Interpretacja Urzędu Skarbowego w Przemyślu
US.IX/443-70/HM/04
z 21 września 2004 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego
Sygnatura
US.IX/443-70/HM/04
Data
2004.09.21
Autor
Urząd Skarbowy w Przemyślu
Temat
Podatek od towarów i usług
Słowa kluczowe
administracja
jednostka samorządu terytorialnego
zwolnienia z podatku od towarów i usług
Pytanie podatnika
Czy Starostwo realizując zadania z zakresu administracji rządowej, a w szczególności zadania wynikające:
- z ustawy z dnia 21.08.1997 r. o gospodarce nieruchomościami (Dz. U. z 2000 r. Nr 46, poz. 543 ze zm.), - z ustawy z dnia 4.09.1997 r. o przekształceniu prawa użytkowania wieczystego przysługującego osobom fizycznym w prawo własności (Dz. U. z 2001 r. Nr 120, poz. 1299 ze zm.), - z ustawy z dnia 18.07.2001 r. - Prawo wodne (Dz. U. Nr 115, poz. 1229 ze zm.), będzie w tym zakresie podatnikiem podatku od towarów i usług?
Działając na podstawie art. 14a § 1 i § 3 ustawy z dnia 29.08.1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 137, poz. 926 ze zm.), Naczelnik Urzędu Skarbowego w Przemyślu, w odpowiedzi na pismo z dnia 19.07.2004 r. (znak: FK.I.0715-25/04), wyjaśnia: Wyżej wymienionym pismem strona zwróciła się z zapytaniem, czy w związku z art. 15 ust. 6 ustawy o VAT, który stanowi iż „nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyjątkiem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych”, Starostwo realizując zadania z zakresu administracji rządowej, a w szczególności zadania wynikające:
będzie w tym zakresie podatnikiem podatku od towarów i usług. Ustosunkowując się do powyższego, Urząd zauważa, iż zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535) nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. Z kolei z § 8 ust. 1 pkt 13 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27.04.2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 ze zm.) wynika, iż zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie umów cywilnoprawnych. Powiat jest jednostką samorządu terytorialnego, który zgodnie z art. 4 ust. 1ustawy z dnia 5.06.1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1592 ze zm.) wykonuje określone ustawami zadania publiczne o charakterze ponadgminnym m.in. w zakresie:
Organami powiatu są rada powiatu i zarząd powiatu, który wykonuje zadania powiatu m.in. przy pomocy starostwa powiatowego. Zdaniem tut. Urzędu Starostwo Powiatowe, jako jednostka powiatowej administracji zespolonej, wykonując zadania publiczne nałożone odrębnymi przepisami w oparciu o reżim publicznoprawny, korzysta ze zwolnienia przedmiotowego w podatku od towarów i usług na podstawie wyżej cytowanego przepisu § 8 ust. 1 pkt 13 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27.04.2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 ze zm.). Podstawą do zwolnienia z VAT jest rodzaj czynności tzn. wykonywanie zadań publicznych, a takie zadania realizuje Starostwo. Zwolnienie to nie dotyczy czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. Powyższej odpowiedzi udzielono w oparciu o przedstawiony stan faktyczny oraz obowiązujące, na dzień jej datowania, przepisy prawa. |
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.