Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPB3/423-65/12-4/JG
z 28 maja 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPB3/423-65/12-4/JG
Data
2012.05.28



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Przedmiot i podmiot opodatkowania --> Wyłączenia

Podatek dochodowy od osób prawnych --> Zwolnienia przedmiotowe


Słowa kluczowe
dochód
działki rolne
gospodarstwo rolne
grunty rolne
nieruchomości
nieruchomość rolna
opodatkowanie
sprzedaż
sprzedaż gruntów
zbycie
zwolnienia przedmiotowe


Istota interpretacji
Czy w opisanej sytuacji sprzedaż działek podlega opodatkowaniu w świetle przepisów ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych?



Wniosek ORD-IN 926 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z ograniczoną odpowiedzialnością przedstawione we wniosku, który wpłynął do tut. Organu w dniu 28 lutego 2012 r. (brak daty wypełnienia wniosku) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zwolnienia przedmiotowego – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 28 lutego 2012 r. został złożony ww. wniosek – uzupełniony pismem z dnia 15 maja 2012 r. (data wpływu 18 maja 2012 r.) – o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zwolnienia przedmiotowego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Pod koniec 1996 r. Spółka nabyła na własność od Agencji Nieruchomości Rolnych Skarbu Państwa nieruchomość rolną, która weszła w skład gospodarstwa rolnego Wnioskodawcy i była użytkowana rolniczo. Aktualnie Wnioskodawca sprzedaje działki wydzielone z tej nieruchomości. W ewidencji gruntów działki te zapisane są jako działki rolne. W akcie notarialnym dotyczącym sprzedaży, przedmiot umowy określa się jako działka rolna. Każda sprzedana działka po odłączeniu jej z księgi wieczystej założonej dla całej nieruchomości, stanowiącej część gospodarstwa Wnioskodawcy, zapisana jest w nowej księdze na rzecz każdorazowego nabywcy.

W planie zagospodarowania przestrzennego z roku 2010 nieruchomość została przeznaczona pod budownictwo jedno- i wielorodzinne.

Po sprzedaży działek Wnioskodawca obciążany jest opłatą planistyczną na rzecz Gminy X. Wnioskodawca jest podatnikiem podatku od towarów i usług.

W piśmie uzupełniającym z dnia 15 maja 2012 r. (data wpływu 18 maja 2012 r.) Spółka dodatkowo wskazała, że:

  • Wnioskodawca prowadzi działalność rolną i pozarolną (produkcja etanolu);
  • nieruchomość, z której wydzielone działki podlegają sprzedaży służyła Wnioskodawcy wyłącznie do produkcji rolnej (produkcja zbóż);
  • nieruchomość rolna, przeznaczona w planie zagospodarowania przestrzennego pod budownictwo została wykupiona na własność przez Wnioskodawcę w dniu 20 grudnia 1996 r. (data aktu notarialnego), a zatem w dacie sprzedaży pierwszych działek (po uchwaleniu planu w 2010 r.) i nadal, upłynęło od nabycia przeszło 14 lat;
  • przedmiotowe grunty w ewidencji gruntów i budynków są sklasyfikowane jako grunty rolne;
  • grunty podlegające sprzedaży wchodzą w skład gospodarstwa rolnego Wnioskodawcy, zgodnie z ustawą z dnia 20 lipca 2006 r. o podatku rolnym (Dz. U. Nr 136, poz. 969);
  • grunty objęte wnioskiem o wydanie interpretacji podatkowej podlegają opodatkowaniu podatkiem rolnym; po sprzedaży każdej, kolejnej działki Wnioskodawca sporządza i przesyła do miejscowego urzędu gminy korektę, po której areał podlegający podatkowi rolnemu ulega stosownemu zmniejszeniu;
  • powierzchnia użytków rolnych stanowiących własność Wnioskodawcy wynosi ok. 480 ha, natomiast łączna powierzchnia gruntów rolnych wchodzących w skład gospodarstwa rolnego Spółki wynosi ok. l.700 ha (pozostałe grunty Spółka użytkuje na podstawie umowy dzierżawy).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w opisanej wyżej sytuacji sprzedaż działek podlega opodatkowaniu w świetle przepisów ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych...

Zdaniem Wnioskodawcy, sprzedaż działek o charakterze rolnym nie podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych.

Zgodnie z art. 17 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, wolne od podatku są dochody z tytułu sprzedaży całości lub części nieruchomości wchodzącej w skład gospodarstwa rolnego, o ile sprzedaż odbyła się po upływie 5-ciu lat od jej nabycia.

Nieruchomość podzielona na działki i sprzedawana sukcesywnie indywidualnym nabywcom została kupiona w grudniu 1996 r. Nieruchomość ma charakter rolny i stanowi część gospodarstwa rolnego Wnioskodawcy. Rolny charakter gruntu wynika z ewidencji gruntu i faktycznego użytkowania. Sprzedaży podlegają wydzielone działki rolne. Wprawdzie z planu zagospodarowania przestrzennego wynika przeznaczenie nieruchomości pod budownictwo, to jednak zwolnienie z art. 17 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych odnosi się do faktu sprzedaży całości lub części nieruchomości wchodzącej w skład gospodarstwa rolnego, a taki fakt ma miejsce.

Dodatkową podstawą zwolnienia jest upływ pięcioletniego okresu od daty nabycia nieruchomości, nie jest nią natomiast przyszłe przeznaczenie. Wobec spełnienia obu przesłanek ustawowych opisane transakcje, zdaniem Wnioskodawcy, są zwolnione z podatku dochodowego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

W myśl art. 17 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz 397 ze zm.), wolne od podatku są dochody z tytułu sprzedaży całości lub części nieruchomości wchodzącej w skład gospodarstwa rolnego; zwolnienie nie dotyczy dochodu uzyskanego ze sprzedaży, jeżeli sprzedaż ta następuje przed upływem pięciu lat licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie całości lub części zbywanej nieruchomości.

Z treści powyższego przepisu wynika, iż ustawodawca określił trzy przesłanki warunkujące zastosowanie zwolnienia:

  • podatnik dokonał odpłatnego zbycia nieruchomości w drodze umowy sprzedaży,
  • przedmiotem sprzedaży była całość lub część nieruchomości wchodzących w skład gospodarstwa rolnego,
  • w momencie sprzedaży upłynęło 5 lat od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie całości lub części zbywanej nieruchomości.

Ilekroć w ustawie o podatku dochodowym od osób prawnych jest mowa o gospodarstwie rolnym, oznacza to gospodarstwo rolne w rozumieniu przepisów ustawy o podatku rolnym – art. 2 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Zgodnie z przepisami ustawy z dnia 15 listopada 1984 r. o podatku rolnym (t. j. Dz. U. z 2006 r. Nr 136, poz. 969 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem rolnym podlegają grunty sklasyfikowane w ewidencji gruntów i budynków jako użytki rolne lub jako grunty zadrzewione i zakrzewione na użytkach rolnych, z wyjątkiem gruntów zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej innej niż działalność rolnicza. Za gospodarstwo rolne uważa się obszar gruntów, o których mowa w art. 1, o łącznej powierzchni przekraczającej 1 ha lub 1 ha przeliczeniowy, stanowiących własność lub znajdujących się w posiadaniu osoby fizycznej, osoby prawnej albo jednostki organizacyjnej, w tym spółki, nieposiadającej osobowości prawnej. Za działalność rolniczą uważa się produkcję roślinną i zwierzęcą, w tym również produkcję materiału siewnego, szkółkarskiego, hodowlanego oraz reprodukcyjnego, produkcję warzywniczą, roślin ozdobnych, grzybów uprawnych, sadownictwa, hodowlę i produkcję materiału zarodowego zwierząt, ptactwa i owadów użytkowych, produkcję zwierzęcą typu przemysłowego fermowego oraz chów i hodowlę ryb – art. 1 i 2 ww. ustawy.

Z powyższego wynika, że przy ocenie, czy dana nieruchomość stanowi gospodarstwo rolne w rozumieniu ustawy o podatku rolnym - a tym samym również w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych - należy brać pod uwagę trzy przesłanki:

  • łączna powierzchnia nieruchomości musi mieć powyżej 1 ha lub 1 ha przeliczeniowego,
  • grunty wchodzące w skład nieruchomości muszą być kwalifikowane jako użytki rolne,
  • grunty nie są zajęte na prowadzenie działalności gospodarczej innej niż działalność rolnicza.

Z przedstawionego opisu stanu faktycznego wynika, iż Spółka prowadzi działalność rolniczą i pozarolniczą. Aktualnie Spółka dokonuje sprzedaży działek, które wydzielone zostały z nieruchomości, służącej Wnioskodawcy wyłącznie do produkcji rolnej. Nieruchomość rolna została nabyta przez Wnioskodawcę na własność od Agencji Nieruchomości Rolnych Skarbu Państwa w dniu 20 grudnia 1996 r. Przedmiotowe grunty stanowią grunty rolne, podlegające opodatkowaniu podatkiem rolnym, wchodzą w skład gospodarstwa rolnego Wnioskodawcy w rozumieniu przepisów ustawy o podatku rolnym, a łączna powierzchnia użytków rolnych przekracza 1 ha.

Spełnienie powyższych przesłanek pozwala uznać stanowisko Wnioskodawcy – co do zasady – za prawidłowe.

Rozpatrując jednakże niniejszą sprawę, wskazać w tym miejscu należy, iż w kontekście zastosowania przedmiotowego zwolnienia istotnym jest fakt, że dokonanie sprzedaży nastąpić powinno po upływie pięciu lat od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie nieruchomości, nie zaś jak stwierdza Spółka po pięciu latach od momentu nabycia.

Mając jednak na uwadze wskazanie Spółki, że nieruchomość rolna, o której traktuje wniosek wykupiona została na własność przez Wnioskodawcę w dniu 20 grudnia 1996 r., a dokonanie sprzedaży pierwszych działek nastąpiło po uchwaleniu planu w 2010 r., uznać należy, że do niniejszej sprzedaży działek doszło niewątpliwie po upływie pięciu lat od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie nieruchomości.

Reasumując, dochód powstały z tytułu sprzedaży przedmiotowych działek nie podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym, bowiem spełnione zostały wszystkie warunki pozwalające na skorzystanie ze zwolnienia na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Na marginesie sprawy tut. Organ pragnie nadmienić, iż ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych w swoim pierwotnym brzmieniu przewidywała zwolnienie dochodów z tytułu sprzedaży całości lub części nieruchomości wchodzących w skład gospodarstwa rolnego. To zwolnienie nie dotyczyło dochodu uzyskanego ze sprzedaży gruntów, które w związku z tą sprzedażą utraciły charakter rolny lub leśny. Nie miał znaczenia - w tym stanie prawnym - okres posiadania nieruchomości. Jedynie sprzedaż, w wyniku której takie nieruchomości traciły charakter rolny bądź leśny, skutkowała nie nabyciem prawa do zwolnienia. Jednakże od 01 stycznia 2001 r. zwolnieniu podlegają dochody z tytułu sprzedaży całości lub części nieruchomości wchodzącej w skład gospodarstwa rolnego. O zwolnieniu decyduje okres posiadania praw własności do nieruchomości. Przestał mieć znaczenie charakter tych nieruchomości po sprzedaży.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Jednocześnie tut. Organ informuje, iż w zakresie podatku od towarów i usług zostało wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj