Interpretacja Urzędu Skarbowego w Łukowie
PP-443/89/2004
z 17 listopada 2004 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego
Sygnatura
PP-443/89/2004
Data
2004.11.17



Autor
Urząd Skarbowy w Łukowie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku


Słowa kluczowe
fundusz unijny
inwestycje
pomoc finansowa
prawo do odliczenia


Pytanie podatnika
W swoim piśmie Strona wystąpiła z zapytaniem dotyczącym możliwości odliczenia podatku VAT w związku z realizowanymi inwestycjami o nazwie:„zakup deszczowni bębnowej przewoźnej IRTEC 75G/300 N666, zakup deszczownianej linii przesyłowej PE90, zakup podkładki do nasadzeń matecznika, zakup przyczepy dwuosiowej 6,0 T”,„zakup opryskiwacza APOLLO 2000/18, zakup rozsiewacza nawozów PIAST 2,5 T, zakup pługa UNIA IBIS B 3+1, zakup ładowacza czołowego TUR 17, zakup przyczepy dwuosiowej 4,6 T, zakup podkładki do nasadzeń matecznych”.Inwestycje powyższe współfinansowane są ze środków Unii Europejskiej i funduszy krajowych – program Sapard, w związku z podpisanymi w dniach 27 kwietnia 2004 r. oraz 28 kwietnia 2004 r. przez Stronę z Agencją Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa umowami dotyczącymi pomocy finansowej przy realizacji ww. inwestycji. Zgodnie z ww. umowami, łączna kwota pomocy finansowej zaliczona została do kosztów kwalifikowanych, w kosztach tych znalazł się również podatek od towarów i usług. Obecnie jednak pomimo zapisów w ww. umowach o uwzględnieniu podatku VAT w kosztach kwalifikowanych, Agencja Rozwoju i Modernizacji Rolnictwa stwierdza, iż jedynie w określonych przypadkach podatek ten stanowi koszt kwalifikowany w ramach realizacji inwestycji ze środków Programu SAPARD i wówczas jest on objęty refundacją ze strony ARiMR. Przypadki, gdy podatek VAT nie jest kosztem kwalifikowanym dotyczą m.in. podatników podatku od towarów i usług oraz rolników ryczałtowych dokonujących dostaw produktów rolnych lub świadczących usługi rolnicze na rzecz podmiotów podatku VAT. Ponadto Strona zwróciła się wnioskiem o potwierdzenie przez organ podatkowy, iż „jest rolnikiem ryczałtowym, który dokonuje dostaw produktów rolnych pochodzących z własnej działalności rolniczej lub świadczy usługi rolnicze wyłącznie podmiotom nie będącym podatnikami podatku od towarów i usług”.


W odpowiedzi na pismo z dnia 02.11.2004 r., data wpływu do US Łuków 02.11.2004 r., uzupełnione w dniu 10.11.2004 r., dotyczące udzielenia informacji o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego, Naczelnik Urzędu Skarbowego w Łukowie, zgodnie z dyspozycją art. 14a § 1 i § 3 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 137, poz. 926 ze zmianami – ostatnia zmiana Dz. U. z 2004 r. Nr 123 poz. 1291) udziela informacji na pytanie w sposób następujący.

Z przedstawionego stanu faktycznego w pismach Strony, wynika, iż jest ona rolnikiem ryczałtowym dokonującym w 2004 r. dostaw produktów rolnych pochodzących z własnej działalności rolniczej wyłącznie podmiotom nie będącym podatnikami podatku od towarów i usług. W najbliższym czasie Strona nie zamierza zmienić kręgu swych odbiorców jak również nie świadczy żadnych usług. Z akt będących w posiadaniu tutejszego Urzędu Skarbowego wynika, że Strona nie jest zarejestrowana jako czynny lub zwolniony podatnik podatku od towarów i usług.

Zgodnie z postanowieniami Wieloletniej Umowy Finansowej SAPARD (zawartej w dniu 25 stycznia 2001 r. w Brukseli pomiędzy Komisją Wspólnot Europejskich, a Rządem Rzeczypospolitej Polskiej, opublikowanej w Monitorze Polskim z 2001 r. Nr 30, poz. 502 ze zm.) bez kategorycznej i wyraźnej decyzji Komisji, nie będą kwalifikowały się do współfinansowania przez Wspólnotę Europejską w ramach Programu SAPARD podatki, cła i opłaty importowe, które mogą być odzyskiwane, refundowane, lub kompensowane w jakikolwiek inny sposób.

Podatek VAT nie jest kosztem kwalifikowanym z wyjątkiem przypadków, gdy jest on faktycznie i ostatecznie poniesiony przez końcowego beneficjenta lub indywidualnego odbiorcę w ramach programu pomocy zgodnie z art. 87 Traktatu oraz w przypadku pomocy finansowanej przez instytucję wyznaczoną przez Państwo Członkowskie. VAT, który podlega zwrotowi, przy zastosowaniu jakichkolwiek środków, nie może być uznany za wydatek kwalifikowany nawet, jeżeli końcowo beneficjent lub indywidualny odbiorca faktycznie go nie odzyska.

Mając powyższe na uwadze, podatek od towarów i usług nie może stanowić kosztu kwalifikowanego w ramach Specjalnego Programu Akcesyjnego na Rzecz Rozwoju Rolnictwa i Obszarów Wiejskich (SAPARD) w przypadku beneficjentów, będących podatnikami tego podatku, którym przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Podatek od towarów i usług może stanowić koszt kwalifikowany w ramach Programu SAPARD w przypadkach rolników ryczałtowych, którzy dokonują dostaw produktów rolnych pochodzących z własnej działalności rolniczej lub świadczą usługi rolnicze wyłącznie podmiotom nie będącym podatnikami podatku od towarów i usług, natomiast rolnikom ryczałtowym dokonującym dostaw produktów rolnych dla podatników podatku, którzy rozliczają ten podatek, przysługuje zryczałtowany zwrot podatku z tytułu nabywania niektórych środków produkcji dla rolnictwa opodatkowanych tym podatkiem. W tych przypadkach prawo rolników ryczałtowych do otrzymania zryczałtowanego zwrotu podatku jednocześnie wyklucza możliwość zaliczenia tego podatku do kosztów kwalifikowanych w Programie SAPARD.

W swym piśmie Strona stwierdza, iż jest rolnikiem ryczałtowym dokonującym w 2004 r. dostaw produktów rolnych pochodzących z własnej działalności rolniczej wyłącznie podmiotom nie będącym podatnikami podatku od towarów i usług. W najbliższym czasie Strona stwierdza, iż nie zamierza zmienić kręgu swych odbiorców. Zgodnie z art. 2 pkt. 19 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535) pod pojęciem rolnika ryczałtowego rozumie się przez to rolnika dokonującego dostawy produktów rolnych pochodzących z własnej działalności rolniczej lub świadczącego usługi rolnicze, korzystającego ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43, ust. 1 pkt. 3 z wyjątkiem rolnika obowiązanego na podstawie odrębnych przepisów do prowadzenia ksiąg rachunkowych.

Zgodnie z art. 115 ust. 1 ustawy o VAT zryczałtowany zwrot podatku przysługuje rolnikowi ryczałtowemu w przypadku, gdy dokonuje dostaw produktów rolnych, a także w przypadku świadczenia usług rolniczych na rzecz podatnika, który rozlicza ten podatek. Powyższe oznacza, że zryczałtowany zwrot podatku nie dotyczy sytuacji, gdy dostawa ta lub świadczenie usług dokonywane jest:

1. na rzecz podatników nierozliczających podatku VAT (a więc zwolnionych podmiotowo od podatku lub wykonujących czynności wyłącznie zwolnione od podatku),

2. na rzecz podmiotów nie będących podatnikami.

Oceniając wniosek Strony w zakresie potwierdzenia przez organ podatkowy, iż „jest rolnikiem ryczałtowym, który dokonuje dostaw produktów rolnych pochodzących z własnej działalności rolniczej lub świadczy usługi rolnicze wyłącznie podmiotom nie będącym podatnikami podatku od towarów i usług” stwierdzam, iż nie posiadam realnych możliwości sprawdzenia na rzecz jakich podmiotów dokonuje Pan dostaw produktów rolnych. Zakładając jednak, iż stwierdzenie Strony w piśmie z dnia 10.11.2004 r. o tym że „jest rolnikiem ryczałtowym, dokonującym dostaw produktów rolnych pochodzących z własnej działalności rolniczej wyłącznie podmiotom nie będącym podatnikami podatku od towarów i usług” odpowiada stanowi faktycznemu należy stwierdzić, iż podatek od towarów i usług zawarty w kosztach inwestycji współfinansowanych ze środków Unii Europejskiej i funduszy krajowych – program Sapard stanowiłby koszt kwalifikowany w ramach Programu SAPARD.

Jednak zgodnie z postanowieniami § 27a ust. 1, 2 i 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97 poz. 970 ze zmianami) zwrot podatku z tytułu nabycia towarów i usług lub importu towarów i usług przysługuje również podmiotom, które przed dniem 1 maja 2004 r. zawarły z Agencją Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa umowy w ramach Specjalnego Programu Akcesyjnego na Rzecz Rozwoju Rolnictwa i Obszarów Wiejskich (Sapard) dotyczące refundacji ze środków Unii Europejskiej części kosztów kwalifikowanych związanych z realizacją przedsięwzięć w ramach tego programu. W przypadkach o których mowa wyżej podatek wskazany na fakturze lub dokumencie celnym podlega zwrotowi w części w jakiej przypada on na wartość netto (bez podatku) towarów lub usług objętych refundacją ze środków Unii Europejskiej w rozliczeniu końcowym umowy, z tym że zwrotowi nie podlega podatek zaliczany do kosztów kwalifikowanych objętych refundacją ze środków Unii Europejskiej. Zwrot podatku przysługuje ww. podmiotom, spełniającym następujące warunki (§ 27a ust. 3):

- w całości zapłaciły należność obejmującą podatek naliczony z tytułu dokonanego nabycia towarów lub usług oraz podmioty te posiadają oryginał faktury lub faktury korygującej, a w przypadku importu towarów – dokument stwierdzający zapłatę cła i podatków pobieranych przez organy celne;

- posiadają dokumenty bankowe potwierdzające przekazanie środków refundowanych w wykonaniu umowy o której mowa w ust. 1 § 27a;

- posiadają zaświadczenie wydane przez Agencję Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa:

* o podpisaniu umowy o której mowa w ust. 1 § 27a, przed dniem 1 maja 2004 r.

* zawierające określenie kwoty podatku, przypadającej na wartość netto (bez podatku) towarów i usług objętych dokonaną refundacją ze środków Unii Europejskiej, wyliczonej na podstawie faktur i dokumentów celnych, przyjętych do rozliczenia umowy, oraz wysokość udziału, w jakim ta kwota podatku i wartość towarów i usług zostały objęte refundacją ze środków Unii Europejskiej,

* potwierdzające wysokość kwoty podatku objętego refundacją ze środków Unii Europejskiej w związku z zaliczeniem go do kosztów kwalifikowanych,

* zawierające wyszczególnienie numerów, dat i nazw wystawców faktur lub dokumentów celnych, które były wystawione na rzecz podmiotów wymienionych w § 27a ust. 1 i stanowiły podstawę refundowania ze środków Unii Europejskiej części kosztów kwalifikowanych.

Zwrotu podatku zgodnie z § 27a ust. 4 cyt. rozporządzenia dokonuje się na wniosek podmiotu, złożony do naczelnika urzędu skarbowego (w przypadku podmiotów nie będących podatnikami podatku – do naczelnika urzędu skarbowego właściwego ze względu na siedzibę lub miejsce zamieszkania). Wniosek w sprawie zwrotu podatku powinien zawierać (§ 27a ust. 5):

1) nazwę i adres siedziby nabywcy lub imię i nazwisko oraz adres jego zamieszkania;

2) wartość nabytych towarów i usług lub importu towarów i usług, których dotyczy wniosek o zwrot podatku;

3) kwotę podatku, o której zwrot ubiega się podatnik.

Do wniosku dołącza się (§ 27a ust. 6):

- zaświadczenie, o którym mowa w § 27a ust. 3 pkt.3;

- oświadczenie składającego wniosek, że zwrot podatku nie dotyczy podatku naliczonego, który został lub zostanie przez podatnika rozliczony w jakikolwiek sposób.

W świetle cytowanych przepisów Stronie przysługuje zwrot podatku z tytułu nabycia towarów i usług w związku z zawartymi w dniach 27 i 28 kwietnia 2004 r. umowami z Agencją Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa w ramach Specjalnego Programu Akcesyjnego na Rzecz Rozwoju Rolnictwa i Obszarów Wiejskich (Sapard) dotyczącej refundacji ze środków Unii Europejskiej i z funduszy krajowych – Program SAPARD, części kosztów kwalifikowanych związanych z realizacją przedsięwzięcia w ramach tego programu, gdyż umowy te zawarte zostały przed dniem 1 maja 2004 r. Prawo do zwrotu podatku uzależnione jest od spełnienia ww. warunków określonych w § 27a ust. 3-6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97 poz. 970 ze zmianami).



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj