Interpretacja Pierwszego Urzędu Skarbowego w Kaliszu
PD-III/415-13/13/04
z 29 października 2004 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego
Sygnatura
PD-III/415-13/13/04
Data
2004.10.29



Autor
Pierwszy Urząd Skarbowy w Kaliszu


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Źródła przychodów --> Przychody ze stosunku pracy i stosunków pokrewnych

Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Zwolnienia przedmiotowe

Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Źródła przychodów --> Przychody z działalności wykonywanej osobiście

Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Pobór podatku lub zaliczek na podatek przez płatników --> Informacje dla podatników


Słowa kluczowe
depozyty
informacja dla podatnika
informacja imienna
informacja podatkowa
komornik sądowy
obowiązek płatnika
odsetki
sądy
wynagrodzenia
wypłata


Pytanie podatnika
1. Jaki rodzaj deklaracji PIT należy wystawić osobom, które otrzymały zaległe wynagrodzenia oraz kto powinien wystawić PIT, komornik, który dokonał sprzedaży nieruchomości, czy Sąd, który dokonał podziału kwoty i wypłaty zaległego wynagrodzenia?
2. Jaką deklarację należy wypełnić dla nadzorcy sądowego, który prowadzi działalność gospodarczą, a jaką dla nadzorcy, który działalności gospodarczej nie prowadzi lecz zatrudniony jest w innej jednostce?


Wnoszący zapytania przedstawił następujący stan faktyczny:

    1. Komornik sądowy dokonał egzekucji z nieruchomości firmy będącej dłużnikiem w celu zaspokojenia należności jej wierzycielom, między innymi byłym pracownikom tej firmy z tytułu nie wypłaconego im zaległego wynagrodzenia za pracę. Pieniądze uzyskane ze sprzedaży majątku zostały wpłacone na konto Sądu celem złożenia ich do depozytu sądowego. Sąd sporządził plan podziału kwoty uzyskanej z ww. egzekucji pomiędzy wierzycieli. W wydanym postanowieniu wyszczególnił pracowników i kwoty jakie powinni oni otrzymać z podziałem na należności główne wynagrodzenia i odsetki. Należności objęte tym postanowieniem w myśl obowiązujących przepisów wypłaca Sąd.

W związku z powyższym stawia pytania:

- jaki rodzaj deklaracji PIT należy wystawić osobom, które otrzymały te zaległe wynagrodzenia?

- kto powinien wystawić ten PIT komornik, który dokonał sprzedaży nieruchomości czy Sąd, który dokonał podziału kwoty i wypłaty zaległego wynagrodzenia?

Zdaniem pytającego powinna to być deklaracja PIT 8C i powinien ją sporządzić Sąd jako podmiot wypłacający zaległe wynagrodzenie.

    2. Sąd Rejonowy-Wydział Gospodarczy wyznaczył osobę do pełnienia funkcji nadzorcy sądowego w związku z wydaniem postanowienia o ogłoszeniu upadłości z możliwością zawarcia układu, któremu z tytułu prowadzonego postępowania, postanowieniem przyznał wynagrodzenie.

W związku z tym pyta:

- jaką deklarację należy wypełnić dla nadzorcy sądowego, który prowadzi działalność gospodarczą i dla nadzorcy, który działalności gospodarczej nie prowadzi lecz zatrudniony jest w innej jednostce?

W poruszonej kwestii wyraża opinię, iż nadzorcy sądowemu po wypłaceniu należności Sąd również powinien sporządzić PIT- 8C.

Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego stwierdza, iż przedstawione w piśmie stanowisko dotyczące sporządzenia informacji PIT-8C w obu wyżej przedstawionych sprawach jest błędne.

W przepisach art. 10 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. Nr 14 z 2000r. poz. 176 z późn. zm.) ustawodawca enumeratywnie definiuje źródła przychodów. Przyporządkowanie danego rodzaju przychodu do ustawowo zdefiniowanego źródła przychodu ma kluczowe znaczenie dla dalszego sposobu postępowania zarówno ze strony beneficjenta świadczenia (podatnika), jak i osoby stawiającej mu do dyspozycji świadczenie (potencjalnego płatnika).

Z przedstawionego przez osobę pytającą stanowiska wnioskować należy, że wymienione w obu przypadkach należności wypłacane przez Sąd zostały zakwalifikowane do przychodów określonych w przepisach art. 20 ust. 1 w związku z art. 10 ust. 1 pkt 9 cytowanej ustawy tj. do innych źródeł przychodów. Zgodnie bowiem z art. 42a ustawy informacje o wysokości przychodów PIT-8C są zobowiązane sporządzać osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne nie mające osobowości prawnej, które dokonują wypłat należności lub świadczeń o których mowa w artykule 20 ust. 1, z wyjątkiem dochodów (przychodów) wymienionych w art. 21, art. 52 i art. 52a oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku, od których nie są obowiązane pobierać zaliczki na podatek lub zryczałtowanego podatku dochodowego. W rozumieniu art. 20 ust. 1 za przychody z innych źródeł uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmieci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, z wyjątkiem alimentów na rzecz dzieci, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nie należące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nie znajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach.

Mając na uwadze powyższe, zdaniem Naczelnika Pierwszego Urzędu Skarbowego obydwa wymienione w zapytaniu rodzaje przychodów nie można zakwalifikować do grupy innych źródeł przychodów (art. 20 ust. 1, w związku z art. 10 ust. 1 pkt 9 u.d.o.f.).

W związku z tym wyjaśnia się co następuje:

Do pkt 1.

Zaległe wynagrodzenia wypłacone przez Sąd pracownikom dłużnika na podstawie wyszczególnionych kwot w postanowieniu o podziale pieniędzy, złożonych przez komornika do depozytu sądowego, a uzyskanych przez niego z egzekucji nieruchomości, należy zaszeregować do źródła przychodów ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy wymienionych w art. 12 ust. 1 w związku z art. 10 ust. 1 pkt 1ustawy. W myśl art. 12 ust. 1 za te przychody uważa się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń.

W art. 31 ustawy na osoby fizyczne, osoby prawne oraz jednostki organizacyjne nie posiadające osobowości prawnej, które nazwane zostały „zakładami pracy” ustawodawca nałożył obowiązki płatnika tj. zobowiązał te osoby do obliczania, pobierania w ciągu roku zaliczek na podatek dochodowy od osób, które uzyskują od tych zakładów przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej lub spółdzielczego stosunku pracy, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego wypłacane przez zakład pracy, a w spółdzielniach pracy - wypłaty z tytułu udziału w nadwyżce bilansowej.

Jednakże, zdaniem Naczelnika Pierwszego Urzędu Skarbowego Sąd jako podmiot niewątpliwie będący osobą prawną pomimo, że wypłaca zasądzone zaległe wynagrodzenia, które stanowią przychód ze stosunku pracy i stosunków im pokrewnym nie jest zobowiązany spełnić nałożonych przez ustawodawcę obowiązków płatnika wymienionych w wyżej wymienionym przepisie. Nie on był bowiem dla tych osób (expressis verbis) zakładem pracy (osoby otrzymujące wynagrodzenie nie pozostawały z wypłacającym podmiotem w stosunku pracy). W konsekwencji Sąd nie będzie również zobowiązany do realizacji zobowiązań wynikających z przepisów art. 38 ust. 1 i 39 ustawy tj. odprowadzania zaliczek do właściwych organów podatkowych wraz z deklaracjami oraz sporządzania imiennych informacji wg określonego wzoru (PIT-11/8B).

Oznacza to, że w tym przypadku obliczenie podatku dochodowego od wypłaconego przez Sąd zaległego wynagrodzenia będzie spoczywać wyłącznie na podatnikach otrzymujących to wynagrodzenie bezpośrednio w zeznaniach rocznych.

Zaznaczyć należy, że w rozumieniu art. 31 u.p.d.o.f. statusu płatnika nie posiadałby również komornik, z takich samych powodów co Sąd, nawet gdyby stawiał bezpośrednio do dyspozycji podatnika pieniądze z powyższego tytułu. Jednocześnie zwraca się uwagę, że do katalogu zwolnień przedmiotowych wymienionych w art. 21 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych zaliczone zostały wspomniane w opisie sprawy - odsetki za nieterminowe wypłaty wynagrodzeń i świadczeń z tytułów, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 1 - pkt 95 powołanego artykułu.

Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego pragnie ponadto zwrócić uwagę na obowiązki określone w przepisach art. 82 do art. 86 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r – Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 137 poz. 926 z późn. zm.). Tak więc na podstawie art. 84 § 1 sądy, komornicy oraz notariusze zostali zobowiązani do sporządzania informacji wynikających ze zdarzeń prawnych, które mogą spowodować powstanie zobowiązania podatkowego.

W związku z dyspozycja zawartą w § 2 powołanego artykułu Ordynacji podatkowej Minister Sprawiedliwości wydał rozporządzenie z dnia 28 czerwca 2004r. w sprawie określenia rodzajów i zakresu informacji przekazywanych organom podatkowym przez sądy, komorników sądowych i notariuszy oraz terminu, formy, z uwzględnieniem formy wypisu aktu i sposobu ich przekazywania (Dz. U. Nr 156 z 2004r., poz. 1640).

Jednakże w tym rozporządzeniu na sądy nie został nałożony obowiązek przekazywania odpowiednim organom podatkowym informacji dotyczącej dokonanych wypłat osobom fizycznym z tytułu zaległego wynagrodzenia ustalonego na podstawie orzeczenia sądowego lub ugody. Taki obowiązek został natomiast nałożony na komorników w § 3 ust. 1 pkt 2 powołanego rozporządzenia.

Do pkt 2.

Wynagrodzenie nadzorcy sądowego powołanego przez Sąd na podstawie przepisów ustawy z dnia 28.02.2003r. Prawo upadłościowe i naprawcze (Dz.U. Nr 60 poz. 535) należy zakwalifikować do przychodów z działalności wykonywanej osobiście, o których mowa w art. 13 pkt 6 w związku z art. 10 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zgodnie z tym przepisem za przychody z działalności wykonywanej osobiście uważa się przychody osób, którym organ władzy lub administracji państwowej albo samorządowej, sąd lub prokurator, na podstawie właściwych przepisów, zlecił wykonanie określonych czynności, a zwłaszcza przychody biegłych w postępowaniu sądowym, dochodzeniowym i administracyjnym oraz płatników, z zastrzeżeniem art. 14 ust. 2 pkt 10, i inkasentów należności publicznoprawnych, a także przychody z tytułu udziału w komisjach powołanych przez organy władzy lub administracji państwowej albo samorządowej, z wyjątkiem przychodów, których mowa w art. 9.

Wobec powyższego, skoro Sąd wypłaca nadzorcy wynagrodzenie w kwotach przez siebie ustalonych, to zobowiązany jest na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy jako płatnik do pobierania zaliczki na podatek dochodowy w wysokości 19% należności pomniejszonej o koszty uzyskania przychodów w wysokości określonej w art. 22 ust. 9 pkt 4 u.p.d.o.f. oraz pomniejszonej o składki potrącone na ubezpieczenie emerytalne i rentowe oraz na ubezpieczenie chorobowe, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. b.

Koszty te stanowią 20% uzyskanego przychodu z tym, że oblicza się je od przychodu pomniejszonego o potrącone przez płatnika w danym miesiącu wyżej wymienione składki, których podstawę wymiaru stanowi ten przychód.

Tak obliczoną zaliczkę zmniejsza się, z zastrzeżeniem art. 27b ust. 1 pkt 2 i ust. 2 u.p.d.o.f., o kwotę składki na ubezpieczenie zdrowotne pobranej przez płatnika zgodnie z przepisami o powszechnym ubezpieczeniu w Narodowym Funduszu Zdrowia (art. 41 ust. 1a).

Pobrane kwoty zaliczek stosownie do przepisów art. 42 ust. 1 ustawy należy przekazać w terminie do dnia 20 miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano podatek na rachunek urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwego według miejsca swojej siedziby wraz z deklaracją sporządzoną według ustalonego wzoru – PIT-4.

Natomiast w terminie do końca lutego roku następującego po roku podatkowym w myśl przepisów art. 42 ust. 2 pkt 1 ustawy powinni przekazać podatnikom o którym mowa w art. 3 ust. 1 i urzędom skarbowym, którymi kieruje naczelnik wg miejsca zamieszkania podatnika, imienne informacje sporządzone wg ustalonego wzoru PIT-11/8B (Wzór deklaracji obowiązujący od dnia 01.01.2004 roku został określony w załączniku nr 17 do rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 22.12.2003r. w sprawie określenia niektórych wzorów oświadczeń, deklaracji i informacji podatkowych obowiązujących w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych (Dz. U. Nr 224 poz. 2225).

Opisany powyżej tryb postępowania płatników w stosunku do podatników uzyskujących przychody o których mowa w art. 13 pkt 6 u.p.d.o.f. obowiązuje niezależnie od tego czy ten podatnik (w tym przypadku nadzorca sądowy) prowadzi działalność gospodarczą. Przepisy art. 41 ust. 2 nie przewidują bowiem możliwości złożenia płatnikowi oświadczenia o zakwalifikowaniu omawianych przychodów do działalności gospodarczej podatnika.

Odpowiedzi udzielono w oparciu o stan prawny aktualny na dzień wydania interpretacji.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj