Interpretacja Izby Skarbowej w Gdańsku
PI/005-1232/04/CIP/01
z 25 sierpnia 2004 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego
Sygnatura
PI/005-1232/04/CIP/01
Data
2004.08.25
Autor
Izba Skarbowa w Gdańsku
Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Przepisy ogólne --> Czynności opodatkowane
Słowa kluczowe
reklama
reprezentacja
Pytanie podatnika
Podatnik zapytuje, czy przekazanie, którego dokonuje podlega opodatkowaniu podatkiem VAT.W ocenie Podatnika możliwe są dwa rozwiązania: opodatkowanie rozważanego przekazania na zasadach ogólnych, bądź też uznanie, iż jest to przekazanie próbek towaru, o których mowa w art. 7 ust. 7 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535), niepodlegające opodatkowaniu podatkiem VAT.
Stan faktyczny: Podatnik dla celów prowadzonej działalności gospodarczej przeprowadza akcje promocyjne, w ramach których następuje zużycie (poprzez konsumpcję) kilkugramowych próbek towarów przekazywanych przez Podatnika. Ocena prawna stanu faktycznego: Zgodnie z postanowieniami art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Przez „dostawę towarów”, zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawodawca rozumie również m.in. przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Pojęcie dostawy towarów uzupełnia art. 7 ust. 2 cyt. ustawy o VAT, który rozumie przez to również przekazanie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa na cele inne niż związane z prowadzonym przez niego przedsiębiorstwem, w szczególności:
W myśl art. 7 ust. 3 przepisu ust. 2 nie stosuje się do przekazywanych prezentów o małej wartości i próbek, jeżeli ich przekazanie (wręczenie) wiązało się bezpośrednio z prowadzonym przez podatnika przedsiębiorstwem. Przez „próbkę”, zgodnie z art. 7 ust. 7, rozumie się najmniejszą ilość towaru pobraną z dużej partii, która zachowuje skład oraz wszystkie właściwości fizyczne, fizykochemiczne i chemiczne lub biologiczne towaru, przy czym ilość lub wartość przekazywanych (wręczanych) przez podatnika próbek nie wskazuje na działanie mające charakter handlowy. Z powyższego wynika, że nieodpłatne przekazanie przez podatnika towarów w ramach reklamy, mające bezpośredni związek z prowadzoną przez niego działalnością podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług jako odpłatna dostawa, jeżeli podatek naliczony w związku z nabyciem lub wytworzeniem tych towarów podlegał odliczeniu. Nie podlega natomiast opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług przekazanie takich towarów, jeżeli spełniają one kryteria zakwalifikowania ich do prezentów o małej wartości i próbek, a mianowicie ilość oraz wartość przekazywanego towaru nie może wskazywać na działania mające charakter handlowy, a przekazanie musi wiązać się bezpośrednio z prowadzonym przez podatnika przedsiębiorstwem. W przedstawionym stanie faktycznym Podatnik przekazuje do sieci handlowych określone ilości towarów, których zużycie następuje poprzez poczęstunek dla klientów. Przedmiotem takiego poczęstunku jest kilkugramowa próbka danego towaru. Należy zatem stwierdzić, iż zostają spełnione przesłanki do uznania przekazanych towarów za próbki, a ich przekazanie nie ma charakteru handlowego, a wobec tego przekazanie takie nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. |
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.