Interpretacja Urzędu Skarbowego w Stalowej Woli
US.II-423/45/13/04
z 9 grudnia 2004 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego
Sygnatura
US.II-423/45/13/04
Data
2004.12.09
Autor
Urząd Skarbowy w Stalowej Woli
Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Zwolnienia przedmiotowe
Słowa kluczowe
miejsce wykonywania działalności
specjalna strefa ekonomiczna
zakres zezwolenia
zezwolenie na prowadzenie działalności
zmiana miejsca wykonywania działalności
Pytanie podatnika
Czy fakt przeniesienia w całości działalności spółki objętym zezwoleniem w SSE na teren nienależący do strefy w dniu wydania zezwolenia stanowi podstawę utraty prawa do korzystania z pomocy publicznej, o której w art. 16 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych?
Odpowiadając na pismo złożone w dniu 9.11.2004 r. w sprawie stosowania przepisów prawa podatkowego w zakresie korzystania z pomocy publicznej, o której mowa w art. 16 ustawy z dnia 20.10.1994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych, Naczelnik Urzędu Skarbowego w Stalowej Woli informuje jak niżej: Pismem z dnia 29.10.2004 r. spółka zwróciła się do tut. organu podatkowego z zapytaniem o udzielenie informacji dotyczącej możliwości korzystania przez spółkę z pomocy publicznej, o której mowa w art. 16 ww. ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych w przypadku przeniesienia przez jednostkę w całości działalności gospodarczej do obiektu znajdującego się poza strefą (w dacie wydania zezwolenia), która to nieruchomość została po zmianie granic strefy włączona do Tarnobrzeskiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej. Zgodnie z art. 12 ustawy z dnia 20.10.1994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych (Dz. U. Nr 123, poz. 600 ze zm.) zmienionej ustawą z dnia 2.10.2003 r. o zmianie ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych i niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 188, poz. 1840) dochody uzyskane z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie strefy ekonomicznej w ramach zezwolenia, o którym mowa w art. 16 ust. 1 przez osoby prawne lub osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą są zwolnione od podatku dochodowego, odpowiednio na zasadach określonych w przepisach o podatku dochodowym od osób prawnych lub przepisach o podatku dochodowym od osób fizycznych. Wielkość zwolnień podatkowych określają rozporządzenia Rady Ministrów ustanawiające specjalne strefy ekonomiczne z zachowaniem zasad określonych w ustawie z dnia 27.07.2002 r. o warunkach dopuszczalności i nadzorowaniu pomocy publicznej dla przedsiębiorców (Dz. U. Nr 141, poz. 1177 ze zm.). Z treści art. 16 ust. 1 tej ustawy wynika, że podstawą do korzystania z pomocy publicznej udzielanej zgodnie z ustawą, jest zezwolenie na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie danej strefy, uprawniające do korzystania z pomocy publicznej, zwane dalej „zezwoleniem”. Zezwolenie określa przedmiot działalności gospodarczej oraz warunki prowadzenia działalności gospodarczej dotyczące w szczególności:
Zgodnie z obowiązującymi przepisami zezwolenie może być udzielone, jeżeli:
Treść art. 16 ust. 4 ustawy o SSE wskazuje, iż minister właściwy do spraw gospodarki udziela, cofa i zmienia zezwolenie, a cofnięcie i zmiana zezwolenia następuje w szczególnych przypadkach określonych w ustawie w art. 19 ust. 2 - 4. Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 9.09.1997 r. w sprawie ustanowienia tarnobrzeskiej specjalnej strefy ekonomicznej (Dz. U. Nr 135, poz. 907 ze zm.) posługuje się pojęciem prowadzenia przez podmiot działalności gospodarczej wyłącznie na terenie strefy w treści § 5 ust. 1 i czyni to w kontekście podania jednego z warunków, od którego spełnienia uzależnia się nabycie przez przedsiębiorcę prawa do zwolnienia od podatku dochodowego. Ze złożonego pisma wynika, iż Z. sp. z o.o. prowadzi działalność gospodarczą (usługi) na terenie Tarnobrzeskiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej EURO-PARK WISŁOSAN (TSSE) na podstawie zezwolenia wydanego przez Agencję Rozwoju Przemysłu S.A. i korzysta z pomocy publicznej państwa, o której mowa w art. 16 ust. 1 ww. ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych. W planach spółki jest przeniesienie w całości swojej działalności na teren obiektu znajdującego się na nieruchomości, która w dacie wydania zezwolenia nie znajdowała się na terenie TSSE, lecz teren ten został włączony do strefy rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 21.04.2004 r., tj. po fakcie uzyskania stosownego zezwolenia. Wątpliwości interpretacyjne jednostki sprowadzają się do zapytania, czy fakt przeniesienia w całości działalności spółki objętej ww. zezwoleniem z dnia 5.09.2003 r. na tereny nienależące do strefy w dniu wydania przedmiotowego zezwolenia stanowić będzie podstawę utraty prawa do korzystania z pomocy publicznej, o której mowa w art. 16 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. W piśmie spółka prezentuje dwojakiego rodzaju stanowisko w przedmiotowej sprawie. Mianowicie, zdaniem zarządu spółki przeniesienie działalności do obiektu na terenie włączonym do strefy po wydaniu zezwolenia jest działaniem wbrew zezwoleniu i skutkuje utratą pomocy publicznej, natomiast pogląd zgromadzenia wspólników spółki jest odmienny od prezentowanego wyżej, gdyż zgodnie z nim przeniesienie działalności na teren nowowłączony do strefy nie narusza warunków zwolnienia i nie skutkuje utratą pomocy ze środków publicznych. Na poparcie prezentowanych przez jednostkę stanowisk do pisma dołączono dwie odmienne opinie prawne w przedmiotowej sprawie. Zgodnie z treścią art. 17 ust. 1 pkt 34 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, wolne od podatku dochodowego są dochody, z zastrzeżeniem ust. 4 - 6, uzyskanie z działalności gospodarczej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej na podstawie zezwolenia, o którym mowa w art. 16 ust. 1 ustawy z dnia 20.10.1994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych, przy czym wielkość pomocy publicznej udzielonej w formie tego zwolnienia nie może przekroczyć wielkości pomocy publicznej dla przedsiębiorcy, dopuszczalnej dla obszarów kwalifikujących się do uzyskania pomocy w największej wysokości, zgodnie z odrębnymi przepisami. Zwolnienie to przysługuje podatnikowi wyłącznie z tytułu dochodów uzyskanych z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie strefy (art. 17 ust. 4 ustawy). Zezwolenie wydane dla Z. sp. z o.o. w S. w pkt II ustala warunki prowadzenia działalności gospodarczej, wskazując na przepisy rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie ustanowienia tarnobrzeskiej specjalnej strefy ekonomicznej (Dz. U. Nr 135, poz. 907 ze zm.). Oznacza to, że teren strefy wyznaczają kolejne zmiany rozporządzenia, a w dacie wydania zezwolenia granice strefy określa brzmienie rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 8.04.2003 r. Należy zatem stwierdzić, że teren strefy jest aktualny dla adresata zezwolenia w dacie jego wydania. W związku z powyższym zmiana lokalizacji przedsiębiorstwa po wydaniu zezwolenia jest istotną zmianą warunków uzyskanego zezwolenia, co w konsekwencji spowoduje, zdaniem tut. organu podatkowego, utratę prawa do korzystania z pomocy publicznej. Potwierdzeniem powyższego stanowiska są także zapisy ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych, które w swej treści zawierają pojęcia „zmiany zezwolenia”, „zmiany warunków zezwolenia” (art. 16 ust. 6 oraz art. 19 ust. 4 ustawy), których to zmian dokonać może minister właściwy do spraw gospodarki, na wniosek przedsiębiorcy, w drodze stosownego postanowienia. Samo terytorialne rozszerzenie specjalnej strefy ekonomicznej nie może więc automatycznie przyznawać uprawnień podatnikom znajdujących się w sytuacji opisanej we wniosku spółki. Zatem w świetle powyższego stanowisko jednostki przedstawione w piśmie a prezentowane przez członków zarządu spółki należy uznać za prawidłowe, natomiast prezentowane przez zgromadzenie wspólników za nieprawidłowe na gruncie obowiązujących przepisów prawa. Niniejszej informacji udzielono w oparciu o aktualny stan prawny oraz stan faktyczny przedstawiony w piśmie jednostki. |
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.