Interpretacja Urzędu Skarbowego w Przeworsku
US.I/2-443/5/05
z 22 marca 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
US.I/2-443/5/05
Data
2005.03.22



Autor
Urząd Skarbowy w Przeworsku


Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Wyłączenie stosowania obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego

Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku


Słowa kluczowe
homologacja
paliwo
samochód ciężarowy
świadectwo homologacji


Pytanie podatnika
Czy podatnik ma prawo odliczenia podatku zawartego w cenie paliwa do samochodów ciężarowych, posiadających homologacje których dopuszczalna ładowność wynika z różnicy pomiędzy dopuszczalną masą całkowitą a masą własną pojazdu, określoną w wyciągu ze świadectwa homologacji właściwą dla danego typu pojazdu?


Naczelnik Urzędu Skarbowego w Przeworsku działając w oparciu o przepisy:

  • art.14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29.08.1997 r. Ordynacja podatkowa jednolity tekst (Dz.U. z 2005 r. Nr 8 poz. 60),
  • art. 86 ust. 3 i 5, art. 88 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. z 2004 r. Nr 54 poz. 535 z póź. zm.) - po rozpatrzeniu wniosku z dnia 25.01.2005 r. (data wpływu 26.01.2005 r.) w sprawie interpretacji przepisów prawa podatkowego,uznać stanowisko strony w stanie faktycznym przedstawionym we wniosku za prawidłowe.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że podatnik wykorzystuje do prowadzonej działalności gospodarczej, z której obrót jest w całości opodatkowany podatkiem VAT samochód ciężarowy marki:

  1. ŻUK rok produkcji 1987,dopuszczalna masa całkowita 2500 kg,masa własna 1610 kg,liczba miejsc określona w świadectwie homologacji 7 osób (łącznie z miejscem dla kierowcy),dopuszczalna ładowność 890 kg przy czym dopuszczalna ładowność została ustalona jako różnica pomiędzy dopuszczalną masą całkowitą a masą własną pojazdu.Dane techniczne dotyczące dopuszczalnej ładowności i ilości miejsc siedzących zostały ustalone przez podatnika na podstawie wyciągu ze świadectwa homologacji właściwego dla danego typu samochodu ciężarowego marki ŻUK. oraz marki
  2. FS LUBLIN rok produkcji 1995,dopuszczalna masa całkowita 2900 kg,masa własna 1700 kg,liczba miejsc określona w świadectwie homologacji 3 osoby (łącznie z miejscem dla kierowcy),dopuszczalna ładowność 1200 kg przy czym dopuszczalna ładowność została ustalona jako różnica pomiędzy dopuszczalną masą całkowitą a masą własną pojazdu.

Dane techniczne dotyczące dopuszczalnej ładowności i ilości miejsc zostały ustalone na podstawie wyciągu z świadectwa homologacji właściwego dla danego typu samochodu ciężarowego marki FS LUBLIN. Przedmiotowe samochody stanowią własność podatnika (środki trwałe i są wykorzystywane do prowadzonej przez podatnika działalności gospodarczej z której obrót w całości podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług VAT.

Pytanie podatnika brzmi czy: od dnia 01.05.2004 r. przysługuje podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego przy zakupie paliwa silnikowego oraz oleju napędowego zużywanych do napędu samochodów ciężarowych spełniających warunki określone art. 86 ust. 3 ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług ( Dz.U. z 2004 r. Nr 54 poz. 535 ze zm.), których dopuszczalna ładowność wynika z różnicy pomiędzy dopuszczalną masą całkowitą a masą własną pojazdu, określoną w wyciągu ze świadectwa homologacji właściwą dla danego typu pojazdu.

Podatnik stoi na stanowisku, iż przedmiotowe pojazdy spełniają wymagania określone w art. 86 ust. 3 ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług, a dopuszczalna ładowność oraz ilość miejsc wynika ze świadectwa homologacji w związku z czym podatnikowi przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego przy zakupie paliwa silnikowego zużywanego do napędu przedmiotowych samochodów. Ponadto zdaniem podatnika na podstawi art. 2 pkt. 56 ustawy z dnia 20 czerwca Prawo o ruch drogowym dopuszczalna ładowność samochodu ciężarowego, może być ustalana na podstawie świadectwa homologacji jako różnica pomiędzy dopuszczalną masą całkowitą a masą własną pojazdu.

Według oceny Naczelnika Urzędu Skarbowego w Przeworsku zgodnie z art. 88 ust. 1 pkt. 3 ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. z 2004 r. Nr 54 poz. 535 ze zm.) obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do nabywanych przez podatnika paliw silnikowych, oleje napędowego oraz gazu, wykorzystywanych do napędu samochodów i innych pojazdów samochodowych o dopuszczalnej ładowności mniejszej niż wynikająca ze wzoru określonego w art. 86 ust. 3ww. ustawy tj:DŁ =357 kg + 68x 68 kggdzie:DŁ- oznacza dopuszczalną ładownośćn - oznacza ilość miejsc (siedzeń) łącznie z miejscem dla kierowcy.

Jak natomiast stanowi art. 86 ust. 5 cyt. ustawy o podatku od towarów i usług dopuszczalna ładowność pojazdów oraz ilość miejsc (siedzeń), powinna wynikać ze świadectwa homologacji lub odpisu decyzji zwalniającej z obowiązku uzyskania świadectwa homologacji, wydawanych zgodnie z przepisami prawa o ruchu drogowym. Pojazdy, które ww. dokumentach nie maja określonej dopuszczalnej ładowność lub ilości miejsc uznaje się za samochody osobowe.

Biorąc pod uwagę wyżej przedstawiony stan faktyczny i prawny organ podatkowy stoi na stanowisku skoro z wyciągu ze świadectwa homologacji dla danego typu pojazdu wynika dopuszczalna masa całkowita pojazdu oraz masa własna pojazdu, natomiast dopuszczalna ładowność określana jest na podstawie różnicy pomiędzy masą całkowitą a masą własną pojazdu, to należy uznać iż dopuszczalna ładowność pojazdu została określona w wyciągu ze świadectwa homologacji.W związku z powyższym podatnik dokonując zakupu paliwa oraz oleju napędowego do napędu samochodów o których mowa na wstępie tj. marki ŻUK oraz FS LUBLIN ma prawo do odliczenia podatku naliczonego związanego z zakupem paliwa zużywanego do napędu ww. samochodów.

Jednocześnie organ podatkowy nadmienia, że nie poddawano ocenie załączników a interpretacja odnosi się wyłącznie do przedstawionego przez wnioskodawcę i przytoczonego w treści postanowienia stanu faktycznego. Przedmiotowa interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego od dnia 01.05.2004 r. do dnia wydania niniejszej interpretacji

Interpretacja nie jest wiążąca dla wnioskodawcy wiąże natomiast organy podatkowe i organy kontroli skarbowej do czasu jej zmiany lub uchylenia.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj