Interpretacja Pierwszego Wielkopolskiego Urzędu Skarbowego w Poznaniu
ZP/443-599/04
z 25 lutego 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego
Sygnatura
ZP/443-599/04
Data
2005.02.25



Autor
Pierwszy Wielkopolski Urząd Skarbowy w Poznaniu


Temat
Podatek od towarów i usług --> Podstawa opodatkowania --> Podstawa opodatkowania


Słowa kluczowe
dotacja


Pytanie podatnika
Zdaniem Podatnika, otrzymana dotacja stanowi obrót w rozumieniu art. 29 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, w związku z powyższym podlega opodatkowaniu podatkiem VAT w miesiącu otrzymania dotacji.Wnioskująca zwróciła się z prośbą o potwierdzenie prawidłowości Jej stanowiska.


W złożonym wniosku Podatnik podnosi, iż zamierza uruchomić produkcję nowych wyrobów. W związku z koniecznością dokonania zakupu maszyn i urządzeń technicznych oraz remontu zakupionej hali produkcyjnej, Spółka ubiega się o dotację na ten cel z funduszy strukturalnych Unii Europejskiej w ramach Sektorowego Programu Operacyjnego “Wzrost konkurencyjności przedsiębiorstw”. Dotacja zostanie przyznana w wysokości 30% zaplanowanych kosztów uruchomienia nowej produkcji.

Zdaniem Podatnika, otrzymana dotacja stanowi obrót w rozumieniu art. 29 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, w związku z powyższym podlega opodatkowaniu podatkiem VAT w miesiącu otrzymania dotacji. Spółka uważa również, iż otrzymana dotacja powinna być udokumentowana fakturą wewnętrzną i na tej podstawie zaliczona do obrotu oraz ujęta w deklaracji podatkowej VAT-7. Ponadto, Wnioskująca uważa, iż podatek naliczony dotyczący zakupów sfinansowanych w/w dotacją w pełni podlega odliczeniu od podatku należnego, nawet jeżeli w opisanej sytuacji zakupy te nie stanowią kosztu uzyskania przychodu w myśl ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

W związku z powyższym, Wnioskująca zwróciła się z prośbą o potwierdzenie prawidłowości Jej stanowiska.

Ustosunkowując się do przedstawionych powyżej kwestii, stwierdza się co następuje:

W świetle przepisów art. 29 ust 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług ( Dz.U. Nr 54, poz. 535 ze zm. ), podstawą opodatkowania jest obrót. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrotem jest także otrzymana dotacja, subwencja, i inna dopłata o podobnym charakterze związana z dostawą lub świadczeniem usług. Z treści przedstawionej wyżej regulacji prawnej wynika, iż w sytuacji gdy Podatnik – w związku z konkretną dostawą towarów lub świadczeniem usług – otrzyma dofinansowanie ( dotację, subwencję ) stanowiące dopłatę do ceny towaru lub usługi, jako np. pokrycie części ceny lub rekompensatę z powodu obniżenia ceny – tego rodzaju dofinansowanie stanowi obok ceny, uzupełniający ją element podstawy opodatkowania z tytułu tej dostawy lub świadczenia. W takim przypadku mamy do czynienia z dotacją przedmiotową podlegającą opodatkowaniu. Natomiast dotacje o charakterze ogólnym, przeznaczone na pokrycie kosztów działalności, nie mające wpływu na cenę towarów i usług, nie stanowią obrotu w rozumieniu przepisu art. 29 ust. 1 przywoływanej ustawy, czyli nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Uwzględniając powyższe należy stwierdzić, iż przyznana Wnioskującej dotacja na zakup maszyn i urządzeń technicznych oraz remont hali produkcyjnej nie będzie związana z konkretną dostawą towarów. Powyższa dotacja stanowić będzie dofinansowanie bieżącej działalności Spółki, a nie dopłatę do ceny towaru, zatem nie stanowi obrotu w rozumieniu art. 29 ust. 1 przywoływanej ustawy i nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Ustosunkowując się do kwestii prawa Podatnika do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z zakupami sfinansowanymi przedmiotową dotacją, należy wskazać na regulacje zawarte w art. 86 ust. 1 oraz art. 88 ust. 1 pkt 2 przywoływanej ustawy. Stosownie do przepisu art. 86 ust. 1 w/w ustawy podatkowej, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Powyższa realizacja prawa podatnika do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony przy nabyciu towarów i usług została obwarowana wieloma ograniczeniami ustawowymi określonymi w art. 88 ustawy podatkowej. Zgodnie bowiem z art. 88 ust. 1 pkt 2 przywoływanej ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do nabywanych przez podatnika towarów i usług, jeżeli wydatki na ich nabycie nie mogłyby być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, z wyjątkiem przypadków, gdy brak możliwości zaliczenia tych wydatków do kosztów uzyskania przychodów pozostaje w bezpośrednim związku ze zwolnieniem od podatku dochodowego.

Z powyższego wynika, iż Wnioskującej przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z zakupami sfinansowanymi przedmiotową dotacją. Również w przypadku, gdy powyższe wydatki nie będą stanowiły kosztów uzyskania przychodów na podstawie art. 16 ust. 1 pkt 58 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych ( t.j. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm. ), gdyż brak możliwości zaliczenia ich do kosztów pozostaje w bezpośrednim związku ze zwolnieniem od podatku dochodowego ( art. 17 ust. 1 pkt 23 w/w ustawy podatkowej ). W takiej sytuacji Podatnik nie zostaje pozbawiony prawa do odliczenia podatku naliczonego.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj