Interpretacja Urzędu Skarbowego w Krapkowicach
PD-415/16/04
z 23 lutego 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego
Sygnatura
PD-415/16/04
Data
2005.02.23



Autor
Urząd Skarbowy w Krapkowicach


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Koszty uzyskania przychodów --> Pojęcie i wysokość kosztów uzyskania przychodów


Słowa kluczowe
stawka amortyzacyjna
środek trwały


Pytanie podatnika
Kwalifikacja rodzaju środka trwałego oraz ustalenie indywidualnej stawki amortyzacyjnej dla środka trwałego: żuraw samochodowy.


POSTANOWIENIE

Działając na podstawie art. 216 par. 1 oraz art. 14a ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku Ordynacja podatkowa (Dz. U. 2005 nr 8 poz. 60) Naczelnik Urzędu Skarbowego w Krapkowicach po rozpatrzeniu złożonego dnia 08.12.2004 r. wniosku, w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego, dotyczących ustalenia indywidualnej stawki amortyzacyjnej dla środka trwałego: żuraw samochodowy, uznaje przedstawione w sprawie stanowisko za prawidłowe.

UZASADNIENIE

Zgodnie z art. 216 par. 1 w/w ustawy Ordynacja podatkowa w toku postępowania organ podatkowy wydaje postanowienia.

W myśl art. 14a par.1 w/w ustawy Ordynacja podatkowa, stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego, naczelnik urzędu celnego lub wójt, burmistrz (prezydent miasta), starosta albo marszałek województwa na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta mają obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym.

Dnia 08.12.2004 r. do tut. organu wpłynęło pismo, w którym zwrócono się z prośbą o zajęcie stanowiska w kwestii amortyzacji środka trwałego tj. żuraw samochodowy HYDROS 30T, oświadczając, iż żuraw zakupiono 20.11.2004 r. w cenie 79.000 zł, data pierwszej rejestracji jaką dokonał poprzedni właściciel to 17.06.1975 r.

W w/w piśmie zwrócono się z zapytaniem czy w/w żuraw w oparciu o Klasyfikację Środków Trwałych należy zakwalifikować do grupy 6 – „Urządzenia techniczne”, podgrupa 64 – „Dźwigi i przenośniki” rodzaj 642 tj. żurawie (dźwigi przeładunkowe) czy też do grupy 7 – „Środki transportu”, podgrupa 74 – „Pojazdy mechaniczne”, rodzaj 743 tj. samochody specjalne.

W oparciu o w/w klasyfikację do rodzaju 642 nie należy zaliczać m.in. żurawi na samochodach i ciągnikach, ujętych w podgrupie 74 – „Pojazdy mechaniczne”, natomiast rodzaj 743 samochody specjalne - obejmuje samochody sanitarne, w tym karetki reanimacyjne oraz pojazdy samochodowe, które ze względu na swą konstrukcję przeznaczone są do wykonywania innych prac niż przewóz ładunków i osób, jak np.: m.in. pojazdy załadowczo-wyładowcze – dźwigi samochodowe, pompy, sprężarki.

Na podstawie dostarczonego do tut. Urzędu m.in. kserokopii dowodu rejestracyjnego w/w środka trwałego, stwierdzono iż został on zarejestrowany przez starostę krapkowickiego jako pojazd tj. samochód specjalny – żuraw samochodowy, wobec czego należałoby uznać, iż żuraw będący przedmiotem zapytania należy zakwalifikować do grupy 7- „Środki transportu”, podgrupa 74 – „Pojazdy mechaniczne” rodzaj 743 tj. samochody specjalne, w związku z powyższym tut. organ w tej kwestii uznaje przedstawione w w/w wniosku stanowisko za prawidłowe.

Ponadto informuje się, że o zaliczeniu urządzenia technicznego bądź środka transportu do odpowiedniej podgrupy środków trwałych decyduje jego przeznaczenie, konstrukcja oraz wyposażenie. W razie wątpliwości co do odpowiedniego zakwalifikowania danego środka trwałego, zasadnym jest zwrócenie się z zapytaniem w w/w kwestii do właściwego w tym zakresie Urzędu Statystycznego.

Ponadto w w/w podaniu z dnia 08.12.2004 r. zwrócono się również z zapytaniem:

  • czy można podwyższyć stawkę amortyzacji w/w pojazdu z uwagi na wymóg szczególnej sprawności technicznej – o współczynnik 1,4 oraz czy w takim przypadku całą kwotę amortyzacyjną można uznać za koszty uzyskania przychodu,
  • czy też zastosować indywidualną stawkę amortyzacyjną z uwagi na fakt, iż zakupiony używany dźwig został po raz pierwszy wprowadzony do ewidencji środków trwałych - w tym przypadku, zdaniem podatnika, okres amortyzacji wynosiłby 5 lat, wskazując, iż należy zastosować właśnie to rozwiązanie.

Co do zasady odpisów amortyzacyjnych od środków trwałych dokonuje się przy zastosowaniu stawek amortyzacyjnych określonych w Wykazie stawek amortyzacyjnych – art.22i ust.1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 roku o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. 2000 nr 14 poz. 176 ze zm.), jednak zgodnie z art.22i ust. 2 pkt 2 powołanej ustawy podatnicy mogą podane w Wykazie stawek amortyzacyjnych stawki podwyższać dla maszyn, urządzeń i środków transportu, z wyjątkiem morskiego taboru pływającego, używanych bardziej intensywnie w stosunku do warunków przeciętnych albo wymagających szczególnej sprawności technicznej – przy zastosowaniu w tym okresie współczynników nie wyższych niż 1,4. Przez maszyny, urządzenia i środki transportu wymagające szczególnej sprawności technicznej, o których mowa powyżej, rozumie się – zgodnie z pkt 3 objaśnień do wykazu rocznych stawek amortyzacyjnych określonych w załączniku nr 1 do w/w ustawy o podatku dochodowym – te obiekty, które używane są w pracy na trzy zmiany, mimo że nie działają ze swej istoty w ruchu ciągłym, używane w warunkach terenowych, w warunkach leśnych, pod ziemią lub innych wskazujących na bardziej intensywne zużycie. W takim przypadku, na podstawie Wykazu stawek, określa się stawkę amortyzacyjną dla danego środka trwałego, którą mnoży się za pomocą właściwego współczynnika, który w tym przypadku wynosi 1,4.

Wobec powyższego Naczelnik Urzędu Skarbowego w Krapkowicach informuje, iż stawkę amortyzacji pojazdu będącego przedmiotem zapytania można podwyższyć z uwagi na wymóg szczególnej sprawności technicznej, w przypadku gdy urządzenie to spełnia warunki określone w przytoczonym powyżej pkt 3 objaśnień do wykazu rocznych stawek amortyzacyjnych tzn. jest to środek transportu używany w pracy na trzy zmiany, używany w warunkach terenowych, leśnych, bądź innych wskazujących na bardziej intensywne zużycie. Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż żuraw będący przedmiotem zapytania, nie jest wykorzystywany w w/w warunkach, w związku z powyższym przyjęcie podwyższonej stawki amortyzacji w oparciu o to kryterium, zgodnie z przyjętym stanowiskiem, nie jest zasadne w tym przypadku.

W kwestii zastosowania indywidualnej stawki amortyzacyjnej z uwagi na fakt, iż zakupiono używany dźwig, który wprowadzono po raz pierwszy do ewidencji środków trwałych tut. organ informuje, iż zgodnie z art. 22j ust.1 pkt 2 w/w ustawy o podatku dochodowym z zastrzeżeniem art.22l, mogą indywidualnie ustalić stawki amortyzacyjne dla używanych lub ulepszonych środków trwałych, po raz pierwszy wprowadzonych do ewidencji danego podatnika. Okres amortyzacji dla w/w żurawia zakwalifikowanego do grupy „Środki transportu”, podgrupa 74 – „Pojazdy mechaniczne”, rodzaj 743 tj. samochody specjalne – nie może być krótszy niż 30 miesięcy.

W podaniu z dnia 08.12.2004 r. oświadczono, iż pierwszej rejestracji dokonał pierwszy właściciel dnia 17.06.1975 r. W myśl ust.2 art. 22j w/w ustawy o podatku dochodowym środki trwałe, o których mowa m.in. w w/w pkt 2 tego przepisu, uznaje się za używane jeżeli podatnik udowodni, że przed ich nabyciem były wykorzystywane co najmniej przez okres 6 miesięcy.

Zatem można zastosować indywidualną stawkę amortyzacji dla będącego przedmiotem niniejszego wniosku żurawia, z tym, że w tym przypadku na podatniku spoczywa obowiązek udowodnienia oraz wykazania dotychczasowego używania tego środka trwałego. Okres amortyzacji w tym przypadku nie może być krótszy niż 30 miesięcy a zatem, zgodnie z wyrażonym we wniosku stanowiskiem, nie ma przeciwwskazań do amortyzowania w/w środka, przez okres 5 lat.

Ponadto w w/w podaniu zwrócono się z zapytaniem czy pierwszego odpisu amortyzacyjnego od wprowadzonego do użytkowania w listopadzie środka trwałego należy dokonać 01.12.2004 r.

W myśl art. 22h ust.1 pkt 1 odpisów amortyzacyjnych od wartości początkowej środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, z zastrzeżeniem art.22k, począwszy od pierwszego miesiąca następującego po miesiącu, w którym ten środek lub wartość wprowadzono do ewidencji (wykazu), z zastrzeżeniem art.22e, do końca tego miesiąca, w którym następuje zrównanie odpisów amortyzacyjnych z ich wartością początkową lub w którym postawiono je w stan likwidacji, zbyto lub stwierdzono ich niedobór; suma odpisów amortyzacyjnych obejmuje również odpisy, których zgodnie z art.23 ust. 1 nie uważa się za koszty uzyskania przychodów.

A zatem, jeżeli zakupiony dnia 20.11.2004 r. żuraw został wprowadzony do ewidencji środków trwałych w listopadzie, to zgodnie z powołanym wyżej przepisem, pierwszego odpisu amortyzacyjnego należy dokonać w grudniu 2004 roku.

Powyższą interpretację wydano w oparciu o stan faktyczny przedstawiony w w/w wniosku oraz zgodnie ze stanem prawnym obowiązującym w dniu 23.02.2005 r. Interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej – do czasu jej zmiany lub uchylenia.

Na postanowienie służy prawo wniesienia zażalenia do Dyrektora Izby Skarbowej w Opolu za pośrednictwem tut. organu w terminie 7 dni od dnia doręczenia.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj