Interpretacja Urzędu Skarbowego Łódź-Polesie
III-1/443/VAT/1319/2004EL
z 31 grudnia 2004 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe media="all">
 

Rodzaj dokumentu
informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego
Sygnatura
III-1/443/VAT/1319/2004EL
Data
2004.12.31



Autor
Urząd Skarbowy Łódź-Polesie


Temat
Podatek od towarów i usług


Słowa kluczowe
administracja
media
obrót
podatek naliczony


Pytanie podatnika
Czy Gmina jako jeden właściciel we wspólnocie mieszkaniowej, dokonując rozliczenia na najemców kosztów dostawy mediów, dokonuje odsprzedaży i ma z tego tytułu obowiązek naliczenia podatku VAT ?


W odpowiedzi na pismo z dnia 27.09.2004 r. znak L. dz. NG-4/3314/09/2004 (data wpływu 29.09.2004 r.) w którym zawarto zapytanie w zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego w podatku od towarów i usług w szczególności w przedmiocie rozliczeń przy przenoszeniu ponoszonych kosztów przez administrację jako członka wspólnoty na najemców Naczelnik Urzędu Skarbowego Łódź – Polesie działając zgodnie z art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 137, poz. 926 ze zm.) informuje:

Z treści art. 6 ustawy z dnia 26 czerwca 1994r. o własności lokali (Dz. U. z 2000r. Nr 80, poz. 903 ze zm.) wynika, że wspólnotę mieszkaniową tworzy ogół właścicieli, których lokale wchodzą w skład określonej nieruchomości.

Uwzględniając sposób rozliczenia kosztów zarządu nieruchomością we wspólnocie mieszkaniowej uznaje się, iż nie stanowią obrotu - w rozumieniu art.15 ustawy z dnia 8 stycznia 1993r o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 11, poz. 50 ze zm.) obowiązującej przed 1 maja 2004r. oraz art. 29 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535) - zaliczki wpłacane przez członków wspólnoty na pokrycie kosztów zarządu nieruchomością wspólną, jak i poszczególnych wyodrębnionych lokali. Zaliczki te stanowią jedynie partycypację w kosztach jednostki organizacyjnej - wspólnoty mieszkaniowej – przez jej członków. Wspólnota, a więc jej członkowie, nie dokonują sprzedaży, w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług, na rzecz samych siebie ( również jeśli dotyczy to wyodrębnionych lokali a nie części wspólnej ), poprzez zapłatę zaliczek z tytułu kosztów związanych z utrzymaniem własnych lokali np. z tytułu opłat za ciepłą wodę lub ogrzewanie.

Wspólnota mieszkaniowa stanie się jednak podatnikiem podatku od towarów i usług w przypadku wykonywania na rzecz osób trzecich czynności opodatkowanych (np. wynajmowanie lokali, udostępnianie ścian budynku na reklamy itp.), których wartość sprzedaży przekroczy kwotę wyrażoną w złotych odpowiadającą równowartości 10.000 euro, tj. 45.700 zł.

Jednocześnie należy zaznaczyć, że z załączonego do w/w pisma stanowiska Ministra Finansów w przedmiotowej kwestii ( pismo MF z dnia 02 kwietnia 2004r. znak: PP1-811/58/04/JW/BM6-706/2004r. skierowane do Prezydenta Miasta Łodzi ) wynika, że „ skoro w rozliczeniach wewnątrz wspólnoty nie występuje obrót ( sprzedaż ), tym samym nie można mówić o odsprzedaży tych mediów i konieczności fakturowania tej czynności fakturą VAT na rzecz osób trzecich ( najemców lokali komunalnych ) z podwójnym podatkiem od towarów i usług”. W wyniku podpisanych umów zostaną wprowadzone zmiany rozliczeń dotyczących pobierania zaliczek na poczet dostaw do poszczególnych lokali mieszkalnych ( z tytułu centralnego ogrzewania, zimnej wody, podgrzania wody, odprowadzania ścieków, wywozu nieczystości stałych, utrzymania domofonu oraz opłaty za usługę rozliczeniową ) w ten sposób, iż wnoszone miesięczne zaliczki zarówno właściciele mieszkań jak i najemcy mieszkań komunalnych uiszczać będą na konto wspólnoty mieszkaniowej a nie gminy, Zatem ten sposób rozliczenia nie spowoduje fakturowania wewnętrznych rozliczeń między wspólnotą lub gminą i najemcami lokali gminnych.

Stanowisko zawarte w piśmie Ministra Finansów z dnia 23 grudnia 2003r. znak: PP1-811/912/03/JW oraz w piśmie Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi z dnia 03 września 2004r. znak: III-1/005-42.1/VAT/04/JK dotyczy rozliczania najemców lokali komunalnych stanowiących własność gminy, znajdujących się w budynkach wspólnot mieszkaniowych.

Zgodnie z ww. pismami wspólnota, tj. jej członkowie nie dokonują sprzedaży w rozumieniu art. 15 ustawy z dnia 8 stycznia 1993r. o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 11, poz. 50 ze zm.) oraz art. 29 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535), obowiązującej od 1 maja 2004r., gdyż zaliczki wpłacane przez członków wspólnoty na pokrycie kosztów zarządu nieruchomością wspólną, jak i poszczególnych wyodrębnionych lokali nie stanowią obrotu. Zaliczki te stanowią jedynie partycypację w kosztach jednostki organizacyjnej - wspólnoty mieszkaniowej - przez jej członków.

Skoro w rozliczeniach wewnątrz wspólnoty nie występuje obrót (sprzedaż), tym samym nie można mówić o odsprzedaży mediów i konieczności fakturowania tych czynności fakturą VAT na rzecz osób trzecich (najemców lokali komunalnych) z „ podwójnym” podatkiem od towarów i usług.

Ponadto informuję, rozliczenie podatku VAT winno być dokonywane prawidłowo w całym okresie w którym, podatnik winien dokonywać rozliczenia budżetem państwa. Stosownie do zapisów zawartych w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 27.04.2004 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, zasad wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 971 ze zm.) ustawodawca w § 19 ust. 3, ust. 4 i 5 określił przypadki, w których wystawca faktury jest obowiązany do wystawienia faktur korygujących oraz okresy rozliczenia podatku zawartego w fakturach korygujących. W ww. przepisach nie został określony termin w którym podatnik zobowiązany jest do wystawiania faktur korygujących.

Zauważyć również należy, iż w omawianym stanie faktycznym wystawienie faktur VAT skutkować będzie koniecznością skorygowania podatku należnego (po otrzymaniu potwierdzenia odbioru faktury korygującej) oraz podatku naliczonego. W przypadku , gdy na skutek korekt powstanie nadpłata , zwrot nadpłaconego podatku lub nienależnie zapłaconego podatku może nastąpić jedynie w drodze postępowania podatkowego wszczętego na wniosek podatnika w trybie przepisów o nadpłacie – Dział III rozdz. 9 ustawy z dnia 29 08 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 137, poz. 926 ze zm.).

Powyższa informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego obowiązuje jedynie w zakresie zadanego przez Stronę zapytanie i w przedstawionym stanie faktycznym oraz jest zgodna z obowiązującym stanem prawnym tylko w przypadku przedstawienia przez stronę rzeczywistego stanu faktycznego sprawy i została wydana w oparciu o stan prawny obowiązujący w dacie jej wydania.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj