Interpretacja Urzędu Skarbowego w Giżycku
US-I-1-410-3-03/05
z 15 lutego 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
US-I-1-410-3-03/05
Data
2005.02.15



Autor
Urząd Skarbowy w Giżycku


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Źródła przychodów --> Przychody z działalności gospodarczej


Słowa kluczowe
likwidacja działalności
remanent likwidacyjny


Pytanie podatnika
Czy dla potrzeb podatku dochodowego od osób fizycznych należy sporządzić remanent likwidacyjny i opodatkować go w wypadku utworzenia spółki cywilnej z małżonkiem?


POSTANOWIENIE

Na podstawie art. 216 par. 1, w związku z art. 14a par. 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (j. t. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60), Naczelnik Urzędu Skarbowego w Giżycku po rozpatrzeniu wniosku z dnia 20 stycznia 2005 roku w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego stwierdza, że przedstawione we wniosku stanowisko w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

Pani D. K. zwróciła się z wnioskiem do Naczelnika Urzędu Skarbowego w Giżycku o wydanie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego dot. wątpliwości odnośnie konieczności sporządzenia i opodatkowania remanentu likwidacyjnego dla potrzeb podatku dochodowego od osób fizycznych w stanie faktycznym przedstawionym we wniosku z dnia 20 stycznia 2005 roku.

Zgodnie z art. 14a § 1 cytowanej wyżej ustawy Ordynacja podatkowa, uprawnienie do występowania o udzielenie pisemnej interpretacji przysługuje podatnikom (płatnikom, inkasentom) w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym.Wniosek w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego składa się do właściwego naczelnika urzędu skarbowego przedstawiając w nim jednocześnie w sposób wyczerpujący stan faktyczny oraz własne stanowisko w sprawie.

Ze stanu faktycznego przedstawionego we wniosku z dnia 20 stycznia 2005 roku wynika, że Wnioskodawczyni od wielu lat prowadzi działalność gospodarczą samodzielnie, jako osoba fizyczna. Posiada znaczny majątek: trwały, w postaci maszyn, urządzeń, środków transportu (samochody ciężarowe, samochód osobowy), budynek produkcyjno - handlowy oraz obrotowy: w postaci zapasów towarów handlowych i materiałów do dalszej obróbki.
W najbliższym czasie zamierza utworzyć z małżonkiem spółkę cywilną osób fizycznych lub spółkę jawną i zarejestrować ją jako podatnika podatku od towarów i usług. Między małżonkami istnieje wspólność majątkowa małżeńska.

Ponadto Wnioskodawca stwierdza, że cały majątek jaki dotychczas wypracowała jej firma zamierza wnieść jako udział do nowo powstałej spółki.

Po przeanalizowaniu treści żądania objętego wnioskiem, Naczelnik Urzędu Skarbowego w Giżycku stwierdza:

Likwidacja działalności gospodarczej w celu utworzenia spółki cywilnej lub jawnej związana jest z koniecznością dopełnienia różnych formalności. Wynikają one również z przepisów prawa podatkowego. O fakcie likwidacji działalności gospodarczej należy zawiadomić urząd skarbowy, przy czym za datę likwidacji uważa się datę określoną w zawiadomieniu. Podatnik jest obowiązany opłacić zaliczkę na podatek dochodowy od dochodu z działalności za ostatni miesiąc jej prowadzenia oraz zryczałtowany podatek dochodowy od dochodu z remanentu likwidacyjnego.

Do ustalenia dochodu z działalności gospodarczej podatnika prowadzącego podatkową księgę przychodów i rozchodów ma zastosowanie art. 24 ust. 2 ustawy z dnia 26 lipca 1991 roku o podatku dochodowym od osób fizycznych (j. t. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zmianami). Dochód stanowiący podstawę opodatkowania ustala się jako różnicę pomiędzy wynikającym z księgi przychodem a kosztami jego uzyskania powiększoną o różnicę między wartością remanentu końcowego i początkowego towarów handlowych, materiałów (surowców) podstawowych i pomocniczych, półwyrobów, wyrobów gotowych, braków i odpadków, jeżeli wartość remanentu końcowego jest wyższa niż wartość remanentu początkowego, lub pomniejszoną o różnicę pomiędzy wartością remanentu początkowego i końcowego, jeżeli wartość remanentu początkowego jest wyższa.

Różnice pomiędzy wartościami remanentu początkowego i końcowego poprzez zwiększenie lub zmniejszenie kosztów prowadzonej działalności prowadzą do ustalenia faktycznego dochodu, czyli odzwierciedlają rzeczywisty obraz prowadzonej działalności za dany okres. Ponieważ zgodnie z art. 44 ust. 3 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych zaliczkę za dalsze miesiące oblicza się z uwzględnieniem dochodu osiągniętego od początku roku, przy obliczaniu dochodu w następnych miesiącach po sporządzeniu remanentu należy uwzględnić faktycznie ustalony dochód oraz ustalone w tych miesiącach przychody i koszty uzyskania przychodów. Zasada ta ma zatem zastosowanie również do ustalania dochodu za ostatni miesiąc prowadzenia działalności gospodarczej.

W kwestii ustalania dochodu z remanentu likwidacyjnego zastosowanie ma art. 24 ust. 3 ustawy podatkowej. Zgodnie z tym przepisem:

  1. na dzień likwidacji działalności gospodarczej należy sporządzić remanent według cen zakupu pozostałych towarów handlowych, materiałów (surowców) podstawowych i pomocniczych, półwyrobów, wyrobów gotowych, braków i odpadków oraz rzeczowych składników majątku związanego z wykowywaną działalnością gospodarczą, niebędących środkami trwałymi,
  2. należy ustalić wskaźnik procentowy udziału dochodu w przychodach w okresie ostatnich trzech miesięcy poprzedzających miesiąc, w którym nastąpiła likwidacja działalności, a jeżeli w tym okresie dochód nie wystąpił - w roku podatkowym poprzedzającym rok, w którym nastąpiła likwidacja.
  3. tak ustalony wskaźnik udziału dochodu w przychodach należy zastosować do wartości remanentu likwidacyjnego; iloczyn wartości remanentu i wskaźnika pozwala ustalić dochód z remanentu likwidacyjnego.

Stosownie do art. 44 ust. 4 ustawy podatkowej, podatek od dochodu z remanentu ustala się w formie ryczałtu w wysokości 10% tego dochodu. Podatek jest płatny w terminie płatności zaliczki za ostatni miesiąc prowadzenia działalności, tj. do 20 dnia następnego miesiąca.
W przypadku wystąpienia dochodu z remanentu likwidacyjnego, do deklaracji PIT-5 złożonej za miesiąc, w którym nastąpiła likwidacja, należy dołączyć spis wycenionych według cen zakupu pozostałych na dzień likwidacji towarów handlowych, materiałów (surowców) podstawowych i pomocniczych, półwyrobów, wyrobów gotowych, braków i odpadków oraz rzeczowych składników majątku związanego z wykonywaną działalnością, jeżeli wydatki na ich nabycie zostały zaliczone do kosztów uzyskania przychodów, do deklaracji PIT-5 należy dołączyć załącznik PIT-5X, tj. informację o należnym zryczałtowanym podatku dochodowym.

Ponadto z cytowanego wyżej art. 24 ust. 3 ustawy podatkowej wynika, że nie ustala się dochodu na dzień likwidacji, jeżeli m. in. osoba fizyczna wniosła w formie wkładu do spółki cywilnej (jawnej) składniki majątku objęte remanentem.
Skutkiem powyższego wnosząc swoje przedsiębiorstwo w formie wkładu do spółki cywilnej lub jawnej, osoba fizyczna nie zapłaci 10% zryczałtowanego podatku od dochodu z remanentu likwidacyjnego, o którym mowa w art. 44 ust. 4 ustawy podatkowej, ze względu na nie wystąpienie dochodu do opodatkowania.

Jedynym dochodem do opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych, jaki wystąpi w momencie likwidacji działalności przez osobę fizyczną z zamiarem wniesienia likwidowanego przedsiębiorstwa w formie wkładu do spółki cywilnej (jawnej), będzie więc dochód uzyskany do dnia zakończenia działalności gospodarczej.

Zgodnie z art. 93a § 2 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60) spółka nie mająca osobowości prawnej, do której osoba fizyczna wniosła na pokrycie udziału wkład w postaci swego przedsiębiorstwa - wstępuje we wszelkie przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa i obowiązki przekształcanej osoby lub spółki.

Mając to na uwadze postanowiono jak w sentencji.


Naczelnik Urzędu Skarbowego w Giżycku informuje ponadto, że:
- przedstawiona wyżej wiążąca interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia, tj. na dzień złożenia wniosku,
- interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika - wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej do czasu jej zmiany lub uchylenia.

Na postanowienie niniejsze zgodnie z art. 236 par. 2 pkt 1 Ordynacji podatkowej służy prawo wniesienia zażalenia do Dyrektora Izby Skarbowej w Olsztynie za pośrednictwem Naczelnika Urzędu Skarbowego w Giżycku w terminie 7 dni od dnia doręczenia postanowienia.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj