Interpretacja Urzędu Skarbowego w Stalowej Woli
US.II-423/45/13/04
z 9 grudnia 2004 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego
Sygnatura
US.II-423/45/13/04
Data
2004.12.09



Autor
Urząd Skarbowy w Stalowej Woli


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Zwolnienia przedmiotowe


Słowa kluczowe
miejsce wykonywania działalności
specjalna strefa ekonomiczna
zakres zezwolenia
zezwolenie na prowadzenie działalności
zmiana miejsca wykonywania działalności


Pytanie podatnika
Czy fakt przeniesienia w całości działalności spółki objętym zezwoleniem w SSE na teren nienależący do strefy w dniu wydania zezwolenia stanowi podstawę utraty prawa do korzystania z pomocy publicznej, o której w art. 16 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych?


Odpowiadając na pismo złożone w dniu 9.11.2004 r. w sprawie stosowania przepisów prawa podatkowego w zakresie korzystania z pomocy publicznej, o której mowa w art. 16 ustawy z dnia 20.10.1994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych, Naczelnik Urzędu Skarbowego w Stalowej Woli informuje jak niżej:

Pismem z dnia 29.10.2004 r. spółka zwróciła się do tut. organu podatkowego z zapytaniem o udzielenie informacji dotyczącej możliwości korzystania przez spółkę z pomocy publicznej, o której mowa w art. 16 ww. ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych w przypadku przeniesienia przez jednostkę w całości działalności gospodarczej do obiektu znajdującego się poza strefą (w dacie wydania zezwolenia), która to nieruchomość została po zmianie granic strefy włączona do Tarnobrzeskiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej.

Zgodnie z art. 12 ustawy z dnia 20.10.1994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych (Dz. U. Nr 123, poz. 600 ze zm.) zmienionej ustawą z dnia 2.10.2003 r. o zmianie ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych i niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 188, poz. 1840) dochody uzyskane z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie strefy ekonomicznej w ramach zezwolenia, o którym mowa w art. 16 ust. 1 przez osoby prawne lub osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą są zwolnione od podatku dochodowego, odpowiednio na zasadach określonych w przepisach o podatku dochodowym od osób prawnych lub przepisach o podatku dochodowym od osób fizycznych. Wielkość zwolnień podatkowych określają rozporządzenia Rady Ministrów ustanawiające specjalne strefy ekonomiczne z zachowaniem zasad określonych w ustawie z dnia 27.07.2002 r. o warunkach dopuszczalności i nadzorowaniu pomocy publicznej dla przedsiębiorców (Dz. U. Nr 141, poz. 1177 ze zm.). Z treści art. 16 ust. 1 tej ustawy wynika, że podstawą do korzystania z pomocy publicznej udzielanej zgodnie z ustawą, jest zezwolenie na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie danej strefy, uprawniające do korzystania z pomocy publicznej, zwane dalej „zezwoleniem”. Zezwolenie określa przedmiot działalności gospodarczej oraz warunki prowadzenia działalności gospodarczej dotyczące w szczególności:

  • zatrudnienia przez przedsiębiorcę przy prowadzeniu działalności gospodarczej na terenie strefy przez określony czas określonej liczby pracowników,
  • dokonania przez przedsiębiorcę inwestycji na terenie strefy o wartości przewyższającej określoną kwotę.

Zgodnie z obowiązującymi przepisami zezwolenie może być udzielone, jeżeli:

  1. na terenie strefy istnieją warunki prowadzenia działalności, którą zamierza podjąć przedsiębiorca ubiegający się o zezwolenie, w szczególności zakres zamierzonej działalności jest zgodny z planem rozwoju strefy, o którym mowa w art. 9, a zarządzający strefą dysponuje wolnymi terenami, obiektami lub pomieszczeniami, które są niezbędne do prowadzenia takiej działalności,
  2. podjęcie działalności na terenie strefy jest uzasadnione stopniem przyczynienia się zamierzonej działalności do osiągnięcia celów określonych w planie rozwoju strefy.

Treść art. 16 ust. 4 ustawy o SSE wskazuje, iż minister właściwy do spraw gospodarki udziela, cofa i zmienia zezwolenie, a cofnięcie i zmiana zezwolenia następuje w szczególnych przypadkach określonych w ustawie w art. 19 ust. 2 - 4. Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 9.09.1997 r. w sprawie ustanowienia tarnobrzeskiej specjalnej strefy ekonomicznej (Dz. U. Nr 135, poz. 907 ze zm.) posługuje się pojęciem prowadzenia przez podmiot działalności gospodarczej wyłącznie na terenie strefy w treści § 5 ust. 1 i czyni to w kontekście podania jednego z warunków, od którego spełnienia uzależnia się nabycie przez przedsiębiorcę prawa do zwolnienia od podatku dochodowego.

Ze złożonego pisma wynika, iż Z. sp. z o.o. prowadzi działalność gospodarczą (usługi) na terenie Tarnobrzeskiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej EURO-PARK WISŁOSAN (TSSE) na podstawie zezwolenia wydanego przez Agencję Rozwoju Przemysłu S.A. i korzysta z pomocy publicznej państwa, o której mowa w art. 16 ust. 1 ww. ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych. W planach spółki jest przeniesienie w całości swojej działalności na teren obiektu znajdującego się na nieruchomości, która w dacie wydania zezwolenia nie znajdowała się na terenie TSSE, lecz teren ten został włączony do strefy rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 21.04.2004 r., tj. po fakcie uzyskania stosownego zezwolenia. Wątpliwości interpretacyjne jednostki sprowadzają się do zapytania, czy fakt przeniesienia w całości działalności spółki objętej ww. zezwoleniem z dnia 5.09.2003 r. na tereny nienależące do strefy w dniu wydania przedmiotowego zezwolenia stanowić będzie podstawę utraty prawa do korzystania z pomocy publicznej, o której mowa w art. 16 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. W piśmie spółka prezentuje dwojakiego rodzaju stanowisko w przedmiotowej sprawie. Mianowicie, zdaniem zarządu spółki przeniesienie działalności do obiektu na terenie włączonym do strefy po wydaniu zezwolenia jest działaniem wbrew zezwoleniu i skutkuje utratą pomocy publicznej, natomiast pogląd zgromadzenia wspólników spółki jest odmienny od prezentowanego wyżej, gdyż zgodnie z nim przeniesienie działalności na teren nowowłączony do strefy nie narusza warunków zwolnienia i nie skutkuje utratą pomocy ze środków publicznych. Na poparcie prezentowanych przez jednostkę stanowisk do pisma dołączono dwie odmienne opinie prawne w przedmiotowej sprawie.

Zgodnie z treścią art. 17 ust. 1 pkt 34 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, wolne od podatku dochodowego są dochody, z zastrzeżeniem ust. 4 - 6, uzyskanie z działalności gospodarczej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej na podstawie zezwolenia, o którym mowa w art. 16 ust. 1 ustawy z dnia 20.10.1994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych, przy czym wielkość pomocy publicznej udzielonej w formie tego zwolnienia nie może przekroczyć wielkości pomocy publicznej dla przedsiębiorcy, dopuszczalnej dla obszarów kwalifikujących się do uzyskania pomocy w największej wysokości, zgodnie z odrębnymi przepisami. Zwolnienie to przysługuje podatnikowi wyłącznie z tytułu dochodów uzyskanych z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie strefy (art. 17 ust. 4 ustawy). Zezwolenie wydane dla Z. sp. z o.o. w S. w pkt II ustala warunki prowadzenia działalności gospodarczej, wskazując na przepisy rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie ustanowienia tarnobrzeskiej specjalnej strefy ekonomicznej (Dz. U. Nr 135, poz. 907 ze zm.). Oznacza to, że teren strefy wyznaczają kolejne zmiany rozporządzenia, a w dacie wydania zezwolenia granice strefy określa brzmienie rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 8.04.2003 r. Należy zatem stwierdzić, że teren strefy jest aktualny dla adresata zezwolenia w dacie jego wydania. W związku z powyższym zmiana lokalizacji przedsiębiorstwa po wydaniu zezwolenia jest istotną zmianą warunków uzyskanego zezwolenia, co w konsekwencji spowoduje, zdaniem tut. organu podatkowego, utratę prawa do korzystania z pomocy publicznej. Potwierdzeniem powyższego stanowiska są także zapisy ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych, które w swej treści zawierają pojęcia „zmiany zezwolenia”, „zmiany warunków zezwolenia” (art. 16 ust. 6 oraz art. 19 ust. 4 ustawy), których to zmian dokonać może minister właściwy do spraw gospodarki, na wniosek przedsiębiorcy, w drodze stosownego postanowienia. Samo terytorialne rozszerzenie specjalnej strefy ekonomicznej nie może więc automatycznie przyznawać uprawnień podatnikom znajdujących się w sytuacji opisanej we wniosku spółki.

Zatem w świetle powyższego stanowisko jednostki przedstawione w piśmie a prezentowane przez członków zarządu spółki należy uznać za prawidłowe, natomiast prezentowane przez zgromadzenie wspólników za nieprawidłowe na gruncie obowiązujących przepisów prawa.

Niniejszej informacji udzielono w oparciu o aktualny stan prawny oraz stan faktyczny przedstawiony w piśmie jednostki.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj