Interpretacja Izby Skarbowej w Gdańsku
PI/005-1252/04/CIP/01
z 30 sierpnia 2004 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego
Sygnatura
PI/005-1252/04/CIP/01
Data
2004.08.30



Autor
Izba Skarbowa w Gdańsku


Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Przepisy ogólne --> Czynności opodatkowane


Słowa kluczowe
reklama
reprezentacja


Pytanie podatnika
Podatnik zwraca się z prośbą o potwierdzenie prawidłowości dokonanej przez niego interpretacji przepisów ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535), dotyczących przekazania towarów na cele reprezentacji i reklamy.Zdaniem Podatnika, przekazanie własnych wyrobów na cele reprezentacji, reklamy i promocji firmy, która to czynność związana jest z prowadzonym przedsiębiorstwem, nie ma zastosowania art. 7 ust. 2 cyt. ustawy o VAT. Podatnik stoi na stanowisku, że jednocześnie przysługuje mu prawo do odliczenia podatku naliczonego związanego z zakupem tych towarów.


Stan faktyczny:

Podatnik przekazuje towary (w tym własne wyroby) na cele reprezentacji, reklamy i promocji firmy oraz nowych produktów.

Ocena prawna stanu faktycznego:

Zgodnie z postanowieniami art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Dostawa towarów została zdefiniowana w art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, jako m.in. przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Przez „dostawę towarów”, zgodnie z art. 7 ust. 2 cyt. ustawy o VAT rozumie się również przekazanie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa na cele inne niż związane z prowadzonym przez niego przedsiębiorstwem, w szczególności:

  1. przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia.
  2. wszelkie inne przekazanie towarów bez wynagrodzenia, w szczególności darowizny
  • jeżeli podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tych czynności, w całości lub w części.

W myśl art. 7 ust. 3 przepisu ust. 2 nie stosuje się do przekazywanych prezentów o małej wartości i próbek, jeżeli ich przekazanie (wręczenie) wiązało się bezpośrednio z prowadzonym przez podatnika przedsiębiorstwem. Z treści powyższego wynika, iż nie uznaje się za dostawę towarów jedynie czynności przekazania próbek lub prezentów o małej wartości w ramach prowadzonej przez podatnika działalności gospodarczej do wysokości limitów określonych w art. 7 ust. 4 i ust. 7 ustawy o VAT.

W świetle powyższego, nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług nieodpłatna czynność zużycia towarów na cele reprezentacji i reklamy, która związana jest z prowadzonym przedsiębiorstwem. Z analizy art. 7 ust. 2 pkt 2 nie wynika bowiem, aby w pojęciu „wszelkie inne przekazanie towarów” mieściła się czynność zużycia towarów, które jak wynika z analizy treści art. 7 ust. 2 pkt 1 ustawodawca wyraźnie rozróżnia.

Natomiast, jeżeli przekazanie towaru nastąpiło dla celów bezpośrednio związanych z prowadzoną działalnością, nie podlega opodatkowaniu VAT przekazanie wyłącznie takich towarów, które spełniają kryteria pozwalające zakwalifikować je do prezentów o małej wartości i próbek, jeżeli podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tej czynności.

Opodatkowaniu podatkiem VAT podlega przekazanie towarów bez wynagrodzenia, w tym w formie darowizny, jeżeli przekazanie to nie było związane z prowadzonym przez podatnika przedsiębiorstwem, a podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tej czynności.

W świetle powyższego, czynność nieodpłatnego przekazania towarów na cele reprezentacji i reklamy, bezpośrednio związana z prowadzoną przez Podatnika działalnością podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług jako odpłatna dostawa, jeżeli towary te przekraczają limity określone w art. 7 ust. 4 i ust. 7, a podatek naliczony w związku z nabyciem lub wytworzeniem tych towarów podlegał odliczeniu.

Natomiast prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT przysługuje podatnikowi, o którym mowa w art. 15, w zakresie, w jakim towary i usługi wykorzystywane są do wykonywania czynności opodatkowanych, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Ustawodawca wprowadzając taki zapis miał na myśli czynności opodatkowane podatkiem od towarów i usług, które wymienione zostały w art. 5 ust. 1 ustawy o VAT, m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W przypadku, gdy nabyte towary i usługi dotyczą czynności, o których mowa w art. 7 ust. 3 – 7 ustawy o VAT, podatnik ma również prawo do odliczenia podatku naliczonego przy ich nabyciu (art. 86 ust. 8 pkt 2).

Przypadki, w których nie stosuje się obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego określa art. 88 ustawy o podatku od towarów i usług, z uwzględnieniem zapisu art. 88 ust. 3 pkt 3.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj