Interpretacja Pierwszego Urzędu Skarbowego w Białymstoku
EW-VII/401/NIP/181-1/MO/05
z 16 marca 2005 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
EW-VII/401/NIP/181-1/MO/05
Data
2005.03.16
Autor
Pierwszy Urząd Skarbowy w Białymstoku
Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Zryczałtowany podatek dochodowy
Słowa kluczowe
zawieszenie działalności gospodarczej
Pytanie podatnika
Czy w latach 2003-2004 miałem ustawowy obowiązek zgłaszania do urzędu skarbowego faktu zawieszania działalności gospodarczej?
Pismem z dnia 27.02.2005r. (data wpływu 28.02.2005r.) zwrócił się Pan z prośbą o udzielenie pisemnej interpretacji zadając pytanie czy w latach 2003-2004 miał Pan ustawowy obowiązek zgłaszania do urzędu skarbowego faktu zawieszania działalności gospodarczej.sformuował Pan też własne stanowisko w sprawie stwierdzając, iż: nie miał Pan obowiązku informowania urzędu skarbowego o fakcie zawieszania działalności gospodarczej, a jedynie należało składać deklaracje podatkowe tzw. PIT-y zerowe. Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego w Białymstoku mając na uwadze stan faktyczny przedstawiony przez Wnioskodawcę i stan prawny obowiązujący w dacie zaistnienia tego zdarzenia, postanawia udzielić następującej interpretacji, co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego.z dokumentów będących w posiadaniu tut.organu podatkowego wynika, iż prowadził Pan działalność gospodarczą od dnia 01.01.1997r. do dnia 24.12.2004r. tj.dnia likwidacji działalności gospodarczej, opodatkowaną podatkiem dochodowym od osób fizycznych na zasadach ogólnych.Obowiązujące przepisy ustawy z dnia 26.07.1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz.U. z 2000r. Nr 14, poz.176 ze zm.) oraz ustawa z dnia 11.11.1998r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz.U. Nr 144, poz. 930 z późn.zm.) nie nakładają na podatników obowiązku informowania urzędów skarbowych o przerwie w wykonywaniu działalności gospodarczej, nie posługują się również pojęciem "zawieszenie działalności gospodarczej".Ustawodawca przewidział jedynie możliwość zgłoszenia przerwy w prowadzeniu działalności gospodarczej przez podatników opodatkowanych w formie karty podatkowej. Zgodnie z art. 34 ustawy o zryczałtowanym podatku w przypadku zgłoszenia przez podatnika przerwy w prowadzeniu działalności w danym roku podatkowym nie pobiera sie podatku opłacanego w formie karty podatkowej za cały okres przerwy trwającej nieprzerwanie co najmniej 10 dni w wysokości 1/30 miesięcznej należności za każdy dzień przerwy, jeżeli podatnik zawiadomi o tej przerwie najpóźniej w dniu jej rozpoczęcia i w dniu poprzedzającym dzień jej zakończenia, z wyjątkiem ust.2.Należy zatem wyraźnie podkreślić, że jest to jedynie uprawnienie a nie obowiązek podatnika. A zatem należy stwierdzić, iż w prawie podatkowym brak jest pojęcia zawieszenia działalności gospodarczej i ww. przepisy - z wyjątkiem działalności opodatkowanej w formie karty podatkowej - nie przewidują przerw w prowadzeniu działalności gospodarczej i nie nakładają na podatników obowiązku informowania organów podatkowych w tym zakresie. |
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.