Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP3/443-349/12-2/KB
z 26 czerwca 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPP3/443-349/12-2/KB
Data
2012.06.26



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku


Słowa kluczowe
małżeństwo
prawo do odliczenia


Istota interpretacji
Czy w przedstawionym stanie faktycznym i w świetle obowiązujących przepisów ustawy o podatku od towarów i usług Wnioskodawca ma prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego zawartego w fakturach dokumentujących czynności odpłatnego przekazania mu do używania - zbycia do firmy Wnioskodawcy nieruchomości, które wcześniej stanowiły środki trwałe przedsiębiorstwa żony?



Wniosek ORD-IN 327 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 8 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Strony przedstawione we wniosku z dnia 26.03.2012 r. (data wpływu 27.03.2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu nabycia środków trwałych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 27.03.2012 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu nabycia środków trwałych.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

W 2012 r. żona Wnioskodawcy zamierza przekształcić swoje przedsiębiorstwo, które prowadzi obecnie pod firmą C „P” I M w trybie art. 584 ksh w spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością - P Sp. z o.o., która zostanie wpisana do rejestru przedsiębiorców KRS z momentem przekształcenia. Przekształcenie w spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością całego dotychczasowego przedsiębiorstwa spowoduje, że spółka ta przejmie w całości aktywa i pasywa dotychczasowego Zakładu. Wejdzie ona więc we wszelkie prawa i przejmie wszelkie obowiązki wynikające z jego dotychczasowej działalności. Jednocześnie Wnioskodawca pragnie wyjaśnić, iż poza kwestiami formalnymi takimi jak nowy numer NIP nie ulegną żadnym zmianom dotychczasowe zasady w współpracy z obecnymi kontrahentami Zakładu. Bez zmian w stosunku do P Sp. z o.o. pozostaną również tak istotne elementy wyróżniające działalność dotychczasowego Zakładu jak: przedmiot działalności i siedziba spółki.

Między małżonkami istnieje ustrój wspólności majątkowej.

Istotnym jest, iż przed przekształceniem zamierza zbyć - przekazać do używania do przedsiębiorstwa Wnioskodawcy Z R posiadane przez nią nieruchomości stanowiące środki trwałe C „P” I M. Żona przy nabyciu większości nieruchomości odliczała podatek VAT, odliczała go również przy ich ulepszeniu (modernizacji) tych obiektów, wydatki na ulepszenie przekroczyły 30% wartości początkowej tych obiektów. Wnioskodawca zamierza nabyć od żony następujące nieruchomości i budowle: budynek produkcyjno-biurowy główny, budynek produkcyjno-biurowy pomocniczy, budynek łącznik, przyłącze elektryczne, szambo, plac utwardzony, ogrodzenie.

Z dokumentów księgowych żony wynikają następujące okoliczności:

  • budynek produkcyjno-biurowy główny nabyty w 2002 roku, przy zakupie odliczano VAT, dokonano modernizacji w roku 2007 na kwotę ponad 100% wartości budynku, przy wydatkach modernizacyjnych odliczano VAT,
  • budynek produkcyjno-biurowy pomocniczy przy zakupie w 2006 roku nie odliczono VAT-u (sprzedaż zwolniona), budynek zmodernizowano w 2007 roku, wydatki przekroczyły 30% wartości początkowej budynku i odliczano od nich podatek VAT,
  • budynek łącznik-wybudowany w 2007 roku, w całości odliczano VAT przy budowie,
  • przyłącze elektryczne - zbudowane w 2011 roku, w całości odliczono VAT,
  • szambo – zbudowane w 2011 roku, w całości odliczono VAT,
  • plac utwardzony – zbudowany w 2002 roku, w całości odliczono VAT,
  • ogrodzenie – zbudowane w 2004 roku, w całości odliczono VAT.

Żadna z powyższych nieruchomości i budowli nie była przedmiotem najmu, dzierżawy czy umowy o podobnym charakterze, jedynie w budynku produkcyjno-biurowym pomocniczym wynajmowano jedno-dwa pomieszczenia – znikomy fragment budynku jeśli chodzi o całkowitą powierzchnię, umowa najmu od 2006 roku na czas nieokreślony. Budynek produkcyjno- biurowy główny został zmodernizowany w roku 2007 czyli nie upłynęło 5 lat, budynek produkcyjno-biurowy pomocniczy został zmodernizowany w roku 2007 czyli nie upłynęło 5 lat.

Na okoliczność przekazania nieruchomości i budowli zostanie między małżonkami podpisany odrębny dokument o przekazaniu i zostanie wystawiona faktura VAT, a podatkowo i księgowo zostaną one wycofane z ewidencji środków trwałych prowadzonej działalności gospodarczej P i wprowadzone do ewidencji środków trwałych prowadzonej przez Wnioskodawcę działalności gospodarczej pod firmą Z R.

Fakt ten jest dyktowany przesłankami ekonomicznymi i cywilnoprawnymi (kwestia odpowiedzialności majątkiem wobec osób trzecich). Oba przedsiębiorstwa są zarejestrowanymi czynnymi podatnikami VAT. W przedstawionym stanie faktycznym składniki majątku małżonków M., pomimo że niektóre z nich zostały nabyte tylko przez jedno z małżonków w ramach prowadzonej działalności gospodarczej należą do majątku wspólnego małżonków, w związku z czym mogą być wykorzystywane przez każdego z małżonków zgodnie z zasadami określonymi w art. 34(1) K. Dodatkowo małżonkowie złożą do właściwego urzędu skarbowego oświadczenie, o którym mowa w art. 43 ust. 10 i 11 ustawy o VAT w stosunku do nieruchomości, których dostawa byłaby zwolniona z VAT.

Po otrzymaniu faktury od żony dokumentującej przekazanie nieruchomości między przedsiębiorstwami Wnioskodawca zamierza obniżyć kwotę podatku należnego o kwotę podatku naliczonego zawartego w tej fakturze. Zakupione nieruchomości będą używane w firmie Wnioskodawcy i będą służyć czynnościom opodatkowanym VAT np. będą wynajmowane innym podmiotom gospodarczym. Przekazanie środków trwałych — nieruchomości z przedsiębiorstwa żony Wnioskodawcy do jego przedsiębiorstwa nastąpi za wynagrodzeniem, Wnioskodawca przekaże w odpowiednich terminach umownych pieniądze z jego przedsiębiorstwa Z R do firmy żony C P.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w przedstawionym stanie faktycznym i w świetle obowiązujących przepisów ustawy o podatku od towarów i usług Wnioskodawca ma prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego zawartego w fakturach dokumentujących czynności odpłatnego przekazania mu do używania - zbycia do firmy Wnioskodawcy nieruchomości, które wcześniej stanowiły środki trwałe przedsiębiorstwa żony...

Zdaniem Wnioskodawcy:

W przedmiotowym stanie faktycznym Wnioskodawca ma prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego zawartego w fakturze dokumentującej czynności odpłatnego przekazania mu do używania- zbycia do firmy Wnioskodawcy nieruchomości, które wcześniej stanowiły środki trwałe przedsiębiorstwa żony.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 Ustawy o VAT w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W przedmiotowej sprawie nie występują okoliczności, które wykluczałyby zastosowanie tego przepisu.

Z kolei zgodnie z art. 43 ust. 10 podatnik może zrezygnować ze zwolnienia od podatku, o którym mowa w ust. 1 pkt 10, i wybrać opodatkowanie dostawy budynków, budowli lub ich części, pod warunkiem że dokonujący dostawy i nabywca budynku, budowli lub ich części:

  1. są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni;
  2. złożą, przed dniem dokonania dostawy tych obiektów właściwemu dla ich nabywcy naczelnikowi urzędu skarbowego, zgodne oświadczenie, że wybierają opodatkowanie dostawy budynku, budowli lub ich części.

W myśl ust. 11 oświadczenie, o którym mowa w ust. 10 pkt 2, musi również zawierać:

  1. imiona i nazwiska lub nazwę, adresy oraz numery identyfikacji podatkowej dokonującego dostawy oraz nabywcy;
  2. planowaną datę zawarcia umowy dostawy budynku, budowli lub ich części;
  3. adres budynku, budowli lub ich części.

Jeśli więc żona Wnioskodawcy zdecyduje opodatkować czynność przekazania mu nieruchomości (tam gdzie występowałoby zwolnienie z VAT) i małżonkowie złożą oświadczenie, o którym mowa wyżej to również Wnioskodawca ma prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego zawartego w fakturze dokumentującej odpłatną czynność przekazania do używania - zbycia do firmy Wnioskodawcy nieruchomości, które wcześniej stanowiły środki trwałe przedsiębiorstwa żony.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej opisanego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tj. Dz. U. z 2011r., Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z treści cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje czynny, zarejestrowany podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi. Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Jak wskazano powyżej najistotniejszym warunkiem umożliwiającym czynnemu podatnikowi podatku VAT realizację prawa do odliczenia jest związek dokonanych zakupów z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Jednocześnie oceny czy związek ten istnieje lub będzie istniał w przyszłości należy dokonać w momencie realizowania zakupów zgodnie z zasadą niezwłocznego odliczenia podatku naliczonego. Zasada ta wyraża się tym, że podatnik, aby skorzystać z prawa do odliczenia podatku naliczonego nie musi czekać aż nabyty towar lub usługa zostaną odsprzedane lub efektywnie wykorzystane na potrzeby działalności opodatkowanej.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych (art. 15 ust. 2 ustawy).

Z opisu zdarzenia przyszłego wynika, że w 2012 r. żona Wnioskodawcy zamierza przekształcić swoje przedsiębiorstwo w spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością. Przekształcenie w spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością całego dotychczasowego przedsiębiorstwa spowoduje, że spółka ta przejmie w całości aktywa i pasywa dotychczasowego Zakładu. Wejdzie ona więc we wszelkie prawa i przejmie wszelkie obowiązki wynikające z jego dotychczasowej działalności. Między małżonkami istnieje ustrój wspólności majątkowej. Istotnym jest, iż żona Wnioskodawcy przed przekształceniem zamierza zbyć - przekazać do używania do przedsiębiorstwa Wnioskodawcy posiadane przez nią nieruchomości stanowiące środki trwałej przedsiębiorstwa. Żona przy nabyciu większości nieruchomości odliczała podatek VAT, odliczała go również przy ich ulepszeniu (modernizacji), wydatki na ulepszenie przekroczyły 30% wartości początkowej tych obiektów. Wnioskodawca zamierza nabyć od żony następujące nieruchomości i budowle: budynek produkcyjno-biurowy główny, budynek produkcyjno-biurowy pomocniczy, budynek łącznik, przyłącze elektryczne, szambo, plac utwardzony, ogrodzenie. Na okoliczność przekazania nieruchomości i budowli zostanie między małżonkami podpisany odrębny dokument o przekazaniu i zostanie wystawiona faktura VAT, a podatkowo i księgowo zostaną one wycofane z ewidencji środków trwałych prowadzonej działalności gospodarczej P i wprowadzone do ewidencji środków trwałych prowadzonej przez Wnioskodawcę działalności gospodarczej. Oba przedsiębiorstwa są zarejestrowanymi czynnymi podatnikami VAT. W przedstawionym stanie faktycznym składniki majątku małżonków M., pomimo że niektóre z nich zostały nabyte tylko przez jedno z małżonków w ramach prowadzonej działalności gospodarczej należą do majątku wspólnego małżonków, w związku z czym mogą być wykorzystywane przez każdego z małżonków zgodnie z zasadami określonymi w art. 34(1) K.

Zakupione nieruchomości będą używane w firmie Wnioskodawcy i będą służyć czynnościom opodatkowanym VAT. Przekazanie środków trwałych — nieruchomości z przedsiębiorstwa żony Wnioskodawcy do jego przedsiębiorstwa nastąpi za wynagrodzeniem, Wnioskodawca przekaże w odpowiednich terminach umownych pieniądze z jego przedsiębiorstwa do firmy żony.

Zgodnie z uregulowaniami ustawy z dnia 25 lutego 1964 r. Kodeks rodzinny i opiekuńczy (Dz. U. Nr 9 poz. 59 ze zm.), istotą współwłasności majątkowej małżeńskiej, zarówno ustawowej, jak i umownej jest to, iż każdy z małżonków jest współwłaścicielem poszczególnych składników majątku wspólnego (dorobkowego) na zasadach współwłasności łącznej (bezudziałowej).

Stosownie bowiem do art. 31 § 1 ww. ustawy, z chwilą zawarcia małżeństwa powstaje między małżonkami z mocy ustawy wspólność majątkowa (wspólność ustawowa) obejmująca przedmioty majątkowe nabyte w czasie jej trwania przez oboje małżonków lub przez jednego z nich (majątek wspólny).

Na mocy zapisu zawartego w art. 43 § 1 ustawy, oboje małżonkowie mają równe udziały w majątku wspólnym.

Należy wskazać, iż ustawa o podatku od towarów i usług nie wymienia małżonków jako odrębnej kategorii podatników. Tym samym na gruncie przepisów ustawy o podatku od towarów i usług małżonkowie nie są uznawani za jeden podmiot podatkowy, bowiem każdy z nich wykonując samodzielnie czynności podlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług jest odrębnym podatnikiem tego podatku.

Niezależnie od stosunków majątkowych jakie istnieją pomiędzy małżonkami, transakcje dokonywane pomiędzy nimi, jako osobami, prowadzącymi odrębnie działalność gospodarczą stanowią dostawę towarów lub świadczenie usług, które to czynności podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na zasadach ogólnych.

Mając powyższe na uwadze należy zauważyć, iż jak wynika z przywołanego na wstępie art. 86 ust. 1 ustawy, podatnik, o którym mowa w art. 15 ustawy, może obniżyć kwotę podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w sytuacji, gdy występuje związek pomiędzy poniesionym wydatkiem, a wykonywanymi z tytułu prowadzonej działalności czynnościami opodatkowanymi.

W przedmiotowej sprawie warunek ten zostanie spełniony, bowiem – jak wskazał Wnioskodawca – nabyte od żony – odrębnego podatnika podatku od towarów i usług - środki trwałe, będą wykorzystywane wyłącznie do czynności opodatkowanych.

Należy również wskazać, iż ustawodawca umożliwił podatnikom skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez nich zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Jak stanowi art. 88 ust. 3a pkt 1 i pkt 2 ustawy, w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 lipca 2011 r., nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne m. in. w przypadku, gdy:

  1. sprzedaż została udokumentowana fakturami lub fakturami korygującymi:
    1. wystawionymi przez podmiot nieistniejący,
    2. w których kwota podatku wykazana na oryginale faktury lub faktury korygującej jest różna od kwoty wykazanej na kopii;
  2. transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Zatem, w celu stwierdzenia czy podatnikowi przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego z otrzymanej faktury niezbędne jest nie tylko ustalenie do wykonywania jakich czynności będą wykorzystywane towary i usługi udokumentowane tą fakturą, ale również stwierdzenie, czy nie występują przesłanki negatywne wskazane w art. 88 ust. 3a ustawy.

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, na mocy art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez towary – według art. 2 pkt 6 ustawy, w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2011 r. – rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

W świetle art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Na mocy art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Jednocześnie zaznacza się, że w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r. na podstawie art. 146a pkt 1 ustawy, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%, z zastrzeżeniem art. 146f.

Jednakże zarówno w treści ustawy, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienie od podatku.

Zakres i zasady zwolnienia od podatku od towarów i usług dostawy towarów lub świadczenia usług zostały określone m. in. w art. 43 ustawy.

W świetle art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:

  1. dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,
  2. pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Z treści ww. przepisu wynika, iż dla ustalenia zasad opodatkowania dostawy budynku lub budowli kluczowym jest ustalenie, kiedy nastąpiło pierwsze zasiedlenie i jaki upłynął okres od tego momentu.

Według art. 2 pkt 14 ustawy, przez pierwsze zasiedlenie rozumie się oddanie do użytkowania, w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu, pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi budynków, budowli lub ich części, po ich:

  1. wybudowaniu lub
  2. ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.

Co istotne, oddanie do użytkowania powinno nastąpić w ramach czynności podlegającej opodatkowaniu, a za taką można rozumieć m. in. objęcie we władanie budynku, budowli lub ich części przez pierwszego nabywcę lub pierwszego użytkownika. Przedmiotowa nieruchomość nie musi być faktycznie zamieszkała, lecz winna być przejęta przez nabywcę do użytkowania. Wydanie przedmiotowego obiektu nabywcy winno nastąpić w ramach wykonania przez właściciela (dokonującego dostawy) czynności podlegających opodatkowaniu.

Z kolei, stosownie do treści art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem, o którym mowa w pkt 10, pod warunkiem że:

  1. w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,
  2. dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.

Natomiast kwestię opodatkowania dostawy gruntu, na którym posadowione zostały budynki lub budowle rozstrzyga przepis art. 29 ust. 5 ustawy, w myśl którego, w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu.

Wnioskodawca wskazał, iż z dokumentów księgowych żony wynikają następujące okoliczności:

  • budynek produkcyjno-biurowy główny nabyty w 2002 roku, przy zakupie odliczano VAT, dokonano modernizacji w roku 2007 na kwotę ponad 100% wartości budynku, przy wydatkach modernizacyjnych odliczano VAT,
  • budynek produkcyjno-biurowy pomocniczy przy zakupie w 2006 roku nie odliczono VAT-u (sprzedaż zwolniona), budynek zmodernizowano w 2007 roku, wydatki przekroczyły 30% wartości początkowej budynku i odliczano od nich podatek VAT,
  • budynek łącznik-wybudowany w 2007 roku, w całości odliczano VAT przy budowie,
  • przyłącze elektryczne - zbudowane w 2011 roku, w całości odliczono VAT,
  • szambo – zbudowane w 2011 roku, w całości odliczono VAT,
  • plac utwardzony – zbudowany w 2002 roku, w całości odliczono VAT,
  • ogrodzenie – zbudowane w 2004 roku, w całości odliczono VAT.

Żadna z powyższych nieruchomości i budowli nie była przedmiotem najmu, dzierżawy czy umowy o podobnym charakterze, jedynie w budynku produkcyjno-biurowym pomocniczym wynajmowano jedno-dwa pomieszczenia – znikomy fragment budynku jeśli chodzi o całkowitą powierzchnię, umowa najmu od 2006 roku na czas nieokreślony. Budynek produkcyjno- biurowy główny został zmodernizowany w roku 2007 czyli nie upłynęło 5 lat, budynek produkcyjno-biurowy pomocniczy został zmodernizowany w roku 2007 czyli nie upłynęło 5 lat.

W przedmiotowej sprawie należy stwierdzić, że sprzedaż ww. nieruchomości i budowli, z wyjątkiem części budynku produkcyjno-biurowego pomocniczego będącej przedmiotem wynajmu, nie będzie korzystała ze zwolnienia określonego w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy. Bowiem z przedstawionych przez Wnioskodawcę okoliczności wynika, że dostawa, z wyjątkiem ww. części budynku, będzie dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia.

W związku z powyższym należy przeanalizować możliwość zastosowania zwolnienia przedmiotowej dostawy na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy.

Z powołanego wyżej przepisu art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy wynika, że aby sprzedaż nieruchomości mogła korzystać ze zwolnienia muszą być spełnione łącznie dwa warunki występujące w tym artykule tj. sprzedającemu nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu budynków i budowli, oraz sprzedający nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.

Jak wynika z opisu sprawy, żona Wnioskodawcy miała prawo do odliczenia podatku naliczonego przy budowie i modernizacji przedmiotowych budynków i budowli.

W związku z powyższym, nie zostają spełnione przesłanki określone w art. 43 ust. 1 pkt 10a lit. b ustawy, ponieważ zostały poniesione wydatki na ulepszenie przedmiotowych nieruchomości, które przekraczały 30% wartości początkowej budynku, zaś w stosunku do tych wydatków zbywcy przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego, z którego skorzystał. A zatem transakcja zbycia nieruchomości, z wyjątkiem części budynku produkcyjno-biurowego pomocniczego będącego przedmiotem najmu, będzie opodatkowana podatkiem od towarów i usług wg stawki podstawowej tj. 23%

W tym miejscu należy zauważyć, że budynek produkcyjno-biurowy zmodernizowano w 2007 roku, wydatki przekroczyły 30% wartości początkowej budynku, natomiast od 2006 r. wynajmowano jedno-dwa pomieszczenia tego budynku. A zatem do pierwszego zasiedlenia tej części budynku doszło w momencie, w którym przedmiotowa część ulepszonego budynku została oddana do użytkowania na podstawie umowy najmu tj. w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu. W konsekwencji, dostawa tej części budynku, wypełni dyspozycję wskazanego przepisu art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, uprawniającego do zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług, bowiem pomiędzy pierwszym zasiedleniem a planowaną dostawą upłynęły 2 lata.

Jednakże zgodnie z art. 43 ust. 10 ustawy o VAT podatnik może zrezygnować ze zwolnienia od podatku, o którym mowa w ust. 1 pkt 10, i wybrać opodatkowanie dostawy budynków, budowli lub ich części, pod warunkiem że dokonujący dostawy i nabywca budynku, budowli lub ich części:

  1. są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni;
  2. złożą, przed dniem dokonania dostawy tych obiektów właściwemu dla ich nabywcy naczelnikowi urzędu skarbowego, zgodne oświadczenie, że wybierają opodatkowanie dostawy budynku, budowli lub ich części.

W myśl ust. 11 powołanego artykułu, oświadczenie, o którym mowa w ust. 10 pkt 2, musi również zawierać:

  1. imiona i nazwiska lub nazwę, adresy oraz numery identyfikacji podatkowej dokonującego dostawy oraz nabywcy;
  2. planowaną datę zawarcia umowy dostawy budynku, budowli lub ich części;
  3. adres budynku, budowli lub ich części.

Z uwagi na fakt, iż zarówno Wnioskodawca jak i zbywca nieruchomości są zarejestrowanymi czynnymi podatnikami podatku VAT, a planowana transakcja w części dotyczącej wynajmowanej powierzchni spełnia warunki dla uznania jej za czynność zwolnioną z opodatkowania na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, podatnicy będą uprawnieni, na podstawie ww. art. 43 ust. 10 i ust. 11 ustawy o VAT, do rezygnacji ze zwolnienia i opodatkowania dostawy tej części nieruchomości podatkiem VAT na zasadach ogólnych.

Podkreślić należy, iż w przypadku, gdy strony transakcji, na podstawie art. 43 ust. 10 i ust. 11 ustawy, wybiorą opcję opodatkowania przedmiotowej części nieruchomości, zastosowanie znajdzie stawka w wysokości 23%.

Mając na uwadze opisane zdarzenie przyszłe oraz powołane przepisy, należy stwierdzić, że skoro przedmiotowa transakcja zbycia nieruchomości będzie opodatkowana podatkiem od towarów i usług wg stawki określonej w art. 146a pkt 1 ustawy, tj. 23% to podatnik ma prawo do odliczenia podatku VAT zawartego w fakturach VAT na zasadach przewidzianych w art. 86 ust. 1 ustawy w zakresie w jakim wydatki te służą czynnościom opodatkowanym.

Reasumując, Wnioskodawca będzie miał prawo do odliczenia podatku naliczonego, wynikającego z faktur wystawionych przez żonę, dokumentujących przekazanie do używania- zbycie środków trwałych.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj