Interpretacja Drugiego Urzędu Skarbowego w Szczecinie
PP/448-171/IV/MP/04
z 22 października 2004 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego
Sygnatura
PP/448-171/IV/MP/04
Data
2004.10.22
Autor
Drugi Urząd Skarbowy w Szczecinie
Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Zwolnienia --> Zwolnienie od podatku
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczanie częściowe podatku oraz korekta podatku naliczonego --> Odliczenie częściowe podatku
Słowa kluczowe
dofinansowanie
dotacja
korekta
korekta podatku
obniżenie podatku należnego
środki finansowe
zwolnienia z podatku od towarów i usług
Pytanie podatnika
1. Czy Podatnik pomimo tego, iż otrzymuje od Gminy dotację podmiotową na prowadzoną działalność bieżącą, ma prawo do obniżenia podatku należnego o cały podatek naliczony oraz czy w przypadku, gdy przysługuje jej ww. prawo jest uprawniona do skorygowania deklaracji podatkowych VAT - 7 od maja 2004 r.?
2. Czy Podatnik prawidłowo zaklasyfikował usługi realizowane w ramach programu przeciwdziałania narkomanii i alkoholizmowi do usług związanych z funkcjonowaniem obiektów kulturalnych (PKWiU 92.32.10) oraz, czy usługi te winny być opodatkowane 7 % stawką podatku od towarów i usług, czy też jako usługi w zakresie ochrony zdrowia ludzkiego ich świadczenie podlega zwolnieniu z podatku? 3. Czy otrzymywane od (...) dofinansowanie do remontu budynku podlega opodatkowaniu 22 % stawką podatku od towarów i usług?
Na podstawie art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. nr 137, poz. 926 ze zm.) Naczelnik Urzędu Skarbowego na pisemne zapytanie (...), udziela informacji o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego i stwierdza, co następuje: (...) przedstawił stan faktyczny, z którego wynika, iż:
Strona prosi o udzielenie odpowiedzi na pytania:
Na tle takich okoliczności faktycznych Podatnik formułuje stanowisko, iż:
Naczelnik Drugiego Urzędu Skarbowego w Szczecinie stwierdza, co następuje: Do opisanego stanu faktycznego mają zastosowanie następujące normy prawa podatkowego art. 5 ust. 1 pkt 1, art. 8 ust. 1, art. 29 ust. 1, art. 41 ust. 2, art. 43 ust. 1 pkt 1, art. 86 ust. 1, ust. 13 i ust. 15, art. 90 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535). Zastosowanie powołanych norm skutkuje dokonaniem powyższej oceny prawnej stanowiska Podatnika, uzasadnionej w sposób następujący: Zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy, podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2 - 22, art. 30 - 32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrotem jest także otrzymana dotacja, subwencja i inna dopłata o podobnym charakterze związana z dostawą lub świadczeniem usług. Z powyższej regulacji wynika, iż w sytuacji, gdy podatnik – w związku z konkretną dostawą towarów lub świadczeniem usług – otrzymuje od innego podmiotu (może to być również organ samorządowy) jakiekolwiek dofinansowanie (np. dotację, subwencję) stanowiącą dopłatę do ceny towaru lub usługi, jako np. pokrycie części ceny lub rekompensatę z powodu obniżenia ceny - tego rodzaju dofinansowanie stanowi obok ceny, uzupełniający element podstawy opodatkowania z tytułu takiej dostawy. Dofinansowanie takie winno mieć charakter dotacji przedmiotowej, tj. musi być bezpośrednio związane z konkretną dostawą towarów lub ze świadczeniem konkretnej usługi. Jeżeli taki bezpośredni związek nie występuje, dofinansowanie nie stanowi obrotu i nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Tutejszy Organ zauważa, iż otrzymywane przez Podatnika z (...) dotacje podmiotowe do prowadzonej działalności kulturalnej oraz dofinansowanie do remontu budynku (...), nie są bezpośrednio związane z konkretną dostawą towarów lub świadczeniem usług. Tym samym dotacje te nie stanowią obrotu w rozumieniu art. 29 ust. 1 ustawy i nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Odnosząc się do wskazanej w zapytaniu Podatnika kwestii odliczenia podatku naliczonego, tut. organ stwierdza, iż z art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Przepis art. 90 ust. 1 ustawy stanowi, iż w stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego. Stosownie zaś do art. 90 ust. 2 ustawy, jeżeli nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot, o których mowa w ust. 1, podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, z zastrzeżeniem ust. 10. W myśl art. 90 ust. 3 ustawy, proporcję, o której mowa w ust. 2, ustala się jako udział rocznego obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, w całkowitym obrocie uzyskanym z tytułu czynności, w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, oraz czynności, w związku z którymi podatnikowi nie przysługuje takie prawo. Natomiast art. 90 ust. 4 ustawy stanowi, iż proporcję, o której mowa w ust. 3, określa się procentowo w stosunku rocznym na podstawie obrotu osiągniętego w roku poprzedzającym rok podatkowy, w odniesieniu do którego jest ustalana proporcja. Proporcję tę zaokrągla się w górę do najbliższej liczby całkowitej. Biorąc pod uwagę powyższe przepisy należy stwierdzić, iż co do zasady podatnikowi przysługuje prawo do pomniejszenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dostawą towarów i świadczeniem usług opodatkowanych. Dopiero, gdy nabywane przez podatnika towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności zarówno opodatkowanych jak i zwolnionych od podatku lub niepodlegających opodatkowaniu, przy czym brak jest możliwości wyodrębnienia całości lub części kwoty podatku naliczonego związanej wyłącznie z czynnościami opodatkowanymi, należy odliczać podatek naliczony według proporcji wyliczonej na podstawie art. 90 ustawy. W takim przypadku, zgodnie z art. 90 ust. 7 ustawy do obrotu uzyskanego z czynności, w stosunku do których nie przysługuje podatnikowi prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, wlicza się kwotę otrzymanych subwencji (dotacji) innych niż określone w art. 29 ust. 1. Jeżeli natomiast nabywane przez Podatnika towary i usługi wykorzystywane są wyłącznie do wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, to art. 90 ustawy nie znajduje zastosowania. W takiej sytuacji Strona będzie uprawniona do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony zawarty w cenach towarów i usług wykorzystywanych do wykonywania czynności opodatkowanych na zasadach przewidzianych w dziale IX, rozdział 2 ustawy. Przepisy te przyznają podatnikowi m.in. prawo do skorygowania wcześniej złożonej deklaracji podatkowej. Stosownie bowiem do art. 86 ust. 13 ustawy, jeżeli podatnik nie dokonał obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w terminach, o których mowa w ust. 10, 11, 12, 16 i 18, może on obniżyć kwotę podatku należnego przez dokonanie korekty deklaracji podatkowej za okres, w którym wystąpiło prawo do obniżenia podatku należnego, nie później jednak niż w ciągu 5 lat, licząc od początku roku, w którym wystąpiło prawo do obniżenia podatku należnego. W myśl zaś art. 86 ust. 15 ustawy, do uprawnienia, o którym mowa w ust. 13, stosuje się odpowiednio art. 81b Ordynacji podatkowej. Odnośnie opodatkowania podatkiem od towarów i usług imprez organizowanych przez Podatnika w ramach programu przeciwdziałania narkomanii i alkoholizmowi, tut. Organ stwierdza, iż: Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Z treści art. 8 ust. 1 ustawy wynika, iż przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...). W myśl zaś art. 8 ust. 3 ustawy, usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych. Zaznaczyć przy tym należy, iż obowiązek określenia symbolu statystycznego usługi lub towaru ciąży na wykonawcy lub sprzedawcy. W przypadku wystąpienia wątpliwości w ustaleniu właściwego grupowania, do którego należy zaliczyć dany towar lub usługę, podatnik powinien zwrócić się o pomoc do uprawnionego organu statystycznego. Stosownie do przepisów ustawy z dnia 29 czerwca 1995 r. o statystyce publicznej (Dz.U. Nr 88, poz. 439 z późn. zm.), organem uprawnionym do interpretacji i udzielania wyjaśnień związanych ze stosowaniem klasyfikacji statystycznych jest Ośrodek Interpretacji Standardów Klasyfikacyjnych Urzędu Statystycznego w Łodzi, ul. Suwalska 29, 93-176 Łódź. Przepis art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy stanowi, iż zwalnia się od podatku usługi wymienione w załączniku nr 4 do ustawy. W poz. 9 załącznika nr 4 do ustawy, zostały wskazane usługi w zakresie ochrony zdrowia i opieki społecznej (...), oznaczone symbolem PKWiU ex 85. Natomiast art. 41 ust. 2 ustawy stanowi, iż dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7 %, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1. W poz. 156 załącznika nr 3 do ustawy, zostały wymienione oznaczone symbolem PKWiU ex 92.3 usługi rozrywkowe pozostałe – wyłącznie wstęp na spektakle, koncerty przedstawienia i imprezy:
Reasumując stwierdzić należy, iż w przypadku, gdy świadczone przez Podatnika usługi mieszczą się w grupowaniu PKWiU ex 85, to na podstawie art. 43 ust. 1 ustawy, podlegają zwolnieniu z opodatkowania podatkiem od towarów i usług. W sytuacji zaś, gdy świadczone usługi mieszczą się w grupowaniu PKWiU ex 92.3, to zgodnie z art. 41 ust. 2 ustawy, podlegają opodatkowaniu 7 % podatkiem od towarów i usług. |
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.