Interpretacja Urzędu Skarbowego Kraków-Stare Miasto
PP-1/443/1/122/102 548/182/2003
z 18 listopada 2003 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego
Sygnatura
PP-1/443/1/122/102 548/182/2003
Data
2003.11.18
Autor
Urząd Skarbowy Kraków-Stare Miasto
Temat
(Podatek od towarów i usług oraz podatek akcyzowy) --> Podatek od towarów i usług --> Zwrot różnicy podatku
Słowa kluczowe
rozszerzony zwrot podatku
zwrot różnicy podatku
Pytanie podatnika
Czy trudna sytuacja gospodarcza podmiotu może być przesłanką do zastosowania instytucji rozszerzonego zwrotu różnicy podatku na podstawie art. 21 ust. 5a ustawy o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym?
Naczelnik Urzędu Skarbowego Kraków-Stare Miasto, działając na podstawie art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 137, poz. 926 ze zm.), w odpowiedzi na Państwa pismo z dnia 24.10.2003 r., uprzejmie informuje: Zgodnie z przepisem art. 21 ust. 5a ustawy z dnia 8 stycznia 1993 r. o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 11, poz. 50 ze zm.) zakres zwrotu różnicy podatku, o którym mowa w ust. 2 i 3, może zostać rozszerzony przez urząd skarbowy, na umotywowany wniosek podatnika, na całość lub część nadwyżki podatku naliczonego nad należnym, jeżeli wysokość tej nadwyżki wynika ze specyfiki prowadzonej działalności, związanej z wykonywaniem różnych czynności nałożonych przepisami ustaw. Rozszerzenie to może być dokonane w przypadku, gdy nie ma żadnych rokowań, aby rozliczenie tej nadwyżki w trybie ust. 1, 2 lub 3 nastąpiło w najbliższych 6 miesiącach. Zacytowany powyżej przepis jest regulacją szczególną, ustanowieniem wyjątku w stosunku do ogólnych zasad dokonywania zwrotu różnicy podatku. Jako wyjątek nie może być traktowany rozszerzająco. Aby móc dokonać rozszerzenia zwrotu muszą być spełnione wszystkie przewidziane w tym przepisie przesłanki. Rozszerzenie zakresu zwrotu odnosi się zwrotu różnicy podatku, o którym mowa w ust. 2 i 3. Sformułowanie to oznacza, iż rozszerzenie zakresu zwrotu bezpośredniego możliwe jest, gdy podmiot nabył uprawnienie do otrzymania zwrotu różnicy podatku, lecz wykazana różnica podatku jest większa od kwoty, do której zwrot został ograniczony. Zatem, aby możliwe było rozszerzenie zakresu zwrotu, konieczne jest uprzednie uprawnienie do jego otrzymania. Po drugie rozszerzenie zakresu zwrotu może nastąpić jedynie na umotywowany wniosek podatnika, jeżeli wysokość nadwyżki podatku naliczonego wynika ze specyfiki prowadzonej przez podatnika działalności, związanej z wykonywaniem różnych czynności nałożonych przepisami ustaw. Niezbędnym warunkiem jest brak rokowań, aby rozliczenie nadwyżki na zasadach ogólnych (w trybie ust. 1, 2 lub 3) nastąpiło w najbliższych 6 miesiącach. Nie jest to jednak warunek wystarczający. Powodem powstania nadwyżki, a w konsekwencji niemożność jej rozliczenia ma bowiem wynikać z działalności, którą podatnik ma obowiązek wykonywać w związku z przepisami odrębnych ustaw. Podkreślić należy, że dopiero spełnienie wszystkich przesłanek zawartych w przepisie umożliwia jego zastosowanie. Brak chociaż jednej z nich wyklucza możliwość rozszerzenia zakresu zwrotu bezpośredniego. W szczególności zaistnienie niekorzystnej sytuacji gospodarczej podmiotu wnioskującego nie może być wystarczającym uzasadnieniem zastosowania tej instytucji, nawet jeżeli Podatnik nie ma możliwości rozliczenia powstałej nadwyżki na zasadach ogólnych w terminie 6 miesięcy. |
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.