Interpretacja Urzędu Skarbowego w Nowej Soli
IV/443/art14Op/8/8/05
z 24 lutego 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
IV/443/art14Op/8/8/05
Data
2005.02.24



Autor
Urząd Skarbowy w Nowej Soli


Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów i wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów --> Wyłączenia

Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów i wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów --> Wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów


Słowa kluczowe
faktura wewnętrzna
kontrahent zagraniczny
nabycie wewnątrzwspólnotowe


Pytanie podatnika
Czy w przypadku, gdy nabywane opony używane od kontrahentów z Niemiec , którzy wystawiają rachunki bez numeru NIP-UE sprzedawcy, ale z naliczonym 16% VAT, lub bez NIP-UE sprzedawcy i bez podatku, występuje nabycie wewnątrzwspólnotowe?


W dniu 28.01.2005r. do tutejszego organu podatkowego zostało złożone zapytanie: czy w przypadku, gdy nabywane opony używane od kontrahentów z Niemiec, którzy wystawiają rachunki bez nr NIP-UE sprzedawcy, ale z naliczonym 16% VAT, lub bez NIP-UE sprzedawcy i bez podatku VAT (tak jakby kontrahent nie był podatnikiem VAT w Niemczech) występuje nabycie wewnątrzwspólnotowe... Czy należy wystawiać w takiej sytuacji fakturę wewnętrzną, czy w ogóle nie ujmować tych rachunków w ewidencjach VAT, a jedynie w podatkowej książce przychodów i rozchodów...

Strona w piśmie przedstawiła stan faktyczny, z którego wynika, że dokonuje nabycia od kontrahentów z Niemiec opon nowych i używanych. Od kontrahenta, u którego nabywa nowe opony otrzymuje rachunek z zachowaniem wszystkich warunków, by uznać nabycia za transakcje wewnątrzwspólnotowe (NIP-UE sprzedawcy, NIP-UE nabywcy, 0% stawka VAT). Na podstawie rachunku zakupu wystawia fakturę wewnętrzną, którą ujmuje w ewidencjach VAT sprzedaży i zakupu. Nie wszyscy kontrahenci, u których nabywa opony używane wystawiają rachunki, z zachowaniem tych warunków. Strona otrzymuje np. rachunek bez nr NIP-UE sprzedawcy, ale z naliczonym 16% podatkiem VAT lub bez NIP-UE sprzedawcy i bez podatku VAT (tak jakby kontrahent nie był podatnikiem VAT w Niemczech).

Na tle takich okoliczności faktycznych podatnik formułuje stanowisko, że rachunki pomimo, że nie zawierają numerów NIP-UE sprzedawcy to transakcje z niemieckim kontrahentem miały miejsce. Do dnia 30.04.2004r. na podstawie takich rachunków wystawiane były dokumenty SAD, od których w Urzędzie Celnym płacony był podatek, następnie podatnik mógł go odliczyć w deklaracji VAT-7 za bieżący miesiąc lub następny. Zdaniem podatnika ta sama zasada powinna obowiązywać w przypadku rachunków otrzymanych po dniu 30.04.2004r., tylko zamiast dokumentu SAD winna obowiązywać faktura wewnętrzna, która powinna być zaksięgowana w ewidencji zakupu, gdzie odlicza się VAT naliczony z faktury oraz w ewidencji VAT sprzedaży, gdzie nalicza się podatek należny z faktury wewnętrznej.

Odpowiadając w trybie art. 14a § 3 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. - Ordynacja podatkowa, na powyższe zapytanie złożone dnia 28.01.2005r., dotyczące udzielenia interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego w sprawie, w której nie toczy się postępowanie podatkowe, kontrola podatkowa, ani postępowanie przed sądem administracyjnym, Naczelnik Urzędu Skarbowego w Nowej Soli wyjaśnia:

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) - przez wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 4, rozumie się nabycie prawa do rozporządzania jak właściciel towarami, które w wyniku dokonanej dostawy są wysyłane lub transportowane na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium państwa członkowskiego rozpoczęcia wysyłki lub transportu przez dokonującego dostawy, nabywcę towarów lub na ich rzecz. Zgodnie z art. 9 ust. 2 przepis ust. 1 stosuje się pod warunkiem, że:
1. nabywcą towarów jest:
a) podatnik, o którym mowa w art. 15, lub podatnik podatku od wartości dodanej, a nabywane towary mają służyć czynnościom wykonywanym przez niego jako podatnika,
b) osoba prawna niebędąca podatnikiem, o którym mowa w lit. a
– z zastrzeżeniem art. 10;
2. dokonujący dostawy towarów jest podatnikiem, o którym mowa w pkt 1 lit. a.

Zatem jednym z warunków wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów jest, aby dokonującym dostawy towarów był podatnik, o którym mowa w art. 15, lub podatnik podatku od wartości dodanej. Fakt potwierdzenia zakupu rachunkiem, nie decyduje o tym, że nie jest to wewnątrzwspólnotowe nabycie. Ważne jest czy zakup dokonany był od podatnika prowadzącego działalność gospodarczą, niekorzystającego ze zwolnienia od podatku VAT. Ponieważ nie podał Pan przyczyn braku numeru identyfikacji podatkowej kontrahenta, powinien Pan sprawdzić, czy kontrahent ten jest podatnikiem podatku od wartości dodanej w swoim kraju. W przypadku gdyby okazało się, iż kontrahent nie podał numeru identyfikacji podatkowej dlatego, że nie jest podatnikiem, wówczas zrealizowane przez Pana transakcje handlowe nie spełniają definicji wewnątrzwspólnotowego nabycia, gdyż nie został spełniony jeden z warunków opisanych w art. 9 ustawy. Reasumując, jeżeli podatnik dokonuje nabycia od podatnika unijnego, zwolnionego z podatku od wartości dodanej, zdaniem tut. organu zastosowanie mają przepisy art. 10 ust. 1 pkt 3 lit. a ustawy ww tj. w tym przypadku nie wystąpi wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów, co oznacza, iż przedmiotowa transakcja z podatnikiem zwolnionym z podatku od wartości dodanej nie podlega opodatkowaniu tj. będzie to wyłącznie kosztem zakupu towarów bez podatku naliczonego. Ponadto w art. 10 ustawy zostały opisane przypadki, w których wewnątrzwspólnotowe nabycie nie występuje.

Zatem podstawowym warunkiem dla potwierdzenia faktu, czy przeprowadzona transakcja była wewnątrzwspólnotowym nabyciem jest właściwa identyfikacja kontrahenta; analiza tylko wystawionego dokumentu dotyczącego tej transakcji (w którym nie podano numeru, pod którym kontrahent jest zarejestrowany dla celów transakcji wewnątrzwspólnotowych) nie daje możliwości jednoznacznego rozstrzygnięcia powyższego faktu.

Jednocześnie należy podkreślić, iż w Pana gestii leży uzyskanie informacji, o statusie kontrahenta (dostawcy) oraz o sposobie opodatkowania przez niego towaru i podstawie prawnej.

Zgodnie z przepisem art. 106 ust. 7 ustawy faktury wewnętrzne wystawiane są w przypadku m.in. wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów. Do faktur wewnętrznych stosuje się zgodnie z § 28 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27.04.2004r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, zasad wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 971) odpowiednio przepisy § 12, § 16-20, § 22- 23 i § 26. Powyższe wskazuje więc na możliwość stosowania przepisów dotyczących faktury VAT z uwzględnieniem specyfiki dokumentowanych czynności.

Mając na uwadze wyżej wymienione przepisy, organ podatkowy informuje, że stwierdzenie czy powyższe transakcje będą dokumentowane fakturami wewnętrznymi będzie możliwe po rozstrzygnięciu czy transakcje te będą stanowić wewnątrzwspólnotowe nabycie.

W sytuacji, gdy się okaże, że nie jest to wewnątrzwspólnotowe nabycie, wówczas rachunki otrzymane od kontrahentów niemieckich należy zaewidencjonować w podatkowej książce przychodów i rozchodów, natomiast nie ujmuje się tych rachunków w ewidencji zakupu VAT, co wynika wprost z art. 109 ust. 3 ustawy o podatku VAT.

W myśl art. 109 ust 3 ustawy ww. podatnicy, z wyjątkiem podatników wykonujących wyłącznie czynności zwolnione od podatku na podstawie art. 43 i 82 ust. 3 oraz zwolnionych od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9 są obowiązani prowadzić ewidencję zawierającą: kwoty określone w art. 90, dane niezbędne do określenia przedmiotu i podstawy opodatkowania, wysokość podatku należnego oraz kwotę podatku podlegającą wpłacie do urzędu oraz inne dane służące do prawidłowego sporządzenia deklaracji podatkowej, a w przypadkach określonych w art. 120 ust. 15, art. 125, 134, 138 – dane określone tymi przepisami niezbędne do prawidłowego sporządzenia deklaracji podatkowej.

Powyższej odpowiedzi udzielono w oparciu o przedstawiony stan faktyczny oraz obowiązujące na dzień jej datowania przepisy prawa.

Niniejsza interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, wiąże natomiast organ podatkowy i organ kontroli skarbowej do czasu jej zmiany lub uchylenia.

Na niniejsze postanowienie Stronie służy zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Zielonej Górze za pośrednictwem tutejszego organu podatkowego w terminie 7 dni od dnia jego doręczenia – art. 236 § 2 pkt 1 Ordynacji podatkowej.

Składając zażalenie Strona zobowiązana jest załączyć opłatę skarbową w znakach skarbowych w wysokości 5,00 zł od podania oraz 0,50 zł od każdego załącznika (ustawa o opłacie skarbowej z dnia 9.09.2000r., Dz. U. Nr 86, poz. 960 ze zm.).



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj