Interpretacja Urzędu Skarbowego w Wieluniu
III-443/9/05
z 7 kwietnia 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
III-443/9/05
Data
2005.04.07



Autor
Urząd Skarbowy w Wieluniu


Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów i wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów

Podatek od towarów i usług --> Procedury szczególne --> Szczególne procedury w zakresie dostawy towarów używanych, dzieł sztuki, przedmiotów kolekcjonerskich i antyków


Słowa kluczowe
marża
nabycie wewnątrzwspólnotowe
samochód używany
środek transportowy


Pytanie podatnika
W piśmie Spółka Jawna "X" nadmienia, że planuje rozszerzyć działalność gospodarczą o sprowadzanie i sprzedaż samochodów używanych z krajów Unii Europejskiej. W związku z tym Jednostka składa zapytanie jak prawidłowo naliczać podatek VAT w przypadku zakupu w/w towaru od osoby fizycznej, a jak jeśli będzie to podatnik rozliczający się na zasadzie opodatkowania marży.


Działając na podstawie:
- art. 14 a § 1, § 3, § 4 oraz art. 217 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja Podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8 poz. 60 tekst jednolity),
- art. 2 pkt. 10 lit. a, art. 5 ust. 1 pkt. 1 i pkt. 4, art. 9 ust. 1 i 2, art. 19 ust. 1 i ust. 4, art. 20 ust. 5-7, art. 25 ust. 1, art. 31 ust. 1 i 2, art. 41 ust. 1, art. 86 ust. 10 pkt. 2 i ust. 11, art. 97 ust. 1, art. 99 ust. 1, art. 100 ust. 1 pkt.1, art. 106 ust. 7, art. 109 ust. 3, art 120 ust.1 pkt. 4 , ust. 4, ust. 10, ust. 15, ust. 16, ust. 19, ust. 20 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54 poz. 535 z 2004r. ze zm.)
- par. 12 ust. 8, par. 28 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r (Dz.U. Nr 97 poz. 971) w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, zasad wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług
po rozpatrzeniu wniosku z dnia 11.02.2005r. w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, Naczelnik Urzędu Skarbowego w Wieluniu - biorąc pod uwagę przedstawiony stan faktyczny oraz stan prawny

postanawia uznać za nieprawidłowe stanowisko przedstawione w złożonym wniosku.

W dniu 11 lutego 2005r. do tutejszego organu wpłynął wniosek Przedsiębiorstwa-Produkcyjno-Usługowo-Handlowego "X" Spółka Jawna o udzielenie interpretacji w zakresie podatku od towarów i usług w przedstawionej indywidualnej sprawie, w której, wg oświadczenia podatnika, nie toczy się postępowanie podatkowe, kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym uzupełniony w dniu 25.02.2005 r.

Stan faktyczny tej sprawy:
W piśmie Spółka Jawna "X" nadmienia, że planuje rozszerzyć działalność gospodarczą o sprowadzanie i sprzedaż samochodów używanych z krajów Unii Europejskiej. W związku z tym Jednostka składa zapytanie jak prawidłowo naliczać podatek VAT w przypadku zakupu w/w towaru od osoby fizycznej, a jak jeśli będzie to podatnik rozliczający się na zasadzie opodatkowania marży. Jednocześnie spółka nadmienia, że zakłada, iż zakup będzie dokonywany od podatników zarejestrowanych na handel wewnątrzwspólnotowy.
Zdaniem Jednostki, przy zakupie samochodu jako towar używany przez okres dłuższy niż 6 m-cy nie podlega on opodatkowaniu podatkiem VAT, natomiast przy dalszej odsprzedaży Spółka zobowiązana jest naliczyć podatek VAT od wartości marży komisowej.

Przedstawiony stan faktyczny regulują poniższe przepisy:
Zgodnie z art. 5 ust.1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz.535 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega m.in. odpłatna dostawa towarów - pkt. 1 w/w art. oraz wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju - pkt.4 w/w art.

Przez wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów, o którym mowa wyżej, rozumie się nabycie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, które w wyniku dokonanej dostawy są wysyłane lub transportowane na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium państwa członkowskiego rozpoczęcia wysyłki lub transportu przez dokonującego dostawy, nabywcę towarów lub na ich rzecz - art. 9 ust. 1 w/w ustawy o VAT. Jednakże przepis art. 9 ust. 1 wyżej cytowanej ustawy stosuje się pod warunkiem, że nabywcą towarów jest zgodnie z art.9 ust. 2:

- pkt. 1 lit. a - podatnik , o którym mowa w art. 15 ustawy o VAT ( t.j. osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą bez względu na cel lub rezultat takiej działalności), lub podatnik od wartości dodanej, a nabywane towary mają służyć czynnościom wykonywanym przez niego jako podatnika,
- pkt. 1 lit. b - osoba prawna nie będąca podatnikiem, o którym mowa wyżej, z zastrzeżeniem art. 10,
a dokonujący dostawy towarów jest podatnikiem , o którym mowa w pkt. 1 lit. a (art. 9 ust. 2 pkt. 2 ustawy o VAT).

Zatem nabycie przez polskiego podatnika podatku od towarów i usług zarejestrowanego na wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów zgodnie z art.97 ust. 1 w/w ustawy o VAT używanego środka transportu od podatnika VAT z innego państwa członkowskiego po dniu 01.05.2004 r uważane jest za wewnątrzwspólnotowe nabycie towaru i podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług zgodnie z ogólną zasadą dla tego typu transakcji , t.j. towary dostarczane pomiędzy podatnikami zarejestrowanymi dla celów VAT będą opodatkowane stawką zerową w kraju wysyłki (rozpoczęcia transportu) jako wewnątrzwspólnotowa dostawa, zaś podatek należny opłacany będzie przez nabywcę towarów, według stawki obowiązującej w kraju przeznaczenia tych towarów ( w tym przypadku według obowiązującej w Polsce 22 % stawki podatku VAT ) - art. 25 ust. 1 i art. 41 ust. 1 w/w ustawy o VAT.

Zgodnie z art. 106 ust. 7 ustawy o podatku od towarów i usług w przypadku wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów wystawiane są faktury wewnętrzne; za dany okres rozliczeniowy podatnik może wystawić jedną fakturę dokumentującą te czynności dokonane w tym okresie.
Natomiast zgodnie z par. 28 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r (Dz. U. Nr 97 poz. 971 w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, zasad wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług określono, że przepisy par. 12, 16-20, 22 i 26 tego rozporzadzenia stosuje się odpowiednio do faktur wewnętrznych, o których mowa w art. 106 ust. 7 ustawy, z tym, że w przypadku m.in. wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, faktury mogą nie zawierać numeru identyfikacji podatkowej kontrahenta - pkt. 2.

Zgodnie z art. 20 ust. 5 obowiązek podatkowy w wewnątrzwspólnotowym nabyciu towarów powstaje 15 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym dokonano dostawy towaru będącego przedmiotem wewnątrzwspólnotowego nabycia, z zastrzeżeniem ust. 6-9.
W przypadku, gdy przed terminem, o którym mowa w ust. 5, podatnik podatku od wartosci dodanej wystawił fakturę, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wystawienia faktury - art. 20 ust. 6.
Przepis ust. 6 stosuje się odpowiednio do faktur wystawionych przez podatnika podatku od wartości dodanej potwierdzających otrzymanie przez niego od podatnika całosci lub części należności przed dokonaniem dostawy towaru będącego przedmiotem wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów na terytorium kraju - art. 20 ust. 7 ustawy.
Podstawą opodatkowania przy wewnątrzwspólnotowym nabyciu towarów zgodnie z art. 31 ust. 1 ustawy , jest kwota, jaką nabywający obowiązany jest zapłacić. Obejmuje ona również podatki, cła , opłaty i inne należności (np. podatek akcyzowy) płacone w związku z nabyciem towarów - ust. 2 pkt. 1 oraz inne wydatki pobierane przez dostawcę od podmiotu dokonującego wewnątrzwspólnotowego nabycia (np. koszty transportu, ubezpieczenia) - ust. 2 pkt. 2.

W przypadku nabycia używanych środków transportu, które podlega opodatkowaniu z tytułu WNT, podatnik ma obowiązek wykazania tej transakcji w deklaracji podatkowej - art. 99 ust. 1 ustawy w ramach poz. "wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów" (poz. 31) oraz informacji podsumowującej - art. 100 ust. 1 pkt. 1 ustawy. Zgodnie z art. 99 ust. 1 podatnicy są obowiązani składać w urzędzie skarbowym deklaracje podatkowe za okresy miesięczne w terminie do 25 dnia miesiąca następującego po każdym kolejnym miesiącu. Natomiast informacje podsumowujące za okresy kwartalne w terminie do 25 dnia miesiąca następującego po kwartale, w którym powstał obowiązek podatkowy.
Wyliczony przez podatnika podatek należny stanowi jednocześnie podatek naliczony (art. 86 ust. 10 pkt. 2 i ust. 11 w/w ustawy), który obniża podatek należny.

Natomiast w przypadku, gdy zakup używanego środka transportu w państwie członkowskim UE innym niż terytorium kraju nie jest transakcją wewnątrzwspólnotową, o której mowa wyżej ( t.j. w przypadku gdy polski podatnik VAT czynny nabędzie taki środek transportu od osoby fizycznej nieprowadzącej działalności gospodarczej, która nie jest podatnikiem VAT w innym kraju UE lub też od podatnika zwolnionego podmiotowo z VAT w tym kraju), wówczas jego sprowadzenie nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT.

Ustawą z dnia 11 marca 2004 r o podatku od towarów i usług wprowadzono do polskiego prawa podatkowego tzw. szczególne procedury w zakresie dostawy m.in. towarów używanych, przez które rozumie się, zgodnie z art. 120 ust. 1 pkt. 4 w/w ustawy o VAT, ruchome dobra materialne nadające się do dalszego użytku w ich aktualnym stanie lub po naprawie, inne niż określone w pkt. 1 - 3 oraz inne niż metale szlachetne lub kamienie szlachetne. I tak zgodnie z art. 120 ust. 4 ustawy o VAT w przypadku podatnika wykonującego czynności polegające na dostawie m.in. towarów używanych nabytych uprzednio przez tego podatnika dla celów prowadzonej działalności lub importowanych w celu odsprzedaży, podstawą opodatkowania podatkiem VAT jest marża stanowiąca różnicę między całkowitą kwotą , którą ma zapłacić nabywca towaru, a kwotą nabycia, pomniejszona o kwotę podatku. Przepis art. 120 ust. 4 ustawy o VAT dotyczy jedynie towarów używanych, które podatnik nabył, zgodnie z art. 120 ust. 10 ustawy o podatku od towarów i usług, od:

1. osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, niebędącej podatnikiem, o którym mowa w art. 15,
2. podatników, o których mowa w art. 15 , jeżeli dostawa tych towarów była zwolniona od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt. 2 (zwolnienie przedmiotowe) lub art. 113 (zwolnienie podmiotowe),
3. podatników, jeżeli dostawa tych towarów była opodatkowana zgodnie z art. 120 ust. 4 , t.j. podstawą opodatkowania była marża.

Jeżeli zatem podatnik podatku VAT czynny dokonuje dostawy używanych środków transportu nabytych przez niego na terytorium państw członkowskich UE innych niż terytorium kraju, będących towarami używanymi w rozumieniu art. 120 ust. 1 pkt. 4 ustawy o VAT, podstawą opodatkowania może być marża jedynie wówczas, gdy w/w towary zakupione są od podmiotów wymienionych w w/w art. 120 ust. 10 ustawy ( w tym przypadku nie są to transakcje wewnątrzwspólnotowe). Natomiast w sytuacji, gdy używany środek transportu został nabyty przez tego podatnika w ramach wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, a następnie jest przedmiotem dostawy, art. 120 ust. 4 ustawy o VAT nie ma zastosowania.
Zgodnie z art. 120 ust. 19 obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do nabywanych przez podatnika towarów używanych, dzieł sztuki, przedmiotów kolekcjonerskich i antyków, jeżeli podlegały opodatkowaniu zgodnie z ust. 4. W przypadku eksportu towarów dokonywanego przez podatnika, o którym mowa w ust. 4, do którego mają zastosowanie zasady opodatkowania zgodne z ust. 4, marża podlega opodatkowaniu stawką 0% - art. 120 ust. 20.

Zgodnie z art. 19 ust. 1 obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wydania towaru lub wykonania usługi, z zastrzeżeniem ust. 2-21, art. 14 ust. 6, art. 20 i art. 21 ust. 1.
Jeżeli dostawa towaru lub wykonanie usługi powinny być potwierdzone fakturą, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wystawienia faktury, nie później jednak niż w 7 dniu, licząc od dnia wydania towaru lub wykonania usługi - art. 19 ust. 4 w/w ustawy. Deklaracja podatkowa winna być złożona zgodnie z w/w art. 99 ust. 1 ustawy o VAT.

W przypadku równoczesnego dokonywania przez podatnika dostaw opodatkowanych według obydwu w/w reguł opodatkowania, jest on zobligowany do stosownego ewidencjonowania tych operacji . Przede wszystkim ma obowiązek prowadzić ewidencję zgodnie z art. 109 ust. 3 ustawy, z uwzględnieniem podziału w zależności od sposobu opodatkowania. W odniesieniu do dostawy objętej opodatkowaniem szczególną procedurą opodatkowania, ewidencja musi zawierać w szczególności kwoty nabycia towarów niezbędne do określenia kwoty marży, będącej w tym przypadku podstawą opodatkowania (art. 120 ust. 15 w związku z ust. 4).
Zgodnie z art. 120 ust. 16 ustawy podatnik, o którym mowa w ust. 4, nie może oddzielnie wykazywać na wystawianych przez siebie fakturach podatku od dostawy towarów, w przypadku gdy opodatkowaniu podlega marża. Tym samym wykazana na takiej fakturze kwota sprzedaży jest kwotą brutto, obejmującą wartość towaru oraz marżę podatnika wraz z podatkiem.
W par. 12 ust. 8 w/w rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. określono dane jakie powinna zawierać faktura "VAT marża".

Jednocześnie tutejszy organ podatkowy przypomina, że zgodnie z art. 2 pkt. 10 lit. a ustawy z dnia 11 marca 2004 r o podatku od towarów i usług za nowe środki transportu rozumie się przeznaczone do transportu osób lub towarów:

    - pojazdy lądowe wymienione w poz. 1 - 4, 9, 10 i 15-20 załącznika nr 1 do ustawy, napędzane silnikiem o pojemności skokowej większej niż 48 cm3 lub o mocy większej niż 7,2 kilowatów, jeżeli przejechały nie więcej niż 6.000 km lub od momentu dopuszczenia ich do użytku upłynęło nie więcej niż 6 m-cy; za moment dopuszczenia do użytku pojazdu lądowego uznaje się dzień, w którym został on pierwszy raz zarejestrowany w celu dopuszczenia do ruchu drogowego lub w którym po raz pierwszy podlegał on obowiązkowi rejestracji w celu dopuszczenia do ruchu drogowego w zależności od tego, która z tych dat jest wcześniejsza; jeżeli nie można ustalić dnia pierwszej rejestracji pojazdu lądowego lub dnia, w którym podlegał on pierwszej rejestracji, za moment dopuszczenia do użytku tego pojazdu uznaje się dzień, w którym został on wydany przez producenta pierwszemu nabywcy, lub dzień, w którym został po raz pierwszy użyty dla celów demonstracyjnych przez producenta.

Reasumując, każdy środek transportu wymieniony w zał. nr 1 do ustawy, który nie spełnia kryteriów zaliczenia do nowych środków transportu w rozumieniu art. 2 pkt. 10 ustawy - jest innym środkiem transportu na gruncie tej ustawy. W tej grupie środków transportu mieszczą się również środki transportu określane potocznie "używanymi".

Dodatkowo Naczelnik Urzędu Skarbowego w Wieluniu uprzejmie informuje, że powyższa informacja o zakresie stosowania prawa podatkowego udzielona jest wg. stanu prawnego obowiązującego na dzień jej wydania i wyłącznie w oparciu o przedstawiony w zapytaniu stan faktyczny. Oznacza to, że w przypadku zmiany - po jej udzieleniu - przepisów prawa w omawianym zakresie , a także okoliczności stanu faktycznego - informacja ta nie będzie mieć zastosowania.

W świetle przytoczonych przepisów prawa stanowisko zaprezentowane przez Jednostkę w rozpatrywanym wniosku należy uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja ta nie jest wiążąca dla podatnika, wiąże natomiast właściwie organy podatkowe i organy kontroli skarbowej do czasu jej zmiany lub uchylenia.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj