lub kamienie szlachetne (CN 7102, 7103, 7106, 7108, 7110, 7112), (PKWiU 24.41.10.0, 24.41.20.0, ex 24.41.30.0, ex 32.12.11.0, ex 32.12.12.0 i 38.11.58.0) – czyli także opony, felgi, samochody osobowe i części do nich.

W myśl art. 120 ust. 4 ustawy, w przypadku podatnika wykonującego czynności polegające na dostawie towarów używanych, dzieł sztuki, przedmiotów kolekcjonerskich lub antyków nabytych uprzednio przez tego podatnika dla celów prowadzonej działalności lub importowanych w celu odsprzedaży, podstawą opodatkowania podatkiem jest marża, stanowiąca różnicę między całkowitą kwotą, którą ma zapłacić nabywca towaru, a kwotą nabycia, pomniejszona o kwotę podatku.

Ponadto opodatkowanie w systemie marży jest ograniczone do pewnej kategorii towarów używanych, które podatnik nabył uprzednio w celu ich odsprzedaży. Istotne jest przy tym, od kogo towary używane zostały nabyte.

Stosownie do art. 120 ust. 10 ustawy, przepisy ust. 4 i ust. 5 dotyczą dostawy towarów używanych, dzieł sztuki, przedmiotów kolekcjonerskich lub antyków, które podatnik nabył od:

  1. osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, niebędącej podatnikiem, o którym mowa w art. 15, lub niebędącej podatnikiem podatku od wartości dodanej;
  2. podatników, o których mowa w art. 15, jeżeli dostawa tych towarów była zwolniona od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 2 lub art. 113;
  3. podatników, jeżeli dostawa tych towarów była opodatkowana zgodnie z ust. 4 i 5;
  4. podatników podatku od wartości dodanej, jeżeli dostawa tych towarów była zwolniona od podatku na zasadach odpowiadających regulacjom zawartym w art. 43 ust. 1 pkt 2 lub art. 113;
  5. podatników podatku od wartości dodanej, jeżeli dostawa tych towarów była opodatkowana podatkiem od wartości dodanej na zasadach odpowiadających regulacjom zawartym w ust. 4 i 5, a nabywca posiada dokumenty jednoznacznie potwierdzające nabycie towarów na tych zasadach.

Ustawa o podatku od towarów i usług przewiduje zatem stosowanie szczególnej procedury opodatkowania dostawy - między innymi - towarów używanych, polegającej na opodatkowaniu marży, czyli różnicy między całkowitą kwotą, którą ma zapłacić nabywca towaru, a kwotą nabycia, pomniejszonej o kwotę podatku. Jest to wyjątek od ogólnej reguły opodatkowania obrotu, czyli kwoty należnej z tytułu sprzedaży pomniejszonej o kwotę należnego podatku.

Ta szczególna procedura dotyczy jednak tylko dostawy towarów używanych, które podatnik nabył od osób:

  1. niebędących podatnikami podatku od towarów i usług,
  2. które wprawdzie są podatnikami podatku od towarów i usług, ale którym w stosunku do dostarczanych towarów używanych nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego lub które należą do kategorii drobnych przedsiębiorców, zwolnionych od podatku od towarów i usług,
  3. które są pośrednikami, a towar będący przedmiotem dostawy opodatkowany już był w szczególnej procedurze opodatkowania marży,
  4. które nie są podatnikami podatku od towarów i usług, ale są podatnikami podatku od wartości dodanej na terytorium innego państwa członkowskiego Wspólnoty Europejskiej i realizują dostawę towarów na zasadach odpowiadających regulacjom zawartym w art. 43 ust. 1 pkt 2 lub art. 113 oraz regulacjom zawartym w art. 120 ust. 4 i 5 ustawy o VAT.

Wspólną cechą wszystkich przedstawionych w ww. przepisie przypadków, warunkujących zastosowanie szczególnej procedury opodatkowania marży jest to, że we wcześniejszej fazie obrotu podmiot sprzedający używany towar pośrednikowi pozbawiony był prawa do odliczenia podatku od towarów i usług naliczonego przy jego nabyciu. Dotyczy to zarówno osób, które nie są podatnikami tego podatku i już z tego powodu pozbawione są możliwości obniżenia podatku należnego (ponieważ podatku tego nie płacą, więc nie mają czego obniżyć), jak i osób, które są podatnikami podatku VAT, ale prawo do obniżenia podatku należnego im nie przysługuje, bo dostawa była opodatkowana na warunkach ogólnych z zastosowaniem zwolnienia od podatku VAT wynikającego z art. 43 ustawy lub była opodatkowana w systemie VAT marża.

Z przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca prowadzi własną jednoosobową działalność gospodarczą, jest podatnikiem VAT czynnym. Zajmuje się skupem i sprzedażą używanych opon, felg i części samochodowych. Wszystkie wymienione wyżej towary kupuje od osób fizycznych niebędących podatnikami podatku VAT oraz od podatników podatku VAT, którym nie przysługiwało prawo do odliczenia podatku przy ich nabyciu, w tym od podatników VAT na podstawie faktur VAT i VAT marża. Zakup od osób fizycznych niebędących podatnikami nie jest dokumentowany fakturą VAT ani fakturą VAT marża, jest dokonywany na podstawie umów kupna – sprzedaży. Sprzedaż opon, felg i części jest prowadzona internetowo, za pośrednictwem portalu. Wszystkie towary skupowane przez Wnioskodawcę spełniają definicję towarów używanych.

Z analizy przedstawionego zdarzenia przyszłego wynika zatem, iż Wnioskodawca nabywa towary używane w rozumieniu art. 120 ust. 1 pkt 4 ustawy (opony, felgi i części zamienne) od kręgu podmiotów wymienionych w art. 120 ust. 10 pkt 1 i 3 ustawy, tj. osób fizycznych niebędących podatnikami podatku VAT i podatników na podstawie faktury VAT marża, a więc może ustalić podstawę ich opodatkowania, zgodnie z regulacją zawartą w art. 120 ust. 4 ustawy, tj. opodatkować ich dostawę w systemie VAT marża.

Z przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego wynika również, że Wnioskodawca w ramach prowadzonej działalności gospodarczej będzie w przyszłości dokonywał zakupu do dalszej odprzedaży samochodów spełniających definicję towarów używanych w rozumieniu art. 120 ust. 1 pkt 4 ustawy. Samochody te będą nabywane od osób fizycznych na umowę kupna – sprzedaży, bez prawa do odliczenia podatku VAT. W świetle powołanych przepisów prawa oraz przedstawionego opisu sprawy stwierdzić należy, że i w tym przypadku Wnioskodawca dokonując sprzedaży samochodów używanych będzie miał prawo do zastosowania procedury VAT marża, skoro samochody te będą nabywane od osób fizycznych (na umowę kupna –sprzedaży).

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy, iż może On opodatkować sprzedaż używanych opon, felg, części samochodowych, a w przyszłości także samochodów w ramach marży, zgodnie z art. 120 ust. 4 ustawy o podatku od towarów i usług, nabytych od osób fizycznych niebędących podatnikami VAT na podstawie umów kupna-sprzedaży oraz od podatników podatku VAT na podstawie faktur VAT marża, którym nie przysługiwało prawo do odliczenia podatku, należy uznać za prawidłowe.

Tut. Organ informuje, że w zakresie zastosowania systemu VAT marża przy sprzedaży używanych samochodów, opon, felg i części do samochodów zakupionych od podatników VAT na podstawie faktur VAT, zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Jednocześnie Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie informuje, iż uwzględniając ilość zdarzeń przyszłych opisanych we wniosku z dnia 10 sierpnia 2012 r., Wnioskodawca winien wnieść zgodnie z art. 14f § 1 Ordynacji podatkowej, opłatę w wysokości 40 zł. W dniu 10 sierpnia 2012r. Wnioskodawca dokonał wpłaty w wysokości 70 zł za wydanie interpretacji indywidualnej, zatem kwota w wysokości 30 zł stanowi nadpłatę i zgodnie z art. 14f § 2a Ordynacji Podatkowej, zostanie zwrócona przekazem pocztowym na adres wskazany w części B.3 wniosku ORD-IN.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj