Interpretacja Pierwszego Urzędu Skarbowego w Radomiu
1424/1110/443/3/2005/IW
z 16 marca 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
1424/1110/443/3/2005/IW
Data
2005.03.16



Autor
Pierwszy Urząd Skarbowy w Radomiu


Temat
Podatek od towarów i usług


Słowa kluczowe
apteka
premia pieniężna


Pytanie podatnika
Czy Podatniczka ma obowiązek wystawić faktury wewnętrzne na podstawie art. 106 ust. 7 ustawy o podatku od towarów i usług i płacić podatek od towarów i usług od uzyskanych premii pieniężnych?


W dniu 06.01.2005r. Pani Małgorzata....... wystąpiła do tut. Organu podatkowego z wnioskiem o udzielenie pisemnej interpretacji, co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, w której nie toczy się postępowanie podatkowe, kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym. Jak wynika przedstawionego stanu faktycznego Podatniczka prowadzi działalność gospodarczą w zakresie sprzedaży leków. Współpracuje z firmami farmaceutycznymi według różnych umów. Podatniczka otrzymuje premie pieniężne za sam fakt dokonywania zakupów od firm, lub premie pieniężne z tytułu przedterminowych zapłat za zakupione towary, na podstawie wystawionych od firm not księgowych uznaniowych.
Podatniczka zapytuje: Czy w związku z tym ma obowiązek wystawić faktury wewnętrzne na podstawie art. 106 ust. 7 ustawy o podatku od towarów i usług i płacić podatek od towarów i usług od uzyskanych premii pieniężnych?

Stanowisko Podatniczki:
Zdaniem podatniczki w/w otrzymanie premii pieniężnych nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, a tym samym nie należy wystawiać faktur wewnętrznych. Jest to jedynie przychód według ustawy o podatku dochodowym.

Stanowisko tut. Organu podatkowego:
Podatnicy podejmują różnorodne działania w zakresie intensyfikacji sprzedaży towarów, w efekcie których wypłacane są tzw. premie pieniężne nabywcom. Dotyczy to przypadków kiedy sprzedawca z różnych przyczyn ( np. dokonania u niego zakupów w dużych ilościach w określonym czasie czy dokonują terminowego regulowania płatności za zakupione towary) po dokonaniu dostawy udziela nabywcy tzw. premii pieniężnej polegającej na wypłaceniu określonych kwot pieniężnych. Różnorodność działań i sytuacji gospodarczych będących podstawą do ich wypłacenia sprawia, ze skutki podatkowe w podatku od towarów i usług dotyczące wypłacanych nabywcom premii pieniężnych powinny być ustalone w odniesieniu do konkretnego stanu faktycznego występującego u podatnika, przy określeniu wszystkich okoliczności wiążących się z otrzymaniem tych wpłat.
W przypadku, gdy wypłacona premia pieniężna jest związana z konkretną dostawą, nawet jeżeli jest to premia wypłacona po dokonaniu zapłaty, powinna być traktowana jako rabat, o którym mowa w art. 29 ust. 4 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług ( Dz. U. nr 54 poz. 535 z późn. zm.), ponieważ ma bezpośredni wpływ na wartość tej dostawy i w efekcie prowadzi do obniżenia wartości (ceny) dostawy.
Zgodnie z art. 29 ust. 4 cyt. ustawy obrót zmniejsza się o kwoty udokumentowanych, prawnie dopuszczalnych i obowiązkowych rabatów (bonifikat, opustów, uznanych reklamacji i skont) i o wartość zwróconych towarów, zwróconych kwot nienależnych w rozumieniu przepisów o cenach oraz zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, a także kwot wynikających z dokonanych korekt faktur.W przypadku otrzymującego premię pieniężną będzie miał zastosowanie § 19 ust. 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27.04.2004r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, zasad wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług ( Dz. U. nr 97 poz. 971).
Zgodnie z § 19 ust. 5 cyt. rozporządzenia nabywca otrzymujący fakturę korygującą jest obowiązany do zmniejszenia kwoty podatku naliczonego w rozliczeniu za miesiąc , w którym tę fakturę otrzymał, a w przypadku nabywców, o których mowa w art. 99 ust.2 i 3 ustawy- w rozliczeniu za kwartał, w którym tę fakturę otrzymali.
W przypadku, gdy podatnicy tak kształtują wzajemne relacje pomiędzy sobą w ten sposób, że premie pieniężne wypłacane są z tytułu dokonywania przez nabywcę np. nabyć określonej wartości czy ilości towarów w określonym czasie lub też dokonywania terminowych płatności za zrealizowane dostawy w pewnym okresie i w określony sposób, a premie te nie są związane z żadna konkretną dostawą , uznać należy , że wypłacana premia pieniężna związana jest z określonymi zachowaniami nabywcy, a zatem ze świadczeniem usług przez nabywcę otrzymującego taką premię.
Zgodnie z art. 8 ust. 1 cyt. ustawy o podatku od towarów i usług przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:
1) przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
2) zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
3) świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.
Zatem w tym przypadku otrzymane premie pieniężne jako świadczenie usług podlegają opodatkowaniu na zasadach ogólnych, a faktury za świadczenie tych usług winny być wystawiane zgodnie z art. 106 ust. 1 cyt. ustawy.
Zgodnie z art. 106 ust. 1 cyt. ustawy podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.
Zatem w przypadku podatniczki premie pieniężne:
- związane z konkretną transakcją winny być traktowane jako rabat i nie powinny podlegać opodatkowaniu przez otrzymującego tę premię, lecz skutkują zmniejszeniem u niego podatku naliczonego,
- nie związane z konkretną transakcją otrzymane w związku z nabyciem towarów i usług za określoną wartość czy ilość towarów w określonym czasie albo związane z dokonywaniem terminowych lub przedterminowych płatności za zrealizowane dostawy w pewnym okresie i w określony sposób, winny być traktowane jako zapłata za usługę i powinny podlegać opodatkowaniu przez otrzymującego tę premię i udokumentowane fakturą VAT wystawianą na zasadach ogólnych.

Pouczenie:
Niniejsze postanowienie wydane zostało na podstawie stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia.
Zgodnie z art. 14b § 1 i § 2 ustawy z dnia 29.08.1997r. Ordynacja podatkowa niniejsza interpretacja nie jest wiążąca dla wnioskodawcy, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej -do czasu jej zmiany lub uchylenia.
Zgodnie z art. 14b § 4 ustawy z dnia 29.08.1997r. na niniejsze postanowienie służy zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie za pośrednictwem Naczelnika tut. Urzędu Skarbowego w terminie 7 dni od daty doręczenia postanowienia. Zażalenie, zgodnie z przepisem art. 222 w związku z art. 239 cyt. ustawy z dnia 29.08.1997r. powinno zawierać zarzuty przeciw postanowieniu, określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem zażalenia.
Zgodnie z art. 236 § 2 pkt. 1 cyt. ustawy zażalenie podlega opłacie skarbowej we właściwej wysokości.
Niniejsze postanowienie może zostać zmienione lub uchylone w drodze decyzji przez Organ odwoławczy w trybie art. 14b § 5 cyt. ustawy Ordynacja podatkowa.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj