Interpretacja Urzędu Skarbowego w Lwówku Śląskim
US.PD/415/12-4/2004
z 27 lipca 2004 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego
Sygnatura
US.PD/415/12-4/2004
Data
2004.07.27
Autor
Urząd Skarbowy w Lwówku Śląskim
Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Podstawa obliczenia i wysokość podatku
Słowa kluczowe
darowizna
dokumentowanie
wyposażenie
Pytanie podatnika
W jaki sposób winna być udokumentowana darowizna w postaci rzeczowego składnika majątku, nie będącego środkiem trwałym i wykazanego w ewidencji wyposażenia, przekazana przez przedsiębiorcę prowadzącego pozarolniczą działalność gospodarczą na rzecz szkoły.
Zgodnie z art. 26 ust. 1 pkt 9 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) podstawę obliczenia podatku, z zastrzeżeniem art. 24 ust. 3, art. 28-30, oraz art. 30a- 30c stanowi dochód ustalony zgodnie z art. 9, art. 24 ust. 1, 2, 4, 4a-4e ust. 5c, 6, 8 ust. 10-12 lub art. 24b ust. 1 i 2 lub art. 25, po odliczeniu kwot darowizn przekazanych na cele: W myśl art. 26 ust. 6 cytowanej wyżej ustawy, jeżeli przedmiotem darowizny są towary opodatkowane podatkiem od towarów i usług, za kwotę darowizny uważa się wartość towaru uwzględniającą należny podatek od towarów i usług. Przy określaniu wartości tych darowizn stosuje się odpowiednio art. 19. Wysokość wydatków na cele określone w ust. 1 ustala się na podstawie dokumentów stwierdzających ich poniesienie. Jednakże w przypadku odliczeń, o których mowa w ust. 1 pkt 9, odliczenie stosuje się, jeżeli wysokość darowizny jest udokumentowana dowodem wpłaty na rachunek bankowy obdarowanego, a w przypadku darowizny innej niż pieniężna - dokumentem, z którego wynika wartość tej darowizny, oraz oświadczeniem obdarowanego o jej przyjęciu, o czym stanowi art. 26 ust. 7 ww. ustawy. Zatem zgodnie z powyższym, przekazanie kserokopiarki na rzecz szkoły podstawowej w formie darowizny udokumentowane winno być dokumentem, z którego wynikała będzie wartość przedmiotu świadczenia i potwierdzony zostanie fakt przyjęcia rzeczy przez obdarowanego. Przepisy prawa jednoznacznie nie określają formy przekazania darowizny, w związku z czym za dokument taki można uważać pisemne potwierdzenie otrzymania darowizny przez osobę reprezentującą szkołę, jak również może to być umowa darowizny lub też np. protokół przekazania. Zachowany musi być jednak charakter darowizny, gdzie darczyńca zobowiązuje się do bezpłatnego świadczenia na rzecz obdarowanego kosztem swego majątku, co wynika z art. 888 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 z późn. zm.). Dokument taki stanowi podstawę likwidacji rzeczowego składnika majątku, związanego z wykonywaną działalnością, nie zaliczonego do środków trwałych i wykazanego w ewidencji wyposażenia w świetle § 4 ust. 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 sierpnia 2003 r. w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (Dz. U. Nr 224, poz. 2226), zgodnie z którym ewidencja wyposażenia powinna zawierać co najmniej następujące dane: numer kolejny wpisu, datę nabycia, numer faktury lub rachunku, nazwę wyposażenia, cenę zakupu wyposażenia lub koszt wytworzenia, numer pozycji, pod którą wpisano w księdze koszt związany z nabyciem wyposażenia, datę likwidacji (w tym również datę sprzedaży lub darowizny) oraz przyczynę likwidacji wyposażenia. |
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.