Interpretacja Pierwszego Urzędu Skarbowego w Opolu
PP/443-11-1/05
z 25 lutego 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PP/443-11-1/05
Data
2005.02.25



Autor
Pierwszy Urząd Skarbowy w Opolu


Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Zwolnienia


Słowa kluczowe
podatek od towarów i usług
usługi taksówkowe
zwolnienia podmiotowe


Pytanie podatnika
Podatnik występując w imieniu zrzeszonych taksówkarzy prosi o wyjaśnienie kwestii obowiązku uiszczania podatku VAT przez podatników którzy byli zwolnieni przedmiotowo od podatku od towarów i usług do 1 maja 2004r. i następnie utracili to zwolnienie. Wątpliwości podatnika dotyczą prawidłowego zastosowania art.113 ustawy z dnia 11 marca 2004r.o podatku od towarów i usług ( Dz. U. nr 54, poz.535 )



POSTANOWIENIE
Działając na podstawie art. 216 § 1 w związku z art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa ( Dz. U. Nr 137 poz. 926 z późniejszymi zmianami ) , Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego w Opolu stwierdza, iż stanowisko Podatnika przedstawione w piśmie z dnia 13 stycznia 2005 r. jest nieprawidłowe


UZASADNIENIE
Pismem z dnia 13 stycznia 2005 r. ( data złożenia w tut. organie podatkowym jw.) podatnik zwrócił się do tut. organu podatkowego z wnioskiem o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w Jego indywidualnej sprawie, w której na dzień złożenia wniosku nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym. Podatnik przedstawił następujący stan faktyczny:

Podatnik występując w imieniu zrzeszonych taksówkarzy prosi o wyjaśnienie kwestii obowiązku uiszczania podatku VAT przez podatników którzy byli zwolnieni przedmiotowo od podatku od towarów i usług do 1 maja 2004r. i następnie utracili to zwolnienie.

Wątpliwości podatnika dotyczą prawidłowego zastosowania art.113 ustawy z dnia 11 marca 2004r.o podatku od towarów i usług ( Dz. U. nr 54, poz.535 )

Po przeanalizowaniu przedstawionego stanu faktycznego, oraz obowiązującego stanu prawnego Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego w Opolu informuje, iż:

Zasady korzystania ze zwolnienia podmiotowego określa art. 113 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535). Ponieważ jest to zwolnienie podmiotowe, ustawa wyraźnie reguluje, które to podmioty (podatnicy) mogą korzystać z tejże preferencji

I tak, zgodnie z art. 113 ust. 1 ustawy o VAT, zwalnia się od podatku podatników, u których wartość sprzedaży opodatkowanej nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty wyrażonej w złotych odpowiadającej równowartości 10.000 euro.

Sposób przeliczania wartości wyrażonej w euro na złote polskie określony jest w art. 113 ust. 14 pkt 1 i wynika z niego, iż w terminie do 31 grudnia poprzedzającego rok podatkowy, Minister Finansów ustali w drodze rozporządzenia powyższą kwotę, obliczoną według średniego kursu euro, ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski na pierwszy dzień roboczy października, w zaokrągleniu do 100 zł.

Realizacją tej delegacji ustawowej jest wchodzące w życie z dniem 1 stycznia 2005 r. rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 22 listopada 2004 r. w sprawie określenia kwoty uprawniającej do zwolnienia od podatku od towarów i usług opublikowane w Dz. U. nr 253 pod poz. 2528. Zgodnie z tabelą nr 193/A/2004 średni kurs euro na 1 października 2004 r. wynosił 4,3787 zł. W związku z tym kwota 10.000 euro to równowartość (po zaokrągleniu do 100 zł) 43.800 zł.

Należy zwrócić uwagę na fakt, iż kwota uprawniająca do zwolnienia zmienia co roku swoją wartość w związku ze zmianą kursu euro.

Do wartości sprzedaży, o której mowa w ust. 1 nie wlicza się odpłatnej dostawy towarów oraz odpłatnego świadczenia usług zwolnionych od podatku.

W myśl art. 113 ust. 5 ustawy, w przypadku gdy wartość sprzedaży u podatników zwolnionych podmiotowo, przekroczy kwotę 10.000 euro, zwolnienie traci moc w momencie przekroczenia tej kwoty. Obowiązek podatkowy powstaje z momentem przekroczenia tej kwoty, a opodatkowaniu podlega nadwyżka sprzedaży ponad tę kwotę. Podatnik w momencie utraty prawa do zwolnienia podmiotowego staje się automatycznie podatnikiem podatku VAT, co oznacza, że dotyczą go wszystkie obowiązki wynikające z ustawy o VAT w zakresie rejestracji, prowadzenia ewidencji, sporządzania deklaracji i odprowadzania podatku VAT.

Zgodnie z art. 168 ustawy o VAT w 2004 r. kwotę, o której mowa w art. 113 ust. 1, przyjmuje się w wysokości określonej przepisem wykonawczym w ydanym na podstawie art. 14 ust. 11 pkt 1 ustawy wymienionej w art. 175 (ustawy z dnia 8 stycznia 1993 r. o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym). Do podatników, którzy utracili prawo do zwolnienia od podatku lub zrezygnowali z tego zwolnienia, zgodnie z art. 14 ustawy wymienionej w art. 175, przed dniem 1 maja 2004 r., stosuje się odpowiednio przepisy art. 113 ust. 11. Dla obliczenia wartości sprzedaży opodatkowanej o której mowa w art.113 za rok 2003 oraz za okres od 1 stycznia do 30 kwietnia 2004 r. przyjmuje się wartość sprzedaży towarów w rozumieniu art.14 ust.1 ustawy z dnia 8 stycznia 1993 r.

Zatem jeżeli wartość sprzedaży usług taksówkowych przekroczyła w roku 2003 kwotę 10.000 euro - ( 45.700 zł ) , zwolnienie podmiotowe utraciło moc w momencie, gdy ww. usługi zostały zakwalifikowane do usług opodatkowanych tj. od 1 maja 2004r.

W związku z powyższym po 30 kwietnia 2004r.obowiązek podatkowy powstał z dniem wykonania pierwszej czynności podlegającej opodatkowaniu a więc z dniem 1 maja 2004 r.( kwota 45.700 , 00 zł)

Wtedy też Podatnik utracił prawo do zwolnienia podmiotowego i stał się automatycznie podatnikiem podatku VAT.

Nadmienia się jednocześnie iż nieprawidłowe stanowisko jednostki wynika z niewłaściwej interpretacji art.113 ustawy o podatku od towarów i usług.

Jednocześnie przed dniem wykonania pierwszej czynności podlegającej opodatkowaniu VAT Podatnik powinien dokonać zgłoszenia rejestracyjnego.

Jednocześnie Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego w Opolu informuje, iż przedmiotowa informacja o zakresie stosowania prawa podatkowego ma zastosowanie wyłącznie w przedstawionym stanie faktycznym i w stanie prawnym obowiązującym na dzień zaistnienia omawianego zdarzenia.

Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego w Opolu informuje również , iż interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika , płatnika lub inkasenta , wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej ? do czasu jej zmiany lub uchylenia.

Na podstawie art. 14a § 4 w związku z art. 236 § 1 i art. 236 § 2 pkt 1 oraz art. 239 w związku z art. 223 § 1 powołanej ustawy Ordynacja podatkowa, na niniejsze postanowienie służy zażalenie, które wnosi się do Dyrektora Izby Skarbowej w Opolu, za pośrednictwem tut. organu podatkowego w terminie 7 dni od dnia otrzymania niniejszego postanowienia.

Zażalenie podlega opłacie skarbowej. Zgodnie art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. a) ustawy z dnia 9 września 2000r. o opłacie skarbowej (Dz. U. Nr 86, poz. 960 ze zmianami) opłacie tej podlegają podania i załączniki do podań składane w sprawach indywidualnych z zakresu administracji publicznej. Szczegółowy wykaz przedmiotów opłaty skarbowej zawiera załącznik do ww. ustawy. Zgodnie z pozycją 1, części I, powołanego załącznika do ustawy o opłacie skarbowej z dnia 9 września 2000r. opłata skarbowa od podania wynosi 5zł natomiast zgodnie z poz. 2 opłata skarbowa od załącznika do podania wynosi 50gr.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj