Interpretacja Pierwszego Urzędu Skarbowego w Kielcach
OG/005/301/PD-II/56/2004
z 9 listopada 2004 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego
Sygnatura
OG/005/301/PD-II/56/2004
Data
2004.11.09
Autor
Pierwszy Urząd Skarbowy w Kielcach
Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Zwolnienia przedmiotowe
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Przedmiot i podmiot opodatkowania --> Przedmiot opodatkowania
Słowa kluczowe
diety
koszty przejazdu
koszty przewozu
ryczałty
służby mundurowe
stosunek służbowy
zwolnienia przedmiotowe
żołnierze
Pytanie podatnika
Czy w celu ustalenia granicy zwolnionej z obowiązku opodatkowania należności za przeniesienia służbowe żołnierzy powinno się stosować kwotę najniższego uposażenia zasadniczego, czy też powinno się rozpatrywać kwestię uposażenia, które wnioskodawca faktycznie pobiera w dniu złożenia wniosku ?
Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego w Kielcach działając na podstawie art. 14a § 1 ustawy z dnia 29.08.1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 137, poz. 926 ze zmianami) w odpowiedzi na pismo w sprawie opodatkowania należności za przeniesienia służbowe informuje: Zgodnie z zasadą wyrażoną w art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jednolity Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zmianami) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52 i 52a oraz dochodów, od których na podstawie przepisów ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku. Należności przysługujące żołnierzom zawodowym z tytułu przeniesienia służbowego regulują od 01.07.2004 r. przepisy rozporządzenia Ministra Obrony Narodowej z dnia 28 kwietnia 2004 r. w sprawie należności żołnierzy za podróże i przeniesienia służbowe (Dz. U. Nr 140, poz. 1487). Stosownie do § 3 cytowanego aktu prawnego, z tytułu przeniesienia służbowego żołnierzowi zawodowemu przysługują: W rozporządzeniu Ministra Obrony Narodowej w sprawie należności żołnierzy za podróże służbowe i przeniesienia służbowe określone zostały świadczenia pieniężne, jakie przysługują żołnierzom w związku z przeniesieniem. Zgodnie z § 5 i § 6 w/w rozporządzenia za podstawę obliczenia przedmiotowego zasiłku osiedleniowego oraz ryczałtu z tytułu przeniesienia ma być przyjęta kwota najniższego uposażenia zasadniczego żołnierza zawodowego, zwanego dalej „najniższym uposażeniem”. Stosownie do art. 21 ust. 1 pkt 14 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jednolity Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zmianami) wolne od podatku dochodowego są kwoty otrzymywane przez pracowników z tytułu zwrotu kosztów przeniesienia służbowego oraz zasiłków na zagospodarowanie i osiedlenie w związku z przeniesieniem służbowym, do wysokości 200% wynagrodzenia należnego za miesiąc, w którym nastąpiło przeniesienie. W świetle powyższego stwierdzić należy, że zarówno wypłacany ryczałt z tytułu przeniesienia służbowego, jak i zasiłek osiedleniowy podlegają zwolnieniu z opodatkowania na podstawie wyżej wskazanego przepisu ustawy podatkowej, jednakże tylko do wysokości przyznanego przez ustawodawcę limitu, który wynosi 200% wynagrodzenia należnego żołnierzowi za miesiąc, w którym nastąpiło przeniesienie. A zatem w przedmiotowej sprawie wypłacany przenoszonemu służbowo żołnierzowi zawodowemu ryczałt z tytułu przeniesienia, zasiłek osiedleniowy oraz inne w/w należności związane z przeniesieniem służbowym będą wolne od opodatkowania, tylko do wysokości 200% wynagrodzenia, o którym mowa powyżej. Nadwyżkę ponad tę kwotę będzie opodatkowana na zasadach ogólnych. Zmiany w sposobie naliczania wymienionych świadczeń wprowadzone powołanym w piśmie rozporządzeniem Ministra Obrony Narodowej z dnia 28.05.2004 r. nie mają wpływu na wysokość zwolnienia wynikającego z art. 21 ust. 1 pkt 14 cytowanej ustawy o podatku dochodowym. |
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.