Interpretacja Dolnośląskiego Urzędu Skarbowego
PP II 443/1037/370/04
z 14 października 2004 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego
Sygnatura
PP II 443/1037/370/04
Data
2004.10.14



Autor
Dolnośląski Urząd Skarbowy


Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe


Słowa kluczowe
rejestracja podatnika VAT UE
termin zaliczenia zwrotu podatku od towarów i usług
transakcja wewnątrzwspólnotowa
zawiadomienie
zwrot podatku od towarów i usług
zwrot różnicy podatku


Pytanie podatnika
1. Jaki jest termin zwrotu różnicy podatku wynikającego z nabycia towarów i usług zaliczanych przez Podatnika do środków trwałych, dokonywanego na rachunek bankowy podmiotu zarejestrowanego jako podatnik VAT-UE, który rozpoczął wykonywanie czynności, o których mowa w art. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535) w okresie krótszym niż 12 miesięcy przed złożeniem zawiadomienia o zamiarze rozpoczęcia dokonywania wewnątrzwspólnotowej dostawy/nabycia?
2. Czy po wykreśleniu podmiotu z rejestru jako podatnika VAT UE prawo do zwrotu (w terminie 60 dni) różnicy podatku wynikającego z nabycia środków trwałych będzie przysługiwało Podatnikowi (który rozpoczął wykonywanie czynności opodatkowanych w okresie krótszym niż 12 miesięcy przed złożeniem zawiadomienia o zamiarze rozpoczęcia dokonywania wewnątrzwspólnotowej dostawy/nabycia) od miesiąca, w którym otrzyma z Urzędu Skarbowego potwierdzenie wykreślenia go z rejestru?
3. Czy zastosowanie instytucji skrócenia terminu zwrotu różnicy podatku na podstawie art. 87 ust. 6 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535) może nastąpić na wniosek Podatnika zarejestrowanego jako podatnik VAT UE, który rozpoczął wykonywanie czynności opodatkowanych w okresie krótszym niż 12 miesięcy przed złożeniem zawiadomienia o zamiarze rozpoczęcia dokonywania wewnątrzwspólnotowej dostawy/nabycia?


Ad. 1
Zdaniem Podatnika, termin zwrotu różnicy podatku wynikającego z nabycia towarów i usług zaliczanych przez Spółkę do środków trwałych, realizowanego na rzecz podmiotu zarejestrowanego od czerwca 2004 r. jako podatnik VAT UE, który rozpoczął wykonywanie czynności, o których mowa w art. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług w okresie krótszym niż 12 miesięcy przed złożeniem zawiadomienia o zamiarze rozpoczęcia dokonywania wewnątrzwspólnotowej dostawy/nabycia wynosi 60 dni. Podatnik uważa, iż w związku z powyższym, złożona przez niego deklaracja VAT-7 za miesiąc czerwiec 2004 nie wymaga korekty, a wykazana w niej kwota do zwrotu (poz. 53 deklaracji) jest prawidłowa.
Tut. Organ podatkowy wskazuje, iż ogólne zasady dotyczące terminów zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy Podatnika uregulowane zostały w przepisach art. 87 ust. 2 i 3 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535). Stanowią one, iż zwrot różnicy podatku następuje na rachunek bankowy podatnika w terminie 60 dni od dnia złożenia przez niego rozliczenia. Jeżeli zasadność zwrotu wymaga dodatkowego sprawdzenia, naczelnik urzędu skarbowego może przedłużyć ten termin do czasu zakończenia postępowania wyjaśniającego. Termin 60 dniowy ma zastosowanie do różnicy podatku podlegającej zwrotowi w kwocie nie przekraczającej wartości podatku naliczonego związanego z nabyciem towarów lub usług, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji, powiększonej o 22% obrotu podatnika opodatkowanego stawkami niższymi niż 22%. Zwrot różnicy podatku w kwocie przekraczającej tę wartość następuje, zgodnie z art. 87 ust. 3 ustawy o podatku od towarów i usług, w terminie 180 dni od dnia złożenia deklaracji podatkowej.
Terminy zwrotu różnicy podatku, uregulowane w przedstawionych przepisach, ulegają w pewnych sytuacjach modyfikacjom. Zgodnie z art. 97 ust. 5 ustawy o podatku od towarów i usług, w przypadku podatników rozpoczynających wykonywanie czynności, o których mowa w art. 5 ustawy, oraz podatników, którzy rozpoczęli wykonywanie tych czynności w okresie krótszym niż 12 miesięcy przed złożeniem zawiadomienia o zamiarze rozpoczęcia dokonywania wewnątrzwspólnotowej dostawy/nabycia, i którzy zostali zarejestrowani jako podatnicy VAT UE, termin zwrotu różnicy podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 2 i ust. 4-6 ustawy, wydłuża się do 180 dni. Jeżeli jednak podatnik złoży w urzędzie skarbowym kaucję gwarancyjną, zabezpieczenie majątkowe lub gwarancje bankowe na kwotę 250.000 zł, będzie otrzymywał zwrot w terminach określonych w art. 87 ustawy o podatku od towarów i usług (tj. na zasadach ogólnych przewidzianych w ustawie). Wydłużenie terminu zwrotu podatku przestaje obowiązywać, zgodnie z art. 97 ust. 6 ustawy o podatku od towarów i usług, począwszy od rozliczenia za okres następujący po upływie 12 miesięcy (lub 4 kwartałów), za które podatnik składał deklaracje podatkowe oraz rozliczał się terminowo z podatków stanowiących dochód budżetu państwa, w tym również jako płatnik podatku dochodowego od osób fizycznych. W odniesieniu do podatników, którzy przed dniem 1 maja 2004 r. byli podatnikami VAT w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 8 stycznia 1993 r. o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 11, poz. 50 ze zm.), do okresu 12 miesięcy wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu – który umożliwia rejestrowanie się dla potrzeb handlu wewnątrzwspólnotowego bez konieczności składania kaucji czy otrzymywania zwrotów w wydłużonym terminie – uwzględniany jest okres wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu w rozumieniu ustawy z dnia 8 stycznia 1993 r. o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym, co wynika z art. 157 oraz 158 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.
Mając na uwadze powyższe, należy stwierdzić, że błędne jest stanowisko Podatnika, iż termin zwrotu różnicy podatku wynikającego z nabycia towarów i usług zaliczanych przez Spółkę do środków trwałych, realizowanego na rzecz podmiotu zarejestrowanego jako podatnik VAT UE, który rozpoczął wykonywanie czynności opodatkowanych w okresie krótszym niż 12 miesięcy przed złożeniem zawiadomienia o zamiarze rozpoczęcia dokonywania wewnątrzwspólnotowej dostawy/nabycia wynosi 60 dni. Termin ten, zgodnie z art. 97 ust. 5 ustawy o podatku od towarów i usług wynosi 180 dni (zakładając, iż Spółka nie złożyła kaucji, o której mowa w art. 97 ust. 7 ustawy). Podatnik wykazując w deklaracji VAT-7 kwotę zwrotu różnicy podatku w niewłaściwym terminie może, zgodnie z art. 81c ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 137, poz. 926 ze zm.) złożyć korektę tej deklaracji. W przeciwnym wypadku, Organ podatkowy może odmówić realizacji zwrotu różnicy podatku w terminie wcześniejszym niż wynika to z przepisów ustawy o podatku od towarów i usług.
Ad. 2
Zdaniem Podatnika, po wykreśleniu go z rejestru jako podatnika VAT UE prawo do zwrotu (w terminie 60 dni) różnicy podatku wynikającego z nabycia środków trwałych będzie mu przysługiwało od miesiąca, w którym otrzyma z Urzędu Skarbowego potwierdzenie wykreślenia go z rejestru.J
ak wskazano powyżej, wydłużony do 180 dni termin zwrotu różnicy podatku, zgodnie z art. 97 ust. 5 ustawy o podatku od towarów i usług, ma zastosowanie do podatników rozpoczynających wykonywanie czynności, o których mowa w art. 5 ustawy, oraz podatników, którzy rozpoczęli wykonywanie tych czynności w okresie krótszym niż 12 miesięcy przed złożeniem zawiadomienia o zamiarze rozpoczęcia dokonywania wewnątrzwspólnotowej dostawy/nabycia, i którzy zostali zarejestrowani jako podatnicy VAT UE. Dosłowne brzmienie przepisów art. 97 ust. 5 sugerować może, iż w przypadku podmiotu, który został już zarejestrowany jako podatnik VAT-UE - mimo iż zostanie z tego rejestru wykreślony – termin zwrotu nadwyżki podatku wynosi 180 dni.
Ustawodawca użył bowiem w tej jednostce redakcyjnej sformułowania „zostali zarejestrowani”, które nie jest tożsame ze zwrotem „są zarejestrowani” i obejmuje swym zakresem także podmioty, które zostały zarejestrowane, ale już nie są. Wniosek taki byłby jednak sprzeczny z wykładnią celowościową tych przepisów, gdyż zamiarem ustawodawcy było zastosowanie 180 dniowego terminu zwrotu różnicy podatku w odniesieniu do Podatników zarejestrowanych jako podatnicy VAT-UE, którzy rozpoczynają działalność lub prowadzą ją krócej niż 12 miesięcy. Termin 180 dni jest związany z terminami, w których następuje wymiana informacji o handlu wewnątrzwspólnotowym pomiędzy państwami członkowskimi i ma on na celu zapobieganie wyłudzeniom podatku. Jeżeli więc podmiot nie dokonuje transakcji wewnątrzwspólnotowych i został wyrejestrowany jako podatnik VAT-UE, zabezpieczenie w postaci wydłużonego terminu zwrotu różnicy podatku nie znajduje uzasadnienia. Za taką interpretacją ww. przepisów przemawia także zasada równości i neutralności opodatkowania. Różnicowanie terminów zwrotu nadwyżki podatku podmiotom jedynie ze względu na fakt tymczasowego zarejestrowania jako podatnik VAT UE mogłoby wpłynąć na konkurencyjność firmy, a w konsekwencji doprowadzić do naruszenia wspomnianych zasad opodatkowania.
Jednakże błędne jest stanowisko wyrażone w złożonym zapytaniu w części, w jakiej Podatnik wskazuje, iż prawo do otrzymywania zwrotów różnicy podatku w terminie 60 dni przysługiwać mu będzie od miesiąca, w którym otrzyma z urzędu skarbowego potwierdzenie wykreślenia go z rejestru jako podatnika VAT UE. Powiadomienie o wykreśleniu Podatnika z rejestru jest bowiem, zgodnie z art. 97 ust. 15 doręczane jedynie w przypadku wykreślenia podmiotu z urzędu w sytuacji określonej w tym przepisie. W pozostałych przypadkach datą dokonania tej czynności (wykreślenia z rejestru) jest data wykazana przez Podatnika w zgłoszeniu aktualizacyjnym, o którym mowa w art. 97 ust. 13 ustawy o podatku od towarów i usług (VAT-R/UE).
W konkluzji stwierdzić należy, iż Podatnikowi, który rozpoczął wykonywanie czynności opodatkowanych w okresie krótszym niż 12 miesięcy przed złożeniem zawiadomienia o zamiarze rozpoczęcia dokonywania wewnątrzwspólnotowej dostawy/nabycia, prawo do zwrotu (w terminie 60 dni) różnicy podatku wynikającego z nabycia środków trwałych będzie przysługiwało dopiero za okres rozliczeniowy, w którym nie prowadził już handlu wewnątrzwspólnotowego i działał jako podatnik nie zarejestrowany jako podatnik VAT UE (jeżeli nie złożył w urzędzie skarbowym kaucji).
Ad. 3
Zdaniem Podatnika, warunkiem skrócenia terminu zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podmiotu zarejestrowanego jako podatnik VAT UE, który rozpoczął wykonywanie czynności opodatkowanych w okresie krótszym niż 12 miesięcy przed złożeniem zawiadomienia o zamiarze rozpoczęcia dokonywania wewnątrzwspólnotowej dostawy/nabycia jest złożenie przez niego wniosku w tym zakresie.
Instytucja skrócenia terminu zwrotu różnicy podatku uregulowana została w art. 87 ust. 6 ustawy o podatku od towarów i usług, który stanowi iż jest ona inicjowana jedynie na wniosek podatnika.
Jednakże błędne jest stanowisko wyrażone w złożonym zapytaniu w części, w jakiej Podatnik wskazuje, iż skrócenie terminu o którym mowa ma zastosowanie wobec podatników zarejestrowanych jako podatnicy VAT UE, którzy rozpoczęli wykonywanie czynności opodatkowanych w okresie krótszym niż 12 miesięcy przed złożeniem zawiadomienia o zamiarze rozpoczęcia dokonywania wewnątrzwspólnotowej dostawy/nabycia. Zgodnie bowiem z art. 97 ust. 6 ustawy o podatku od towarów i usług, przepisy art. 87 ust. 2-6 stosuje się wobec tej grupy podatników począwszy od rozliczenia za okres następujący po upływie 12 miesięcy (lub 4 kwartałów), za które podatnik składał deklaracje podatkowe oraz rozliczał się terminowo z podatków stanowiących dochód budżetu państwa, w tym również jako płatnik podatku dochodowego od osób fizycznych.
Mając na uwadze powyższe, stwierdzić należy, iż instytucja skrócenia terminu zwrotu różnicy podatku nie znajduje zastosowania w przedstawionym przez Podatnika stanie faktycznym, a właściwym terminem zwrotu w tej sytuacji jest 180 dni.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj