Interpretacja Dolnośląskiego Urzędu Skarbowego
PP I 443/1228/04/AW
z 28 grudnia 2004 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego
Sygnatura
PP I 443/1228/04/AW
Data
2004.12.28



Autor
Dolnośląski Urząd Skarbowy


Temat
Podatek od towarów i usług


Słowa kluczowe
bilety
dotacja
miejsce świadczenia usług
odliczenie podatku od towarów i usług
przekazanie nieodpłatne
stawki podatku
teatr
usługi kulturalne
wynajem


Pytanie podatnika
Podatnik - teatr wnosi o rozstrzygnięcie następujących kwestii:
1) Czy powinien rejestrować się jako podatnik VAT UE w związku z prowadzoną przez siebie działalnością w dziedzinie kultury w ramach której:
- prezentuje swoje spektakle w państwach Unii jak również zaprasza do prezentacji spektakli zespoły teatralne z tego obszaru. Prezentacje te są realizowane za wynagrodzeniem i traktowane jako sprzedaż usług kulturalnych,
- podpisuje umowy z osobami fizycznymi – twórcami na realizację określonych usług – reżyseria, scenografia, wykłady, spotkania z widzami
- płaci tantiemy osobom fizycznym i firmom reprezentującym twórców.
Zdaniem podatnika wyżej wymienione czynności nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
2) Czy podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług otrzymywane z budżetu województwa dotacje na:
- na prowadzenie działalności statutowej, której podstawowym zadaniem jest tworzenie i upowszechnianie spektakli teatralnych, zaspokajanie potrzeb i aspiracji kulturalnych społeczeństwa oraz reprezentowanie kultury polskiej w kraju i za granicą. Dotacja nie jest związana z konkretną dostawą i świadczeniem usług,
- dofinansowanie gościnnych występów grup teatralnych z Francji, na które teatr nie sprzedaje biletów.
Zdaniem podatnika otrzymywane przez niego dotacje nie podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT.
3) Czy podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług przekazanie bezpłatnych biletów dla domu dziecka, domu opieki społecznej oraz dla różnych innych instytucji.
Zdaniem podatnika bilety te nie podlegają podatkowi od towarów i usług, gdyż związane są z prowadzonym przedsiębiorstwem.
4) Jaką stawką podatku VAT opodatkowane są:
- wynajem pomieszczeń teatralnych oraz sal widowiskowych na wystawianie spektakli teatralnych i realizację koncertów, sklasyfikowany pod symbolem PKWiU 92.32.10-00.00 jako usługi związane z funkcjonowaniem obiektów kulturalnych,
- wynajem pomieszczeń teatralnych na organizację spotkań, konferencji, pokazów oraz prowadzenie działalności gastronomicznej i handlowej, sklasyfikowany pod symbolem PKWiU 70.20.12-00.90 jako usługi wynajmowania lub dzierżawienia nieruchomości o charakterze niemieszkalnym na własny rachunek, pozostałe gdzie indziej nie wymienione,
- wynajem powierzchni reklamowej sklasyfikowany pod symbolem PKWiU 74.40.11-00.00 jako usługi sprzedaży lub dzierżawy miejsc lub czasu na reklamę, - sprzedaż programów, afiszy i plakatów sklasyfikowane pod symbolem PKWiU 92.32.10-00.00 jako usługi związane z funkcjonowaniem obiektów kulturalnych,
- wystawianie spektakli teatralnych sklasyfikowane pod symbolem PKWiU 92.31.21-00.10 jako usługi teatralne i estradowe,
- sprzedaż przedstawienia za kwotę ryczałtową,
- sprzedaż oraz wynajem posiadanych środków inscenizacji (kostiumy, dekoracje i rekwizyty),
- prowizja za sprzedaż biletów na spektakle.
Teatr sprzedaje w swoich kasach i na swoich blankietach bilety na spektakle w imieniu firm wynajmujących sale teatralne i pobiera od tej sprzedaży prowizję.
5) Czy podatnik ma prawo do odliczenia podatku naliczonego, który nie jest wykorzystywany do wykonywania czynności opodatkowanych, ponieważ w okresie wakacyjnym u podatnika nie występuje opodatkowana sprzedaż biletów?
Z przedstawionego przez wnioskodawcę stanu faktycznego wynika, iż w okresie wakacyjnym teatr nie sprzedaje biletów opodatkowanych 7% stawką, jedynie wynajmuje powierzchnie na cele gastronomiczne, reklamowe i handlowe. W miesiącach normalnej działalności teatr dokonuje odliczenia podatku naliczonego od zakupów poprzez wyodrębnienie całości lub części podatku naliczonego związanego z czynnościami opodatkowanymi (m. in. VAT od usług ochrony mienia, sprzątania, czynsz ustalany jest w proporcji do powierzchni wykorzystywanej na działalność artystyczną, energii wg poborów mocy, energii cieplnej w stosunku do kubatury). Zdaniem podatnika w związku z tym, że w okresie wakacyjnym nie występuje opodatkowana sprzedaż biletów nie można odliczyć podatku od zakupów związanych z tą sprzedażą.


Ad. 1
Aby stwierdzić, w jaki sposób opodatkowane są usługi, należy zidentyfikować miejsce świadczenia tych usług w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług z dnia 11 marca 2004 r. (Dz. U. Nr 54, poz. 535). W zależności od rozstrzygnięcia tego zagadnienia obowiązywać będą świadczącego te usługi albo krajowe rozliczenia VAT, albo zasady obowiązujące w kraju, który zostanie ustalony jako miejsce świadczenia usług. Ogólna zasada, według której określane jest miejsce świadczenia usług wynika z art. 27 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, od powyższej zasady wprowadzono wyjątki zawarte w art. 27 ust. 2-6 oraz w art. 28 cytowanej ustawy. Jeden z tych wyjątków dotyczący kategorii usług w dziedzinie kultury, sztuki, sportu, nauki, edukacji lub rozrywki, został zawarty w art. 27 ust. 3 pkt a cytowanej ustawy. Zgodnie z wyżej wymienionym przepisem, przy świadczeniu usług w dziedzinie kultury, sztuki, sportu, nauki, edukacji lub rozrywki miejscem świadczenia usług jest miejsce, gdzie usługi te są faktycznie świadczone.W świetle powyższych uregulowań prawnych, o miejscu świadczenia a tym samym o miejscu opodatkowania przedmiotowych usług w dziedzinie kultury będzie decydowało miejsce, gdzie usługi te są faktycznie świadczone. Jeżeli usługi te są faktycznie świadczone na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej to opodatkowane będą zgodnie z przepisami ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług. Natomiast w przypadku, kiedy usługi te będą faktycznie świadczone poza terytorium Rzeczpospolitej Polskiej sposób, w jaki usługi te są opodatkowane, wynika z zasad określonych przez dane państwo członkowskie bądź państwo trzecie, które zostanie określone jako miejsce świadczenia usług i tam też podatnik powinien się zwrócić do organu podatkowego w trybie przewidzianym przepisami obowiązującymi w danym państwie członkowskich lub w państwie trzecim.
Odpowiadając na pytanie podatnika dotyczące obowiązku rejestracji w zakresie transakcji wewnątrzwspólnotowych w związku z świadczeniem usług w dziedzinie kultury tutejszy organ podatkowy wskazuje, iż obowiązek zarejestrowania się jako podatnik VAT UE dotyczy jedynie podatników, którzy zamierzają dokonywać transakcji wewnątrzwspólnotowych.
Ad. 2
Zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, podstawą opodatkowania jest obrót. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrotem jest także otrzymana dotacja, subwencja i inna dopłata o podobnym charakterze, związana z dostawą towarów lub świadczeniem usług. W związku z powyższym, nie każda dotacja, subwencja lub inna dopłata o podobnym charakterze podlega opodatkowaniu, lecz tylko te, które związane są z odpłatną dostawą towarów lub usług i wpływają na ustaloną cenę towaru lub usługi, stanowiąc dopłatę do ceny lub rekompensatę z powodu jej obniżenia. Należy wskazać, iż istotne znaczenie ma element odpłatności dostawy towarów lub świadczenia usługi. Tylko tego rodzaju dofinansowanie stanowi obok ceny uzupełniający ją element podstawy opodatkowania z tytułu dostawy towarów lub świadczenia usług.
Odpowiadając na pytanie podatnika dotyczące opodatkowania dotacji otrzymywanych przez podatnika na prowadzenie działalności statutowej wskazuje się, iż w przypadku, kiedy dotacja przekazywana jest podatnikowi na bieżące pokrycie kosztów jego działalności i nie występuje bezpośredni związek z konkretną dostawą lub świadczeniem usług, dofinansowanie to nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Również w przypadku dotacji przeznaczonych na dofinansowanie kosztów organizacji gościnnych występów grup teatralnych z Francji w związku z faktem, iż nie stanowią one dopłaty do ceny usługi lub rekompensaty z powodu jej obniżenia, (teatr nie sprzedaje biletów), dotacje te nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Natomiast przedmiotowa kwota dotacji ma wpływ na wyliczenie proporcji zgodnie z art. 90 ust. 7 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, który stanowi, iż do obrotu uzyskanego z czynności, w stosunku do których nie przysługuje podatnikowi prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, wlicza się kwotę otrzymanych subwencji (dotacji) innych niż określone w art. 29 ust. 1 cytowanej ustawy.
Ad. 3
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Opodatkowaniu podlega również zgodnie z art. 8 ust. 2 nieodpłatne świadczenie usług niebędące dostawą towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług, jeżeli nie są one związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa, a podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z tymi usługami, w całości lub w części, traktuje się jako odpłatne świadczenie usług. W związku z przedstawionym powyżej stanem prawnym przekazanie darmowych biletów, nie podlega ustawie o podatku od towarów i usług, gdyż są to usługi związane z prowadzonym przedsiębiorstwem.
Ad. 4
Kolejne pytanie podatnika dotyczy wysokości stawki podatkowej dla usług związanych z kulturą w zakresie: wynajmu pomieszczeń teatralnych oraz sal widowiskowych na wystawianie spektakli teatralnych i realizację koncertów, sklasyfikowanych pod symbolem PKWiU 92.32.10-00.00 jako usługi związane z funkcjonowaniem obiektów kulturalnych, sprzedaż programów, afiszy i plakatów sklasyfikowane pod symbolem PKWiU 92.32.10-00.00 jako usługi związane z funkcjonowaniem obiektów kulturalnych, wystawianie spektakli teatralnych sklasyfikowane pod symbolem PKWiU 92.31.21-00.10 jako usługi teatralne i estradowe. Tutejszy organ podatkowy wskazuje, iż zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 o podatku od towarów i usług, zwalnia się od podatku usługi wymienione w załączniku Nr 4 do ustawy. W poz. 11 ww. załącznika ujęto usługi oznaczone symbolem PKWiU ex 92, są to usługi związane z kulturą, w tym również usługi twórców i artystów wykonawców, w rozumieniu przepisów o prawie autorskim i prawach pokrewnych, wynagradzane w formie honorariów za przekazanie lub udzielenie licencji do praw autorskich lub prawa do artystycznego wykonania, usługi związane z rekreacją i sportem z wyłączeniem:

    1) usług związanych z taśmami wideo oraz z wszelkimi filmami reklamowymi i promocyjnymi,
    2) usług związanych z wyświetlaniem filmów i taśm wideo, wyświetlaniem filmów na innych nośnikach oraz filmów reklamowym i promocyjnych,
    3) usług w zakresie działalności stadionów i innych obiektów sportowych (PKWiU 92.61),
    4) wstępu na spektakle, koncerty, przedstawienia i imprezy w zakresie twórczości i wykonawstwa artystycznego i literackiego (PKWiU 92.31.2), związane z funkcjonowaniem obiektów kulturalnych (PKWiU 92.32.10), świadczone przez wesołe miasteczka, parki rozrywki i cyrki (PKWiU 92.33 i 92.34.11) oraz wstępu na imprezy sportowe,
    5) wstępu oraz wypożyczania wydawnictw (PKWiU 22.11, 22.12. 22.13) w zakresie usług świadczonych przez biblioteki, archiwa, muzea i innych usług związanych z kulturą (PKWiU 92.5),
    6) działalności agencji informacyjnych,
    7) usług wydawniczych,
    8) usług radia i telewizji (PKWiU 92.2) z zastrzeżeniem poz. 12.

Wyłączone ze zwolnienia usługi podlegają opodatkowaniu według stawki 7%, ale tylko w ściśle określonym przez ustawodawcę zakresie. Zgodnie bowiem z art. 41 ust. 2 ww. ustawy z dnia 11 marca 2004 r. dla towarów i usług, wymienionych w załączniku Nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%. Pod poz. 156 załącznika Nr 3 (PKWiU ex 92.3). wymieniono usługi rozrywkowe pozostałe - wyłącznie wstęp na spektakle, koncerty, przedstawienia i imprezy:

1) w zakresie twórczości i wykonawstwa artystycznego i literackiego (PKWiU 92.31.2),
2) związane z funkcjonowaniem obiektów kulturalnych (PKWiU 92.32.10),
3) świadczone przez wesołe miasteczka, parki rozrywki i cyrki (PKWiU 92.33 i 92.34.11).

W świetle powyższych uregulowań, wynajem pomieszczeń teatralnych oraz sal widowiskowych na wystawianie spektakli teatralnych i realizację koncertów, sklasyfikowany przez podatnika pod symbolem PKWiU 92.32.10-00.00 jako „usługi związane z funkcjonowaniem obiektów kulturalnych”, sprzedaż programów, afiszy i plakatów sklasyfikowana przez podatnika pod symbolem PKWiU 92.32.10-00.00 jako „usługi związane z funkcjonowaniem obiektów kulturalnych”, wystawianie spektakli teatralnych sklasyfikowane przez podatnika pod symbolem PKWiU 92.31.21-00.10 jako „usługi teatralne i estradowe”, należy zaliczyć do usług zwolnionych od podatku od towarów i usług na podstawie pozycji Nr 11 załącznika Nr 4 do ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.
Natomiast wyłączeniu ze zwolnienia podlegałaby sprzedaż biletów wstępu na spektakle teatralne, która zgodnie z cytowanymi wyżej przepisami jest opodatkowana stawką w wysokości 7%.
Ze zwolnienia przedmiotowego w podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy korzystać będzie również wykonanie przez Teatr spektaklu teatralnego na zlecenie innego podmiotu, gdyż jest to świadczenie usługi kulturalnej, a nie sprzedaż wstępu na powyższą imprezę.
W zakresie pytania dotyczącego wysokości stawki podatkowej dla usług wynajmu pomieszczeń teatralnych na organizację spotkań, konferencji, pokazów oraz prowadzenie działalności gastronomicznej i handlowej, sklasyfikowanych przez podatnika pod symbolem PKWiU 70.20.12-00.90 jako „usługi wynajmowania lub dzierżawienia nieruchomości o charakterze niemieszkalnym na własny rachunek, pozostałe gdzie indziej nie wymienione” oraz dla usług w zakresie wynajmu powierzchni reklamowej sklasyfikowanych przez podatnika pod symbolem PKWiU 74.40.11-00.00 jako „usługi sprzedaży lub dzierżawy miejsc lub czasu na reklamę”, wskazuje się, iż ustawa z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług określa podstawową stawkę podatku VAT w wysokości 22% dla wszystkich czynności opodatkowanych tym podatkiem z wyjątkiem tych, które zostały jednoznacznie z tego kręgu wyłączone jako usługi zwolnione lub opodatkowane stawkami niższymi. W związku z powyższym wyżej wymienione usługi podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług według stawki podstawowej 22%, ponieważ ustawodawca nie przewidział dla przedmiotowych usług obniżenia stawki bądź zwolnienia w zakresie podatku od towarów i usług.
Podatnik nie wskazał w zapytaniu klasyfikacji PKWiU dla usług wynajmu posiadanych środków inscenizacji (kostiumy, dekoracje, rekwizyty). Tutejszy organ wyjaśnia, że właściwym do klasyfikacji usług jest świadczący usługę podmiot, a w przypadku trudności w prawidłowym zakwalifikowaniu możliwe jest skorzystanie z pomocy Urzędu Statystycznego w Łodzi Ośrodek Interpretacji Standardów Klasyfikacyjnych ul. Suwalska 29, 93-176 Łódź.W kwestii opodatkowania prowizji z tytułu sprzedaży biletów na spektakle tutejszy organ podatkowy wyjaśnia, iż na podstawie art. 30 ust. 1 pkt 4 ustawy dla zleceniobiorcy podstawę opodatkowania stanowi kwota prowizji lub innych postaci wynagrodzeń za wykonanie usługi, pomniejszona o kwotę podatku. Prowizja z tytułu umowy pośrednictwa podlega opodatkowaniu wg stawki 22% VAT.
Ad. 5
Według art. 90 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, w stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego jak i czynności w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwot podatku należnego. Jednocześnie zgodnie z art. 90 ust. 2 cytowanej wyżej ustawy, jeżeli podatnik prowadzi sprzedaż opodatkowaną VAT, dającą mu uprawnienia do odliczenia podatku naliczonego oraz sprzedaż zwolnioną od tego podatku, która takiego prawa podatnikowi nie daje, i nie jest w stanie wyodrębnić całości lub części kwot podatku naliczonego, związanych z czynnościami, w stosunku do których przysługuje mu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwot podatku należnego. Sposób obliczenia proporcji regulują przepisy art. 90 ust. 3-10 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.
W związku z powyższym, jeżeli teatr jest w stanie, pomimo tego, że w okresie normalnej działalności dokonuje zarówno sprzedaży opodatkowanej VAT, dającej mu uprawnienie do odliczenia podatku naliczonego oraz sprzedaży zwolnionej od tego podatku, która takiego prawa podatnikowi nie daje, wyodrębnić kwoty podatku naliczonego związanego z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego i jest w stanie udokumentować to wyodrębnienie, nie ma obowiązku rozliczania się za pomocą proporcji o której mowa w art. 90 ust. 2 cytowanej ustawy.
Zgodnie natomiast z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 cytowanej ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Zgodnie z powyżej przedstawionym stanem prawnym, odliczyć można w całości podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika, których następstwem jest określenie podatku należnego i powstanie obowiązku podatkowego. Podatek naliczony będzie podlegał odliczeniu, gdy towary lub usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych w sposób bezpośredni a tym samym bezsporny. W świetle powyższych uregulowań prawnych oraz zgodnie z przedstawionym przez wnioskodawcę stanem faktycznym nie przysługuje mu prawo do odliczenia podatku naliczonego w związku z nabyciem towarów lub usług, które w okresie wakacyjnym nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych w przedmiotowej sprawie do wystawiania spektakli teatralnych.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj