Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPP2/443-762a/12/AW
z 19 września 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ITPP2/443-762a/12/AW
Data
2012.09.19



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy


Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Zwolnienia --> Zwolnienie od podatku

Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Stawki --> Stawki podatku

Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku


Słowa kluczowe
leasing finansowy
nabycie wewnątrzwspólnotowe
odliczenie podatku
podatek naliczony
prawo do odliczenia
samochód osobowy
towar używany


Istota interpretacji
prawo do odliczenia pełnej kwoty podatku naliczonego z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia samochodu osobowego oraz zwolnienie od podatku jego dostawy na rzecz firmy leasingowej



Wniosek ORD-IN 3 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 26 czerwca 2012 r. (data wpływu 29 czerwca 2012 r.), uzupełnionym w dniu 4 września 2012 r. (data wpływu), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia pełnej kwoty podatku naliczonego z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia samochodu osobowego oraz zwolnienia od podatku jego dostawy na rzecz firmy leasingowej - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 29 czerwca 2012 r. został złożony wniosek, uzupełniony w dniu 4 września 2012 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia samochodu osobowego oraz zwolnienia od podatku jego dostawy na rzecz firmy leasingowej.

W przedmiotowym wniosku oraz jego uzupełnieniu, został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Jako czynny podatnik podatku od towarów i usług, prowadzi Pan działalność gospodarczą na podstawie wpisu do ewidencji działalności gospodarczej. W przedmiocie działalności, na dzień złożenia wniosku, nie posiada wpisu o odsprzedaży pojazdów samochodowych. Dokonał Pan wewnątrzwspólnotowego nabycia samochodu osobowego w celu jego odsprzedaży firmie leasingowej, a następnie zawarcia umowy leasingu operacyjnego przedmiotowego samochodu. Ponieważ samochód został zakupiony w celu sprzedaży leasingodawcy, nie użytkował go Pan ani jednego dnia. Rozpoczął jego używanie dopiero po podpisaniu umowy leasingu operacyjnego z leasingodawcą. Opisana transakcja stanowiła tzw. leasing zwrotny. Sprzedaż ww. samochodu osobowego na rzecz firmy leasingowej podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług wg stawki 23%. Po zawarciu umowy leasingowej dokonuje Pan odliczeń podatku naliczonego, wyszczególnionego na fakturach od leasingodawcy, stosując ograniczenie do 60% nie więcej niż 6.000,00 zł. Dokonał Pan pełnego odliczenia podatku od wewnątrzwspólnotowego nabycia opisanego samochodu osobowego, a następnie dokonał korekty podatku naliczonego do wysokości 60% nie więcej niż 6.000,00 zł.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

  • Czy przysługuje pełne odliczenie podatku od wewnątrzwspólnotowego nabycia samochodu osobowego, sprzedanego „bez używania” (nie był używany ani jednego dnia) firmie leasingowej, a następnie używanego, po podpisaniu z leasingodawcą umowy leasingu operacyjnego na ten konkretny samochód...
  • Czy przysługuje możliwość zastosowania zwolnienia od podatku w odniesieniu do sprzedaży ww. samochodu osobowego firmie leasingowej...


Zdaniem Wnioskodawcy, przy rozliczeniu podatku od wewnątrzwspólnotowego nabycia samochodu osobowego, sprzedanego „bez używania” firmie leasingowej, podatek naliczony nie podlega ograniczeniu do 60% kwoty podatku naliczonego z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, nie więcej niż 6.000,00 zł, mimo, że odsprzedaż samochodów nie jest przedmiotem działalności. Wskazał Pan, że taka odsprzedaż występuje sporadycznie, ponieważ zakupił samochód, żeby sprzedać go firmie leasingowej. Podniósł, że przysługuje pełne odliczenie podatku od zakupu przedmiotowego samochodu osobowego, sprzedanego „bez używania” firmie leasingowej (samochód nie był używany ani jednego dnia), ponieważ pojazd ten został odsprzedany firmie leasingowej i po podpisaniu umowy leasingu operacyjnego, ograniczeniu do 60% kwoty podatku naliczonego, nie więcej jednak niż 6.000,00 zł, będzie podlegał podatek wyszczególniony na fakturach od leasingodawcy. Pana zdaniem, brak możliwości odliczenia całego podatku naliczonego z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia ww. samochodu, który następnie został odsprzedany towarzystwu leasingowemu, spowodowałby dwukrotne zastosowanie ograniczenia w zakresie odliczenia podatku naliczonego w odniesieniu do tego samego samochodu - pierwszy raz ograniczenie to wystąpiłoby w odniesieniu do nabycia przedmiotowego samochodu, a drugi raz, w przypadku faktur dokumentujących zapłatę rat leasingowych na rzecz towarzystwa leasingowego. Stwierdził, że takie stosowanie przepisów doprowadziłoby do dyskryminacji podatkowej zastosowanej formy nabycia samochodu, co nie powinno mieć miejsca. Dodał, że pozbawienie prawa do odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu samochodu, który został sprzedany do firmy leasingowej, naruszałoby w rzeczywistości zasadę neutralności opodatkowania podatkiem od towarów i usług, kluczową dla jego funkcjonowania. Wskazał Pan, że mając powyższe na uwadze należy uznać, iż miał prawo do odliczenia całej kwoty podatku naliczonego z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia ww. samochodu osobowego.

Przedstawiając stanowisko do pytania drugiego stwierdził Pan, że dokonując sprzedaży ww. samochodu osobowego na rzecz firmy leasingowej i dokumentując tę transakcję fakturą VAT, w przypadku ograniczenia podatku naliczonego od wewnątrzwspólnotowego nabycia tego samochodu do 60% nie więcej niż 6.000,00 zł, powinien mieć możliwość zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z brzmieniem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Ustęp 2 pkt 4 lit. c) ww. artykułu określa, iż kwotę podatku naliczonego stanowi kwota podatku należnego z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów.

Na podstawie art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 16 grudnia 2010 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy o transporcie drogowym (Dz. U. Nr 247, poz. 1652 ze zm.), w okresie od dnia wejścia w życie niniejszej ustawy do dnia 31 grudnia 2012 r., w przypadku nabycia samochodów osobowych oraz innych pojazdów samochodowych o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony kwotę podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2 ustawy zmienianej w art. 1, stanowi 60% kwoty podatku określonej w fakturze lub kwoty podatku należnego z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów lub kwoty podatku należnego od dostawy towarów, dla której podatnikiem jest ich nabywca - nie więcej jednak niż 6.000 zł, z zastrzeżeniem ust. 2.

Zgodnie z ust. 2 ww. artykułu, przepis ust. 1 nie dotyczy:

  1. pojazdów samochodowych mających jeden rząd siedzeń, który oddzielony jest od części przeznaczonej do przewozu ładunków ścianą lub trwałą przegrodą, klasyfikowanych na podstawie przepisów prawa o ruchu drogowym do podrodzaju: wielozadaniowy, van;
  2. pojazdów samochodowych mających więcej niż jeden rząd siedzeń, które oddzielone są od części przeznaczonej do przewozu ładunków ścianą lub trwałą przegrodą i u których długość części przeznaczonej do przewozu ładunków, mierzona po podłodze od najdalej wysuniętego punktu podłogi pozwalającego postawić pionową ścianę lub trwałą przegrodę pomiędzy podłogą a sufitem do tylnej krawędzi podłogi, przekracza 50% długości pojazdu; dla obliczenia proporcji, o której mowa w zdaniu poprzednim, długość pojazdu stanowi odległość pomiędzy dolną krawędzią przedniej szyby pojazdu a tylną krawędzią podłogi części pojazdu przeznaczonej do przewozu ładunków, mierzona w linii poziomej wzdłuż pojazdu pomiędzy dolną krawędzią przedniej szyby pojazdu a punktem wyprowadzonym w pionie od tylnej krawędzi podłogi części pojazdu przeznaczonej do przewozu ładunków;
  3. pojazdów samochodowych, które mają otwartą część przeznaczoną do przewozu ładunków;
  4. pojazdów samochodowych, które posiadają kabinę kierowcy i nadwozie przeznaczone do przewozu ładunków jako konstrukcyjnie oddzielne elementy pojazdu;
  5. pojazdów samochodowych będących pojazdami specjalnymi w rozumieniu przepisów prawa o ruchu drogowym o przeznaczeniach wymienionych w załączniku do niniejszej ustawy;
  6. pojazdów samochodowych konstrukcyjnie przeznaczonych do przewozu co najmniej 10 osób łącznie z kierowcą - jeżeli z dokumentów wydanych na podstawie przepisów prawa o ruchu drogowym wynika takie przeznaczenie;
  7. przypadków, gdy przedmiotem działalności podatnika jest:

    1. odprzedaż tych samochodów (pojazdów) lub
    2. oddanie w odpłatne używanie tych samochodów (pojazdów) na podstawie umowy najmu, dzierżawy, leasingu lub innych umów o podobnym charakterze i te samochody (pojazdy) są przez podatnika przeznaczone wyłącznie do wykorzystania na te cele przez okres nie krótszy niż sześć miesięcy.


Analiza powołanych wyżej regulacji prawnych prowadzi do wniosku, iż w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2012 r. podatnikowi wykonującemu czynności opodatkowane przysługuje prawo do odliczenia kwoty podatku naliczonego od nabytego samochodu osobowego w wysokości 60% kwoty podatku należnego z tytułu jego nabycia – nie więcej jednak niż 6.000 zł, chyba że przedmiotem jego działalności jest m.in. odprzedaż samochodów osobowych oraz innych pojazdów samochodowych o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony – w takim przypadku ww. ograniczenie w zakresie odliczenia podatku naliczonego nie ma zastosowania.

Podkreślenia wymaga fakt, iż działalność w zakresie odsprzedaży samochodów osobowych i innych pojazdów samochodowych winna być przez podatnika rzeczywiście prowadzona, albo z okoliczności towarzyszących nabyciu samochodu powinno wynikać, że ma zamiar ją podjąć. Nie ma przy tym znaczenia, czy podatnik posiada odpowiedni wpis określający, że przedmiotem działalności jest odprzedaż ww. pojazdów, lecz faktyczne wykonywanie przez niego czynności w tym zakresie.

W oparciu o art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl postanowień art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Towarami - w świetle art. 2 pkt 6 ww. ustawy - są rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Stawka podatku, na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy, wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Stosownie do treści art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Jednakże zarówno w treści ustawy o podatku od towarów i usług, jak i przepisów wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienie od podatku.

I tak, stosownie do postanowień § 13 ust. 1 pkt 5 lit. c) rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 ze zm.), zwalnia się od podatku dostawę samochodów osobowych i innych pojazdów samochodowych przez podatników, którym przy nabyciu tych samochodów i pojazdów przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w wysokości 50% lub 60% kwoty podatku należnego z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów - nie więcej jednak niż odpowiednio 5.000 zł lub 6.000 zł, jeżeli te samochody i pojazdy są towarami używanymi w rozumieniu art. 43 ust. 2 ustawy.

Regulacja zawarta w art. 43 ust. 2 ustawy wskazuje, iż przez towary używane, o których mowa w ust. 1 pkt 2, rozumie się ruchomości, których okres używania przez podatnika dokonującego ich dostawy wyniósł co najmniej pół roku po nabyciu prawa do rozporządzania tymi towarami jak właściciel.

Mając na uwadze treść powołanych przepisów należy stwierdzić, że prawo do zastosowania zwolnienia na podstawie § 13 ust. 1 pkt 5 lit. c) rozporządzenia Ministra Finansów, ma tylko taki dostawca, który użytkował dany samochód osobowy lub pojazd samochodowy przez co najmniej pół roku od momentu nabycia prawa do rozporządzania nim jak właściciel.

Z treści złożonego wniosku wynika, że jako czynny podatnik podatku od towarów i usług, prowadzi Pan działalność gospodarczą, przy czym odprzedaż samochodów nie jest przedmiotem tej działalności. W ramach transakcji tzw. leasingu zwrotnego, dokonał wewnątrzwspólnotowego nabycia samochodu osobowego, odsprzedał go firmie leasingowej, a następnie zawarł umowę leasingu operacyjnego tego samochodu. W związku z tym odliczył podatek naliczony w pełnej kwocie, a następnie dokonał korekty podatku do wysokości 60%, nie więcej niż 6.000,00 zł. Sprzedaż ww. samochodu osobowego na rzecz firmy leasingowej podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług wg stawki 23%. Ponieważ samochód został zakupiony w celu sprzedaży leasingodawcy, nie użytkował go Pan przed sprzedażą. Rozpoczął używanie dopiero po podpisaniu umowy ww. leasingu operacyjnego.

Mając na względzie powyższe oraz powołane wyżej przepisy należy stwierdzić, iż nie był Pan uprawniony do odliczenia podatku naliczonego z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia przedmiotowego samochodu w pełnej wysokości, ponieważ - jak wskazuje treść wniosku - odsprzedaż samochodów nie jest przedmiotem prowadzonej działalności gospodarczej. Zatem przysługiwało Panu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego stanowiącego 60% kwoty podatku należnego z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia tego samochodu, niezależnie od faktu jego późniejszego zbycia na rzecz firmy leasingowej i następnie użytkowania go na podstawie umowy leasingu.

Należy przy tym podkreślić, że - wbrew Pana stwierdzeniu - brak prawa do odliczenia podatku w pełnej wysokości w przypadku użytkowania pojazdu w oparciu o tzw. leasing zwrotny, nie powoduje „dyskryminacji podatkowej zastosowanej formy nabycia samochodu”. Nie można bowiem łączyć prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia samochodu z prawem do odliczenia podatku naliczonego w związku z jego późniejszym leasingiem, gdyż prawa te dotyczą odrębnych, niezależnych od siebie czynności.

Skoro - jak wyżej wskazano - przysługiwało Panu prawo do odliczenia podatku naliczonego w wysokości 60% kwoty podatku należnego z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia tego samochodu, nie więcej niż 6.000,00 zł, a przed sprzedażą nie był przez Pana użytkowany, to brak jest podstaw do zwolnienia od podatku dostawy tego samochodu. Zatem zbycie ww. pojazdu na rzecz firmy leasingowej podlegało opodatkowaniu 23% stawką podatku od towarów i usług.

Końcowo informuje się, że kwestia dotycząca podstawy opodatkowania czynności sprzedaży samochodu osobowego na rzecz firmy leasingowej, będzie przedmiotem odrębnego rozstrzygnięcia.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj