Interpretacja Urzędu Skarbowego w Skierniewicach
US.III/VAT/005/128/2004
z 30 grudnia 2004 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego
Sygnatura
US.III/VAT/005/128/2004
Data
2004.12.30



Autor
Urząd Skarbowy w Skierniewicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Przepisy ogólne --> Czynności opodatkowane


Słowa kluczowe
czynności nieopodatkowane podatkiem od towarów i usług
darowizna
organ władzy publicznej
przekazanie towarów
przetarg
umowa cywilnoprawna
umowa użyczenia
zwolnienia podmiotowo-przedmiotowe


Pytanie podatnika
Czy sprzedaż specyfikacji przetargowej podlega opodatkowaniu podatkiem VAT ?
Czy można zrezygnować z wystawiania faktur wewnętrznych dotyczących reprezentacji, reklamy, promocji?Czy umowy użyczenia podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług ?


Naczelnik Urzędu Skarbowego w Skierniewicach, działając na podstawie art. 14 a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 137, poz. 926 ze zm.), w odpowiedzi na pismo z dnia 25.06.2004r. informuje:

1. Do sprzedaży specyfikacji przetargowej mają zastosowanie następujące normy prawa podatkowego:

  • art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535) zwanej dalej ustawą o VAT,
  • art. 42 ust. 1 ustawy z dnia 29 stycznia 2004r. prawo zamówień publicznych (Dz. U. Nr 19, poz. 177)

Nie jest objęty obowiązkiem podatkowym wynikającym z ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 54, poz. 535) koszt jaki zamawiający tj. podmiot zobowiązany do stosowania ustawy z dnia 29 stycznia 2004r. prawo zamówień publicznych (Dz. U. Nr 19, poz. 177) pobiera za dostarczenie dokumentów tego postępowania na podstawie art. 42 ust. 2 powołanej ustawy. Przepis ten wyraźnie stanowi, iż cena jakiej wolno żądać za specyfikację istotnych warunków zamówienia, może pokrywać jedynie koszty jej druku oraz przekazania. Czynności polegające na wydaniu dokumentacji przetargowej nie mieszczą się w katalogu czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług wymienionych w art. 5 ust. 1 ustawy VAT. Udostępnianie specyfikacji istotnych warunków zamówienia następuje na warunkach ściśle określonych ustawą prawo zamówień publicznych, nie może być traktowane jako sprzedaż w rozumieniu ustawy VAT, co oznacza, iż nie można wystawiać faktury VAT ani też dokonywać jakichkolwiek czynności wynikających z podatku od towaru i usług. Cena o której mówi ustawa prawo zamówień publicznych w art. 42 ust. 2 to faktyczny koszt pokrywający wykonanie obowiązku wynikającego z tej ustawy przez podmiot zamawiający usługę lub kupujący towar i zobowiązany do stosowania jej postanowień.

2. Wyłączenie organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy z kategorii podatników podatku od towarów i usług ma charakter przedmiotowo – podmiotowy i jako odstępstwo od zasady powszechności opodatkowania, musi być interpretowane bardzo ściśle.Wyłączenie to ma miejsce w przypadku spełnienia łącznie dwóch warunków:

  • jego podmiotem są jedynie organy władzy publicznej oraz urzędy obsługujące te organy (kryterium podmiotowe wyłączenia),
  • odnosi się ono jedynie do tych czynności podlegających wyłączeniu podmiotów, w których realizują one zadania nałożone na nie przepisami prawa i to zadania do realizacji których zostały powołane (kryterium przedmiotowe wyłączenia).
Tym samym organy władzy publicznej oraz urzędy obsługujące te organy na gruncie podatku VAT mogą występować w dwoistym charakterze:
  • podmiotów nie będących podatnikami podatku od towarów i usług, gdy realizują zadania w oparciu o reżim publicznoprawny, nałożone na nich przepisami prawa, oraz
  • podatników podatku od towarów i usług, gdy wykonują czynności na podstawie umów cywilnoprawnych, a więc w ramach reżimu prywatnoprawnego.

Taki dualizm sytuacji prawnej tych podmiotów powoduje, że wszystkie zakupy towarów oraz usług czynione przez te organy wymagają wydzielenia podatku naliczonego związanego z działalnością, w której nie są podatnikami podatku od towarów i usług oraz związanego z ich działalnością jako podatników opodatkowaną VAT.

W świetle powyższego, przekazywania towarów jako nagrody w konkursach i zawodach sportowych nie można uznać za realizowane w ramach reżimu publicznoprawnego nałożonego przepisami prawa, dlatego też nie jest to czynność wyłączona z obowiązku podatkowego w podatku od towarów i usług. Zgodnie z art. 7 ust. 2 w/w ustawy o podatku VAT zarówno przekazanie towarów i usług dla zwycięzców konkursów i zawodów sportowych jak i takie przekazanie w ramach reprezentacji i reklamy podlega opodatkowaniu tym podatkiem. Wyjątkiem są objęte przypadki, gdy przekazany towar, jako nagroda lub w ramach reprezentacji i reklamy spełnia kryterium prezentu o małej wartości, tj. towaru wręczonego przez podatnika jednej osobie o łącznej wartości nie przekraczającej 50 zł w roku podatkowym. Ponadto dla przekazania prezentu małej wartości jako czynności nie objętej podatkiem od towarów i usług ustanowiono szereg przepisów szczegółowych w art. 7 ust. 3 – 6 ustawy o podatku od towarów i usług. Zgodnie z art. 88 ust. 3 pkt 3 ustawy u darczyńcy podatek naliczony przy nabyciu towarów, które są przeznaczone na darowiznę lub zostaną przekazane w formie darowizny podlega odliczeniu od podatku należnego na zasadach ogólnych. Czynność darowizny podatnik darczyńca dokumentuje fakturą wewnętrzną (art. 106 ust. 7 ustawy).

3. Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11.03.2004r. o podatku od towarówi usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług.

Oddanie towaru do używania na podstawie umowy użyczenia należy kwalifikować w świetle w/w ustawy jako nieodpłatne świadczenie usług. Zgodnie z art. 8 ust. 2 ustawy z dnia 11.03.2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535) nieodpłatne świadczenie usług nie będące dostawą towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług, jeżeli nie są one związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa, a podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z tymi usługami, w całości lub w części, traktuje się jak odpłatne świadczenie usług.

W świetle przepisu art. 8 ust. 2 cytowanej wyżej ustawy nieodpłatne użyczenie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług jeżeli nie jest związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa, a podatnikowi przysługiwało prawo do odliczenia podatku o od towarów i usług naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z tymi usługami.

Należy również zwrócić uwagę na przepis § 8 ust. 1 pkt 14 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27.04.2004r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 ze zm.) zgodnie, z którym usługi świadczone pomiędzy gospodarstwami pomocniczymi jednostek budżetowych, jednostkami budżetowymi i zakładami budżetowymi, z wyjątkiem usług wymienionych w poz. 138 i 153 załącznika nr 3 do ustawy oraz usług komunikacji miejskiej – zwalnia się od podatku od towarów i usług.

Wynika z tego, że nieodpłatne użyczenie, które podlega podatkowi od towarów i usług będzie jednak z tego podatku zwolnione jeżeli usługi te są świadczone pomiędzy jednostkami budżetowymi.

Jednocześnie Naczelnik Urzędu Skarbowego w Skierniewicach informuje, iż powyższa informacja o zakresie stosowania prawa podatkowego obowiązuje jedynie w przedstawionym stanie faktycznym oraz jest zgodna z obowiązującym stanem prawnym tylko w przypadku podania przez Urząd xxxxxxx rzeczywistego stanu faktycznego.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj