Interpretacja Pierwszego Urzędu Skarbowego Łódź-Górna
III/443-171/04/05/IG
z 24 lutego 2005 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego
Sygnatura
III/443-171/04/05/IG
Data
2005.02.24
Autor
Pierwszy Urząd Skarbowy Łódź-Górna
Temat
Podatek od towarów i usług --> Przepisy ogólne
Słowa kluczowe
administracja
gmina
korekta
korekta podatku
wspólnota mieszkaniowa
wspólnoty
Pytanie podatnika
Dotyczy korekty podatku VAT w związku z podwójnym naliczaniem VAT od dostaw mediów dla najemców lokali gminnych.
Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego Łódź-Górna, w odpowiedzi na pismo z dnia 16.12.2004 r. (data wpływu 17.12.2004 r.), uzupełnione pismem z dnia 11.01.2005 r. (data wpływu 12.01.2005 r.) w sprawie obowiązku podatkowego z tytułu rozliczeń kosztów dostawy mediów na najemców lokali gminnych – informuje co następuje. Kwestia opodatkowania wspólnot mieszkaniowych i ich członków wzbudzała od szeregu lat kontrowersje, głównie ze względu na niejasne w tej mierze przepisy prawa podatkowego. Jednak w dniu 23.12.2003 r. w piśmie nr PP1-811/912/03/JW, wydanym w trybie art. 14 § 1 pkt 2 ustawy z dnia 29.08.1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 137, poz. 926 ze zm.) - Minister Finansów zajął stanowisko, że w rozliczeniach wewnątrz wspólnot nie występuje obrót (sprzedaż), a w związku z tym nie można mówić o odsprzedaży mediów i konieczności fakturowania tej czynności fakturą VAT na rzecz osób trzecich (najemców lokali komunalnych) z podwójnym podatkiem od towarów i usług. Mając na uwadze zalecenia Ministerstwa Finansów zawarte w w/w piśmie - tutejszy Organ informuje, że dotychczasowe rozliczenia (mające miejsce do dnia 23.12.2003 r.) w zakresie fakturowania wewnętrznych rozliczeń między wspólnotą, a jej członkami nie będą kwestionowane, jeżeli podatek wynikający z wystawionych faktur został odprowadzony do urzędu skarbowego, wspólnota prowadziła ewidencje oraz składała deklaracje dla podatku od towarów i usług (VAT-7 lub VAT-7K). Przy zachowaniu powyższych warunków, nie będzie również kwestionowane prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z wystawionych przez wspólnotę faktur na rzecz jej członków. Jednak ewentualna korekta podatku należnego jest bezpośrednio związana z równoczesną koniecznością korekty podatku naliczonego. Powyższe wynika z istoty podatku od towarów i usług polegającej na wzajemnej relacji między podatkiem należnym a naliczonym, i oparta jest na mechanizmie „opodatkowanie-odliczenie”. Jednocześnie należy zauważyć, że możliwość ubiegania się o zwrot podatku od towarów i usług ograniczona jest terminem przedawnienia zobowiązania podatkowego określonego w przepisach art. 70 § 1 ustawy z dnia 29.08.1997 r. - Ordynacja podatkowa. Ponadto podkreślenia wymaga fakt, że korekty zobowiązania podatkowego nie mogą polegać wyłącznie na zmniejszeniu kwot podatku należnego, ale muszą obejmować również kwoty podatku naliczonego z uwagi na zmianę proporcji pomiędzy wartościami sprzedaży opodatkowanej i zwolnionej od podatku, która wpłynie na wysokość kwoty podatku naliczonego podlegającej odliczeniu. Jeżeli Administracja zdecyduje się na korektę dotychczasowych rozliczeń w zakresie podatku od towarów i usług, to korekta winna obejmować zarówno podatek należny, jak i naliczony. |
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.