Interpretacja Urzędu Skarbowego w Poddębicach
USIII-443/1a/2005
z 15 marca 2005 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
USIII-443/1a/2005
Data
2005.03.15
Autor
Urząd Skarbowy w Poddębicach
Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku
Słowa kluczowe
autokar
brak prawa do odliczenia
świadectwo homologacji
Pytanie podatnika
Prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z faktur zakupu paliwa do użytkowanych autobusów (w tym autobusów, które powstały w wyniku zmian konstrukcyjnych), w przypadku braku przez podatnika świadectw homologacji.
POSTANOWIENIE Na podstawie art. 14a § 1, art. 14a § 4 art. 14b § 1, art. 14b § 2 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku Ordynacja podatkowa (j.t.: Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60) Naczelnik Urzędu Skarbowego postanawia podzielić pogląd wyrażony w złożonym w dniu 04.01.2005r. wniosku, iż przysługuje Panu prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z faktu zakupu paliwa do użytkowanych autobusów (w tym autobusów, które powstały w wyniku zmian konstrukcyjnych). Uzasadnienie W dniu 04.01.2005r. wpłynął do Naczelnika Urzędu Skarbowego w Poddębicach wniosek o interpretację przepisów w związku z zapytaniem z dnia 10.12.2004r. (data wpływu do tutejszego urzędu 15.12.2004r.) w przedmiocie odliczenia podatku naliczonego przy zakupie paliwa do autobusów (bez świadectwa homologacji dla tego typu pojazdów przerobionych z samochodów ciężarowych). Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż podatnik prowadzi działalność gospodarczą w zakresie transportu lądowego pasażerskiego, rozkładowego pozostałego i pozostałego. Podatnik w prowadzonej działalności gospodarczej użytkuje autobusy:
Wniosek podatnika dotyczy prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony zawarty w cenie zakupionego paliwa do ww. samochodów. Podatnik nie dysponuje świadectwami homologacji, wyciągami ze świadectwa homologacji lub odpisu decyzji zwalniającej z obowiązku uzyskania świadectwa homologacji, wydanymi zgodnie z przepisami prawa o ruchu drogowym, potwierdzającymi przeznaczenie, iż są to samochody do przewozu co najmniej 10 osób łącznie z kierowcą. W opinii podatnika użytkowane przez Niego samochody są samochodami, które zostały przebudowane zgodnie z art. 66 ust. 4 pkt 6 Prawo o ruchu drogowym i na podstawie rozszerzonego przeglądu technicznego nie ma możliwości uzyskania świadectwa homologacji ani też decyzji zwalniającej z uzyskania świadectwa homologacji. Zdaniem wnioskodawcy przysługuje mu prawo obniżenia podatku należnego o podatek naliczony z tytułu zakupu paliwa do ww. samochodów. W myśl art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku Ordynacja podatkowa (j.t.: Dz. U. z 2005r. Nr 6, poz. 80) stosownie do swej właściwości naczelnik urzędu skarbowego (...) na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta mają obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postepowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przezd sądem administracyjnym. Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 54, poz. 535 z późn.zm.) w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Art. 88 ust. 1 pkt 3 ww. ustawy stanowi, iż obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do nabywanych przez podatnika paliw silnikowych, oleju napędowego oraz gazu, wykorzystywanych do napędu samochodów osobowych i innych pojazdów samochodowych, o których mowa w art. 86 ust. 3 i 5. Samochodami tymi, w myśl art. 86 ust. 3 ustawy o podatku od towarów i usług są samochody osobowe oraz inne pojazdy samochodowe o dopuszczalnej ładowności mniejszej niż określona według wzoru: DŁ = 357 kg + n x 68 kg, gdzie: DŁ - oznacza dopuszczalną ładowność, n- oznacza ilość miejsc (siedzeń) łącznie z miejscem dla kierowcy. Natomiast zgodnie z art. 88 ust. 5 ww. ustawy dopuszczalna ładowność pojazdów oraz ilość miejsc (siedzeń), o których mowa w powołanym art. 88 ust. 5 ustawy, określona jest na podstawie wyciągu ze świadectwa homologacji lub odpisu decyzji zwalniającej z obowiązku uzyskania świadectwa homologacji, wydawanych zgodnie z przepisami prawa o ruchu drogowym. Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 4 pkt 3 ww. ustawy przepis ust. 3 nie dotyczy pojazdów samochodowych do przewozu co najmniej 10 osób łącznie z kierowcą - jeżeli z wyciągu ze świadectwa homologacji lub z odpisu decyzji zwalniającej z obowiązku uzyskania świadectwa homologacji, wydanych zgodnie z przepisami prawa o ruchu drogowym, wynika takie przeznaczenie. Z przytoczonych przepisów nie wynika, aby sam brak u podatnika odpisu świadectwa homologacji lub odpisu decyzji zwalniającej z obowiązku uzyskania świadectwa homologacji, skutkował uznaniem jego pojazdu za samochód osobowy. Istotne jest bowiem, aby z homologacji wydanej dla danego typu samochodu wynikało uprawnienie, którego podatnik dowodzi, tj, że ładowność tego samochodu jest wyższa niż określona powyższym wzorem, czy że jest to pojazd samochodowy do przewozu co najmniej 10 z kierowcą. Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż podatnik użytkuje autobusy i busy do przewozu większej ilości osób niż 10. Potwierdzają to min. badania techniczne opisujące dokonane zmiany konstrukcyjne oraz dowody rejestracyjne użytkowanych pojazdów. W przypadku użytkowania zatem pojazdu samochodowego, nie posiadającego homologacji, który w konkretnym stanie faktycznym u danego podatnika bezspornie konstrukcyjnie przeznaczony jest wyłącznie do przewozu co najmniej 10 osób łącznie z kierowcą, nie ma zastosowania ww. art. 88 ust. 1 pkt 3 ww. ustawy o podatku od towarów i usług. Mając na uwadze wyżej wskazane uregulowania, jak również wykładnię systemową i celowościową, należy stwierdzić, iż użytkowane autobusy, tym bardziej, że zostały one m.in. przerobione z samochodów ciężarowych posiadających określoną ładowność, nie będą podlegały przepisowi art.86 ust.4 pkt 3 ww. ustawy, a brak wyciągu ze świadectwa homologacji nie spowoduje uznania ich za samochody osobowe lub inne pojazdy. W związku z powyższym organ podatkowy podziela pogląd wyrażony przez podatnika w złożonym wniosku, iż przysługuje Mu prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z faktu zakupu paliwa do użytkowanych przez autobusów (w tym autobusów, które powstały w wyniku zmian konstrukcyjnych) w stosunku do których podatnik nie posiada świadectwa homologacji, wyciągu ze świadectwa homologacji lub odpisu decyzji zwalniającej z obowiązku uzyskania świadectwa homologacji, wydanych zgodnie z przepisami prawa o ruchu drogowym, potwierdzających przeznaczenie, iż są to samochody do przewozu co najmniej 10 osób łącznie z kierowcą. Niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia. W myśl art. 14b § 1 ww. ustawy Ordynacja podatkowa interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika, inkasenta, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia. |
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.