Rodzaj dokumentu
informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego
Sygnatura
US.PP 443/109/04/AC
Data
2004.09.20
Autor
Urząd Skarbowy Wrocław-Psie Pole
Temat
Podatek od towarów i usług
Słowa kluczowe
budownictwo mieszkaniowe
infrastruktura towarzysząca
stawki podatku
usługi konserwatorskie
zabytek
Pytanie podatnika
Pytanie podatnika dotyczy wysokości stawki podatku VAT przy wykonywaniu usług konserwatorskich w budynkach budownictwa mieszkaniowego (PKOB 113) i infrastruktury towarzyszącej, kościołach oraz obiektach nie mieszczących się w klasyfikacji budowlanej PKOB 113 oraz wysokości stawki podatku VAT przy wykonywaniu usług konserwatorskich mieszczących się w grupowaniu PKWiU 92.52.
Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Stosownie zaś do przepisu art. 8 ust. 3 ww. ustawy usługi identyfikowane są przy pomocy klasyfikacji statystycznych. Należy zauważyć, iż prawo do opodatkowania czynności stawką obniżoną przysługuje tylko w takim zakresie, w jakim przewidują to przepisy ww. ustawy Stosownie do przepisu art. 146 ust. 1 pkt 2 lit. a ustawy w okresie od dnia przystąpienia Rzeczypospolitej Polskiej do Unii Europejskiej do 31 grudnia 2007 r. stosuję się stawkę 7% w odniesieniu do robót budowlano-montażowych oraz remontów i robót konserwacyjnych związanych z budownictwem mieszkaniowym i infrastrukturą towarzyszącą. Natomiast przez roboty związane z budownictwem mieszkaniowym i infrastrukturą towarzyszącą rozumie się roboty budowlane dotyczące inwestycji w zakresie obiektów budownictwa mieszkaniowego i infrastruktury towarzyszącej oraz remontów obiektów budownictwa mieszkaniowego (art. 146 ust. 2 powołanej wyżej ustawy). Z kolei, zgodnie z art. 146 ust. 3 ww. ustawy, przez infrastrukturę towarzyszącą budownictwu mieszkaniowemu rozumie się: 1) sieci rozprowadzające, wraz z urządzeniami, obiektami i przyłączami do budynków mieszkalnych, 2) urządzanie i zagospodarowanie terenu w ramach przedsięwzięć i zadań budownictwa mieszkaniowego, w szczególności drogi, dojścia, dojazdy, zieleń i małą architekturę, 3) urządzenia i ujęcia wody, stacje uzdatniania wody, oczyszczalnie ścieków, kotłownie oraz sieci wodociągowe, kanalizacyjne, cieplne, elektroenergetyczne, gazowe i telekomunikacyjne. - jeżeli są one związane z obiektami budownictwa mieszkaniowego. Natomiast zgodnie z przepisem art. 2 pkt 12 ustawy do obiektów budownictwa mieszkaniowego zalicza się m. in. budynki sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych jako „Budynki zbiorowego zamieszkania (ex.113)” – wyłącznie: budynki kościołów i innych związków wyznaniowych, klasztory, domy zakonne, plebanie, kurie, rezydencje biskupie oraz rezydencje Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej. Należy zauważyć, iż kościoły są zaklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych do grupowania 1272 a nie do 113. W art. 2 pkt 12 są wymienione budynki zbiorowego zamieszkania prowadzone przez kościół lub inne związki wyznaniowe. A zatem remont budynku kościoła podlega opodatkowaniu wg. stawki 22%, natomiast stawka 7% znajduje zastosowanie tylko do tej części inwestycji, która dotyczy obiektów budownictwa mieszkaniowego i infrastruktury towarzyszącej budownictwu towarzyszącemu. Powyższe wynika z brzemienia cytowanego powyżej art. 12 pkt 12, który za budynki zbiorowego zamieszkania uznaje budynki należące do kościoła (w znaczeniu podmiotowym) i innych związków wyznaniowych, bowiem kościół jako budynek jest zaliczony do PKOB 1272. Jednakże należy zauważyć, iż usługi w zakresie remontów obiektów posiadających status zabytku mogą – na mocy art. 41 ust. 1 pkt 1 cytowanej ustawy – korzystać ze zwolnienia z opodatkowania o ile zostaną zakwalifikowane do usług ochrony zabytków – PKWiU 92.52. Przy czym – w ocenie tut. organu – aby usługi mogły korzystać z przedmiotowego zwolnienia wymienionego w załączniku Nr 4 poz. 11 ustawy, to winny być wykonywane nie tylko wobec obiektu zabytkowego, ale i przez uprawnione (posiadające odpowiednie kwalifikacje) osoby oraz pod nadzorem konserwatora zabytków. Zwykłe prace remontowo-budowlane (nie wymagające nadzoru konserwatorskiego) nie mogą być uznane za korzystające ze zwolnienia od podatku od towarów i usług. Jednocześnie tut. organ nadmienia, iż Naczelnik Urzędu Skarbowego nie ma uprawnień do przyporządkowania symboli PKWiU jako usługi konserwatorskiej poszczególnym czynnościom wykonywanym przez podatnika. Leży to w gestii organów statystycznych. Stąd też w przypadku wątpliwości w celu uzyskania informacji w powyższym zakresie podatnik winien zwrócić się do Ośrodka Interpretacji Standardów Klasyfikacyjnych Urzędu Statystycznego w Łodzi – 93-176 Łódź, ul. Suwalska 29. Do obowiązku dokonującego dostawy określonego towaru lub usługi należy natomiast zastosowanie właściwego symbolu i wiążącej się z nim stawki podatku od towarów i usług.
|